Podle vedení společnosti jde o snahu eliminovat duplicitní funkce a využít nové technologie – zejména digitalizaci a umělou inteligenci – k zeštíhlení procesů. Propouštění se dotkne všech dceřiných aerolinek skupiny, tedy SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines a Eurowings. Lufthansa zdůraznila, že se jedná výhradně o kancelářské a podpůrné pozice. Letové posádky, technici a další operativní pracovníci zůstanou nedotčeni. Celkem má jít o přibližně 20 % administrativní pracovní síly, přičemž největší část propouštění připadne na Německo.
Finanční realita po pandemii
Skupina se dlouhodobě potýká s tlakem na náklady a pomalejším návratem k předpandemické úrovni provozu. Přestože má Lufthansa aktuálně o 7 % více zaměstnanců než v roce 2019, létá méně letadel a provozuje méně linek. Generální ředitel Carsten Spohr uvedl, že bez snížení nákladů není možné udržet ziskové marže ani realizovat plánované investice do obnovy flotily. Jeho kolega Jens Ritter dokonce přiznal, že finanční situace je natolik napjatá, že společnost musela odložit některé nákupy nových letadel.
Kritika odborů
Odborový svaz Verdi označil plán za „drastické škrty“ s negativními dopady na kancelářské zaměstnance. Zástupce odborů Marvin Reschinsky upozornil, že současné problémy nesouvisejí pouze s počtem zaměstnanců, ale také s růstem nákladů – od letištních poplatků po nové ekologické regulace. Odbory proto vyzývají německou vládu, aby letecký průmysl více podpořila.
Nová strategie a směřování
Lufthansa Group se zároveň snaží diverzifikovat své aktivity. Plánuje posílit nízkonákladovou divizi Eurowings a rozšířit činnost také do obranného sektoru. Cílem je dosáhnout vyšší stability a zlepšit ziskové marže. Podle vedení by měl zisk před zdaněním a úroky (EBIT) dosáhnout 10 % obratu, což je nárůst oproti dřívějším 8 %.
Lufthansa dohání konkurenci
Zatímco jiné velké evropské aerolinky – například Air France-KLM či IAG – se již vrátily na předpandemickou úroveň ziskovosti, Lufthansa Group stále hledá cestu, jak dohnat ztracený čas. Centralizace vedení ve Frankfurtu a snižování administrativy mají být klíčovými nástroji této strategie.
Shrnutí
Do roku 2030 má Lufthansa Group zásadně zredukovat svou administrativu a nahradit část funkcí digitalizací. Přestože provozní personál zůstane nedotčen, krok vyvolává kritiku odborů a ukazuje, že největší německá letecká skupina se z pandemické krize zotavuje pomaleji než její konkurenti.
Zdroj: AVweb