Konstrukční problém a proč se rozšířila působnost direktivy
Původní opatření cílilo výhradně na flotilu MD-11, u které mají pylonové nosníky motorů totožné konstrukční prvky jako u havarovaného stroje. Po následné analýze však FAA dospěla k závěru, že podobným rizikem mohou být ohroženy i další typy vzniklé z původní platformy DC-10.
Nově se tak direktiva vztahuje na:
-
MD-11 a MD-11F
-
MD-10F a MD-10-30F
-
DC-10 všech hlavních civilních variant
-
vojenské KC-10A a KDC-10
Podle FAA existuje dostatečné podezření, že stejný typ únavy či konstrukční degradace může vzniknout také u těchto letadel. Proto je nutné je považovat za potenciálně nebezpečné, dokud neproběhnou inspekce.
Okamžité uzemnění a rozsáhlé inspekce
Direktiva vyžaduje, aby všechny dotčené letouny zůstaly na zemi, dokud:
-
neproběhnou předepsané inspekce pylonů,
-
nebudou provedeny předepsané nápravné práce,
-
nebude prokázána bezpečnost provozu.
Jedná se o mimořádně přísný krok, protože flotily MD-10/11 tvoří klíčovou část dálkových nákladních operací zejména u FedExu a UPS. Opatření proto dočasně výrazně zasáhne kapacitu mezikontinentální nákladní dopravy v USA.
Zasažen je i známý létající oční sál Orbis Flying Eye Hospital (MD-10), který se však právě nachází v plánované údržbě a direktivu plně respektuje.
Pozadí: Havárie letu UPS 2976
K zavedení mimořádných bezpečnostních opatření došlo krátce po tragické havárii:
-
Datum: 4. listopadu 2025
-
Let: UPS 2976
-
Typ: MD-11F
-
Trať: Louisville (SDF) – Anchorage
-
Fáze letu: počátek stoupání po vzletu
Podle předběžných zjištění se levý motor i s pylonem oddělil od křídla, což způsobilo okamžitou ztrátu stability a řízení. Letoun se zřítil krátce po vzletu a tragédie si vyžádala 14 obětí, včetně osob na zemi.
Další kroky FAA
FAA zdůrazňuje, že aktuální direktiva je dočasná, nicméně nutná vzhledem k urgentní hrozbě. Výsledky probíhajícího vyšetřování NTSB mohou vést k trvalým změnám v údržbě či konstrukčním posuzování celé řady MD-10/11.
Úřad zároveň využil pravomoci obejít standardní schvalovací proces, aby bylo možné zavést opatření okamžitě. Tento postup použije FAA pouze při bezprostředním ohrožení bezpečnosti letového provozu.
Zdroj: AVweb, FAA