Austrálie slaví rekordní dovoz udržitelného leteckého paliva (SAF)

15.05.2025 2 příspěvky

Austrálie dosáhla rekordního importu udržitelného leteckého paliva, což signalizuje posun k větší ekologické udržitelnosti v letecké dopravě. Toto palivo bude využito k provozu letů společnosti Qantas a Jetstar, čímž se významně sníží emise CO2.

Austrálie slaví rekordní dovoz udržitelného leteckého paliva (SAF)
Austrálie slaví rekordní dovoz udržitelného leteckého paliva (SAF) (Zdroj: Aeroweb.cz)

Austrálie učinila významný krok k dekarbonizaci letecké dopravy. Petrolejářská společnost Ampol dovezla téměř dva miliony litrů čistého udržitelného leteckého paliva (Sustainable Aviation Fuel – SAF). Jde o komerčně dosud největší import tohoto typu paliva na australské území. Palivo dorazilo 7. května 2025 z Malajsie do terminálu společnosti Ampol v Kurnellu v australském Novém Jižním Walesu.

Distribuce paliva a jeho využití v běžném provozu

Dovezené SAF je nyní mícháno s běžným leteckým palivem v poměru přibližně 18 %. Tato směs následně projde testovacím a certifikačním procesem. Po úspěšné certifikaci bude SAF integrováno do zásobovacího řetězce letiště Sydney Kingsford Smith (SYD). V nadcházejících týdnech tak začne toto palivo pohánět odlety letadel společností Qantas a Jetstar právě z tohoto letiště.

Významné snížení emisí díky udržitelnému palivu

Díky tomuto importu směsného SAF by mohlo být uskutečněno celkem až 900 letů z letiště Sydney do Aucklandu pomocí letadel Boeing 737 společností Qantas a Jetstar. Podle odhadů to sníží emise oxidu uhličitého přibližně o 3 400 tun, což odpovídá roční produkci emisí zhruba 800 osobních automobilů.

Ekonomické přínosy a nová pracovní místa v Austrálii

Vlastní domácí výroba udržitelného leteckého paliva představuje pro Austrálii zajímavou ekonomickou perspektivu. Pokud se podaří domácí produkci SAF uvést do praxe, může australské ekonomice do roku 2040 přispět zhruba 13 miliard australských dolarů (přibližně 8,4 miliardy amerických dolarů) ročně. Navíc by vznikl silný impuls pro vznik téměř 13 000 pracovních příležitostí, například v oblasti dodavatelských řetězců, a dalších 5 000 pracovních pozic pro stavbu a provoz výrobních zařízení.

Klíčová role vzájemné spolupráce průmyslu a vlády

Generální ředitelka skupiny Qantas Vanessa Hudsonová zdůraznila důležitost spolupráce soukromého sektoru s vládou: "Vybudování domácího průmyslu pro udržitelné letecké palivo je nezbytnou součástí našeho úsilí o dekarbonizaci letecké dopravy. Posiluje zároveň energetickou bezpečnost Austrálie a přispívá k tvorbě tisíců nových pracovních míst v našem hospodárství."

Vanessa Hudsonová také připomněla, že Qantas jako australský národní dopravce hraje klíčovou roli ve snížení dopadů letectví na životní prostředí. Zároveň však dodala, že k dosažení tohoto cíle bude nezbytná úzká spolupráce a koordinovaná podpora vlády.

Virgin Australia rovněž míří k čistějším palivům

Přechod na SAF není jen záležitostí Qantasu. Například letecká společnost Virgin Australia nedávno oznámila partnerství se společností Viva Energy s cílem dodávat udržitelné letecké palivo alespoň pro část svých letů. Tento krok jen potvrzuje širší trend, kdy dopravci aktivně usilují o environmentálně šetrnější alternativy leteckého provozu.

Austrálie jako lídr ve využití udržitelného leteckého paliva

Současné aktivity spojené s dovozem a budoucí domácí výrobou SAF ukazují, že Austrálie razí jasný kurz směrem k udržitelnosti v leteckém průmyslu. Kombinace ekologických, ekonomických a společenských výhod vytváří z udržitelného leteckého paliva perspektivní řešení, které může významně ovlivnit budoucí podobu leteckého sektoru nejen v Austrálii, ale potenciálně v celém regionu.

Zdroj: AeroTime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Z Malajsie?

15.05.2025 v 7:05 Radek

Dovoz z Malajsie? A teď chtějí vyrábět sami? Tam bude podstatný rozdíl v ceně. Sice je v austrálii asi dost dobytka na kafilerní tuk, ale zase málo palmového oleje, kterým si nejspíš Malajsijci hodně pomohli. Takže uvidíme, kolik a za jakou cenu budou schopni vyrábět.

Odpovědět

Senzace - Fakta

16.05.2025 v 7:18 Vaclav

To je hezke jak se daji utrzky skutecnych faktu poskladat do senzacniho oznameni, nebo dokonce do uplneho nesmyslu (z cehoz tedy nepodeziram redakci Aerowebu, rekl bych, ze ten clanek prevzali z Quantas tiskoveho vyjadreni).

2 miliony litru - vypada to hodne (je to velke cislo), ale, jinymi slovy, je to 2000 kubiku. Jedna navesova nakladni cisterna pobere cca 20 kubiku, tj 100 obycejnych kamionu s palivem. Boeing 747 natankuje cca 200 kubiku na 10h let, tzn. ze se bavime (kdyby se to tankovalo ciste) pro pouhych 10! Jumbo Jetu :)

...Podle odhadů to sníží emise oxidu uhličitého přibližně o 3 400 tun...

O 3,4 milionu kg CO2?? To uz je asi uplna bota. Litr spalene nafty vyprodukuje 2.6kg CO2, litr spaleneho benzinu 2.3kg CO2. Spalovani biopaliva ma jine benefity (pokud je tedy chceme videt), ale mnozstvi vyprodukovaneho CO2 se lisi max o par procent pokud vubec. 3400 tun by ale ta uspora nemohla byt, ani kdyby 2000 tun biofuelu nevyprodukovalo pri spalovani vubec zadny CO2, coz je samozrejme nesmysl :) (leda ze by to bylo prvni spalovani na svete, ktere CO2 neprodukuje ale naopak pozira :)

Abych nebyl napaden z (chronickeho odmitani vseho moderniho) dodavam, ze chapu, ze biofuel muze mit jine benefity na zivotni prostredi, pokud by se to vzalo za spravny konec. Casto ale pozoruju opak. Problem je opet ta "prakticnost" pokud to chceme v obrovskych cislech...

Odpovědět

Přidat komentář