Aerolinky z covidu vzešlé

27.05.2021

Pandemie již více než rok drtí leteckou dopravu. Celosvětový pokles poptávky se nevyhnul žádnému regionu, řada aerolinek proto dnes již neexistuje. Navzdory tomu se objevily desítky společností, které hodlají trh co nejrychleji zaplnit.

V průběhu loňského léta šel proti proudu například maďarský Wizzair, který v době, kdy jiní s obavami sledovali vývoj, otevíral jednu linku za druhou. I přes fakt, že IATA vypočítala celosvětové ztráty aerolinek v loňském roce na desítky miliard dolarů, někteří businessmani našli odvahu (anebo snad vhodný okamžik) a zacházejí ještě dále. V pročištěném vzduchu, v době, kdy se do určité míry tvoří nová podoba letecké dopravy, se rozhodli, že založí nové letecké společnosti.

Jen v Evropě ohlásilo v poslední době vznik na dvě desítky start-upů, přičemž celosvětové prognózy hovoří až o 90 nových aerolinkách vzniknuvších v roce 2021. Jde jistě o výrazně větší číslo než počet společností, které byly díky krizi nuceny trh opustit. Hlavních důvodů této nové vlny je řada. Zejména vysoký počet nadbytečných a cenově výhodných letadel na trhu a řada zkušených profesionálů, kteří díky krizi přišli o svou práci.

Zjevným plusem také je, že nové aerolinky oproti stávající konkurenci vstupují na trh nezatíženy finančními problémy. Mnoho „nováčků“ navíc vzniká na troskách zkrachovalých aerolinek, a dokonce za nimi stojí stejní manažeři. Hlavní otázkou však stále zůstává, zda je podobný optimismus v tuto chvíli na místě.

Airbus A320 společnosti Wizzair / Foto Wikimedia.org

Dvakrát do stejné řeky „vstoupíš“

Známé pořekadlo si zjevně vyložil po svém známý norský businessman Bjørn Kjos, zakladatel letecké společnosti Norwegian Air Shuttle. V minulých letech se mu z těchto aerolinek podařilo vytvořit respektovaného dopravce s širokou sítí linek v rámci Evropy. Když se však průkopnicky pustil také na pole nízkonákladových dálkových letů, skončil celý projekt neslavně. Dopravce málem zkrachoval a i dnes stále bojuje o přežití.

Dva roky poté, co Kjos opustil Norwegian Air Shuttle, rozhodl se založit novou společnost s názvem Norse Atlantic Airways. Obchodní model bude postaven opět na nízkonákladových dálkových letech mezi Oslem, Londýnem, Paříží a New Yorkem, Miami a Los Angeles a zprvu má využívat dvanáct Boeingů 787 Dreamliner (podobně jako Norwegian). Bude jistě zajímavé sledovat, zda se projekt v „nové post-koronavirové“ době osvědčí lépe než v časech největšího rozkvětu letecké dopravy.

Úvodní destinace Norse Atlantic Airways / Foto Flynorse.com

Z Británie do Indie levně a rychle

Na tradičně zajímavý a lukrativní trh mezi Velkou Británií a Indií se chce zaměřit další vznikající nízkonákladová společnost Flypop. Jejím cílem mají být hlavně sekundární destinace v Indii, kde lze očekávat silný VFR (zde visit friends and relatives, tedy lety za účelem návštěvy známých a příbuzných) segment. Od leasingové společnosti objednaná letadla typu Airbus A330-300 pro až 400 cestujících se mají objevovat například na linkách do Amritsaru, Ahmedabádu či Kalkaty.

Postupem času na mapu destinací přibudou i města v dalších zemích jako Láhaur, Islámábád či Káthmándú. Hlavními výhodami nové společnosti má být vedle nízkých cen letenek také fakt, že aerolinky budou s Velkou Británií spojovat právě sekundární letiště, ze kterých neexistuje žádné, anebo jen velmi omezené spojení. Vedení společnosti chce vsadit i na přepravu nákladu, tzv. belly cargo, mezi Indií a Velkou Británií.

Nepoučitelní Italové

Už málokdo si asi pamatuje, kolikrát národní italský dopravce Alitalia stál nad propastí, aby jako bájný Fénix opět povstal z popela a fungoval dál. Itálie navíc není novým dopravcům zemí zaslíbenou, což ukazuje i ambiciózní projekt aerolinek Air Italy, za nímž stály třeba Qatar Airways a který trval pouze dva roky. Teď, v době největší krize v letecké dopravě, zakladatel zkrachovalých Air Italy pracuje na projektu nové společnosti s názvem Italian Airways. Dostupné informace hovoří o dvou plánech managementu aerolinek. Podle původního měl dopravce operovat dálkové low-cost lety z milánského Bergama s využitím letadel Boeing 777. Dokonce se zvažovala i spolupráce s irským Ryanairem. Nový business model však hovoří pouze o regionální přepravě mezi menšími italskými letišti za využití strojů typu Embraer.

Nebyla by to Itálie, aby zůstalo u jedné společnosti. V mezidobí zde stihli založit i další dopravce jako třeba Ego Airways. Shodou okolností má tato společnost, stejně jako Italian Airways, základnu v Miláně, ale na letišti Malpensa. Na rozdíl od svého budoucího konkurenta však již existuje a jeden Embraer v jejích barvách přepravuje cestující na pravidelných linkách. Ego Airways se zaměřují na spojení mezi italskými letišti a blízkým zahraničním. Nabízí lety konkrétně do Řecka, Slovinska či Španělska.  

Vodní slavobrána po prvním letu Ego Airways / Foto Egoairways.com

Také asi stotisícové jihotyrolské Bolzano se po pauze opět dočká pravidelných letů. Svou základnu zde založila regionální společnost Sky Alps, která v průběhu června začne vozit cestující na linkách do Říma a italských dovolenkových destinací u moře. Využívat k tomu bude prozatím dva letouny De Havilland Dash 8-400 pro 78 cestujících.

Překvapení z Dubrovníku (a Prahy?)

Na pole dálkových letů hodlá vstoupit britský start-up Pragusa.one. Podle ambiciózních plánů hodlá založit báze v chorvatském Dubrovníku a potenciálně i v Praze. S několika Airbusy A330 a A350 chce nabídnout například lety do USA, Jihoafrické republiky, Číny či Japonska. Od konkurence se bude odlišovat tím, že na palubách svých letadel bude nabízet výhradně třídu Premium Economy. S ohledem na stanovení jasných podmínek pro cestování mezi USA a Chorvatskem, zástupci společnosti počátkem května ohlásili konkrétní plán na zahájení přímých letů z Dubrovníku na newyorské letiště Newark a do Los Angeles od 21., respektive 22. června. Prodej letek má být zahájen měsíc před prvním letem.

Uvažovaná síť destinací v roce 2022 / Foto Pragusa.one

Novinka na chladném ostrově

Na Islandu představovaly mnoho let dvojici hlavních dopravců Icelandair a Wow Air. Roky těžily z výhodné pozice v půli cesty mezi Severní Amerikou a Evropou a představovaly zajímavou alternativu k zaběhlým transatlantickým společnostem. Avšak zatímco vlajkové aerolinie Islandu Icelandair stále existují, druhý jmenovaný ultra low-cost Wow Air v březnu 2019 zastavil lety.

Na jeho troskách však vzniká nová společnost PLAY s podobným zaměřením. Stojí za ní bývalí členové vedení Wow Air a své lety do několika metropolí v Evropě chtěli zahájit již na přelomu let 2019 a 2020. Později je měla doplnit i města v Severní Americe, nicméně doposud nedošlo k zahájení provozu. První let se předpokládá na druhý kvartál tohoto roku.

Flotilu společnosti by měly tvořit zprvu tři pronajaté Airbusy A321neo pro 200 cestujících v atraktivním červeném zbarvení. Převzetí prvního z nich je plánováno v průběhu května, zbylé dva se pak do flotily dostanou v průběhu července. Dle dostupných informací k zahájení provozu snad dojde 24. června. Destinace, kam budou PLAY létat, zatím nebyly zveřejněny. Nicméně lze předpokládat, že budou opět cílit klientelu, která chce letět za méně peněz mezi Evropou a USA s mezipřistáním na Islandu.

Animace Airbusu A321 v barvách nového dopravce / Foto Flyplay.com

Na Ukrajině přituhuje

Letecká doprava zažívala na Ukrajině v době před začátkem pandemií nebývalý rozmach. Všimli si toho nejen Wizzair a Ryanair, kteří se na tuto východoevropskou zemi zaměřili, ale i tamní manažeři. Nízkonákladová firma SkyUp Airlines, která zahájila provoz v roce 2018, se za relativně krátkou dobu vypracovala ve společnost nabízející více než pět desítek destinací s flotilou čítající více než desítku Boeingů 737 různých verzí. 18. března 2021 započala provoz její konkurence, nově vzniklé aerolinky Bees Airlines.

V případě obou společností existuje mnoho paralel – jde o nízkonákladové společnosti, které provozují i charterové lety pro ukrajinské cestovní kanceláře. Bees Airlines, podobně jako dříve SkyUp Airlines, zahajují svou kariéru s typem Boeing 737-800 (zatím dva ve flotile), jehož počet se má postupem doby zvýšit. Jde navíc o atraktivní a moderní značky. V neposlední řadě je jistě zajímavostí, že jak Bees Airlines, tak SkyUp Airlines a dokonce i Ukraine International Airlines sídlí na jedné kyjevské adrese, respektive ve stejné kancelářské budově. 

Zajímavé livery Bees Airline / Foto Bees.aero

Další novinky v Bulharsku, Andoře, Arménii či Španělsku

Pro mnohé, včetně mne, zněla překvapivě informace, že v Bulharsku vzniká nová letecká společnost, která se chce zaměřit zejména na dálkové lety a spojit Sofii a rumunskou Bukurešť s New Yorkem či zámořskými dovolenkovými destinacemi. GullivAir, které byly založeny již v roce 2016, zahájily své lety v prosinci 2020. Páteř jejich flotily dnes tvoří tři Airbusy A330-200 a jeden čtyři roky starý letoun ATR 72-600. Vedení společnosti hodlá zcela jistě zaplnit díru na trhu, která spočívá v neexistenci prakticky žádných dálkových letů z této části východní Evropy. 

Překvapení z Bulharska / Foto Gullivair.com

Také maličké Andorrské knížectví, rozkládající se na hranicích Francie a Španělska, se v koronavirové době dočkalo svých nových aerolinek. Andorra Airlines sice byly založeny již v roce 2015, nicméně z různých důvodů jejich zatím jediný stroj, ATR 72, vykonal první charterový let do Madridu v dubnu letošního roku. Na oficiálních stránkách dopravce zatím není možné koupit si letenky, nicméně se zde hovoří o Madridu a Mallorce jako dvou potenciálních destinacích. Další prý mají přibýt v budoucnu. Zajímavostí je, že základna společnosti se nachází na maličkém letišti Andorra-La Seu d’Urgell Airport, které leží asi půl hodiny jízdy od hlavního města, nicméně již ve Španělsku. Jednoduše proto, že v šestnácté nejmenší zemi světa se žádné letiště nenachází.

A právě ve Španělsku, konkrétně na již zmiňované Mallorce, bude mít základnu také další nová společnost. Dálkový start-up World2Fly, za nímž stojí silná skupina Iberostar Group, cílí na dálkové spoje do zámořských destinací. I když sídlí na Baleárách, cílem je spojit Madrid a Lisabon s destinacemi v Karibiku. Flotilu budou dle informací tvořit Airbusy A330 a A350. Zajímavostí, která je společná takřka pro všechny nové start-upy, je, že v čele World2Fly stojí bývalý generální ředitel jiných aerolinek, v tomto případě Evelop Airlines.

Mezi aerolinky, které byly založeny v době koronavirové pandemie a již provozují lety anebo na svůj inaugurační let teprve čekají, patří mnoho dalších – například moldavská společnost HiSky, arménská Fly Armenia (v jednu dobu plánovala lety do Prahy), dánská Airseven či litevská Heston Airlines. Samozřejmě, že tento trend není vlastní jen Evropě a nové start-upy vznikají všude ve světě. Tak třeba v Nigérii společnost Green Africa, v USA Avelo Airlines, OWG Airlines v Kanadě anebo v Kolumbii Ultra Air a Starblue Airlines.

Boeing 737 OWG Airlines (Off we go) / Foto Owg.com

Jak jsem uvedl v úvodu článku, ve světě má letos vzniknout až devadesát nových společnosti a já pevně věřím, že i když konečné číslo bude nakonec možná menší, znamená to krok pozitivním směrem v postupné obnově letecké dopravy v této bezprecedentní době. Je to potřeba, jelikož tento segment průmyslu, stejně jako celá oblast cestovního ruchu, zaznamenal v minulých měsících nedozírné ztráty. Jejich náprava, ať už z finančního pohledu či z pohledu počtu přepravených cestujících, bude trvat roky.

Zároveň s tím bude zajímavé sledovat, jak si nové, koronavirem nepoznamenané aerolinky povedou v souboji o zákazníky s již existujícími společnostmi, které jsou však většinou finančně vyčerpané a celkově v horší kondici.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář