Dnes je 17. září 2019

6:40 19:12

Tragickou nehodu letounu Piper Malibu z 21. ledna, na jehož palubě cestoval spolu s pilotem argentinský fotbalista Emiliano Sala, pravděpodobně zavinila otrava pilota oxidem uhelnatým. Oddělení vyšetřování leteckých nehod (AAIB) Spojeného království reagovalo na zjištění vydáním speciálního bulletinu upozorňujícího na riziko otravy, informoval server AVweb.

Letoun zmizel bez jakýchkoliv známek problémů do vod Lamanšského průlivu přibližně 40 kilometrů severozápadně od normandského ostrova Guernsey. Trosky nalezené 100 metrů od posledního radarového kontaktu v hloubce 68 metrů objevily pátrací týmy 3. února. Toxikologické testy nalezeného těla fotbalisty následně prokázaly, že Sala byl vystaven vysoké koncentraci oxidu uhelnatého. Ostatky pilota nebyly zatím nalezeny, nicméně se předpokládá, že byl vystaven podobným koncentracím jedovatého plynu.

V současné době spolupracují britští vyšetřovatelé s americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB), který při vyšetřování plní roli státu výroby letadla, na odhalení příčiny vniknutí oxidu uhelnatého do kabiny letounu.

Ačkoliv dosavadní závěry nejsou konečné, vydal AAIB speciální bulletin upozorňující na rizika spjatá s otravou oxidem uhelnatým. Zmiňuje příznaky otravy při různých koncentracích karboxyhemoglobinu (COHb) v krvi, který vzniká právě při vdechování oxidu uhelnatého.

Příznaky otravy oxidem uhelnatým / Foto AAIB
Příznaky otravy oxidem uhelnatým / Foto AAIB

Podle dokumentu produkují oxid uhelnatý kromě pístových motorů, kde jsou koncentrace nejvyšší, také proudové motory. Jedovatý plyn může vniknout do kabiny vlivem její netěsnosti či špatným utěsněním ventilace nebo topení od výfukového systému.

Přesto, že legislativa Evropské unie ani USA to nevyžaduje, AAIB doporučuje vybavení přenosnými nebo fixními indikátory zvýšené koncentrace oxidu uhelnatého, ať už zvukovými či vizuálními. Bulletin také radí, jak reagovat v případě podezření vniknutí oxidu uhelnatého do kabiny.

Pokyny při podezření vniknutí oxidu uhelnatého do kabiny / Foto AAIB
Pokyny při podezření vniknutí oxidu uhelnatého do kabiny / Foto AAIB

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Topení od výfuku

19. 8. 2019 v 16:23 baks4c

Taky mám obavy z topení, kdy se vzduch ohřívá ve dvojitém plášti tlumiče výfuku. U letadel je to obvyklé, u aut bylo již dávno zakázané. Měl ho například Trabant. Při malé netěsnosti se může dostávat CO z výfuku do kabiny s vytápěcím vzduchem. V letadle je toho zápachu po benzínu, oleji apod. dost na to, aby by si toho posádka nemusela zavčas všimnout. CO se velmi rychle váže na krevní barvivo a velmi dlouho trvá, než se odbourá. Netěsnost tlumiče se nedá v počátečním stadiu jednoduše zjistit vizuální prohlídkou. Projeví se až v pokročilém stadiu zápachem, hlukem, nebo očouzením, pokud je v místě, které je viditelné. Připadá mi to dost nebezpečné.

Odpovědět

Re: Topení od výfuku

19. 8. 2019 v 23:38 Tom

Nejsem žádný expert, ale obávám se, že zápach od benzínu nebo oleje v kabině nemá vliv na schopnost pilota detekovat oxid uhličitý v kabině. Četl jsem ve starším čísle časopisu Sport Aviation-u článek na tohle téma. Podle něj většinou pilot nemá šanci čichem poznat, jestli mu do kabiny vniká oxid uhličitý. Prostě dřív usne. V tom článku také posuzovali různé CO detektory z hlediska jejich použití v letadle. Autor se velmi rázně a nelichotivě vyjadřoval o těch malých kartičkách s oranžovým terčíkem, které mají prý jen velmi omezenou a nevyhovující schopnost včasné detekce oxidu uhličitého. Posuzoval i různé detektory požáru určené pro domácí použití. Nakonec bylo v článku zmíněno několik typů vhodných pro použití v malých letadlech. Já mám jeden z těchto typů v letadle už cca pátou sezónu a musím říct, že už několikrát jsem byl nepříjemně zaskočen, jak vysoké hodnoty přístroj ukazoval. Vždy to ale naštěstí bylo na zemi při motorové zkoušce a po pár minutách letu hodnoty klesly na nulu. Mám ale od jisté doby do úkonů vřazen bod navíc. Před opuštěním okruhu nebo krátce po jeho opuštění kontroluji hodnoty na detektoru s tím, že pokud by nebyly nulové, tak se vracím na zem. Hodnoty na CO detektoru samozřejmě kontroluju i během letu v rámci kontroly hodnot motorových přístrojů.

Odpovědět

RE: Re: Topení od výfuku

22. 8. 2019 v 9:16 tomas

Možeme vediet o aky pripravok sa jedna?

Odpovědět

Přidat komentář