Soud zamítl žalobu pilota, který požadoval odškodnění od United Airlines za tvrdé přistání v Houstonu

11.05.2025

Let United Airlines z Newarku do Houston zažil v červenci 2023 tvrdé přistání, které vedlo k vážnému poškození letadla a následný spor mezi pilotem a společností. Soud zamítl žalobu pilota na poškození reputace kvůli nedostatku důkazů.

Soud zamítl žalobu pilota, který požadoval odškodnění od United Airlines za tvrdé přistání v Houstonu
Soud zamítl žalobu pilota, který požadoval odškodnění od United Airlines za tvrdé přistání v Houstonu (Zdroj: Simple Flying)

Dne 29. července 2023 zaznamenal let United Airlines č. 702 z Newarku ve státě New Jersey do texaského Houstonu mimořádnou událost, klasifikovanou Národním úřadem pro bezpečnost dopravy Spojených států (NTSB) jako „tvrdé přistání“. Incident se odehrál na mezinárodním letišti George Bush Intercontinental (KIAH). Událost vedla k závažnému poškození letounu a k právnímu sporu mezi bývalým pilotem a leteckou společností United Airlines.

Co vedlo k tvrdému přistání Boeingu 767-300?

V okamžiku incidentu pilotoval letoun první důstojník Romullo Tadeu Melo Silva, jenž byl přijat do této pozice teprve v únoru 2023, tedy pět měsíců před incidentem. Kapitán Robert Goudon během přistání let monitoroval a měl plnou velitelskou odpovědnost („pilot-in-command“).

Podle finální zprávy NTSB, vydané v lednu 2025, Silva bezprostředně po dotyku hlavního podvozku s dráhou vyvíjel zpětný tlak na řídicí sloupek ve snaze zabránit příliš tvrdému nárazu předního kola. Tím však paradoxně způsobil, že příďové kolo narazilo s neobvyklou silou a došlo k jeho odražení. Pilot se opětovně pokusil situaci napravit opakováním stejného pohybu, což způsobilo druhý odraz příďového kola před tím, než definitivně dosedlo napotřetí.

Podrobnosti z letového záznamníku ukázaly další důležité okolnosti incidentu: Výchylky řídicího sloupku během přistání oscilovaly mezi pěti stupni nahoru a dolů. Docházelo k současné aktivaci aerodynamických brzd (speedbrakes) a reverzního tahu motorů, ačkoli aerodynamické brzdy měly být normálně aktivovány před dotykem letounu s dráhou. Letoun začal zpomalovat standardním způsobem až poté, co řízení převzal kapitán Goudon. Na palubě bylo v době události 202 cestujících a členů posádky; naštěstí nedošlo k žádnému zranění. Letoun Boeing 767-300 však utrpěl závažné konstrukční poškození trupu, v důsledku čehož zůstal mimo provoz několik následujících měsíců.

Následná opatření United Airlines vůči pilotovi

Bezprostředně po incidentu společnost United Airlines stáhla prvního důstojníka Silvu z letového provozu. Po několika měsících pobytu na zemi byl Silva 30. září 2023 odeslán na doplňkový simulátorový výcvik zaměřený speciálně na techniku přistání. Následně musel absolvovat tzv. „check ride“, tedy hodnocený kontrolní let pod dozorem zkušeného zkušebního pilota, který měl posoudit, zda je Silva schopen návratu k pravidelné přepravě cestujících.

Podle Silvovy pozdější žaloby měl dohlížející senior pilot při testu ze dne 2. října 2023 jednat „nepřátelsky, ponižujícím a zastrašujícím způsobem“. Výsledek testu byl neúspěšný a United Airlines ukončily Silvovu pracovní smlouvu 12. října 2023.

Pilot Silva žaluje United za poškození reputace

V prosinci 2024 Silva žaloval United Airlines u federálního soudu ve státě New Jersey za pomluvu a poškození profesní reputace. Tvrzení ve stížnosti spočívalo v tom, že United měly Federálnímu úřadu pro letectví (FAA) falešně sdělit, že Silva vystupoval během letu jako pilot velící (pilot-in-command), ačkoliv tuto funkci oficiálně zastával kapitán Goudon.

Pilot Silva navíc tvrdil, že za tvrdé přistání mohl z části i kapitán Goudon, který prý před dotykem správně neaktivoval aerodynamické brzdy a že samotné přistání nebylo „tak tvrdé“, jak bylo následně označeno. Silvova žaloba dále uváděla, že uvedené nepřesné informace zásadně poškodily jeho záznamy u FAA, což mu znemožnilo zaměstnání u jakýchkoliv jiných dopravců, ať už pravidelných komerčních, či provozovatelů dle pravidel části 135 (Part 135). Nárokoval tím finanční škodu ve výši nejméně 100 000 dolarů v důsledku ušlého příjmu.

Federální soudce stížnost pilota odmítl, důvodem nedostačující důkazy

Zkraje roku 2025 rozhodl federální soudce William J. Martini o zamítnutí Silvovy žaloby. Dle odůvodnění soudu Silva neposkytl dostatečné údaje o obsahu údajného sdělení společnosti United vůči FAA, o němž tvrdil, že sloužilo k poškození jeho pověsti. Soudce zdůraznil, že komunikace směřované na vládní agentury, jakou je FAA, obecně podléhají právní ochraně podle legislativy státu New Jersey (tzv. kvalifikované privilegium), pokud nejsou učiněny ze zlého úmyslu.

Silva však dle soudu nepředložil důkazy, že United Airlines jednaly se zlým úmyslem – tedy že by věděly, že jejich sdělení FAA je falešné či úmyslně mylné. Soudce proto shledal Silvovy argumenty za nedostatečně podložené a uzavřel případ ve prospěch United.

Důležité ponaučení z hlediska letecké bezpečnosti

Podle závěrečné zprávy NTSB z ledna 2025 byly hlavní příčinou incidentu právě „nevhodné zásahy pilota do řízení po dotyku s dráhou“ a též „nedostatečná kontrola a rozpoznání aerodynamických brzd ze strany letové posádky“. Zamítnutí Silvovy žaloby představuje důležité připomenutí, jak kriticky důležité je dodržování standardních provozních postupů a důslednost při hlášení incidentů regulačním orgánům. Současně případ ukazuje na přísné standardy, kterými letecký průmysl posuzuje kompetenci pilotů a jejich schopnosti zvládat krizové situace.

Zdroje: FlyingMag, AirlineGeeks, FAA, NTSB

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář