Newark opět bez spojení. Jak vyřešit časté výpadky radarů a nedostatek řídících?

12.05.2025

Letiště Newark Liberty International čelí opakovaným výpadkům technologií a komunikace, což znepokojuje řídící letového provozu. Výpadky jsou způsobeny zastaralou infrastrukturou a nedostatkem kvalifikovaného personálu.

Newark opět bez spojení. Jak vyřešit časté výpadky radarů a nedostatek řídících?
Newark opět bez spojení. Jak vyřešit časté výpadky radarů a nedostatek řídících? (Zdroj: Flying Magazine)

Na letišti Newark Liberty International (KEWR) došlo během několika týdnů už podruhé k závažnému výpadku technologií a komunikačních kanálů. Tamní řídící letového provozu se opakovaně ocitají v situaci, kdy na téměř dvě minuty ztratí kontakt s letadly, která mají pod kontrolou. Opakující se incidenty poukazují na závažné problémy amerického systému řízení letového provozu (ATC).

Druhý závažný incident během krátké doby

V pátek 9. května kolem 3:55 místního času došlo v zařízení Philadelphia Terminal Radar Approach Control (TRACON) ke zhruba 90sekundovému výpadku radarových dat a komunikačního spojení. Pracovníci TRACONu ve Filadelfii od července 2023 spravují vzdušný prostor letiště Newark, který dříve spadal pod zařízení New York TRACON (N90) sídlící na Long Islandu. Analýza ukázala, že za tímto incidentem stojí selhání telekomunikačních linek.

Bohužel se nejedná o izolovaný problém, podobný výpadek postihl stejné zařízení již 28. dubna a v minulosti se podobné kratší výpadky vyskytly opakovaně. Za poslední dva týdny bylo kvůli těmto událostem na letišti Newark Liberty zpožděno nebo zrušeno více než tisíc letů.

Technologická infrastruktura FAA je zastaralá

Příčinou těchto incidentů je primárně zastaralé technologické vybavení FAA. Data pro Newark jsou zpracovávána v zařízení na Long Islandu a do Philadelphia TRACON jsou stále přenášena pomocí dnes již překonané měděné kabeláže. FAA oficiálně uznává nutnost přejít na moderní optická vlákna, která by podobné výpadky minimalizovala, avšak tato obnova zatím není dokončena.

Nedostatek řídících zhoršuje problémy

Během dubnového incidentu došlo k vyhrocení personální situace. Několik řídících si tehdy vzalo delší zdravotní volno kvůli stresu, což snížilo počet certifikovaných profesionálních řídících (CPC) ve filadelfském zařízení na pouhých 16 osob. Tento kriticky nízký počet dále zhoršil provozní komplikace, které letiště v poslední době zažívá.

Přesun správy newarského vzdušného prostoru zvyšuje bezpečnostní rizika

Rozhodnutí přenést správu vzdušného prostoru Newarku z Long Islandu (N90) do Filadelfie vyvolalo řadu sporů a obav o bezpečnost. Několik kontrolorů podalo hlášení do anonymního bezpečnostního systému NASA, že byli nedostatečně proškoleni před převzetím odpovědnosti. Jeden z řídících označil chybějící detailní instruktáž o zásadních změnách procedur předávání radarových dat za vážné riziko omylů a potenciálních incidentů.

V srpnu také došlo k velmi nebezpečné situaci, kdy filadelfští a newyorští řídící kvůli nedostatečné komunikaci navedli letadla stejným směrem a do stejné výšky při obletu bouřky. Zdánlivě katastrofálnímu střetu se tehdy podařilo zamezit jen díky štěstí. řídící jasně doporučují vrátit odpovědnost za newarský vzdušný prostor zpět zařízení N90.

Zásadní modernizace se již chystá, pomůže nová infrastruktura i věže

V reakci na časté problémy představil americký ministr dopravy Sean Duffy komplexní modernizační plán pro americkou síť řízení letového provozu. Jeho součástí má být nejen kompletní přechod na optické datové linky, ale také výstavba 15 nových věží propojených s regionálními zařízeními TRACON a vznik šеsti moderních oblastních ATC center. Kromě špičkových radarů má plán zahrnovat i celkové zvýšení automatizace řízení a kontroly letového provozu.

I přes podporu hlavních amerických aerolinií a profesních svazů řídících bude realizace vyžadovat počáteční investice amerického Kongresu ve výši přibližně 12,5 miliardy dolarů. Za předpokladu schválení financování by systém mohl být modernizován během tří až čtyř let.

Nábor řídících pokračuje, ale zlepšení situace je běh na dlouhou trať

Mezitím, jak FAA, tak Ministerstvo dopravy Spojených států dále pokračují v aktivním náboru. Zvýšily nástupní platy nových řídících letového provozu a zavedly náborové a retenční bonusy. Přes tyto kroky zůstává hlavním problémem samotný náročný výcvik, který obvykle zabere několik let intenzivní přípravy, zvlášť v komplexním vzdušném prostoru v okolí New Yorku.

Nedostatek personálu se vleče od pandemie COVID-19, kdy se nábor zpomalil a zároveň odešlo mnoho zkušených řídících do důchodu. Aktuální celonárodní deficit je přibližně 3 000 kvalifikovaných řídících letového provozu.

Co je třeba udělat ihned?

  • Okamžitá modernizace technologií: Neprodlený přechod od zastaralých měděných kabelů k optickým vláknům by minimalizoval riziko výpadků radarů.
  • Výrazné posílení náboru a zefektivnění výcviku operátorů: Krize v počtu řídících vyžaduje další zvýšení finanční motivace spolu s efektivnějším výcvikovým programem.
  • Důsledné přehodnocení bezpečnostních procedur: Pečlivě zvážit přesun správy vzdušného prostoru Newarku zpět pod zařízení New York TRACON na Long Islandu.

Zdroje: Flying Magazine, New York Times, CNN 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář