Antonov An-24 vyjel z dráhy a zastavil až na zamrzlé řece

06.01.2024 1 příspěvek

Ruská Federální agentura pro leteckou dopravu zahájila vyšetřování poté, co letadlo Antonov An-24 s 30 cestujícími na palubě po přistání vyjelo z dráhy a skončilo na zamrzlé ruské řece. K incidentu došlo na letu společnosti Polar Airlines.

Letoun An-24 poté, co vyjel z přistávací dráhy a skončil na zamrzlé řece.
Letoun An-24 poté, co vyjel z přistávací dráhy a skončil na zamrzlé řece. (Zdroj: Polar Airlines)

Podle tamních představitelů prokuratury mělo letadlo původně 28. prosince 2023 přistát na dráze ve městě Zyrjanka. Komerční letadlo se čtyřmi členy posádky na palubě ale při přistání vybočilo z dráhy a nakonec skončilo na zamrzlé řece Kolymě. 

Podle prvotních informací nedošlo ke zraněním a předběžnou příčinou výjezdu z přistávací dráhy měla být chyba pilota. Společnost Polar Airlines o dva dny později vydala prohlášení, v němž potvrdila, že letoun An-24 přistál mimo dráhu letiště a že neutrpěl žádné poškození.

Letadlo bylo na cestě z Jakutska do Zyrjanky. Na dalším úseku pak mělo naplánovanou trasu do Sredněkolymsku a poté do Jakuti.

Byť má jít podle prvotních informací o chybu pilotů, okamžitě po incidentu se objevily otazníky nad ruskou údržbou letadel. V květnu 2023 telegramový kanál Aviatorschina s odvoláním na zdroje z vlády Jakutska a ministerstva dopravy tvrdil, že Polar Airlines provozovaly letadla bez správné údržby. Podle tohoto zdroje tak měla letecká společnost absolvovat přes 1 500 letových hodin.

Na tvrzení zareagovaly místní úřady a záležitost začaly vyšetřovat. A to i z důvodu, že Polar Airlines zajišťuje klíčová a frekventovaná spojení mezi městy a regiony na Sibiři. V prohlášení vydaném koncem května 2023 aerolinka uvedla, že úřady provedly neplánovanou kontrolu v oblasti údržby.

Na základě výsledku pak měla letecká společnost přijmout potřebná opatření a řídit se danými postupy pro údržbu svých letounů. Uvedla také, že přijala personální opatření a vůči řadě zaměstnanců byla uplatněna disciplinární opatření. Nepřímo tak potvrdila informace ohledně nesprávných nebo neúplných postupů údržby letadel. 

Zdroj článku: Aerotime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Letiště pro obchodní dopravu na Ruský způsob

06.01.2024 v 17:33 Martin

Docela lituju piloty na které to hodí. Jasně odpovědnost v konečném důsledku má velitel letadla, ale podmínky z hlediska letiště tomu asi budou dost nahrávat.

Podle fotky nejspíš sedali na RWY 34, UESU, kde jediné přístrojové přiblížení je podle AIP NDB 34. Sestupový úhel tam je 5°, jen jedno NDB, žádné DME, OCH 570' (174 m), body zatáček dané přes QDM vůči NDB (nebo GNSS), na 34 žádné PAPI. Do toho dráha pouze štěrk a za dráhou prozměnu taky štěrk a zmrzlá řeka. Jestli to navíc nebylo odklizený a nesvítili, nebylo VMC nebo jim nešla GNSS, tak se tomu vůbec nedivím. Ani pořádně nevím jak bych to letěl.

Až na službu TWR je to jak u nás na aeroklubovým letišti a oni tam lítají leteckou dopravu. Na LKCS se měli inspirovat - k čemu ILS+DME když jedno NDB bohatě ke štestí stačí? ;-)

Pokud by to někoho zajímalo tak viz AIP:

http://www.caiga.ru/ANI_Official/Aip/html/eng.htm

NDB 34:

http://www.caiga.ru/ANI_Official/Aip/aipsource4/aip/ad/ad2/uesu/4-ad2-uesu-098.pdf

Odpovědět

Přidat komentář