AVGAS 100LL bude v Evropě k dispozici minimálně do roku 2032 a prosba k našim čtenářům

01.09.2025 2 příspěvky

Dobrá zpráva pro piloty i provozovatele letadel v Evropě – palivo AVGAS 100LL s obsahem olova zůstane na trhu minimálně do roku 2032. Společnost Shell Aviation získala výjimku z evropské legislativy, která zakazuje používání olovnatých aditiv v palivech. V Aerowebu se ale leteckým palivům budeme věnovat i nadále, protože se k nám stále častěji dostávají informace o problémech po přechodu na palivo AKI 93. Budeme proto rádi, pokud článek dočtete až do konce a pomůžete nám se získáváním dalších informací – i vy, naši čtenáři, tak můžete přispět k vyšší bezpečnosti v letectví.

AVGAS 100LL bude v Evropě k dispozici minimálně do roku 2032 a prosba k našim čtenářům
AVGAS 100LL bude v Evropě k dispozici minimálně do roku 2032 a prosba k našim čtenářům (Zdroj: Aeroweb)

Výjimka pro letecký benzín

Evropské nařízení z roku 2008 původně předpokládalo, že od května 2025 již nebude možné v EU vyrábět žádné palivo s tetraetylem olovnatým (TEL). To by znamenalo faktický konec dostupnosti AVGAS 100LL v Evropě, jelikož jiné alternativy zatím nejsou plně k dispozici.

Proti tomuto kroku se postavila řada národních i mezinárodních organizací zastupujících všeobecné letectví a také hlavní výrobci leteckých paliv – mimo jiné Neste, Warter Fuels a Shell. Ti upozorňovali, že absence vhodné náhrady by vážně ohrozila provoz tisíců letadel po celé Evropě.

Evropská komise nakonec 11. června 2025 rozhodla o udělení výjimky, kterou podpořily všechny členské státy EU. Tím byla platnost zákazu odsunuta o sedm let, tedy minimálně do roku 2032.

Čas na hledání alternativy

Rozhodnutí dává výrobcům a regulátorům více času na dokončení vývoje a certifikace bezolovnatých náhrad. Už nyní probíhají výzkumy a testy paliv, která by měla nahradit 100LL a umožnit plynulý přechod flotily na ekologičtější varianty.

Právě v USA se již delší dobu testuje několik typů bezolovnatého AVGASu. Cílem je najít univerzální náhradu, která by byla kompatibilní s drtivou většinou pístových motorů používaných v letectví. Podobný vývoj podporuje i evropský program SESAR a jednotlivé národní úřady civilního letectví.

Konec olova se blíží

I když je výjimka dobrou zprávou pro provozovatele, jedná se pouze o dočasné řešení. Olovo v palivech zůstává ekologickým a zdravotním problémem a tlak na jeho nahrazení bude stále sílit.

Pilotům a provozovatelům však odklad přináší jistotu dostupnosti AVGAS 100LL ještě nejméně sedm let, což je zásadní pro plánování provozu i ekonomiku letadel, jejichž motory zatím jiný druh paliva neakceptují.

Problémy s palivem AKI 93?

Leteckému palivu se v Aerowebu budeme v brzké době ještě ve větší míře věnovat. K redakci se totiž z různých zdrojů a koutů naší republiky, ale i ze zahraničí, dostávají informace o množících se problémech s relativně novým palivem AKI 93. Aktuálně k tomuto zjišťujeme další informace a rádi bychom oslovili i vás, naše čtenáře, abyste se nám případně svěřili se svými zkušenostmi. Slibujeme zachování naprosté anonymity, ale byli bychom rádi za co největší množství podnětů a zajímalo by nás, jaké jsou vaše zkušenosti s palivem AKI 93 a popřípadě, zda jste měli při jeho používání nějaké problémy, případně jaké a jak závažné problémy to byly.

Případy nebudeme nijak konkretizovat. Jde nám zejména o bezpečnost v letectví a z mnoha stran se k nám dostávají informace o různě závažných problémech po přechodu na toto palivo. Prosíme proto vás všechny, kteří máte s tímto palivem jakékoli, ať pozitivní či negativní zkušenosti, pošlete nám prosím nějaké shrnutí (klidně i anonymně, každopádně anonymitu slibujeme tak jako tak) na e-mail: redakce@aeroweb.cz

Předem vám všem moc děkujeme.

Zdroj článku: avbuyer

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Biosložka

Včera v 8:07 M

AKI 93 je v zásadě jediné papírově legální řešení provozu na mogas u nás pro většinu Lycomingů, protože dle SI1070 je limit ne na ethanol, ale na oxygenates (kyslíkaté sloučeniny), což jsou kromě ethanolu i MTBE/ETBE. A protože ty motory potřebují minimálně RON 98/AKI 93, tak se posledních pár let skoro nedá sehnat takový benzín bez kyslíkatých sloučenin. Prakticky to ničemu nevadí, u letadel to asi hadičky a pryžové elementy v palivovém systému nerozežírá, protože o tom bychom už asi věděli, ale kdyby se v tom někdo chtěl šťourat ...

Odpovědět

RE: Biosložka

Dnes v 11:21 Jan

Vždy je to o testování výrobce letadla a následné certifikaci. Není to jenom o motoru ale i hadicích, nádržích a hlavně režimu letu. Natural snižuje výkon (STC je hlavně úprava POH), a odpařuje se ve vsokých hladinách. Proto Moagas// Natural nikdy moc nebude pro letadla s cestovní hladinou cca FL 100 a výše.  Navíc oktanové číslo u Mogasu není stejné jako u Avgassu, posuzuje se jinak. Mogas 100 je nekdě si myslím na úrovni Avgass 85-90? 

Odpovědět

Přidat komentář