Ženy v letectví, z.s. se ve čtvrtek 13. listopadu 2025 sešly na Letišti V. Havla ve Skyportu. Ing. Imrich Ancin, MBA (Chairman of the Board & CEO) se v letectví pohybuje již 25 let. Společnost Skyport, a.s., kterou nyní zastupuje, je špičkou v oboru nákladní letecké dopravy. Její služby však nekončí leteckou přepravou zboží na místo určení, umí například pomoci zákazníkovi s celní deklarací.
Personál tvoří smíšený kolektiv 157 zaměstnanců v poměru 37 % žen (především administrativa a styk se zákazníky) a 63 % mužů. Jediná oblast, která je zde doménou mužů, je práce ve skladu, a to z důvodu fyzické náročnosti.
Cargo je samo o sobě velmi kreativní obor, který sleduje zásilku až do cílové destinace a vyzvednutí zboží na místě určení. Zaměstnanci se mnohem častěji setkají s poděkováním a oceněním kvality služeb, než tomu bývá v přepravě lidí.
Samotný proces začíná příjmem zboží, které prochází screeningem (detekční kontrola – a to nejen zboží, ale i zvířat, ať už za pomoci rentgenu či veterinární kontroly). Následně je zboží uloženo na pozici a připraveno na let (etikety, volně ložené zboží, umístění na palety či do kontejnerů). Zajímavostí je, že zboží na paletách je skládáno tak, aby kopírovalo trup letadla. Zabezpečuje se proti povětrnostním vlivům a také proti pohybu. K tomu slouží speciální sítě, které udrží 7 tun. Zboží musí být procleno a zkontrolováno před samotnou nakládkou, během přepravy už k dalšímu celnímu odbavení nedochází. Po vykládce na místě určení potom následuje kontrola celistvosti a kompletnosti dodávky. Zákaznické centrum funguje v režimu 24/7.
Pokud nedojde k vyzvednutí zboží, likviduje se pod celním dohledem a s ohledem na životní prostředí. Náklady na likvidaci hradí odesílatel (zasmluvněno) a jejich vymáhání zajišťuje letecký dopravce. Nelikvidují se živá zvířata ani tělesné ostatky – tady je velmi důležitý timming a garance vyzvednutí. U lidských ostatků vyzvednutí garantuje pohřební služba. Při přepravě je nutné speciální zabezpečení např. proti úniku tělních tekutin.
Sklady disponují jak mrazáky, tak chladničkami a prostory s konkrétním teplotním režimem. Tepelný komfort je nezbytný např. při přepravě léčiv, tropického ovoce nebo právě zvířat. Ostatně, dnes se tu nějaká ozývají. K přepravě jsou nachystány klece s papoušky. Do letadla budou naloženi jako poslední, aby nečekali v zimě na letištní ploše. A jak jim bude teplo nebo zima v letadle? O tom si za chvilku také povíme víc.
Pokud nelze z nějakého důvodu zboží do cílové destinace přepravit letecky, nastupují do hry kamiony (náhradní letecká přeprava). Skyport má zajištěnu přímou cestu z letiště do kamionu a naopak, zboží tedy nemusí znovu projít kontrolou. Po naložení se kamion zaplombuje, dostane přidělené číslo letu a vyráží pozemní cestou k zákazníkovi.
Dnes však zboží čeká letecká cesta. Na dráhu právě dosedá Boeing 777F – nákladní let Qatar Airways QR8077 a v následujících 2 hodinách ho čeká vykládka i nakládka. Pojďme se na tohoto krasavce podívat blíž. Skvělým průvodcem nám byl Mohamed Elasheg (Regional Cargo Operations Manager Austria and Central, Eastern Europe).
Mimochodem, víte, že vstupem na palubu letadla vstupujete na území cizího státu? Pojďme tedy…
Letoun je připojen na externí zdroj elektřiny, který zajišťuje pohon hydraulických plošin pro vykládku zboží, ale i systémů uvnitř letadla. V případě selhání zdroje by bylo možno využít pomocné motorové jednotky (systém APU – Auxiliary Power Unit) a tím zajistit letounu soběstačnost na letišti.
Cisterna doplňuje palivo (letoun pojme do křídel 150 t) a z trupu letadla postupně putují ven palety se zbožím. K ukotvení palet či kontejnerů slouží systém zámků v trupu, zboží je vždy uloženo tak, aby se mezi ním dalo projít napříč celým trupem letounu. Mezery jsou důležité také z důvodu možnosti hašení v případě požáru, k jehož detekci slouží senzory. Pilot má díky nim okamžitou informaci, v jakém místě hoří. Ke snížení rizika vznícení se nebezpečné zboží přepravuje v samozhášecích kontejnerech.
Pamatujete na papoušky? Nákladový prostor letadla lze rozdělit na 2 teplotní okruhy s teplotami 2-8 °C a 15-25 °C. Klece s ptáky nepatří k nejrozměrnějším nákladům. Díky možnosti využít 3 m výšky v nákladovém prostoru letoun přepraví i mnohem větší zásilky, ať už jsou to kupříkladu obrovské tiskařské stroje, nebo třeba vlastní náhradní motor. Nabízí až 27 paletových pozic, celkový objem nákladního prostoru je 540 m³, hmotnost nákladu může činit 106 tun (maximální vzletová hmotnost je 348 t). Rozměr největších dveří hlavní paluby je 315 x 372 cm.
Letoun pohání jedny z nejspolehlivějších a nejsilnějších motorů s vysokým tahem General Electric GE90-115B. Zajímavostí je velikost podvozku, který disponuje největšími koly pro civilní letadlo.
Dvoučlenná posádka se vystřídala, ve skladu zbyli k naložení už jen papoušci a to znamená jediné – vlajková loď Qatar Airways Cargo, letoun Boeing 777F se pomalu chystá k odletu do cílové destinace. Zpět poletí o něco lehčí, než přilétla, do vzduchu dnes večer zamíří celkem 220 tun.
Za pozvání děkujeme Ženy v letectví, z.s., Skyport a.s. a Qatar Airways Cargo.