Historický okamžik: Mitsubishi A6M3 Zero po 80 letech opět vzlétlo

09.05.2025

Po 80 letech od druhé světové války opět vzletěl restaurovaný japonský stíhací letoun Mitsubishi A6M3 Zero. Letadlo, které hrálo klíčovou roli v japonském námořním letectvu, se podařilo obnovit z vraků dvou letounů.

Historický okamžik: Mitsubishi A6M3 Zero po 80 letech opět vzlétlo
Historický okamžik: Mitsubishi A6M3 Zero po 80 letech opět vzlétlo (Zdroj: Military Aviation Museum)

Restaurovaný exemplář legendární stíhačky Mitsubishi A6M3 Zero Model 32 vzlétl poprvé od konce druhé světové války. Po náročné a dlouhé renovaci se ikonický japonský letoun, provozovaný za války císařským námořním letectvem, úspěšně vrátil na oblohu. Stalo se tak dne 5. května 2025 v 8:00 místního času z letiště Paine Field v Everettu, ve státě Washington, jak uvedlo ve svém prohlášení Military Aviation Museum z amerického Virginia Beach.

Technické zajímavosti slavného „Zera“

Stíhačka Mitsubishi A6M Zero patří k nejvýznamnějším bojovým letadlům japonského námořního letectva za druhé světové války. Konkrétně varianta A6M3 Model 32 je vybavena zdokonaleným motorem Nakadžima Sakae 21 o výkonu až 831 kW (1 130 koní), který díky dvourychlostnímu kompresoru poskytoval lepší výkon i ve větších výškách. Jedinečným znakem Modelu 32 jsou kratší křídla bez skládacích konců a zvětšená palivová nádrž v křídlech o celkovém objemu 420 litrů. Dalším vylepšením bylo nasazení účinnějších kanónů typu 99 Mark 2 ráže 20 mm s větší zásobou střeliva (100 granátů pro každý kanón).

Náročná obnova spočívala ve spojení dvou vraků

Renovace tohoto konkrétního letounu byla mimořádně náročná. Stroj byl sestaven ze zbytků dvou různých vraků nalezených na Marshallových ostrovech. Restaurátorské práce probíhaly pečlivě a s maximálním ohledem na původní konstrukci tak, aby letoun mohl bezpečně sloužit jako létající exponát.

Emoce a dojmy z prvního letu

Po přistání pilot Spalding uvedl: „Zero se chovalo ve vzduchu velmi stabilně a snadno se ovládalo. Menší doladění trimování řízení a několik drobných úprav jsou po prvním letu úplně běžné. Už teď se ale těším, až se s letounem opět vrátím do vzduchu.“ Ředitel Military Aviation Museum Keegan Chetwynd zdůraznil historický význam tohoto počinu slovy: „Zero bylo naprosto zásadním japonským bojovým letounem druhé světové války a hlavním vzdušným protivníkem, jemuž čelili američtí námořní a námořně-pěchotní piloti v Pacifiku. Skutečnost, že náš muzejní hangár nyní hostí létající exemplář A6M3 Model 32, nám pomáhá připomínat a uctít právě památku amerických letců, kteří bojovali za svobodu, jíž se všichni dnes těšíme.“

Let u Possession Sound a bezpečný návrat

Vzlet proběhl z letiště Paine Field po dlouhém pojíždění na dráhu 34L. Následovalo krátké stoupání a let do vyhrazeného testovacího prostoru poblíž oblasti Possession Sound západně od letiště, kde letoun provedl několik ověřovacích okruhů. Poté bezpečně přistál zpět na domovské dráze.

Zdroje: Wikipedia, Military Aviation Museum, AeroTime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář