Určitě přinejmenším 23 % zaměstnankyň z celkového počtu 1750 pracovníků AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Díky aktivitě spolku Ženy v letectví pak dalších zhruba 65 žen a mužů profesně spjatých s letectvím, kteří se díky partnerství uvedené organizace zúčastnili 18. září 2025 exkurze do výroby letounů L-39 Skyfox. Šlo o jednu z největších akcí pro externí návštěvníky v AERU. Na akci dorazily zástupkyně klíčových společností v rámci tuzemského letectví včetně Letiště Praha, Řízení letového provozu České republiky, CATC, či společností ERA a GE Aviation Czech.
Zuzana Dendisová (Lawyer and Export Compliance Officer) se jako ambasadorka Žen v letectví za AERO ve spolupráci s Radkem Novotným (Chief Legal Counsel), který si vzal za svou korporátní podporu Žen v letectví za AERO, skvěle ujala organizace celého dne. Účastníky přivítal Ing. Viktor Sotona, MBA (President & Chairman of the Board of Directors) a seznámil je s historií i současností největšího leteckého výrobce v ČR. AERO se řadí k jedné z nejstarších leteckých firem na světě – její vznik je datován do r. 1919. V dobách maximálního rozkvětu zaměstnávala až 5000 zaměstnanců. K dnešnímu dni pracuje u největšího výrobce cvičných proudových letounů na světě 1750 vysoce kvalifikovaných pracovníků. Na kontě má více jak 11000 vyrobených proudových cvičných letadel, z čehož 6700 jich vzniklo od r. 1950 přímo na stávajícím místě areálu ve Vodochodech. Díky tomu mohlo být vycvičeno již 5 generací pilotů, kteří sedlali mimo jiné ikonický L-39 Albatros. Od roku 1968 do ukončení výroby v r. 1995 bylo těchto letounů vyrobeno téměř 3000 kusů. L-159 ALCA na úspěch Albatrosů navázal, i když jej nepředčil.

V současnosti brány AERO opouští nově navržený a vyvinutý proudový cvičný a taktický letoun L-39 Skyfox, jehož vývoj a výroba si vyžádaly investice v řádech miliard Korun českých. Od r. 2021 bylo vyrobeno více než 35 letounů. ČR je tak jednou z 9 zemí světa, které umí navrhovat, zkonstruovat a vyrobit proudové letadlo. Společnost AERO se ale podílí jako partner předních světových výrobců také na výrobě civilních letounů, jako např. Airbus či Embraer.
Výrobou a prodejem letounu však spektrum činností a služeb AERO nekončí. Kromě konstrukčního inženýrství, tvorby a testování prototypů, zajištění certifikace/osvědčení je velkou devizou firmy také umění modernizace a vylepšení, integrace výzbroje a integrovaná logistická podpora. Vyškolení pozemního personálu zákazníka trvá mezi 3-6 měsíci. Základní typový výcvik na L-39 Skyfox je 14-16 hodin. Výcvik instruktora dalších 7-10 hodin podle požadovaných typů kvalifikací (např. noc atd.). Pilot může vykonávat práva instruktora minimálně po odlétání 30 hodin. Výcvik může probíhat jak ve Vodochodech, tak na domovské základně odběratele.
Toto vše by nebylo možné bez šikovných lidí. Luboš Tejkl (EVP & Chief People & Property Officer) vyzdvihl zejména loajalitu zaměstnanců. Jak už bylo výše zmíněno, ženy tvoří 23 % z jejich celkového počtu, průměrný věk je 45 let a 12 pracovních let ve firmě. U 77 % mužů jsou čísla podobná – průměrný věk 44 let, 11 let u stejného zaměstnavatele. Výjimkou nejsou rodiny, z nichž prací v AERO prošlo několik generací.

Pojďme se ale podívat přímo na samotný letoun L-39 Skyfox. Provozem účastníky provedli pánové Miloš Košťál (Vicepresident Assembly) a Miroslav Matušinský (Director Final Assembly).
Dvoumístný stroj patří k nejefektivnějším ve své kategorii. Díky odolným podvozkům vlastní výroby je schopen provozu ze zpevněných i nezpevněných ploch, jeho drak tvoří lehké kompozitové díly, kamufláž se uzpůsobuje podle přání zákazníka. Oproti Albatrosu je předek letadla o 33 cm kratší (celková délka Skyfoxu je 11,83 m) a díky tomu stabilnější při střelbě. Skyfox nabízí možnost až 5 závěsníků západního nebo východního typu. Prázdná hmotnost letounu je 3280 kg, maximální vzletová 5600 kg.
Kabina je osazena digitální radiostanicí a moderní avionikou. Dvouproudový motor Williams International FJ44-4M zaujme nízkou spotřebou a snadnou údržbou. Díky integrovaným palivovým nádržím v šípovitém křídle (rozpětí 9,38 m) nabízí letoun lepší manévrovatelnost a delší dolet (rámcově kolem 4 h ve vzduchu). Dosahuje maximální rychlosti 907 km/h, dostup 10670 m a zvládne přetížení +8/-4 G.
Velké množství dotazů směřovalo k bezpečnosti. Skyfox je vybaven jednodílným překrytem kabiny odolným vůči srážce s ptáky. Vystřelovací sedadlo Martin-Baker Mk.CZ16H umožňuje v nouzové situaci bezpečnou katapultáž i ze země. Ke zvýšení bezpečnosti přispívá také automatické odhození překrytu či roztříštění skla za pomoci systému plastické trhaviny při katapultáži skrz překryt kabiny v případě, že selže jeho odhoz.
K vybavení pilota patří mimo jiné např. nehořlavé rukavice právě z důvodu možné katapultáže.
Letoun L-39 Skyfox je dodáván v západní nebo východní konfiguraci, nabízí komplexní řešení výcviku pilotů (základní, pokročilý a LIFT trénink), může být využit jako taktický se schopností vzdušného boje proti pomalým nebo nízko letícím cílům, ale je schopen plnit úkoly i coby průzkumný letoun díky své vytrvalosti a operačnímu dosahu.

Marta Guthová, zakladatelka a předsedkyně výboru Žen v letectví, seznámila přítomné s činností spolku v letošním roce a s plány na rok příští. Mimo jiné byl ukončen první běh mentoringového programu a řada inspirativních snídaní, zaměřených na kariérní podporu a rozvoj osobnosti. Plánována je velká akce pro žáky 2. stupně ZŠ “Na palubě budoucnosti,” která by dětem měla přiblížit nejrůznější profese v letectví a motivovat je k práci v tomto zajímavém světě. Pro ženy (a muže) v letectví se již pohybující je opět v plánu několik návštěv partnerů spolku a spřátelených firem. Tyto exkurze umožňují účastnicím a účastníkům získat nové znalosti a vhledy do fungování jiných než domovských společností, sdílet zkušenosti a vzájemně se tak inspirovat, posouvat a růst. „Je skvělé, že se díky spolku potkáváme s kolegyněmi napříč oborem – bez ohledu na jejich profesi nebo senioritu. Jsou tam inženýrky ve vývoji, personalistky, pilotky, letušky, právničky, tiskové mluvčí, ale i vrcholové manažerky. Jsme v dobré společnosti,“ komentuje ambasadorka Žen v letectví v AERU Zuzana Dendisová.
Některé věci naplánovat lze, jiné se podaří zažít trochu nečekaně, stejně jako se Ženám v letectví při návštěvě AERA naskytl pohled na průlet 2 letounů JAS-39 Gripen společně s 9 britskými proudovými letouny BAE Hawk T1 ze skupiny Red Arrows královského letectva, mířících nad Karlův most v rámci oslav Dne Vzdušných sil AČR a 80. výročí konce 2. světové války.
Za pozvání na akci děkujeme AERO Vodochody AEROSPACE a.s. a Ženy v letectví, z.s.
Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
