Nejnovější příspěvky k článkům

RE: Z-43

Včera v 12:43 Úlety a přelety – Vzpomínky na staré časy

Ano, tušíte velice dobře, byl to můj děda. Kluci se nakonec dostali až do Ameriky, kde můj strýc žije dodnes. A táta, teda můj děda za to těžce zaplatil. Veronika

RE: RE: RE: RE: RE: A320 povesena do lesa

23. 1. 2020 v 18:29 Airbus uskutečnil první autonomní vzlet dopravního letadla

Ne s tím opravdu nemohu souhlasit. Boeing 737 MAX byl oproti NG-éčku mimo jiné vybaven většími a efektivnějšími motory posunutými dopředu, což zvýšilo riziko, že se letadlo dostane na vysoký úhel náběhu a stane se neovladatelné. Řešením byla implementace systému MCAS (Manoeuvering Characteristics Augmentation System), který měl snížit riziko, že se letadlo dostane mimo letovou obálku. Se systémem MCAS, který pracoval „na pozadí“, se měl nový letoun chovat přesně tak, jako předchozí model. Piloti o něm vlastně ani neměli mít tušení. O tom, že nejde o nějaký "komfortní doplněk" svědčí skutečnost, že ev. selhání systému, bylo již v procesu certifikace vyhodnoceno jako „kritické“, jen jediný stupeň pod hodnocením „katastrofické“!!

RE: RE: RE: RE: A320 povesena do lesa

23. 1. 2020 v 13:47 Airbus uskutečnil první autonomní vzlet dopravního letadla

Vůbec nic proti výcviku a simulátorům a že to mám za sebou taky, nic proti výcviku dopravních pilotů a pilotů GA. Přistání bez GS na dráhu 28L v San Franciscu rok 2013 Asiana Airlines Boeing 777, dále 2015 TransAsia Airways ATR 72 pád po vzletu z Tchaj-Wanu, porucha motoru, vypnutý funkční motor, rok 2009 Turkish Airlines, approach rnw 19L Schiphol Boeing 737-800 ztráta rychlosti, zřícení letu FlyDubai u Rostova na Donu.... dalo by se tak pokračovat dál s tím, že u těchto případů byla prvotní chyba v technice, kterou bohužel umocnil pilot - píšu to zjednodušeně. Přiznám se, že se nedá moc srovnávat počet mrtvých v dopravním letectví  a to samé v GA, neboť dopravní letectví má mnohem větší počet letů. Nicméně to samé platí i pro GA, ne-li ještě více, jelikož tam piloti na simulátory nechodí tak často, pokud vůbec. Není pilot jako pilot, některý je opravdu dobrý, jiný průměr. Ale to se právě pozná až v těch kritických chvílích. A kolik z nás letí manuálně na ruku do hladiny a kolik pilotů to přepne na AP v 1000 ft. Tenhle článek byl o dalším kroku k automatizaci letů a moje námitka byla jen o tom, nakolik to povede k dalšímu snižování schopnosti letadlo manuálně řidit, byť se to samozřejmě netýká všech pilotů... P.S. a tyto nehody, které jsem výše uvedl, se týkali vyjma letu FlyDubai většinou pilotů z Asie a rychle rostoucích aerolinek... 

RE: RE: RE: RE: A320 povesena do lesa

23. 1. 2020 v 12:42 Airbus uskutečnil první autonomní vzlet dopravního letadla

U Maxu se ovšem ta podélná nestabilita řešila ne kvůli té nestabilitě, ale kvůli tomu, aby se to letadlo chovalo jako NG a nebylo nutné drahé přeškolování pilotů! To letadlo je jinak docela v pořádku, byť specifické.

RE: RE: RE: A320 povesena do lesa

23. 1. 2020 v 10:50 Airbus uskutečnil první autonomní vzlet dopravního letadla

No, ono těch aspektů je tam daleko víc. Automatizace je bezesporu skělá věc. řečeno slovy klasika " Dobrý sluha, ale zlý pán ". Proč ? Výrobci sofistikovanou automatizací často řeší i aerodynamické nedostatky draku letadla ( v případě maxxů podélná nestabilita), páč je to levnější. Takže ten chudák nevylétaný pilot v případě selhání nedotažených systémů nebojuje jen s nimi ale i s ovládáním "nepovedeného" letounu, který by se před 20ti lety nikdo neodvážil pustit do komerčního provozu. Tato kombinace je bohužel často vražedná ..... Jeden modelový příklad: v případě již zmíněných maxxů, se všichni falešně upínají k novému SW místo toho aby byl výrobce donucen k zásadním změnám v draku, aby letadlo bylo ve výsledku schopné bezpečně létat pouze na ruku ......

RE: RE: RE: A320 povesena do lesa

23. 1. 2020 v 10:47 Airbus uskutečnil první autonomní vzlet dopravního letadla

Nebylo by od věci aby tady u komentářů přibyla kolonka s kvalifikacemi. Tím se nechci do nikoho navážet, ale některé názory jsou evidentně ovlivněné velmi zkreslenou představou o dopravném létání. Možná podpořeno zkušeností z iPilot.  Tomáši na ty sumulátory se chodí právě proto aby jsme to čekali po vzletu a jako cvičené opice věděli co dělat. Pomáhá tomu i emergency briefing, který je součástí každého předletového briefingu, probírá se všechno co bude následovat v případě vysazení, požáru a tak dále. TAKŽE TO ČEKÁME PŘED KAŽDÝM VZLETEM! Tomu se říká "být před letadlem". A že dopravní piloti neumí létat manuálně? Máte o tom nějaké důkazy? Podle EASA statistik je 90% nehod v GA, takže je naprosto evidentní, že spíše piloti GA neumějí létat. Ale bohužel to tady nikdo moc neřeší. Kouknětě se na AVHerald kolik je případů, že letadlo zaškodí a piloti to manuálně zvládnout. Holt jsme jen lidé a občas se do toho swiss cheesu dostane třeba člověk co je "slabší" (jako všude) a potká ho velmi těžká situace a nedá to. Jenže bych od čtenáře Aerowebu očekával trošku více pochopení a nadhledu, než od čtenáře Blesku. Nic není černobílé a jsme prostě lidé, ale dávat tady obecný soudy bez znalostí je spíše k smíchu. A směje se těch několik desítek tisíc pilotů, kteří denně zvládnou všechno provést bezpečně. Spíš je pěkné, že všechny ty zkoušky a opatření co lidem občas lezou krkem jsou účinné a počet nehod klesá a to i přes masivní nárůst dopravy. Takže se prosím spíš příště zaměřte na data a fakta a ne pocity a dojmy. A jednou pro vždy, létat manuálně se smí, dělá se to a dělá se to hodně. Není problém doletět do hladiny na ruku, bouchnout si vizuál, zaletět si okruh atd. Nebo celé přiblížení zaletět na ruku za hladiny. Jsme taky lidi a hlavně aviatici, to znamená že většinu z nás to baví a děláme to rádi.  Jsem si jistý, že i tak stejně 99% lidí co to tu občas přečte ani nemá tendenci se k tomu vyjadřovat, protože to chápu. Bohužel nic není černobílé a vždy se někdo najde, kdo si myslí že má pravdu. Jenže jak v letání platí vždy "Myslet, znamená ..... vědět"  Díky za pochopení

RE: RE: RE: MP

23. 1. 2020 v 10:04 Airbus uskutečnil první autonomní vzlet dopravního letadla

Zcela jistě. A to přistání jste si, předpokládám, ani nezapsal do logbooku :-)

RE: RE: MP

22. 1. 2020 v 22:53 Airbus uskutečnil první autonomní vzlet dopravního letadla

Tak já nevím, ale já jsem třeba včera přistával na auto land - ILS Cat 3B. Byl jsem v tu chvíli nepilot? :-)

Medical 1

22. 1. 2020 v 19:15 Medical 2012 – zdravotní prohlídka na ÚLZ dnes

Ahoj,  tento článek (a zejména pak následující update komentáře) mi udělal představu, co mne čeká a dnes se to také potvrdilo. Vezmu to jen heslovitě: 6:30 - ideální start a to jsem tam nebyl první, díky tomu jsem získal náskok před velkou partou vojáků 7:00 - mám za sebou odběry krve a moči, EKG 8:30 - mám hotové EEG a neurologii (to je fakt super odpočinek těsně před psychotestama, doporučuju), zubní.. 9:45 - mám hotové psychotesty - zvládl jsem ty první dva "za lidovku - 75%" na tu pětihodinovou sadu jsem nemusel... (doporučuju fakt maximální soustředění a ani na vteřinu se "zamyslet"...  11:00 - hotová chíra, ORL, audio, spirometrie, RTG.. 12:00 - hodina čekání na oční 13:00 - hotové oční, měl jsem trochu potíže, nosím dlouho čočky, brýle jsem měl starší, tak mi tam půjčili ty jejich univerzální s nasazovacími sklíčky... s nimi jsem to již dal, byť s odřenýma ušima... (je tam navíc strašně krásná doktorka, tak se to dělalo příjemnějc :-))) 14:00 - finále na interně 15:00 - hotový průkaz - dlouho se čekalo na p. doktora, který dá finální razítko na všechny papíry...    Takže - buďte tam fakt co nejdřív to jde, budete mít klid a náskok... najezte se před psychotestama (ale ne moc!), hodně pijte celou dobu a hlavně se z toho nepos..... :)  Všichni byli opravdu milí, mega ochotní a nápomocní..  Všichni žadatelé tam mají přednost, což je někdy blbé vůči těm čekajícím babičkám o holi, které tam všude belhají na různá vyšetření... ale nikdo ani nešpitl...  Cena v lednu 2020: 12.300 Kč (jj, je to mastný... ale zas se o sobě dozvíte fakt mrtě informací...)  Good luck všem! Kuba

RE: RE: A320 povesena do lesa

22. 1. 2020 v 14:59 Airbus uskutečnil první autonomní vzlet dopravního letadla

zase je nutno uznat, že Boeing je o kus dál, jestliže software u pádu A 320 u Habsheimu byl jako na posledním místě v roce 1988, u 737 MAX v roce 2019 byl už MCAS na prvním místě a bohužel. Jinak třeba Piper M 600 již je schopen si sám přistát na letišti a dobrzdit, jen to píšu zjednodušeně. Jak psal Vojta, pokrok nezastavís a je to dobře, jenže i s tím přichází chyby a v případě Boeingu fatální a teď opomíjím jestli je to chyba systémová (jakože tato ano, lidská atd.) V čem vidím problém je ten, že 99% letů proběhne standartně a pilot nemusí vyvíjet nadměrné úsilí ať mentalní či fyzické k řízení letadla. Ovšem dojde-li za letu k nepředvídané události a je nutno rychlého úsudku a vyhodnocení, včetně manuálního převzetí řízení a let pokračuje "na ruku", už ne každý pilot je toto schopný zvládnout. Jdete-li na simulátor, už předem očekáváte, že to letadlo nebude "zdravé" a instruktor vám bude "škodit" od počítače. Málokdo to ovšem čeká krátce po startu či ve FL360. Z tohoto důvodu si myslím, že další automatizace sice na jednu stranu může být ku prospěchu věci, na druhou stranu u pilotů bude postupně vymírat manuální schopnost si s tím poradit.