Qatar Airways: 30 let na obloze

10.02.2024

Pětihvězdičkový dopravce Qatar Airways slaví v letošním roce 30 let od zahájení provozu. Jaká byla jeho historie, největší konkurenti a vztahy s Prahou?

Zástupci společnosti Qatar Airways a Letiště Praha před zaparkovaným Dreamlinerem
Zástupci společnosti Qatar Airways a Letiště Praha před zaparkovaným Dreamlinerem (Zdroj: Aeroweb | Marek Baloun)

Qatar Airways jsou spolu s Emirates Airlines a Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů aktuálně hlavními hráči v rámci regionu Blízkého východu. Všechny aerolinky dohromady tvoří silnou trojici společností, která si zakládá na perfektní úrovni poskytovaných služeb napříč všemi třídami.
I jejich obchodní model je vybudován na podobných základech, v jejichž rámci spojují Východ a Západ přes své moderní huby v Dauhá, Dubaji či Abú Zabí.

Nejmodernější ve flotile – Airbus A350 (Zdroj: Qatar Airways)

 

Historie Qatar Airways, vlajkového dopravce Kataru, je spjata s rozvojem letecké dopravy v regionu v moderní době a s určitou emancipací jednotlivých zemí. Katar byl původně jedním ze spoluvlastníků letecké společnosti Gulf Air z Bahrajnu, která dlouhá léta fungovala jako hlavní dopravce regionu. Její sláva a důležitost však začala upadat od poloviny osmdesátých let minulého století, kdy byly založeny aerolinky Emirates Airlines.

Také katarská vláda se z tohoto a řady dalších důvodů rozhodla založit vlastní aerolinky. Oficiální vznik Qatar Airways se datuje na 22. listopad 1993, zahájení provozu pak na 20. ledna 1994. Počátky nově vzniknuvších aerolinek byly podobné jako u konkurenčních Emirates Airlines. Flotilu společnosti tvořily dva stroje Airbus A310, které létaly na řadě regionálních linek, ale byly využívány také na mezinárodní lety do Londýna, Tokia, Ósaky či Tchaj-peje.

Postupem dalších let se flotila dopravce rozšiřovala a měnila. V barvách Qatar Airways se tak ukázaly například stroje typu Boeing 747SP, Airbus A300-600R či Boeing 727 Advanced. Následně pak třeba s novým logem i Airbus A320. Ruku v ruce s tím se přetvářela také síť obsluhovaných destinací. Společnost například zrušila lety do Athén či Istanbulu. V její nabídce naopak zůstaly vedle jiných lety do Kuvajtu, Manily či Maskatu.

Boeing 727 v tehdejších barvách Qatar Airways (Zdroj: Wikipedia)

 

Vývoj v 21. století

V roce 2001 se Qatar Airways zařadily do vybrané společnosti zájemců o obří letoun Airbus A380, když se staly jeho v pořadí devátým objednavatelem. Původní plány počítaly s pevnou objednávkou na dva stroje plus opce na další dva. Následující roky předznamenaly budoucí rychlý růst dopravce. V rámci pařížského aerosalonu v roce 2003 si vedení Qatar Airways opět potřáslo rukou s vedením Airbusu a učinilo obří objednávku v hodnotě 5,1 miliardy amerických dolarů. Ta mimo jiné zahrnovala akvizici až desítky Airbusů A340-600. A také v následujících letech byl management společnosti na nákupech, a nikoliv jednou. Obří objednávku na Airbusy A380 doplňoval třeba Airbus A350 (první zákazník verze -1000), Boeing 787 (v roce 2012 se dopravce stal v pořadí sedmým uživatelem typu) či Boieng 777-8Xs.

Boeing 777 v retro livery (Zdroj: Qatar Airways)

Nesmíme opomenout ani segment nákladní letecká dopravy. Na tomto poli je společnost aktivní pod značkou Qatar Airways Cargo a dnes je podle některých zdrojů třetím největším nákladním dopravcem světa. Během let se na tomto poli společnost čile rozvíjela jak co do počtu letadel, tak i rozšíření mapy obsluhovaných destinací. Dnes jejich letadlový park čítá přes 25 strojů, přičemž páteř nákladní flotily tvoří Boeing 777F. Doplňují je také dva legendární letouny Boeing 747 v moderní verzi -8F. Na dalších skoro čtyřicet letadel Qatar Airways Cargo čekají. Mapa nákladních destinací čítá více než 70 destinací po celém světě.

 

Různorodá flotila

Fakt, že strategie Qatar Airways, alespoň co do struktury letadlového parku, bude odlišná od konkurenčních Emirates Airlines pak doložila objednávka z roku 2011, kdy Qatar Airways projevily zájem o 50 jednouličkových strojů Airbus A320. A spolu s rostoucím počtem letadel ve flotile se na mapě tratí aerolinek objevovaly nové a nové destinace. Jednalo se například o Manchester, Tripolis, Curych, Ósaka, Melbourne, Čcheng-tu či Tokio. A řada dalších míst po celém světě na sebe nenechala dlouho čekat.

Dnes tvoří flotilu katarských aerolinek přes 250 letadel mnoha různých typů (včetně nákladních
a VIP strojů), což dopravci umožňuje pružně reagovat na vývoj poptávky, která se stále nerovnoměrně obnovuje v důsledku nedávně pandemie Covidu-19. Ze své domovské základny na mezinárodním letišti v Dauhá nabízí přímá spojení do více než 130 destinací po celém světě. V roce 2023 přepravila společnost skoro 32 milionů cestujících, což je jen o něco nižší výsledek než v roce 2019 a o zhruba tři miliony cestujících méně v rekordním roce 2016.

Airbus A320 Qatar Airways (Foto: Aeroweb | Martin Tatek)

 

Business class na špici

Kvalita služeb, a to nejen na palubě, ale také v například v online prostředí a hlavně na zemi. To je to, co dělá Qatar Airways tak úspěšnými aerolinkami. V současné době jde o „5 hvězdičkové“ aerolinky v rámci celosvětové ankety SkyTrax. Dopravce na palubách svých strojů nabízí standardně dvě kabiny – Economy a Business Class. Exkluzívní First Class je movitým cestujícím k dispozici výhradně na palubách Airbusu A380.

Základní Economy Class je různá dle typu letadla a servis na palubě dle délky letu. I zde si pasažéři mohou užívat pohodlí, kvalitního občerstvení, ale také rozsáhlého obsahu systému palubní zábavy Oryx. Nejvyšší úroveň pohodlí nabízí First Class na palubách Airbusů A380. Její osud, stejně tak jako osud obřího letadla v barvách Qatar Airways, byl v dobách pandemie ve hvězdách. Když se pak oproti předpokladům vrátily „třistaosmdesátky“ do provozu, zpět byla i vrcholná třída. Airbus A380 Qatar Airways na své palubě nabízí pasažérům 8 „apartmá“, tedy luxusní sedačky v soukromém prostoru, která jsou plně rozložitelná do polohy prostorného a zejména pohodlného lůžka. Samozřejmostí je nadstandardní servis, který doplňují také služby na letišti před letem a po příletu.

Salónek na palubě „třistaosmdesátky“ v Business class (Foto: Aeroweb | Martin Tatek)

Mezi špičku, možná až na pomyslný vrchol, patří v podání Qatar Airways jejich Business Class. Produkt Qsuite, který je k dispozici na vybraných letech, nabízí z určitého hlediska „most“ mezi klasickou Business a First Class, kde se finální produkt více podobá nejluxusnější třídě. Cestující si mohou vybrat ze čtyř produktů – Single Suite, Twin Suite, Double Suite a The Quad. V každém případě mají cestující k dispozici takřka soukromý prostor v podobě „uzavíratelné“ soukromé kabinky. Samozřejmostí je velkorysý prostor, pohodlné sedadlo a kvalitní systém palubní zábavy. Vše doplňují nadstandardní služby.

Qatar Airways a Praha

Boeing 787 Dreamliner v Praze (Foto: Aeroweb | Martin Tatek)

I přesto, že poprvé se stroj v barvách Qatar Airways (v tomto případě vládních Qatar Amiri Flight) ukázal již v červnu 2010, o pravidelné lince můžeme hovořit až od roku 2016. 3. března na pražské Ruzyni totiž přistál nákladní Airbus A330-200F. Od té doby je tato linka v kombinaci s Budapeští provozována úspěšně, přičemž jsou na ní nasazovány různé typy letadel, a to nejen v barvách Qatar Airways. Zejména během Covidu-19 a s ohledem na nedostatek vlastních nákladních letadel se u nás v rámci cargo letů objevila celá řada typů primárně určený pro přepravu cestujících.

 

Cestující se svého pravidelného letu dočkali o necelý rok a půl později, kdy byla Praha poprvé přímo spojena s Dauhá díky Airbusu A320 s kapacitou 132 či 144 cestujících, jehož kabina nabízí vedle Economy class také Business. Šlo o dlouho očekávanou konkurenci již zaběhlým Emirates Airlines, které se v Praze etablovaly v luxusního a silného dopravce zejména pro cesty mezi Prahou a Asií či Austrálií. Inaugurační let nové linky QR291/292 se uskutečnil 21. srpna 2017, a to za účasti nejvyššího vedení letecké společnosti a letiště. Představené plány počítaly s postupným nárůstem kapacity i počtem frekvencí. Druhá denní frekvence s ranní příletem do Prahy byla zavedena v prosinci 2017 a operoval ji opět Airbus A320. K další změně došlo v závěru října 2018, od kdy byl na odpolední rotaci nasazován velkokapacitní Boeing 787 Dreamliner.

Dreamliner se na pražskou linku vrátil se začátkem roku 2024 (Foto: Aeroweb | Marek Baloun)

 

V době krátce před vypuknutím koronavirové pandemie se na lince výjimečně objevil i Airbus A350-900, avšak celosvětové rozšíření zmíněné nemoci veškerý další rozvoj vrátil takřka na začátek. Linka mezi Dauhá a Prahou byla na několik měsíců přerušena a její následující obnova byla jen velmi pozvolná. Od počátku letošního roku nasazují Qatar Airways svá letadla na pražskou linku desetkrát týdně (7x Boeing 787 Dreamliner a 3x Airbus A320). S přihlédnutím k současné situaci a post-pandemické obnovy letecké dopravy jsou právě Qatar Airways spolu s Emirates Airlines a Turkish Airlines hlavními hráči na poli letecké přepravy mezi Prahou a Asií.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář