Narušení prostorů přibývá, řešilo se na semináři na půdě ÚCL

03.07.2020

Narušení prostorů přibývá, řešilo se na semináři na půdě ÚCL
Narušení prostorů přibývá, řešilo se na semináři na půdě ÚCL (Zdroj: Aeroweb.cz)

Incidentů typu Airspace Infringement (ASI, narušení vzdušného prostoru) v poslední době přibývá. Shodli se na tom zástupci státu, úřadů i zájmových organizací na semináři, který se koncem června konal na půdě Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Paradoxně problémy nezpůsobují prostory s příležitostnou aktivací, ale ty trvale platné. ÚCL o tom dnes informoval na svém webu.

„V rámci semináře byl prezentován nepříznivý trend výskytu událostí ASI v posledních letech v ČR, včetně detailnější analýzy zainteresovaných kategorií letadel, typů letové činnosti, typů narušovaných prostorů a jejich geografické polohy,“ píše web ÚCL. „Zajímavé bylo zjištění, že nejvíce narušovanými prostory nejsou vyhlašované prostory pro vojenskou činnost (tzv. AMC manageable), ale prostory pevné struktury vzdušného prostoru ČR, jako např. CTR, TMA, MCTR, MTMA.“

Airspace Infingement prevence
Leták EASA na podporu prevence incidentu Airspace Infringement / Obrázek EASA

Na semináři byly mimo jiné prezentovány materiály Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) a Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol) právě k prevenci podobných případů. Plyne z nich nejen nutnost poctivé předletové přípravy a plánování letu, ale i dodržování postupů za letu. „Fráze 'Stand by' (v odpovědi na žádost o vstup do prostoru, pozn. red.) není povolení ke vstupu do řízeného prostoru a vy takový prostor musíte obletět, dokud řídící povolení nevydá,“ připomíná například brožura Eurocontrolu.

Výstupem ze semináře byla formulace několika bodů, které by měly incidentům tohoto typu zamezit.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář