Nejnovější příspěvky k článkům

RE: Tom

Dnes v 11:14 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu

Samozřejmě věděl. Ale L39 MS nebyl koncepčně nový letoun, navíc na něj  měla dělat motor firma, která nikdy proudové motory nedělala. A to nemluvím o navigaci ( tzv. P.E.S. ). Mělo jít o čistě československé letadlo včetně avioniky. A na to už plánované RVHP prostě nestačilo, kooperace nefungovala. A historie L610? Kolikrát SSSR změnil zadání? 4 motory...a není to moc Leonide Iljiči? Tak 2....ale které ? Kdyby L39 MS a L610 byly tak skvělé aviony, tak je Američané prostě prohlásili za svoje a třeba vyráběli v USA. Ano, kdyby Let patřil třeba Baťovi a Aero někomu jinému, letadla mohla létat. Se západní avionikou a motory...třeba. Chyba byla prodat Let neúspěšnému výrobci zemědělských letadel. Ale to prodala česká strana. Hlavní chyba se stala v r. 1946. A to s těmi 3 miliony voličů je taky pravda. 

RE: RE: Curtis Jeny

Dnes v 9:22 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu

....záměrně zašlapaným projektům.... Tome Atome, ty jsi neporozuměl tomu, co ti Honza a Václav sdělují...tak jinak, myslíš, že kdyby "zašlapané projekty" vlastnil Emil Škoda nebo jeden z Baťů, že by je někdo "zašlapal" ???

S-70 Firehawk

Dnes v 8:45 Ministerstvo vnitra pořizuje šest vrtulníků Black Hawk a Firehawk

Firehawk nenosí bambi vak - nosí vodní nádrž 3800 l pod trupem. Bambi vak je pro běžné Black Hawky (cca 3000 litrů). Podle The Aviationist (a L+K) jsou pevně objednané dva Firehawky, na třetí je opce.

RE: Curtis Jeny

Včera v 16:45 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu

Že by plešatý profesor z ČVUT, v osmdesátých letech nevěděl o projektech L-39MS/L-59, coby nástupce L-39 a L-610 jakožto pokračovatele L-410, když se to obyčejný člověk mohl dozvědět z časopisů jako L+K? Tomu snad nevěříte ani vy... 😀 A jak píše kolega, házet všechno na tehdejší režim, potažmo Moskvu je tváří v tvář zkrachovalým, nebo záměrně zašlapaným projektům, jako Evektor EV-55, Ae-270, L-610, L-159 pěkně pokrytecké...

RE: Jak na palivo aby s ním nebyl problém?

Včera v 13:42 Kvalita paliva není samozřejmost. I letištní čerpací stanice podléhají přísným kontrolám

Dokud byla koncentrace biolihu v Naturalu 95 do 5%, působil líh skutečně jako aditivum, které na sebe vázalo vodu. Teprve, až by poměr vody a lihu dostoupil 1:1, došlo by k rozložení směsi a vysrážení vody. To by ale v 50 litrové nádrži muselo být 2,5 litru vody. Situace se zcela zásadně změnila v loňském roce, kdy se obsah lihu zvýšil až do 10% (typicky cca 8%). V takové koncentraci nastává chemická reakce mezi lihem a benzínem a dochází k vylučování různých pryskyřičnatých, voskových a jiných složek z benzínu. Pokud je motor provozován denně a palivo se neustále obměňuje, nemusí nastat žádný problém, viz. pravidelně ježděná auta. Po odstavení na cca 3 měsíce a déle dochází k zanešení palivového systému kalem, voskovými usazeninami apod. Jako první se s tímto problémem setkali veteránisté na Slovensku, kde byl benzín E10 zaveden o několik let dříve než u nás. Po zimní odstávce řešili ucpané karburátory, zalepené ventily ve vedení a další závady, do té doby neznámé. Dlouholeté zkušenosti s N95 jsou dnes bohužel bezcenné, protože jsou to zkušenosti s palivem, které už dnes není k dostání.  Řešení je používat palivo, které neobsahuje líh, ale ETBE, který tyto problémy nezpůsobuje. U nás je to Natural 98 nebo benzíny, které mají v označení 100 (u různých dodavatelů mají různé obchodní názvy). Určitá opatrnost je nutná u benzínů, určených pro přímovstřikové motory. Tyto benzíny mají vysoký obsah aditiv pro rozpouštění karbonových usazenin a mohou být agresivní např. vůči gumovým dílům karburátorů.

RE: RE: RE: RE: RE: Vyvoj nezastavis

Včera v 9:07 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu

Po roce 1989 jsme se konecne prestali zapadu vzdalovat a pomaloucku a klopytave priblizovat, ale holt toi zaostavani uz bylo obrovske. Takze jakypak upadek po roce 1989. L610 ma pretlak? Je alespon srovnatelne efektivni jako PC12? Ma tak akorat importovanou avioniku, ale letadlo to je dnes uz zastarale. L29,L39 se prodava v jakych poctech? Srovnej s Embraerem nebo Pilatusem. Nasi Kamaradi v USA urcite podloudne a necestne zlikvidovali ceske firmy protoze citili ohrozeni vlastniho byznyzu, to je prece jasne, ze z toho meli nocni mury :) A ano , i 35 let po padu komunistu tam vidim souvislost, (pozor, nevymlouvam se, jen hledam souvislost, jako varovani pro podobne nazory dnes, ze za to vzdy muze nekdo jiny). Dokonce klidne pujdu jeste dal v tech souvislostech. Komunisticky puc v roce 1948 nastal proto, ze Klema ve svobodnych volbach 1946 dostal 42% s programem "Dame vsem vsechno, zrusime stare poradky" (srovnej s dnesni situaci :)  ) . A tech 42% dostal proto, ze jsme rok pred tim vyhnali z domovu 3 miliony ceskoslovenskych obcanu, kteri meli tu smulu, ze mluvili nemecky (mnozi samozrejme i cesky). Mezi nimi totiz moc  sympatizantu komunistu nebylo. 

RE: RE: RE: RE: RE: Vyvoj nezastavis

Včera v 8:24 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu

A Ty, kdo nad tím právě teď přemýšlíš, že MY bychom měli stavět letadla - najdi sobě podobné, k tomu zdroj peněz... třeba od velkého množství lidí, kteří do projektu vloží své vlastní finance - a založ tu firmu, která třeba jednou něco vyrobí a prodá. Pak budeš moct říkat MY vyrábíme :) Samo se nic takového nikdy nestane.A ne, MY jsme nevyráběli letadla. Vyráběli je konkrétní lidé, zaměstnaní v konkrétních podnicích.A ano, vláda jedné strany je historie, tu už nezvrátíme, ale zaprvé není tak dávná, aby její důsledky nesahaly do dnešních dob a zadruhé, přinejmenším bychom měli umět se z ní poučit.Bylo tu dost lidí, kteří letadlo uměli nakreslit, spočítat, postavit.. Ale bohužel ne dost takových, kteří by ho uměli prodat, kteří by uměli vést podniky. A to je ta věc, která se s naší zemí táhne dodnes, i po 36 letech. Kontinuita vlastnictví a vedení velkých podniků byla nenávratně zpřetrhána, dostaly se do rukou lidem, kterým na nich v podstatě nezáleželo a neměli žádný morální problém je prodat.Do L610 hodili vidle Američané a dobře udělali - ze svého pohledu. Oni nebyli ti, kdo by něco pokazili. Bohužel, pokazili to Češi.

RE: RE: RE: RE: Vyvoj nezastavis

25.11.2025 v 23:21 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu

...a za úpadek po roce 1989 může kdo? Budeme se 35 let po listopadu zase vymlouvat na komunisty? Do roku 1989 jsme sice nevyráběli regionální airliner, ale L-410 který se vyrábí ve verzi NG i dnes, kromě řady proudových cvičných letadel L-29 / 39. Jo a neználkům připomenu, že do certifikace L-610 a prodeje L-159 po listopadu nám úspěšně hodili vidle naši kamarádi z USA, kteří nestáli o další konkurenci.

80. léta

25.11.2025 v 18:02 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu

Ano, vyrábět regionální dopravní letadlo jsme mohli. Volby 1946 to na dlouhou dobu pokazily.