Vzali jsme si na mušku ULL letadlo Sinus

17.01.2007

Zatímco čeští výrobci ULL letadel skoro veřejně hlásají, že je český trh vzhledem k jeho malému tržnímu potenciálu prakticky nezajímá, pronikají na náš trh zahraniční výrobci, kteří v sílu českého letectví pravděpodobně věří více.

Vzali jsme si na mušku ULL letadlo Sinus
Vzali jsme si na mušku ULL letadlo Sinus (Zdroj: Aeroweb.cz)

Jak jinak si vyložit aktivity slovinského výrobce letadel Pipistrel (www.pipistrel.cz), který v minulém roce vstoupil na náš trh rovnou se třemi velmi zajímavými modely letadel.


Pipistrel Virus

První z řady s názvem Virus je velmi ekonomický ULL letoun určený pro školy a rekreační létání. Je velmi nenáročný na řízení a oproti následujícím typům je vzhledem menšímu křídlu rychlejší. Standardně má tříbodový podvozek.


Pipistrel Taurus

Dalším typem je Taurus, což je plnokrevný větroň (nejlepší klouzavost 1:41 při 110 km/h) s pomocným motorem Rotax 503 UL  Taurus je opravdu větroň pro náročné, který by mohl časem nahradit v Aeroklubech stařičké L-13SW Vivaty. Taurus odpovídá závodní třídě do 15 m. V česku se již prodaly dva letouny Taurus. Bohužel tím se, vzhledem k velké prodávanosti tohoto SLZ, vyčerpaly dodávky výrobce pro ČR a další dodávky nebudou dříve než v polovině roku 2008.


Pipistrel Sinus

No a kompromisem mezi větroněm a cestovním ultralightem je typ Sinus, na kterého se nyní podíváme blíže.

Ano tušíte správně. Sinus je letoun, který využijí zejména piloti, kteří chtějí částečně létat dlouhé cesty tak, aby dosáhli stanoveného cíle v rozumném čase (tedy s motorem), ale pokud nespěchají a je okumulovaná obloha, tak naplno využít termického proudění a létat tu pravou cross-country jako s větroněm. Klouzavost s vypnutým motorem a vypraporovanou vrtulí je kolem 1:28, tedy jako u Blaníka.

Sinus je navíc vybaven, stejně jako většina větroňů, vzdušnými brzdami, což velmi oceníte zejména na finále. A proklejete, pokud si je necháte otevřené při startu, což je ovšem velmi málo pravděpodobné, a to díky umístění páky těchto brzd při vysunuté poloze přímo mezi sedačkami pilotů.

Drak letounu je plně kompozitový. Rozpětí křídel je 14,97 m, což umožňuje letadlu ten vynikající klouzavý poměr. Naopak je většinou vykoupen maximální rychlostí. Avšak ani ta není malá. Letadlo může být vybaveno motorem Rotax 503 UL (50 koní) a s ním je cestovní rychlost v horizontu 186 km/h  nebo výkonným 912 UL (omezeno na 65 koní) s 200 km/h.

Nutno podotknout, že letadlo působí aerodynamicky velmi čistě. Výrobce  udává spotřebu při výše udávané cestovní rychlosti 10,2 a u R 912 UL kolem 9,2 litrů za hodinu. Při ustáleném letu a za vhodných meteorologických podmínek může spotřeba činit 4,6 litrů na 100 km. (Virus ještě o něco lepší, 4,3 litrů za hodinu)

Použitelný obsah nádrží je celkem 54 litrů, takže s touto cestovní rychlostí a motorem 912 UL můžeme uletět bez natankování a s rezervou 20 minut přes 1.000 Km. Takže třeba z Benešova do Dubrovníku na opalovačku.

Další zajímavé parametry letounu jsou uvedeny v tabulce:

Model  SINUS 503 SINUS 912
Motor ROTAX 503 UL DCDI 2V  ROTAX 912 UL2
Délka křídla  14,97 m 14,97 m
Prázdná hmotnost  265 kg  284 kg
Maximální vzletová hmotnost  450 kg  / 472,5 kg   450 kg  / 472,5 kg  
Obsah nádrží  2 x 30 l 2 x 30 l
Výkony    
Pádová rychlost s klapkami  63 km/h 63 km/h
Bez klapek  66 km/h 66 km/h
Cestovní rychlost (75% výkonu) 170 km/h 200 km/h
Maximální rychlost v horizontu   186 km/h 200 km/h
Nepřekročitelná rychlost V(ne)  225 km/h 225 km/h
Maximální rychlost s vzdušnou brzdou  160 km/h 160 km/h
Maximální rychlost s klapkami  130 km/h 130 km/h
Manévrovací rychlost  141 km/h 141 km/h
Nejlepší stoupavost (450 kg) 3,2 m/sec  6,5 m/sec
Nejlepší opadání (95 km/h) 0,96 m/sec  1,03 m/sec
Délka startu přes 15 metrovou překážku (450 kg)  210 m  148 m
Dostup (450 kg) 6100 m 8800 m

Autopilot a další vybavení

Sinus může být vybaven autopilotem, který letoun ovládá, včetně udržování rychlosti a navigace po letové trase. Výrobce dále nabízí nepřeberné množství doplňků a nadstandardního vybavení letounu. Snad kromě odmrazování je možné vše dokoupit. Více informací na stránkách výrobce.

Nevýhody letounu

Letoun vzhledem k délce ocasu a velkému rozpětí křídel je náročnější na pilotáž při přistávání se silným bočním větrem. V letové příručce jsem nenašel žádné omezení, ale prakticky s ním bude třeba počítat. Také přistávání s ostruhovým podvozkem je náročnější na pilotáž, než s klasickým příďovým. To je však minimální daň za zmenšení odporu celého letounu.

Česká konkurence

Sinus by se dal koncepčně srovnat s českým letounem UFM 13 Lambada, výrobce Urban Air. Toto srovnání by bylo jistě zajímavé, bohužel na stránkách tohoto výrobce je jen velmi omezené množství informací, takže by to bylo spíše kontraproduktivní. Snad bude příležitost se k tomu později vrátit.

Cena a náklady na provoz

Letoun je v základní výbavě s motorem Rotax 503 dostupný na našem trhu od začátku roku 2007 za 1 400 000 Kč bez DPH (s daní za 1 666 000 Kč). Svoji cenou se tedy řadí k tomu levnějšímu, co lze na českém trhu pořídit. Náklady na provoz vzhledem k použitému motoru Rotax jsou velmi podobné jako u ostatních letounů této kategorie. O provozních nákladech jsme již psali například zde.

Zajímavosti

Zajímavostí je, že s upraveným letadlem Sinus obletěl pilot Lenarčič celý svět bez pozemního doprovodu. Cesta dlouhá 39 700 km trvala 79 dnů.

 


Na video z létání se můžete podívat zde

Shrnuto podtrženo. ULL letounů, které lze využít jak pro létání v termice, tak pro cestování není velký výběr ani v celosvětové nabídce. Jistě je tato koncepce kompromisem mezi rychlostí a klouzavostí a pokud nechcete dělat kompromisy je lepší si pořídit letouny dva. Pipistrel Sinus však jistě patří k tomu lepšímu, co lze na trhu získat a myslím, že jej budeme stále častěji vídat na našich letištích a SLZ plochách.


Mohlo by vás zajímat

Témata

Recenze


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář