Boeing 737 MAX: Federální soud zrušil trestní stíhání za smrtelné havárie

23.11.2025

Rodiny obětí vyjadřují zklamání, Boeing se zavázal k dalším pokutám a bezpečnostním reformám.

Boeing 737 MAX: Federální soud zrušil trestní stíhání za smrtelné havárie
Boeing 737 MAX: Federální soud zrušil trestní stíhání za smrtelné havárie (Zdroj: Boeing)

Federální soud v Texasu rozhodl o zrušení trestního stíhání proti společnosti Boeing ve věci dvou tragických havárií letounů 737 MAX, při nichž v letech 2018 a 2019 zahynulo celkem 346 lidí. Rozhodnutí soudce Reeda O’Connora z Fort Worth znamená, že Boeing unikne trestnímu odsouzení výměnou za další finanční sankce a závazky k posílení bezpečnostních procesů.

Zrušení obvinění výměnou za pokuty

Podle nové dohody mezi ministerstvem spravedlnosti a Boeingem zaplatí výrobce letadel více než 1,1 miliardy dolarů ve formě pokut, odškodnění rodinám obětí a na interní programy posilující bezpečnost a kontrolu kvality. Součástí dohody je také možnost, aby si Boeing sám zvolil poradce pro dohled nad dodržováním předpisů, což nahradí dřívější požadavek na nezávislého kontrolora jmenovaného soudem.

Soudce O’Connor sice vyjádřil pochybnosti, zda takové ujednání zajišťuje dostatečnou odpovědnost vůči veřejnosti, avšak konstatoval, že nemůže bránit žalobcům ve stažení obvinění, pokud splnili požadavky federálního práva.

MCAS – klíčová příčina tragédií

Vyšetřování se zaměřilo na Systém zvýšení manévrovacích charakteristik (MCAS), který měl kompenzovat změny v aerodynamice způsobené instalací větších motorů CFM LEAP. MCAS automaticky sklonil nos letadla při chybně vyhodnoceném „prudkém stoupání“ – problémem však bylo, že systém se spoléhal pouze na údaje z jediného senzoru. V obou nehodách došlo k opakované aktivaci systému na základě chybných dat, s nimiž posádky nedokázaly bojovat.

Vyšetřovatelé obvinili Boeing, že záměrně zamlčel informace o fungování MCAS před Federální leteckou správou (FAA) i leteckými společnostmi, aby minimalizoval nutnost dodatečného výcviku pilotů.

Odložené stíhání a jeho obnovení

V roce 2021 Boeing uzavřel s ministerstvem spravedlnosti dohodu o odloženém trestním stíhání výměnou za přiznání pochybení a vyplacení 2,5 miliardy dolarů. Federální žalobci však letos v květnu uvedli, že firma nesplnila podmínky dohody, a navrhli obnovit trestní řízení.
Soudce O’Connor nakonec rozhodl, že i přes zjištěné nedostatky mohou žalobci obvinění stáhnout po uzavření nové, rozšířené dohody.

Reakce rodin obětí

Rozhodnutí vyvolalo silnou kritiku rodin obětí, které požadovaly veřejné projednání případu.
„Řešení za zavřenými dveřmi podkopává důvěru veřejnosti v systém spravedlnosti,“ uvedl Paul Njoroge, Kanaďan, jenž při havárii Ethiopian Airlines přišel o manželku, tři děti a tchyni.

Boeing naopak zdůraznil, že přijímá plnou odpovědnost a že bude pokračovat v reformách, které mají posílit kulturu bezpečnosti a transparentnosti napříč firmou.

Právní bitvy pokračují

Zrušení trestního stíhání neznamená konec právních problémů Boeingu. Nadále běží občanskoprávní spory, mimo jiné ve federálním soudu v Chicagu, kde porota rozhoduje o výši odškodnění pro rodiny obětí Ethiopian Airlines.
Navíc Asociace pilotů Southwest Airlines uspěla u texaského Nejvyššího soudu se žalobou proti právnímu omezení školení pilotů v souvislosti s MCAS.

Dopady na průmysl

Rozhodnutí zároveň zabránilo tomu, aby Boeing čelil trestnímu odsouzení – to by mohlo ohrozit jeho způsobilost ucházet se o vládní zakázky v USA a dále poškodit jeho pověst.
Kritici ale varují, že možnost Boeingu vybrat si vlastního interního poradce místo nezávislého dozoru může vytvořit nebezpečný precedens pro korporátní odpovědnost v letectví.

Zdroj: AeroTime, Reuters, DoJ USA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář