Kvalita paliva není samozřejmost. I letištní čerpací stanice podléhají přísným kontrolám

25.11.2025 3 příspěvky

Každý provozovatel čerpací stanice – i na letišti – musí zajistit bezvadnou kvalitu čerpaného paliva. Tohoto cíle dosahují standardní provozovatelé čerpacích stanic zajišťováním předepsaných pravidelných jednoročních a pětiletých kontrol dané technologie – výsledkem takové kontroly jsou protokoly od odborné společnosti, které provozovatel čerpací stanice kdykoliv může předložit dozorující státní autoritě.

Kvalita paliva není samozřejmost
Kvalita paliva není samozřejmost (Zdroj: GIA Czech Republic s.r.o.)

Během předepsané jednoroční kontroly dle ČSN 650201-2 dochází k prověření zejména těchto částí ČS: kontrola šachet nádrží, stáčecí šachty, odvětrání nádrží (kontrola funkce provozním tlakem potrubí, včetně kontroly identifikačního štítku a těsnosti koncových pojistek), výstražných a orientačních tabulek a štítků, nadzemních zásobníků PHM (vizuální kontrola).

Jednou za 5 let se provádí dle ČSN 650201-2 čištění nádrží PHM, defektoskopická a tlaková zkouška nádrže + vše, co je obsaženo v jednoleté kontrole.

Během pravidelných jednoročních kontrol je také nutné prověřit stav filtrů-separátorů vody z leteckého paliva (pokud jsou separátory vody nainstalovány) – zároveň je nutné pravidelně sledovat periody jejich výměny a pravidelně také odpouštět vodu ze separátorů. Také je třeba většinou po 3 letech provést výměnu filtrů, v případě že není dříve překročen předepsaný diferenční tlak udávaný výrobcem.

Výsledkem kontrol není jen ten „papír“ – ale má opravdu reálně proběhnout kontrola čerpací technologie.

Čerpací stanice, které společně s výdejem paliva pro členy vlastního aeroklubu nabízejí palivo ke koupi i externím zákazníkům z řad provozovatelů letadel, musí taktéž každé 2 roky nechat cejchovat své výdejní stojany leteckých pohonných hmot – aby se předcházelo problémům s potenciálně neodpovídajícím objemem vydaného paliva. Cejchovat výdejní stojan může pouze odborný technik ČMI.

Nejčastějšími chybami, se kterými se při návštěvách a zběžných prohlídkách letišť setkáváme, jsou právě buď vůbec neprovedené nebo ledabyle provedené pravidelné kontroly čerpacích stanic.

To má za následek řadu problémů, které se časem mohou na sebe vrstvit. Pokud provozovatel letiště říká, že „nikdy problém s palivem neměl“ a kontroly buď neprovádí, nebo prodlužuje jejich intervaly, je potřeba zpozornět. Pravidelné prohlídky totiž mají zejména preventivní funkci – a jejich účelem je předcházení případných problémů s palivem. Protože pokud ten zmiňovaný problém nastane, u letadel může mít fatální následky. Těžko si lze představit, že neprováděnou separací vody z leteckého paliva pilot v sedmikilometrové výšce bude korigovat kuckající motor svého letícího letadla. Kondenzovaná voda se vždy v leteckém (i jakémkoliv jiném) palivu skladovaném v nádrži nachází. Vzduch v nádrži má jednoduše nějakou vlhkost a změnami teplot v okolí nádrže (i té podzemní) dochází ke kondenzaci vody do leteckého paliva. To není nahodilý problém, to je normální fyzika. Jedině vřazeným separátorem vody do filtračního systému paliva před výdejní pistolí je možné zaručit, že do letadla pilot tankuje palivo bez příměsi vody. Vymlouvání se některých provozovatelů letišť – že nikdy s vodou v palivu problém neměli – je jako nechození na preventivní prohlídky zdravotního stavu např. na některá onkologická onemocnění. Ano, chodit se tam nemusí, ale pak se může problém odhalit až, když už je pozdě.

Na některých letištích je bohužel stav čerpacích stanic velmi neuspokojivý (příklady zanedbané péče o technologii na automobilových ČS jsou vidět na obrázcích u tohoto článku). Ač místní členové aeroklubu mohou být nejlepšími leteckými mechaniky na světě – pokud je zanedbávána prevence kvality leteckého paliva, potenciální problém je bohužel velmi blízko.

A ten přece v letectví nikdy nestojí za to riskovat.

GIA Czech Republic s.r.o.

Na Křečku 365/5

109 00 Praha 10 - Horní Měcholupy

zdenek.pelc@gia.cz

+420 732 954 016

+420 732 570 071

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Jak na palivo aby s ním nebyl problém?

25.11.2025 v 8:14 Filip Zejda

Po dvacetileté praxi v létání ve škole  s malými necertifikovanými letadélky s různými motory (škoda 136B, VW1.4 74kW, 1.2TSI CBZA, Rotax 912  jsem dospěl k názoru, že líh v palivu nevadí protože váže na sebe vodu, za předpokladu že létáte denně a palivovou soustavu máte na benzíny s podílem biolihu uzpůsobené. Za 20 let a přes 5500let hodin mi na kvalitu paliva ani jeden motor neselhal při používání pouze BA 95.( mám vyhřívání karburátorů od výfuku) Nikdy nelétám nad FL 65 a létám celoročně z krátkých a obtížných ploch i při mínus 10 st. c a více. Pokud mi jedno letadlo stojí delší dobu je možné do něj nalít trochu Velfobinu či jak se to dnes jmenuje ( lihová směs), která opět pohltí vzdušnou vlhkost z nádrže. Tankovat je nejlepší na levných čerpacích stanicích ONO s velkým obratem, kde nastávají současně tyto události: zoufalá konkurence tam neustále posílá kontroly na stav paliva, celníky a vše co má ČR k dispozici ke kontrole paliva i prostředí, tedy jsou pod neustálou kontrolou kvality paliva a za druhé je tam taková výtoč, že mají neustále čerstvé palivo. Na letištích tankuji jen když musím právě i proto, že je tam palivo velmi dlouho v nádržích a je výrazně dražší i o 10 korun na litr. Naposledy chtěli 48 kč za litr naturalu s biolihem. No nekup to... 

Odpovědět

RE: Jak na palivo aby s ním nebyl problém?

Včera v 13:42 Petr Tichý

Dokud byla koncentrace biolihu v Naturalu 95 do 5%, působil líh skutečně jako aditivum, které na sebe vázalo vodu. Teprve, až by poměr vody a lihu dostoupil 1:1, došlo by k rozložení směsi a vysrážení vody. To by ale v 50 litrové nádrži muselo být 2,5 litru vody. Situace se zcela zásadně změnila v loňském roce, kdy se obsah lihu zvýšil až do 10% (typicky cca 8%). V takové koncentraci nastává chemická reakce mezi lihem a benzínem a dochází k vylučování různých pryskyřičnatých, voskových a jiných složek z benzínu. Pokud je motor provozován denně a palivo se neustále obměňuje, nemusí nastat žádný problém, viz. pravidelně ježděná auta. Po odstavení na cca 3 měsíce a déle dochází k zanešení palivového systému kalem, voskovými usazeninami apod. Jako první se s tímto problémem setkali veteránisté na Slovensku, kde byl benzín E10 zaveden o několik let dříve než u nás. Po zimní odstávce řešili ucpané karburátory, zalepené ventily ve vedení a další závady, do té doby neznámé. Dlouholeté zkušenosti s N95 jsou dnes bohužel bezcenné, protože jsou to zkušenosti s palivem, které už dnes není k dostání.  Řešení je používat palivo, které neobsahuje líh, ale ETBE, který tyto problémy nezpůsobuje. U nás je to Natural 98 nebo benzíny, které mají v označení 100 (u různých dodavatelů mají různé obchodní názvy). Určitá opatrnost je nutná u benzínů, určených pro přímovstřikové motory. Tyto benzíny mají vysoký obsah aditiv pro rozpouštění karbonových usazenin a mohou být agresivní např. vůči gumovým dílům karburátorů.

Odpovědět

RE: RE: Jak na palivo aby s ním nebyl problém?

Včera v 17:05 Filip Zejda

Díky za upřesnění ohledně změn v palivu Petře ! 

Odpovědět

Přidat komentář