Ruský letecký úřad Rosaviatsia ve středu prodloužil kvůli západním sankcním životnost stroji Antonov An-148 z 10 na 30 let. Úřad to oznámil v pátek na oficiálním profilu ruské sociální sítě VKontaktke. Ve vyjádření uvedl, že postupoval v „přísném souladu“ s regulacemi a mezinárodními postupy.
Ačkoliv letadlo nese jméno Antonov, tedy ukrajinského výrobce letadel, jednalo se o společný program obou zemí. Některé zdroje uvádí, že až 70 % konstrukce bylo vyrobeno právě v Rusku, konkrétně v továrně ve Voroněži. S vypuknutím války se ale spolupráce přerušila. Stroje na ruském území pak přešly do správy divize Iljušin společnosti United Aircraft, která pracovala na zmíněné recertifikaci.
![](../../../obrazky/Image/Upload/202306/Russia_Special_Detachment__RA-61707__Antonov_An-148-100EA__21112766600_.jpg)
Rosaviatsia uvedla, že Iljušin má jakožto výrobce letadel ke správě An-148 „silné kompetence“ a že před certifikací byl letoun zhodnocen v rámci programu kontroly stáří, s přihlédnutím k dostupným dokumentům Antonovu.
Antonov An-148 je letadlo určené pro regionální dopravu. Pojme až 89 cestujících a čtyři členy posádky a dolet slibuje mezi 1 200 a 3 950 km, v závislosti na jejich počtu. Vyrábí se už téměř 20 let a za tu dobu prošlo několika úpravami. Dnes jej využívá už jen ruské ministerstvo obrany, vnitrostátní dopravce Angara Airlines a státní aerolinky Kuby a Severní Koreji.