Boeing F-47: nový americký bojový letoun 6. generace odhalen – co zatím víme?

26.04.2025 7 příspěvků

Americké letectvo zařadilo do svého arzenálu nový bojový letoun šesté generace Boeing F-47, jehož podrobnosti zůstávají z velké části utajeny. Tento krok naznačuje významný posun v technologiích a taktikách vzdušného boje.

Boeing F-47: nový americký bojový letoun 6. generace odhalen – co zatím víme?
Boeing F-47: nový americký bojový letoun 6. generace odhalen – co zatím víme? (Zdroj: Letectvo Spojených států amerických)

Americké letectvo (U.S. Air Force - USAF) nedávno ohlásilo zařazení nové stíhačky šesté generace – Boeing F-47, vyvíjené v rámci programu Next Generation Air Dominance (NGAD). Tento krok je důležitým momentem ve snahách zajistit převahu nad nepřítelem ve vzdušném prostoru. Co o tomto novém stroji vlastně víme?

Boeing F-47: utajení na prvním místě

Oficiální vizualizace, zachycující F-47 opouštějící hangár a v letu, byly podle zdrojů USAF a magazínu Air & Space Forces zásadně upraveny kvůli utajení. Americké letectvo k této praxi přistupuje poměrně pravidelně – podobné utajování detailů je známo již od bombardéru B-2 Spirit či letadel F-117 Nighthawk, F-22 Raptor a naposled u bombardéru B-21 Raider.

Dle vyjádření představitelů USAF nemá ani jedna z uvolněných ilustrací příliš mnoho společného se skutečnou podobou letounu. "Ty obrázky berte s velkou rezervou," uvedl nejmenovaný zdroj z USAF. "Skutečné detaily zatím zůstanou skryty."

Možný vzhled a technické prvky F-47

I přes zmíněné úpravy lze na publikovaných snímcích rozeznat určité základní prvky, které odkazují na technologický demonstrátor YF-118G Bird of Prey, který Boeing vyvíjel v 90. letech. Patří k nim křídlový dihedr (úhel vzepětí křídel nahoru) a lopatkovitá příď. Překvapivým prvkem je však použití kachních ploch (tzv. canardy), které sice u stealth konstrukcí bývají vzácností kvůli možnému zvýšení radarové průřezové plochy, ovšem nabízejí lepší manévrovací schopnosti a stabilitu při letu.

Pravděpodobná konfigurace stroje počítá s bezocasou konstrukcí a zřejmě dvojicí proudových motorů se vstupy vzduchu umístěnými vespod. Jedná se ale stále pouze o odhady, neboť zveřejněné obrázky strategicky zakrývají klíčové konstrukční detaily.

Revoluční technologie a bojové schopnosti F-47

Letoun F-47 má být revolučním strojem s výrazně pokročilejší stealth technologií, oproti současným letounům páté generace typu F-22 nebo F-35 bude lépe skrytelný před radarovými i infračervenými senzory protivníka. Americký generální štáb předpokládá také mnohem delší operační dolet, vyšší dostup a pokročilejší integraci senzorů nové generace, která poskytne pilotovi dokonalý situační přehled.

F-47 rovněž významně pokročí ve schopnosti plnit tzv. "quarterback" roli – tedy řídit a koordinovat bezpilotní bojové drony (Collaborative Combat Aircraft – CCA), se kterými bude působit v jednom síťově propojeném bojovém systému. Společné systémové rozhraní, na jehož základě pracuje i připravovaný námořní bojový letoun F/A-XX, umožní bezproblémovou interoperabilitu napříč různými složkami ozbrojených sil USA.

Cesta k sériové výrobě: testovací X-letouny a vývojové kontrakty

Program F-47 není jednorázovým projektem, ale výsledkem několikaleté intenzivní výzkumné práce. Americká obranná agentura DARPA ve spolupráci s Boeingem a Lockheed Martinem realizovala v letech 2019–2022 program létajících demonstrátorů ("X-letounů"). V rámci něho byly otestovány zásadní technologie budoucnosti – pokročilé stealth prvky, umělá inteligence, autonomní systémy a sofistikovaná avionika.

Samotný Boeingův demonstrátor NGAD vzlétl již v roce 2019 a absolvoval stovky testovacích hodin. Úspěšné výsledky testů se nakonec rozhodujícím způsobem projevily v přidělení kontraktu právě společnosti Boeing na základě "nejlepší celkové hodnoty" pro americké letectvo. Tento kontrakt zahrnuje další vývoj, testování i výrobu menší série ověřovacích kusů stroje.

Co Boeing F-47 znamená pro budoucnost vzdušné nadvlády?

Nový letoun Boeing F-47 je vnímán jako zásadní krok vpřed ve schopnostech ovládnutí vzdušného bojiště budoucnosti. Mohl by dokonce znamenat konec tradiční praxe udržování letadel za cenu drahých modernizací a vylepšování v polovině jejich životního cyklu. Namísto toho by USAF mohlo stroje postupně nahrazovat úplně novými platformami již po několika letech, jakmile technologie výrazně pokročí.

Bývalý americký ministr letectva Frank Kendall uvedl, že pořizovací cena může být až dvojnásobná ve srovnání se současnými stíhačkami F-35, zhruba v rozmezí 160–180 milionů dolarů. Jde ale podle něj o nezbytnou investici, pokud chce USA konkurovat nejmodernějším protivníkům budoucnosti.

Závěr a výhled do budoucna

Ačkoliv nám současné publikované obrázky zdaleka nepřibližují pravou podobu nového stroje, jedno je jisté: Boeing F-47 bude technologickým průlomem, který posílí nejen vzdušnou dominanci Spojených států, ale i jejich schopnosti v síťově orientovaném způsobu boje nové generace.

Zdroje: The Aviationist, Defense News, U.S. Air Force, Air & Space Forces Magazine

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Žeby USA konečně měli letoun alespoň 5. generace - tedy F-47

27.04.2025 v 8:24 Masunta

F-35 je tak problémový a poruchový, že ho Pentagon odmítl uznat na vojenské použití. Nesplňuje některé požadavky na stíhačku 5. generace. Elektronika je poruchová, spodní nasávání úplný kámen úratu, může jetět nadzvukovou rychlostí jen 10 minut, nízký dostup a stoupavost, nedostatečné chlazení a palubní generátor není schopen utáhnout všechnu elektroniku. Jen 30 % strojů je v plné operační způcobilosti a je málo pilotů.  Není důvod se domnívat, že by F-47 neměl také vysokou poruchovost, i když už nalétal hodně zkušebních hodin, a možná bude mít i to problémové spodní nasávaní. Ruské stíhačky mohou startovat a přistávat i jen na zpevněných polních letištích.

Odpovědět

RE: Žeby USA konečně měli letoun alespoň 5. generace - tedy F-47

27.04.2025 v 12:01 Roslan Putinovičočk

Typicky :-) dezolátské, stokrát vyvrácené lži.

Odpovědět

RE: Žeby USA konečně měli letoun alespoň 5. generace - tedy F-47

27.04.2025 v 12:37 Roman Mixa

„Porovnávat americkou stíhačku 5. generace F-35 s ruskými stíhačkami, které v mnoha případech technicky nedosahují ani plné úrovně 4. generace, je zcela nesmyslné.

F-35 je stealth letoun, navržený pro síťově propojené bojiště, s integrací senzorů, fúzí dat a schopností útočit bez vizuálního kontaktu.

Naopak ruské stíhačky jako Su-35 sice excelují v manévrování na airshow, ale postrádají plnohodnotnou stealth technologii, kvalitní síťové propojení a vyspělé systémy pro sdílení dat.

Názorný detail:

Zatímco pilot F-35 vidí v reálném čase kompletní situaci na bojišti díky senzorové fúzi a sdílení dat přes Link 16, pilot Su-35 si musí většinu informací zjistit sám starým způsobem – očima nebo rádiem.

Přesně takový rozdíl rozhoduje v moderním konfliktu – nikoliv maximální tah motoru na airshow.“

Odpovědět

RE: Žeby USA konečně měli letoun alespoň 5. generace - tedy F-47

27.04.2025 v 17:00 edge

zvlastni i ja videl f35 v realu a letet vic nez kolik ma rusko celkem celkem pseudo 5gen,,Su - 57.Ze s f35 izraelci letaji nad iranem jako do supermarketu sis taky evidentne nevsiml

Odpovědět

RE: Žeby USA konečně měli letoun alespoň 5. generace - tedy F-47

27.04.2025 v 17:53 Jiří

Cítíš se duševně zdráv? Nebo jsi "jen" prorussácký ubožáček? Ještě je tu tedy možnost, že tě zrovna probudili po dlouholetém umělém spáku a ušlo ti například, jak izraelské F-35 zatočily s iránskou PVO a jejich (i) russácké stihačky si ani neškrtly.

Odpovědět

Potěmkinova vesnička

27.04.2025 v 13:50 Dr. Nguyen Van Thoc

 Po nedávném zveřejnění videí zkušebních letů čínských demonstratorů šesté generace je v tom vidět spíše křečovitá snaha oranžového pana Uko Ješity odpovědět vágní prezentací něčeho, co má k realizaci ještě hodně daleko a ve zcela jiné podobě.

Tak jako se ve světě spojují státy na vývoji letounů šesté generace, tak se bude muset v USA spojit trojlístek Lockheed-Martin, Northrop a Boeing, aby vývoj zvládli. Nebo snad máme věřit, ze Boeing, který má problémy s výrobou KC-46 a s rozběhem výroby T-7 Redhawk, bude schopen zvládnout tak monstrózní projekt?

Odpovědět

F-47

27.04.2025 v 14:26 Ivo

Plácáte blbiny...

Odpovědět

Přidat komentář