Nejnovější příspěvky k článkům
Včera v 9:41 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
Václave, zapoměl jsi ještě na jednu věc....teď mě, prosím, nebrat za slovo, nejsem pilot profesionál.... Občas nad mojí chaloupkou podobný Pilatus přelétne a ... bavil jsem s o tom s pilotem bizjetu (2motory) a ten mi řekl, že je "to" (Pilatus) pěkné, ale jako profi pilot by s tím nikdy zákazníky nevozil, protože je problém, když motor zdechne, t.zn. let se musí plánovat tak, aby vždy "někam doklouzal", musí se starat o kyslík pro cestující, podle něho pakárna....kdežto s tím jetem (Citation...), když zdechne jeden motor, tak to "potopí", cestující nepotřebují kyslík a v klidu na ten motor "někam" doletí .... tak asi tak.... :)
Včera v 7:06 Pathfinder 1: moderní vzducholoď znovu otevírá kapitolu strojů lehčích než vzduch
Těžké baterie sebou tahat nemůžou, solární panely nefungují v mracích a v noci. Vodíkový palivový článek je drahý a potřebuje drahý, utíkající vodík. Takže diesel s generátorem? Nebo turbína s generátorem? Takhle celý projekt zabít je ostuda, ale vzducholodě prostě nemají budoucnost. Počasí je pro ně příliš mocný nepřítel.
19.11.2025 v 12:51 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
To srovnání kulhá, protože s PC-12 by na africkém plácku přistával jen šílenec, zatímco L-410 tam běžně funguje. Pilatus vyráběl slavné letouny dlouho před L-410 (PC-6 Porter/Turbo Porter), PC-7 je srovnatelná s L-29. Se Zlinem 42/142 je srovnatelný tak Pilatus P-2 a P-3. Švýcaři se museli prosadit na trzích sami kvalitou a profesionalitou.
19.11.2025 v 7:21 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
Mam rad provokativni srovnani. Srovnejme PC-12 prekvapive s L-410. (Uveze totiz jen o trosku vic, navic s omezenim useful load) Uzitna hmotnost(rozdil mezi MTOW a EW): 2400kg L410, 1900kg PC12 Cestovni rychlost: 405km/h L410, 528km/h PC12 Range: 1500km L410 (jen 1800kg payload), 3417km (full payload) PC12 Fuel consumption 240kg/h L410, 250kg/h PC, takze vzhledem k rychlosetm prepocitano na vzdalenost PC12 -25% s podobnym nakladem. Pripocteme naklady na udrzbu dvou nebo jednoho motoru. Pripocteme fakt, ze natlakovana PC12 lita nad namrzlymi mraky a L410 v nich. L410 se vyrabi od r 1970. V te dobe Pilatus vyrabel tak leda PC-7 (neco jako nase stodvaactyra). Co se stalo v dobe vrcholneho socialismu a tesne potom, ze Let dnes nevyrabi neco jako Embraer E 175 napriklad?
17.11.2025 v 22:03 EASA Sustainability Portal: Nástroj pro udržitelnost evropského letectví s přísliby i výzvami
A zamyslel se vůbec někdo někdy nad tím, kolik energie spotřebovávají (a tím produkují CO2) všechny tyhlety zbytečný portály, systémy a internety? Kdyby se polovina světových serverů smazala a vypnula, (protože jsou na nich úplné zbytečnosti), klesne spotřeba energie (a tím i prosukce CO2) natolik, že nemusíme řešit spalovací auta a možná ani ta latadla... Ale protože to je utopie, tak raději vymyslíme lejstro a zaměstnáme specialistu, který nám jej bude vyplňovat.
17.11.2025 v 17:09 EASA Sustainability Portal: Nástroj pro udržitelnost evropského letectví s přísliby i výzvami
CO2 je užitečný plyn. Všichni kdo podporují ty bláboly o emisích jsou idioti. A tak v čele s idioty budeme nadále pochodovat do zářných zítřků.
17.11.2025 v 11:09 LOT Polish Airlines se údajně blíží převzetí Smartwings
Plně s vámi souhlasím. Nemělo to šanci na úspěch. ČSA se mělo zprivatizovat mnohem, mnohem dříve.
Uvital bych portal udrzitelnosti GA
17.11.2025 v 9:16 EASA Sustainability Portal: Nástroj pro udržitelnost evropského letectví s přísliby i výzvami
Pro objektivitu musim uznat, ze sjednoceni EASA pravidel pro celou EU bylo ve sve dobe urcite zlepseni. Pojdme radeji udelat webportal s namety, ktere kravske predpisy zjednodusit ci uplne zrusit. At GA nevymre na pravidla, ceny a nedostupnost. Zde vidim dalsi byrokratickou pakarnu, kterou si EU podrezava vetev pod sebou. Aby bylo jasno, nejsem zadny protiekologicky aktivista. Ale muzu videt jasny progres cistoty ovzdusi behem svoji amaterske letecke kariery. V devadesatkach byla dohlednost 25 km brana jako skvela. Dnes je za dobreho pocasi 80 km+ naprosty standard.
16.11.2025 v 7:17 LOT Polish Airlines se údajně blíží převzetí Smartwings
Pavle, vy budete jeden z těch zahořklých zaměstnanců TVS, že? Od doby Tvrdíka a jeho následovníků (a v té době byli piloti ti, kteří si dobrovolně snížili platy na půlku, a to nemuseli - aby firma přežila, o nějaké nenažranosti asi moc nemůže být řeč) jste přeskočil dobrých 15 let, během kterých bylo ČSA příjemná, dynamická a zdravě rostoucí firma plná nadšenců. Ani covid neukončil AOC - to dokázal až pravý hrobař CŠA, soudruh Vik, což je u sto let staré firmy opravdu manažerský počin roku. A pokud teď ty zbytky koupí Poláci, bude to opravdu symbolická tečka za ČSA a prací našich předků, která o nás něco vypovídá.
RE: RE: Vyvoj nezastavis
Včera v 10:48 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
PC-12 pristava v Trebici na kratke trave. PC-7 je vrtulova (pravda turboprop) s cestovni rychlosti 312km/h, tj asi o 50% vic nez stodvaactyra (ja to trosku nadnesl schvalne) , ale vyrazne pod tryskovym Delfinem. A k te svycarske profesionalite a pili jsem prave smeroval, diky :)