Během předepsané jednoroční kontroly dle ČSN 650201-2 dochází k prověření zejména těchto částí ČS: kontrola šachet nádrží, stáčecí šachty, odvětrání nádrží (kontrola funkce provozním tlakem potrubí, včetně kontroly identifikačního štítku a těsnosti koncových pojistek), výstražných a orientačních tabulek a štítků, nadzemních zásobníků PHM (vizuální kontrola).
Jednou za 5 let se provádí dle ČSN 650201-2 čištění nádrží PHM, defektoskopická a tlaková zkouška nádrže + vše, co je obsaženo v jednoleté kontrole.
Během pravidelných jednoročních kontrol je také nutné prověřit stav filtrů-separátorů vody z leteckého paliva (pokud jsou separátory vody nainstalovány) – zároveň je nutné pravidelně sledovat periody jejich výměny a pravidelně také odpouštět vodu ze separátorů. Také je třeba většinou po 3 letech provést výměnu filtrů, v případě že není dříve překročen předepsaný diferenční tlak udávaný výrobcem.

Výsledkem kontrol není jen ten „papír“ – ale má opravdu reálně proběhnout kontrola čerpací technologie.
Čerpací stanice, které společně s výdejem paliva pro členy vlastního aeroklubu nabízejí palivo ke koupi i externím zákazníkům z řad provozovatelů letadel, musí taktéž každé 2 roky nechat cejchovat své výdejní stojany leteckých pohonných hmot – aby se předcházelo problémům s potenciálně neodpovídajícím objemem vydaného paliva. Cejchovat výdejní stojan může pouze odborný technik ČMI.
Nejčastějšími chybami, se kterými se při návštěvách a zběžných prohlídkách letišť setkáváme, jsou právě buď vůbec neprovedené nebo ledabyle provedené pravidelné kontroly čerpacích stanic.

To má za následek řadu problémů, které se časem mohou na sebe vrstvit. Pokud provozovatel letiště říká, že „nikdy problém s palivem neměl“ a kontroly buď neprovádí, nebo prodlužuje jejich intervaly, je potřeba zpozornět. Pravidelné prohlídky totiž mají zejména preventivní funkci – a jejich účelem je předcházení případných problémů s palivem. Protože pokud ten zmiňovaný problém nastane, u letadel může mít fatální následky. Těžko si lze představit, že neprováděnou separací vody z leteckého paliva pilot v sedmikilometrové výšce bude korigovat kuckající motor svého letícího letadla. Kondenzovaná voda se vždy v leteckém (i jakémkoliv jiném) palivu skladovaném v nádrži nachází. Vzduch v nádrži má jednoduše nějakou vlhkost a změnami teplot v okolí nádrže (i té podzemní) dochází ke kondenzaci vody do leteckého paliva. To není nahodilý problém, to je normální fyzika. Jedině vřazeným separátorem vody do filtračního systému paliva před výdejní pistolí je možné zaručit, že do letadla pilot tankuje palivo bez příměsi vody. Vymlouvání se některých provozovatelů letišť – že nikdy s vodou v palivu problém neměli – je jako nechození na preventivní prohlídky zdravotního stavu např. na některá onkologická onemocnění. Ano, chodit se tam nemusí, ale pak se může problém odhalit až, když už je pozdě.

Na některých letištích je bohužel stav čerpacích stanic velmi neuspokojivý (příklady zanedbané péče o technologii na automobilových ČS jsou vidět na obrázcích u tohoto článku). Ač místní členové aeroklubu mohou být nejlepšími leteckými mechaniky na světě – pokud je zanedbávána prevence kvality leteckého paliva, potenciální problém je bohužel velmi blízko.
A ten přece v letectví nikdy nestojí za to riskovat.

GIA Czech Republic s.r.o.
Na Křečku 365/5
109 00 Praha 10 - Horní Měcholupy
+420 732 954 016
+420 732 570 071