Cirrus SR Series G7+: Revoluční krok v oblasti bezpečnosti všeobecného letectví

09.05.2025

Nový model SR Series G7+ od Cirrus Aircraft přináší autonomní systém pro nouzové přistání Safe Return Emergency Autoland, zvyšující bezpečnostní standardy v civilním letectví. Vyspělé technologie usnadňují operace a zvyšují bezpečnost pilotů a cestujících.

Cirrus SR Series G7+: Revoluční krok v oblasti bezpečnosti všeobecného letectví
Cirrus SR Series G7+: Revoluční krok v oblasti bezpečnosti všeobecného letectví (Zdroj: Cirrus Aircraft)

Cirrus Aircraft, průkopník v bezpečnostních inovacích díky vestavěnému padákovému systému CAPS (Cirrus Airframe Parachute System), představuje svůj nejnovější letoun SR Series G7+. Tento model jako první jednomotorové pístové letadlo na světě implementuje autonomní systém pro nouzové přistání Safe Return Emergency Autoland, schválený americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA). Společnost tak opět potvrzuje své přední postavení v segmentu všeobecného letectví a zvyšuje bezpečnost jak pro zkušené piloty, tak pro cestující bez pilotního výcviku.

Safe Return Emergency Autoland: Letadlo samo bezpečně přistane

Jak nouzový systém autonomního přistání funguje?

Systém Safe Return Emergency Autoland z produkce společnosti Garmin umožňuje v naléhavých situacích zahájit bezpečné autonomní přistání pouhým stiskem jediného tlačítka. Po aktivaci tato technologie samostatně vyhodnocuje situaci na základě špičkových algoritmů, GPS navigace a palubních senzorů. Automaticky vybere nejbližší vhodné letiště, upozorní řízení letového provozu (ATC), bezpečně se vyhne terénním překážkám, nepříznivým povětrnostním podmínkám, provede přistání a následně zastaví stroj. Po celou dobu letu systém informuje cestující o aktuálním průběhu nouzového manévru.

Další vyspělé funkce nového modelu SR Series G7+

Aktualizace databází i chytřejší správa systémů usnadní práci pilotům

Vedle revolučního systému autonomního nouzového přistání je nový SR Series G7+ vybaven řadou dalších moderních prvků, optimalizujících bezpečnost, komfort a snížení pracovní zátěže pilota. Mezi ně patří automatické aktualizace navigačních databází přes službu Cirrus IQ PRO™, která garantuje stále aktuální navigační informace. Jinou novinkou je systém Runway Occupancy Awareness, určený ke zvýšení bezpečnosti při využívání letištních drah. Dalším důležitým vylepšením je inteligentní vyhřívání Pitotovy trubice Smart Pitot Heat, které je integrováno přímo do palubního systému Perspective Touch+™ od Garminu a automaticky se přizpůsobuje letovým podmínkám, čímž snižuje množství úkonů, které pilot musí provádět manuálně.

Tradice bezpečnosti: Význam systému CAPS i přínosy nové technologie autolandingu

Bezpečnost, která zachraňuje životy již více než dvě dekády

Společnost Cirrus Aircraft již od roku 1999 užívá revoluční padákový systém CAPS, který globálně zachránil přes 270 lidských životů během více než 18 milionů nalétaných hodin. Díky těmto inovativním technologiím, nově obohaceným o Safe Return Emergency Autoland, se stává řada SR Series vyhledávanou volbou pilotů, potažmo jejich rodinných příslušníků, kteří nejsou držiteli pilotního průkazu. Letadla Cirrus totiž nabízí takový standard bezpečnosti, který výrazně překračuje požadavky běžné v rámci všeobecného létání, a přinášejí všem na palubě větší klid a jistotu.

Význam uvedení na trh a slovo generálního ředitele

Technologie z velkých letadel nyní dostupná pro všechny piloty

„S nadšením představujeme nový SR Series G7+, letoun, který může v nouzi bezpečně přistát kdokoliv pouhým zmáčknutím jednoho tlačítka,“ říká Zean Nielsen, generální ředitel společnosti Cirrus Aircraft. „Implementace systému Safe Return Emergency Autoland do jednomotorových pístových letadel znamená, že technologie původně dostupné jen pro velká turbínová a turbovrtulová letadla se nyní dostávají do rukou širší pilotní komunity a jejich blízkých. Zásadním způsobem tak zvyšujeme pocit bezpečí a jistoty během cestování,“ dodává. Cirrus Aircraft ročně dodává přibližně 600 strojů z řady SR, což potvrzuje jeho přední pozici mezi výrobci letadel všeobecného letectví.

Zdroje: Flying Magazine, Cirrus Aircraft, CNET Aviation

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář