Certifikát Full Operational Capacity (FOC) potvrzuje, že letoun splnil či překonal všechny požadavky definované Brazilským letectvem (FAB) a dosáhl plné provozní schopnosti. U příležitosti zahájení procesu dodávky šestého letounu KC-390 brazilskému letectvu, prvního v konfiguraci FOC, uspořádaly společnost Embraer a Brazilské letectvo oslavu.
O společnosti Embraer
Embraer je globální letecká společnost se sídlem v Brazílii. Podniká v oblasti komerčního letectví, letectví pro obranu a bezpečnost a zemědělského letectví. Společnost navrhuje, vyvíjí, vyrábí a prodává letadla a letecké systémy, poskytuje zákazníkům poprodejní servis a podporu. Od svého založení v roce 1969 dodal Embraer více než osm tisíc letadel. Letadlo vyrobené společností Embraer vzlétne někde na světě v průměru každých deset sekund. Každoročně přepraví letouny Embraer více než 145 milionů cestujících.
![Embraer C-390 Millennium](../../obrazky/image/MH/embraer/image205.jpg)
Výrobní program letounů Embraer C-390 Millennium pro různé typy misí dosáhl dalšího historického milníku v leteckém odvětví. Během oslavy v Gavião Peixoto v São Paulu za přítomnosti vrchního velení brazilských vzdušných sil, dosáhl letoun plné provozní schopnosti (FOC). Certifikát FOC vydal Institut průmyslového rozvoje a koordinace (Institute of Industrial Development and Coordination), brazilský úřad zodpovědný za certifikaci letadel pro vojenské účely. Dokument dokládá, že projekt splňuje všechny požadavky stanovené brazilským letectvem a že letoun může realizovat všechny mise, pro které byl navržen.
„Díky tomuto certifikátu se letoun C-390 dostává do vybrané skupiny letadel na celém světě,“ uvedl Bosco da Costa Junior, prezident a výkonný ředitel divize obrany a bezpečnosti společnosti Embraer. „V historii společnosti Embraer jde o jedinečný okamžik. C-390 mění definici přepravy nákladů a doplňování paliva v armádním sektoru a představuje výzvu pro úvahy o současných i budoucích generacích těchto platforem. Vzdušné síly po celém světě se soustřeďují na soulad neustále se vyvíjejících provozních potřeb s rozpočtem. Hledají platformu, která zvládne různé mise, a chápou, že dnešní volba ovlivní jejich provozní schopnosti v budoucnosti.“
![Embraer C-390 Millennium](../../obrazky/image/MH/embraer/image206.jpg)
Letoun C-390, jenž byl vyvíjen pod přísnými provozními požadavky brazilského letectva, vychází z tzv. modelu trojité šroubovice. Jde o spojení nejlepších mozků z akademické oblasti, průmyslu i vlády. V rámci vývoje a procesu certifikace bylo na prototypu letounu nalétáno více než 3 500 hodin v nejrozmanitějších podmínkách a dalších 85 000 hodin proběhlo za pomoci laboratorních srovnávacích testů a zařízení. Po letech vývoje, testování a certifikací je výsledkem konstrukce splňující nejvyšší průmyslové standardy.
„Toto je letoun KC-390, který ztělesňuje pravý význam slova ,vytrvalost'. Ať bude létat kdekoliv, vždy tam bude otisk brazilského státu; ponese s sebou řád a pokrok národa, který se ztotožňuje s myšlenkou, že plný rozvoj demokracie se nemůže obejít bez nedotknutelné suverenity. Přeji si, aby podobné pocity ,brazilskosti' a národní hrdosti, které nyní zažíváme, měl každý občan, když vzhlédne na oblohu a uvidí, že ,křídla, která chrání a integrují zemi' a Embraer směřují jednotně za účelem zajištění pevné budoucnosti se strategickým postavením naší milované Brazílie,“ řekl velitel letectva, generálporučík Marcelo Kanitz Damasceno během slavnostního ceremoniálu.
![Embraer C-390 Millennium](../../obrazky/image/MH/embraer/image209.jpg)
Během téže události zahájila společnosti Embraer proces dodávky šestého letounu C-390 Brazilskému letectvu, prvního v konfiguraci FOC. Další letadla, která již byla letectvu dodána, projdou nyní modernizací, aby certifikaci získala. Stejnou certifikaci budou mít také všechna letadla určená pro export.
Stroj je úspěšný v zemích NATO
C-390 je nejmodernější vojenský taktický transportní letoun nové generace. Nabízí bezkonkurenční mobilitu a kombinuje vysokou produktivitu a operační flexibilitu s nízkými provozními náklady, což je nepřekonatelná kombinace. C-390 může převážet větší množství nákladu (26 tun) než ostatní středně velká vojenská nákladní letadla a létá rychleji (470 uzlů) s delším doletem, takže zvládne celou řadu misí, například transport a shazování nákladu či jednotek, zdravotnickou evakuaci, pátrání a záchranu, hašení požárů a humanitární mise, s využitím dočasných či nezpevněných přistávacích ploch (např. běžné povrchy, hlína i štěrk). Ve verzi s dotankováváním již letoun prokázal své schopnosti doplňovat palivo za letu a umí čerpat palivo z jiného letadla KC-390 pomocí „podů“ nainstalovaných pod křídly. Jde o první letoun na světě v tomto segmentu, který podobnou operaci zvládne.
![Embraer C-390 Millennium](../../obrazky/image/MH/embraer/image208.jpg)
Od roku 2019, kdy letoun C-390 vstoupil do služeb FAB, prokázal svou kapacitu, spolehlivost a výkon. Aktuální sestava pěti letadel, všechna ve verzi s doplňováním paliva za letu, označované jako KC-390, již realizovala více než 8 200 letových hodin. Nejnovější údaje dokládají zhruba 80 % provozní dostupnost s mírou dokončení misí na úrovni více než 99 %, což představuje výjimečnou produktivitu ve své kategorii. Letoun C-390 Millennium si již objednalo Portugalsko i Maďarsko, v obou případech členské země NATO. Nizozemsko, rovněž členský stát NATO, se pro letadlo C-390 Millennium rozhodlo v roce 2022.