Výjimka pro letecký benzín
Evropské nařízení z roku 2008 původně předpokládalo, že od května 2025 již nebude možné v EU vyrábět žádné palivo s tetraetylem olovnatým (TEL). To by znamenalo faktický konec dostupnosti AVGAS 100LL v Evropě, jelikož jiné alternativy zatím nejsou plně k dispozici.
Proti tomuto kroku se postavila řada národních i mezinárodních organizací zastupujících všeobecné letectví a také hlavní výrobci leteckých paliv – mimo jiné Neste, Warter Fuels a Shell. Ti upozorňovali, že absence vhodné náhrady by vážně ohrozila provoz tisíců letadel po celé Evropě.
Evropská komise nakonec 11. června 2025 rozhodla o udělení výjimky, kterou podpořily všechny členské státy EU. Tím byla platnost zákazu odsunuta o sedm let, tedy minimálně do roku 2032.
Čas na hledání alternativy
Rozhodnutí dává výrobcům a regulátorům více času na dokončení vývoje a certifikace bezolovnatých náhrad. Už nyní probíhají výzkumy a testy paliv, která by měla nahradit 100LL a umožnit plynulý přechod flotily na ekologičtější varianty.
Právě v USA se již delší dobu testuje několik typů bezolovnatého AVGASu. Cílem je najít univerzální náhradu, která by byla kompatibilní s drtivou většinou pístových motorů používaných v letectví. Podobný vývoj podporuje i evropský program SESAR a jednotlivé národní úřady civilního letectví.
Konec olova se blíží
I když je výjimka dobrou zprávou pro provozovatele, jedná se pouze o dočasné řešení. Olovo v palivech zůstává ekologickým a zdravotním problémem a tlak na jeho nahrazení bude stále sílit.
Pilotům a provozovatelům však odklad přináší jistotu dostupnosti AVGAS 100LL ještě nejméně sedm let, což je zásadní pro plánování provozu i ekonomiku letadel, jejichž motory zatím jiný druh paliva neakceptují.
Problémy s palivem AKI 93?
Leteckému palivu se v Aerowebu budeme v brzké době ještě ve větší míře věnovat. K redakci se totiž z různých zdrojů a koutů naší republiky, ale i ze zahraničí, dostávají informace o množících se problémech s relativně novým palivem AKI 93. Aktuálně k tomuto zjišťujeme další informace a rádi bychom oslovili i vás, naše čtenáře, abyste se nám případně svěřili se svými zkušenostmi. Slibujeme zachování naprosté anonymity, ale byli bychom rádi za co největší množství podnětů a zajímalo by nás, jaké jsou vaše zkušenosti s palivem AKI 93 a popřípadě, zda jste měli při jeho používání nějaké problémy, případně jaké a jak závažné problémy to byly.
Případy nebudeme nijak konkretizovat. Jde nám zejména o bezpečnost v letectví a z mnoha stran se k nám dostávají informace o různě závažných problémech po přechodu na toto palivo. Prosíme proto vás všechny, kteří máte s tímto palivem jakékoli, ať pozitivní či negativní zkušenosti, pošlete nám prosím nějaké shrnutí (klidně i anonymně, každopádně anonymitu slibujeme tak jako tak) na e-mail: redakce@aeroweb.cz
Předem vám všem moc děkujeme.
Zdroj článku: avbuyer