Evropská komise 14. října 2025 oznámila, že podmíněně schvaluje akvizici Spirit AeroSystems americkým výrobcem Boeing. Rozhodnutí znamená zásadní posun v procesu, který má Boeingu vrátit kontrolu nad klíčovým dodavatelem strukturálních částí jeho letadel.
Spirit AeroSystems byl až do roku 2005 součástí Boeingu, než byl odštěpen v rámci snahy o snížení nákladů. Dnes je hlavním výrobcem trupových sekcí a křídel pro Boeing 737 i další modely. Firma však dodává i pro Airbus, a právě tato provázanost byla hlavním důvodem pro zásah regulátorů.
Podmíněné schválení: Boeing musí ustoupit
Podle Evropské komise by plná integrace Spiritu do Boeingu bez dalších opatření mohla narušit hospodářskou soutěž, zejména v segmentu aerostruktur pro Airbus.
Aby Brusel odstranil tyto obavy, Boeing se zavázal odprodat veškeré provozy Spiritu, které vyrábějí komponenty pro Airbus. Konkrétně jde o závody ve Skotsku (Prestwick), Malajsii (Subang) a části provozů v Belfastu. Airbus tyto provozy převezme nebo je převede pod své dodavatele, například malajskou společnost Composites Technology Research Malaysia (CTRM).
Nad splněním těchto závazků bude dohlížet nezávislý správce (trustee), který bude monitorovat, zda Boeing divestice skutečně provede v souladu s podmínkami Komise.
Schváleno v Británii, USA zatím vyčkávají
Evropské rozhodnutí přichází po tom, co už britský antimonopolní úřad (CMA) schválil fúzi bez dalších podmínek.
Ve Spojených státech však řízení ještě pokračuje. Americké úřady se zaměřují především na dopady akvizice na bezpečnostní a kvalitativní kontrolu ve výrobě – téma, které je po sérii incidentů letounů 737 MAX stále velmi citlivé.
Podle agentury Reuters Boeing v USA předložil návrhy ústupků, které by měly vyhovět regulačním požadavkům, avšak finální verdikt zatím nepadl.
Návrat k vlastnímu dodavateli
Akvizice Spirit AeroSystems má pro Boeing i symbolický rozměr – firma se po dvaceti letech vrací zpět pod mateřskou společnost. Cílem je především posílení kontroly nad kvalitou a výrobními procesy, které Spirit v posledních letech nezvládal podle očekávání.
Nedostatky v kvalitě výroby byly mimo jiné jedním z faktorů při lednovém incidentu z roku 2024, kdy se za letu uvolnil dveřní panel Boeingu 737-9 MAX provozovaného Alaska Airlines.
Význam pro letecký průmysl
Schválení EU odstraňuje největší překážku na cestě k uzavření transakce. Boeing nyní může začít s praktickou realizací přechodu vlastnictví, pokud úspěšně projde americkým schvalovacím procesem.
Akvizice znamená zásadní změnu v dodavatelských vztazích – Boeing tím získá větší kontrolu nad klíčovými částmi svých letadel, zatímco Airbus si pojistí stabilní přístup ke svým dodávkám.
Evropská komise hodnotí výsledek jako kompromis, který zachovává konkurenční prostředí a zároveň umožňuje průmyslu konsolidaci po několika letech krizí.
Zdroje: Evropská komise, Reuters, AeroTime, Air Data News