Nový čínský kompozitní vrtulník: Výzva americké technologii

22.08.2025

Nový čínský kompozitní vrtulník představuje výzvu pro americkou technologii X2 od Sikorsky. Inovativní design nabízí řadu výhod včetně zvýšené efektivity a manévrovatelnosti.

Nový čínský kompozitní vrtulník: Výzva americké technologii
Nový čínský kompozitní vrtulník: Výzva americké technologii (Zdroj: Weibo)

V poslední době se na čínských sociálních sítích objevily první fotografie nového čínského kompozitního vrtulníku. Tento vrtulník je vybaven koaxiálními rotory a technologií podobné americké technologii X2 společnosti Sikorsky. Tento vývoj znovu oživuje zájem o vysokorychlostní rotorové letouny.

Revoluční koaxiální rotorové systémy

Čínský experimentální model je unikátní svou koaxiální konfigurací, která obsahuje dvojici rotorů otáčejících se v opačných směrech. Toto uspořádání efektivně řeší problém ztráty vztlaku na ustupujícím listu rotoru, což je běžný problém rychle letících vrtulníků. Koaxiální rotory rovněž eliminují točivý moment, čímž odpadají potřeby ocasního rotoru pro stabilizaci letounu.

Srovnání s americkou technologií X2

Technologie X2, vyvinutá společností Sikorsky, vznikla na začátku 21. století a čerpá z desítek let výzkumu koaxiálních rotorů a pokročilých převodovek. Hlavní výhodou je použití tuhých kompozitních listů, které si udržují tvar i při vysokém zatížení, což umožňuje rychlý a plynulý let. Sikorsky S-97 Raider, založený na této technologii, dosahuje rychlosti přes 200 uzlů a je schopen obratného manévrování i ve vysokých rychlostech.

Přínosy koaxiální konfigurace

Koaxiální systémy nabízí několik výhod: efektivnější využití energie na vztlak zvyšuje efektivitu a umožňuje dosahování vyšších provozních výšek. Menší průměr rotorů při zachování nosnosti navíc zlepšuje schopnost manévrování, což je klíčové pro operace ve složitých nebo omezených prostředích.

Historie a budoucnost koaxiálních technologií

Navzdory tomu, že návrhy koaxiálních rotorů sahají více než 150 let zpět, konvenční design s hlavním a ocasním rotorem převažoval. Poslední roky však přináší renesanci tohoto konceptu, zejména díky vývoji dronů a novým materiálům umožňujícím efektivnější výrobu a provoz.

Strategické vyhlídky pro čínské letectvo

Zavedení nového kompozitního vrtulníku a tiltrotoru v krátkém časovém horizontu může odrážet strategické ambice čínských vojenských sil. Tyto technologie by mohly výrazně zlepšit operativní schopnosti čínského letectva v transportních a bojových misích, zejména s ohledem na rostoucí aktivity čínského námořnictva v mezinárodních vodách.

Zdroj: The Aviationist

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář