Nejnovější příspěvky k článkům

Koupě tištěné databáze i aplikace

Včera v 22:10 Nahrazuje mobilní „appka“ Databáze letišť tištěnou publikaci úplně?

Bylo by skvělé nabídnout zvýhodněnou cenu při koupi tištěné Databáze s aplikací. Myslím, že v konečném důsledku by se toho prodalo víc. Já bych byl jedním ze zákazníků. Takto odebírám jen tištěnou.

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vx- Vy . . a malé klapky

Včera v 19:51 Groundschool: Rychlosti Vx a Vy

Přesně tak. Jinými slovy největší vztlak je v horizontálním letu - rovná se přesně tíze letadla. Ve stoupání tah motoru "pomáhá" vyrovnat tíhu a vztlak je menší. Čím je větší úhel stoupání, tím větší část tíhy "přebírá" tah motoru až do úhlu stoupání 90°, kdy je vztlak nulový. K čemus se tady chci dobrat: Všimněte si, že ve vzorcích pro Vx a Vy nikde nefiguruje vztlak. Pracujeme pouze s přebytkem výkonu nebo tahu. Zpátky k ekonomice klapek ve stoupání. Zvýšení odporu nám ve stoupání vadí a zvýšení vztlaku nám nepomůže. Takže klapy jsou dobré na to, abychom dokázali letět na nižší rychlosti. K tomu, abychom lépe stoupali (s vyšší V/S, větším úhlem, ekonomičtěji) je lepší klapky zavřít.

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vx- Vy . . a malé klapky

Včera v 17:56 Groundschool: Rychlosti Vx a Vy

Uuuz tomu zacinam rozumet, vy predpokladate konstantni tah, ne konstantni rychlost. 

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vx- Vy . . a malé klapky

Včera v 13:46 Groundschool: Rychlosti Vx a Vy

L = G x cos(beta) .... cos(beta) je vždy menší než 1 ... extrémní případ, konvertoplán Osprey, když "visí", tak křídlo má vztlak "0" ...

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vx- Vy . . a malé klapky

Včera v 12:14 Groundschool: Rychlosti Vx a Vy

Emile, to jste tomu moc nepomohl, dalsi nepresnosti :) Kdyz letadlo rovnomerne stoupa, tak ma samozrejme konstantni vztlak jak tvrdite, ale vetsi, nez kdyz letelo rovne, jak tvrdim ja (treba protoze mam vic pritazeno a letim na vetsim uhlu nabehu...)? My uz ted neresime klapky, ale autorovu doplnujici otazku: - Jak se mění vztlak s větším úhlem stoupání? Je větší, nebo menší? a 2. To měla být návodná otázka ke zjištění, že při větším úhlu stoupání je vztlak ve skutečnosti nižší :-) Coz na takhle polozenou otazku pravda neni. Snazim se vlastne dopatrat toho, na co se chtel autor zeptat :) Mozna na to, ze pri Vx je vztlak mensi nez pri Vy, s cimz se souhlasit da....     Cili na 

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vx- Vy . . a malé klapky

Včera v 11:23 Groundschool: Rychlosti Vx a Vy

Václave, já vím, že to myslíte dobře, ale už jste se do toho také zamotal .... .... jestliže je hmotnost letadla konstatní a letí "rovně", je i vztlak konstatní (stejný). Když letadlo stoupá, tak je vztlak stále stejný ....  Řeší-li se otázka, zda při stoupání použít klapky pro dosažení maximální rychlosti stoupání (to co ukazuje vario), pak potřebujeme poláry letadla pro tyto konfigurace, "položit" je na sebe a ... teprve z tohoto "vypadne", při jakém režimu "klapek" dosáhneme maxima "svisle nahoru".. Z toho, co se zde "řeší" se mi jeví  celý článek jako velmi zjednodušený a nepoužívání "oficiálních" termínů aerodynamiky jako "cesta do pekla".... Budiž to poučení pro redakci ... ... ale stejně sem chodím a čtu .... diky .... :)

RE: RE: RE: RE: 2 Dotazy

Včera v 10:38 Fér Éro: Jak si snížit náklady na létání

Díky za odpovědi. Já právě ale spatřuji jádro pudla v tom, jak se tato služba tváří pro veřejnost. Jako "zákazník" je totiž pojmenován ten, co si za nějakou cenu objednává "vyhlídkový let". Zákazník pak může mít prostě oprávněnný pocit, že si u pilota kupuje vyhlídkový let. Situace: tatínek  zaplatí synovi vyhlídkový let, letadlo při přistání havaruje a syn ochrne. Tatínek bude chtít z pojištění pilota u kterého si koupil vyhlídkový let pro syna kompenzaci. Jste si jistí, že to bude pojišťovna vnímat jako sdílený spolulet a ne let za úplatu a bude bez remcání platit? Označení zákazník pro spolucestujího tam prostě je červený hadr. To, že v účetnictví na pozadí oficiální fakturace reálně proběhne mezi provozovatelem letadla a pilotem jako půjčovné je zákazníkovy asi jedno, stejně jako to, že pilot nevydělavá peníze ale levnější letové hodiny pro svůj timebuilding. Fandím tomu, ale doporučoval bych, aby web vypadal spíš jako seznamka než e-shop.

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vx- Vy . . a malé klapky

Včera v 10:19 Groundschool: Rychlosti Vx a Vy

Tak to si necham vysvetlit. Pri konstantni rychlosti a hmotnosti  prece vetsi uhel stoupani znamena vetsi vztlak, nebo uz jsem uplny blazen??? Anebo vy se bavite o tom, ze pri rychlosti Vy je nejvetsi prebytek vztlaku, takze pri Vx ma letadlo vlastne mensi prebytek vztlaku? To ovsem asi nemuzem cist tak, ze s vyssim uhlem stoupani klesa vztlak ;)

RE: RE: RE: Fér Éro

29.01.2023 v 12:58 Fér Éro: Jak si snížit náklady na létání

Podle mě je toto jádro pudla. Myslím, že všem daňovým předpisům lze vyhovět, ale problém je v tom, že nevíte, koho vezete. Ano, dopravní piloti jsou na tom podobně, ale uvědomte si, kolik neskutečných a někdy až absurdních bezpečnostních procedur je s tím spojeno, včetně toho, že existuje informační systém, kde jsou uvedeny osobní údaje všech cestujících. Takže já u vědomí těchto rizik bych si poskytovat tuto službu netroufl. Ale v žádném případě ji nechci odsuzovat, pouze obdivuji odvahu zúčastněných pilotů.

RE: RE: Fér Éro

29.01.2023 v 11:06 Fér Éro: Jak si snížit náklady na létání

To je zcela spravna poznamka. Ja treba vim, ze bych z letu s cizimi lidmi na palube nemel moc radost, takze to pro me neni. Navic bych za ne jeste nesl zodpovednost a pritom vubec netusim, kdo to je, jaky ma problemy a co se mu honi hlavou.. Jinak je mozne, ze to je pravne zcela OK, verim, ze si provozovatel tu peclivou analyzu nechal udelat... Ale je to dotlaceny uz dost na hranici vyznamu toho, za co se to vydava. A takovy postup obycejne vyvola legislativni zasah (vzdy k neprospechu zucastnenych).