Jak jsem si koupil GPSku

12.09.2008

V tomto článku bych rád pojednal o leteckém ručním GPS ( Global Positioning System ) přístroji od firmy Garmin, a to konkrétně typu Garmin 96C, který je jako jeden z mála modelů od této firmy určený pro klasické létání VFR. Po získání licence PPL jsem se rozhodoval, zda si vlastní GPSku pořídím či nikoliv. Jelikož létám i na letadlech řady Zlin, která nepřekypují navigačními prostředky jako například Cessny, rozhodl jsem se si GPSku nakonec koupit.

Vybíral jsem v zásadě podle faktorů, kterými byly cena a množství funkcí, které by měl přístroj mít. Jelikož jsem si chtěl pořídit model přímo určený pro létání a peněz nebylo neomezené množství, zakoupil jsem si jeden z nejlevnějších, již leteckých přístrojů od výše zmíněné firmy GARMIN GPSMAP96C. Jedná se o mapový navigační přístroj s databází letišť Jeppessen a možností dohrávání dalších map dle potřeby pilota. Jediné, čím je dohrávání dalšího softwaru omezeno, je velikost pevné, již nezvětšitelné paměti, která u tohoto typu přístroje činí 119 MB. Nerad bych popisoval všechna možná technická specifika přístroje, která si stejně každý může přečíst na internetu, spíše bych se ale pokusil popsat svůj požitek z používání tohoto přístroje.

Po zakoupení velké krabice s mou novou hračkou jsem se upřímně těšil, až si přístroj konečně sám a v klidu vyzkouším. Už po cestě domů z obchodu mi to nedalo a v autě jsem si GPSku zkoušel zapnout, abych zjistil, jaké všechny funkce že to tento moderní technologický zázrak má. Po zapnutí a rozsvícení ne nijak velkého, leč barevného displeje, GPSka hlásila, že hledá satelity a že je třeba vyčkat. Nedivil jsem se tomu a jakožto nezkušený nováček na poli GPS jsem s napětím čekal, co bude. Zhruba patnáct minut se nic nedělo, poté se na displeji objevila zpráva: ,,Welcome to Vietnam". Říkal jsem si, že je to zvláštní, že se přístroj nedokázal sám vypořádat tak dlouhou dobu s tím, že již opustil asijskou výrobní linku a že bude asi zapotřebí mu nastavit, že je v Evropě a Česku, což se mi zhruba za dalších půl hodiny povedlo. Nyní jsem byl nadmíru spokojen a těšil se, až si přístroj vyzkouším v letadle. Všechno od té doby fungovalo bez problémů až do chvíle, kdy jsem ho zkoušel cestou na letiště. Na displeji, kde je zobrazen symbol letadélka, které sleduje reálný pohyb a posouvá se po mapě dle toho, jak se přístroj pohybuje, najednou chvíli nebylo nic a pak zase ano. Displej na mě blikal a házel všechny možné barvy. Nezbývalo mi než ho vypnout a zase zapnout a vše bylo prozatím v pořádku. V letadle samotném se již přístroj choval normálně, tak jsem byl rád, že je vše tak, jak má být. Letěl jsem si pouze krátký navigační let pro radost, nesledoval mapu a kochal se krajinou pod sebou. Jen občas jsem pohlédl na displej, abych si zkontroloval polohu. Zhruba za 20 minut displej totálně zamrznul, nefungovalo žádné z devíti tlačítek a samotný přístroj nějak divně a jakoby přidušeně chrčel. Jeho trápení jsem zastavil až vyndáním tužkových baterií. Nyní už bylo zcela evidentní, že tento přístroj má nějakou výrobní vadu, a proto jsem ho šel reklamovat. Reklamace byla bez problému uznána a za týden jsem dostal další nový přístroj. Jelikož jsem si chtěl software v Garminu vylepšit, dokoupil jsem si k tomuto novému druhému přístroji turistickou Topo mapu ČR, kterou jsem tentýž den dohrál do GPSky. Chtěl jsem totiž, aby se mi zobrazovaly všechny možné body, od potoků, řek, lesů, vesniček až po města atd.



Ovšem hned druhý den začaly další problémy. Zobrazování bylo pomalé, přístroji trvalo v řádu minut, než chytil satelity a než později vyhodnotil polohu, kurzor na displeji se při rychlejším pohybu posunoval jako raněný šnek. Nezbylo mi nic jiného než nový mapový podklad vypnout, jelikož je u map, které jsou do přístroje dohrány, možnost vypnutí a ponechání si pouze základní letecké mapy. Jelikož se později objevily i další, podobné problémy jako s prvním přístrojem, opět jsem šel k prodejci ho reklamovat. I druhá reklamace se obešla bez peripetií s příslibem, že další přístroj dostanu co nevidět. Zhruba po měsíci jsem si byl vyzvedávat další GPSku. Tentokrát, již poučen, mě ani nenapadlo dohrávat žádné mapy. Létalo se mi s ní skvěle až do doby, než se mi na displeji objevil nápis chyba a přístroj se mi od té doby už nepodařilo ani jednou zapnout. Když jsem se již značně rozladěn vracel k prodejci i s třetí reklamací, bylo nám do breku oběma. Nabídl mi peníze nazpět, což jsem okamžitě přijmul. Nevím, čím to bylo, že mi ani jeden přístroj nefungoval. Asi prostě smůla nebo jsem tomu přístroji předával negativní energii. To už dnes nikdo nezjistí. Později jsem si koupil bazarovou olétanou GPSku a nejsou s ní dodnes žádné problémy.



Tímto textem bych nechtěl kritizovat ani firmu Garmin a ani samotný produkt GPSMAP96C, protože se jistě najde spousta lidí, kteří ji vlastní a nemají žádné problémy, ale mou intencí bylo pouze nastínit, co všechno je možné za ,,pouhých" dvacet tisíc korun zažít :).      

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář