Evropa mění pravidla pro ztrátu komunikace a nouzový sestup

11.10.2025 3 příspěvky

Od 1. května 2025 vstoupily v platnost nové evropské letecké předpisy SERA (Standardised European Rules of the Air), které zásadně mění postupy pro řešení situací při ztrátě radiového spojení a při nouzovém sestupu. Nová pravidla mají přednost před dosud platnými postupy v národních AIP a jejich znalost je nezbytná pro všechny piloty létající v evropském vzdušném prostoru.

Evropa mění pravidla pro ztrátu komunikace a nouzový sestup
Evropa mění pravidla pro ztrátu komunikace a nouzový sestup (Zdroj: AIR TEAM)

Nové postupy při ztrátě komunikace

Zásadní změnou je zavedení nového transponderového kódu 7601. Ten musí nastavit letoun, který při ztrátě komunikace přeruší svůj let a rozhodne se přistát na nejbližším vhodném letišti. Dosavadní kód 7600 zůstává vyhrazen pro případy, kdy letoun ztratí spojení, ale pokračuje podle plánované IFR trasy – a to i v případě, že se nachází ve vizuálních podmínkách.

Zrušeno je původní pravidlo tzv. „7 minut“. Nově musí posádka zachovat poslední přidělenou výšku a rychlost po dobu 20 minut, než zahájí další kroky stanovené postupy pro lost comms.

Změny v pravidlech pro nouzový sestup

Výraznou úpravou prošla také pravidla pro nouzový sestup. Dříve musel pilot nejprve opustit plánovanou trať, teprve poté zahájit sestup. Nově předpis říká: „Navigate as deemed appropriate by the pilot“ – tedy pilot má plnou volnost rozhodnout, zda provede zatáčku, nebo začne sestupovat přímo.

Upřesněna byla i pravidla komunikace. ATC musí okamžitě vysílat nouzové hlášení, nikoli až „pokud je to potřeba“. Ostatní letadla, která podobné hlášení zachytí, mají setrvat na přiděleném kurzu, naslouchat na příslušné frekvenci a sledovat okolní prostor kvůli možným konfliktům.

Implementace a rozdíly mezi státy

Ačkoli jsou pravidla SERA právně závazná od 1. května, jejich zanesení do národních AIP probíhá postupně. Francie například vydala NOTAM upozorňující na nový kód 7601 i změnu časového limitu na 20 minut. Některé státy mimo EU, jako Švýcarsko, zatím kód 7601 nezavedly a Spojené království oznámilo, že jeho vlastní postupy pro RCF (Radio Communication Failure) zůstávají beze změn.

Shrnutí

Evropské předpisy nově zavádějí kód 7601 pro přerušení letu při ztrátě spojení, prodlužují časový interval pro setrvání na přidělené výšce na 20 minut a dávají pilotům větší volnost při nouzovém sestupu. Tyto změny mají zvýšit bezpečnost a jasně definovat postupy v krizových situacích, které patří k nejkritičtějším v leteckém provozu.

Zdroj: OPSGROUP

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Pozor...

Včera v 9:17 Jan

Těch 20 minut je stanoveno pouze pro prostor bez radarového pokrytí!!! Takže jen na pár místech v Evropě, kde vám ATC řekne "Radar service terminated". Jinak stále platí těch 7 minut. 

Odpovědět

RE: Pozor...

Včera v 20:29 Karel.

bývávalo.... teď je to 20 min i při radarové identifikaci.. doporučuji dostudovat nové znění...

Odpovědět

Platí pouze za IFR

Včera v 13:06 Martin

Ve článku to není explicitně uvedeno, ale kód 7601 a uvedené postupy se týkají pouze letů za IFR. Tedy 7600 pro postup v IMC, 7601 pro postup ve VMC.

Lety za VFR RCF postupy zůstávají beze změny - kód 7600 a přistání na "nejbližším vhodném letišti."

Odpovědět

Přidat komentář