Katarský Boeing 747-8 pro Trumpa jako dočasný Air Force One – smysluplný dar, nebo zbytečně drahá výzva?

26.05.2025

Spojené státy převzaly od Kataru dar v podobě luxusního letounu Boeing 747-8, který by měl dočasně sloužit jako nový Air Force One. Jeho přeměna na plnohodnotný prezidentský speciál však bude technicky i finančně mimořádně náročná.

Katarský Boeing 747-8 pro Trumpa jako dočasný Air Force One – smysluplný dar, nebo zbytečně drahá výzva?
Katarský Boeing 747-8 pro Trumpa jako dočasný Air Force One – smysluplný dar, nebo zbytečně drahá výzva? (Zdroj: Adam Moreira / Wikimedia Commons)

Dne 21. května 2025 převzal americký ministr obrany Pete Hegseth letoun Boeing 747-8, darovaný státem Katar. Stroj dříve sloužil katarské vládnoucí rodině a vysokým představitelům státu. Jeho hodnota se odhaduje na zhruba 400 milionů dolarů. Letoun má dočasně nahradit stárnoucí VC-25A jako prezidentský speciál pro Donalda Trumpa. Podle odhadů odborníků (například NBC News) však náklady na nezbytné úpravy mohou překročit jednu miliardu dolarů.

Kompletní přestavba interiéru

Prvním krokem bude odstranění současného luxusního interiéru, který sice nabízí mimořádný komfort, ale nevyhovuje z hlediska bezpečnosti a funkčnosti. Nahradí jej robustní a zabezpečená komunikační infrastruktura – včetně stíněné kabeláže, šifrovacích zařízení a speciálních antén umístěných na trupu a ocasu letounu. Letoun bude rovněž detailně prohledán kvůli případným odposlechům nebo sledovacím prvkům.

Létající Bílý dům

Katarský Boeing nebyl původně koncipován jako vojenské či vládní letadlo. Proto bude nutné zcela reorganizovat vnitřní uspořádání. Luxusní otevřená řešení nahradí zabezpečené pracovní prostory včetně konferenčních místností a tzv. SCIF (Sensitive Compartmented Information Facility) – tedy prostor pro práci s utajovanými informacemi. Tyto prostory budou vybaveny RF stíněním, zvukovou izolací a přístupovými kontrolami.

Původní apartmány budou přeměněny na funkční ubytování pro prezidenta, poradce, vojenský doprovod a členy Tajné služby. Rozsáhlé salónky ustoupí krizovému centru, komunikačním uzlům a zázemí pro štáb.

Obranné technologie a aktivní ochrana

Přestavěné letadlo bude vybaveno nejmodernějšími systémy aktivní obrany. Patří mezi ně především systémy proti ručně přenositelným raketám (MANPADS) a DIRCM (Directional Infrared Counter Measures), které oslepují infračerveně naváděné střely pomocí laseru.

Dále přibudou elektronické systémy pro rušení, radarová výstraha, zařízení pro vypouštění klamných cílů a prvky elektronického boje schopné zmást nepřátelské systémy.

Zdravotnické zázemí

Prezidentský speciál musí být připraven zvládnout i zdravotní mimořádnosti. Na palubě tak vznikne plně vybavená lékařská místnost zahrnující například:

  • sklopný operační stůl,

  • základní zásobu léčiv,

  • defibrilátor a kyslíkové jednotky,

  • vybavení pro drobné chirurgické zákroky,

  • a dokonce i pohotovostní zásoby krve odpovídající prezidentově krevní skupině.

Energetická soběstačnost a odolnost vůči EMP

Letoun bude vybaven výkonnými generátory, pomocnou energetickou jednotkou (APU) a záložními bateriemi s několikanásobnou redundancí. Celý energetický a avionický systém bude přepracován tak, aby odolal i elektromagnetickému pulzu (EMP). Klíčovou roli v ochraně bude hrát integrace Faradayových klecí.

Otazník nad tankováním za letu

Zatímco stávající VC-25A disponují možností doplňování paliva ve vzduchu, nový dar tuto schopnost pravděpodobně postrádá – stejně jako budoucí VC-25B. To vyvolává otázky, zda bude prezident omezen v krizových scénářích, které vyžadují delší nepřetržitý let.

Ústup od luxusu ve prospěch funkce

Současný komfortní prostor pro doprovod a novináře bude pravděpodobně nahrazen standardními sedadly v řadách, tak jak je tomu i ve VC-25A. Celkově bude kladen důraz na pracovní a operační funkci letounu před komfortem.

Logistika, servis a bezpečnost

Prezidentské letadlo musí být kdykoli připraveno ke vzletu. Technici budou zajišťovat nepřetržitou údržbu a kontrolu všech systémů. Dodávky náhradních dílů budou probíhat pod přísným dohledem z důvodu rizika sabotáže nebo špionáže.

Závěrečné zhodnocení

Ačkoli darovaný Boeing 747-8 působí na první pohled atraktivně, jeho přestavba na Air Force One je mimořádně složitá, nákladná a dočasná. Plánovaný VC-25B, jehož dodání se očekává v roce 2029, nabídne dlouhodobě efektivnější řešení. Alternativním využitím katarského daru by mohlo být například použití jeho technologií pro modernizaci jiných strategických letounů, jako jsou „doomsday planes“ E-4 nebo samotné VC-25B.

Zdroje: Aerotime, NBC News, The War Zone

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář