FAA rozšiřuje nouzovou direktivu: Po havárii UPS na MD-11 dopadá uzemnění i na MD-10 a DC-10

27.11.2025

Federální úřad pro letectví (FAA) vydal nouzovou leteckou direktivu (AD) 2025-23-53, která nově zahrnuje také letouny McDonnell Douglas MD-10 a vybrané varianty starších DC-10. K rozšíření došlo pouhý týden po předchozí direktivě, která se týkala pouze řady MD-11. FAA reaguje na obavy z možného konstrukčního selhání motorových pylonů, jež se ukázalo jako fatální při nedávné havárii nákladního letu UPS 2976.

Flying Eye Hospital
Flying Eye Hospital (Zdroj: Orbis)

Konstrukční problém a proč se rozšířila působnost direktivy

Původní opatření cílilo výhradně na flotilu MD-11, u které mají pylonové nosníky motorů totožné konstrukční prvky jako u havarovaného stroje. Po následné analýze však FAA dospěla k závěru, že podobným rizikem mohou být ohroženy i další typy vzniklé z původní platformy DC-10.

Nově se tak direktiva vztahuje na:

  • MD-11 a MD-11F

  • MD-10F a MD-10-30F

  • DC-10 všech hlavních civilních variant

  • vojenské KC-10A a KDC-10

Podle FAA existuje dostatečné podezření, že stejný typ únavy či konstrukční degradace může vzniknout také u těchto letadel. Proto je nutné je považovat za potenciálně nebezpečné, dokud neproběhnou inspekce.

Okamžité uzemnění a rozsáhlé inspekce

Direktiva vyžaduje, aby všechny dotčené letouny zůstaly na zemi, dokud:

  1. neproběhnou předepsané inspekce pylonů,

  2. nebudou provedeny předepsané nápravné práce,

  3. nebude prokázána bezpečnost provozu.

Jedná se o mimořádně přísný krok, protože flotily MD-10/11 tvoří klíčovou část dálkových nákladních operací zejména u FedExu a UPS. Opatření proto dočasně výrazně zasáhne kapacitu mezikontinentální nákladní dopravy v USA.

Zasažen je i známý létající oční sál Orbis Flying Eye Hospital (MD-10), který se však právě nachází v plánované údržbě a direktivu plně respektuje.

Pozadí: Havárie letu UPS 2976

K zavedení mimořádných bezpečnostních opatření došlo krátce po tragické havárii:

  • Datum: 4. listopadu 2025

  • Let: UPS 2976

  • Typ: MD-11F

  • Trať: Louisville (SDF) – Anchorage

  • Fáze letu: počátek stoupání po vzletu

Podle předběžných zjištění se levý motor i s pylonem oddělil od křídla, což způsobilo okamžitou ztrátu stability a řízení. Letoun se zřítil krátce po vzletu a tragédie si vyžádala 14 obětí, včetně osob na zemi.

Další kroky FAA

FAA zdůrazňuje, že aktuální direktiva je dočasná, nicméně nutná vzhledem k urgentní hrozbě. Výsledky probíhajícího vyšetřování NTSB mohou vést k trvalým změnám v údržbě či konstrukčním posuzování celé řady MD-10/11.

Úřad zároveň využil pravomoci obejít standardní schvalovací proces, aby bylo možné zavést opatření okamžitě. Tento postup použije FAA pouze při bezprostředním ohrožení bezpečnosti letového provozu.

 

Zdroj: AVweb, FAA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář