V září 2025 podepsaly Sikorsky a CAL FIRE dohodu o vývoji a nasazení autonomních systémů pro vrtulníky Firehawk. Tento typ je schopen:
-
letět rychlostí až 287 km/h,
-
působit ve větrných podmínkách i v náročném terénu,
-
dosáhnout výšky až 3048 metrů,
-
nést více než 4000 litrů vody nebo retardantu.
Díky autonomnímu řízení dokáže Firehawk provádět přesné manévry i v prostředích, kde je pro posádku vysoké riziko. Pilot může například předat část úkolů stroji, čímž se snižuje jeho zatížení v kritických fázích zásahu. V budoucnu se očekává, že tyto vrtulníky budou schopny operovat zcela bez posádky.
Autonomie a širší trend v leteckém průmyslu
Projekt Firehawk není ojedinělý. Do vývoje obdobných systémů investují i další společnosti, například Skyryse, která pracuje na aplikaci autonomních technologií v průmyslovém i vojenském letectví. Letecké hašení se tak stává součástí širšího trendu, kdy se bezpilotní a autonomní prostředky stále více integrují do krizového řízení a záchranářských operací.
Role dronů: oči a ruce v terénu
Vedle velkých strojů se do boje proti požárům stále více zapojují drony. Ty dnes slouží k:
-
přesnému zapalování kontrolovaných ohňů,
-
mapování terénu během požárů,
-
hodnocení škod v nepřístupných oblastech.
Jejich nasazení umožňuje rychlejší rozhodování a minimalizuje rizika pro posádky vrtulníků a hasiče na zemi.
Budoucnost: od reakce k prevenci
S rostoucím vlivem klimatických změn a častějšími rozsáhlými požáry je modernizace protipožární techniky nevyhnutelná. Autonomní vrtulníky Firehawk a další podobné projekty ukazují cestu k proaktivnímu a efektivnímu přístupu, který může v budoucnu zásadně snížit škody i ohrožení lidských životů.
„Autonomie přináší nejen vyšší bezpečnost posádek, ale i možnost zásahů v situacích, které by byly pro piloty příliš nebezpečné. To je revoluce v našem odvětví,“ uvedl zástupce CAL FIRE při podpisu dohody.
Zdroj: avweb, Sikorsky