Nové postupy při ztrátě komunikace
Zásadní změnou je zavedení nového transponderového kódu 7601. Ten musí nastavit letoun, který při ztrátě komunikace přeruší svůj let a rozhodne se přistát na nejbližším vhodném letišti. Dosavadní kód 7600 zůstává vyhrazen pro případy, kdy letoun ztratí spojení, ale pokračuje podle plánované IFR trasy – a to i v případě, že se nachází ve vizuálních podmínkách.
Zrušeno je původní pravidlo tzv. „7 minut“. Nově musí posádka zachovat poslední přidělenou výšku a rychlost po dobu 20 minut, než zahájí další kroky stanovené postupy pro lost comms.
Změny v pravidlech pro nouzový sestup
Výraznou úpravou prošla také pravidla pro nouzový sestup. Dříve musel pilot nejprve opustit plánovanou trať, teprve poté zahájit sestup. Nově předpis říká: „Navigate as deemed appropriate by the pilot“ – tedy pilot má plnou volnost rozhodnout, zda provede zatáčku, nebo začne sestupovat přímo.
Upřesněna byla i pravidla komunikace. ATC musí okamžitě vysílat nouzové hlášení, nikoli až „pokud je to potřeba“. Ostatní letadla, která podobné hlášení zachytí, mají setrvat na přiděleném kurzu, naslouchat na příslušné frekvenci a sledovat okolní prostor kvůli možným konfliktům.
Implementace a rozdíly mezi státy
Ačkoli jsou pravidla SERA právně závazná od 1. května, jejich zanesení do národních AIP probíhá postupně. Francie například vydala NOTAM upozorňující na nový kód 7601 i změnu časového limitu na 20 minut. Některé státy mimo EU, jako Švýcarsko, zatím kód 7601 nezavedly a Spojené království oznámilo, že jeho vlastní postupy pro RCF (Radio Communication Failure) zůstávají beze změn.
Shrnutí
Evropské předpisy nově zavádějí kód 7601 pro přerušení letu při ztrátě spojení, prodlužují časový interval pro setrvání na přidělené výšce na 20 minut a dávají pilotům větší volnost při nouzovém sestupu. Tyto změny mají zvýšit bezpečnost a jasně definovat postupy v krizových situacích, které patří k nejkritičtějším v leteckém provozu.
Zdroj: OPSGROUP