Dnes je 20. března 2019

6:06 18:14

Nejnovější příspěvky k článkům

RE: Technická poznámka

Včera v 19:06 Za Svazarmu první pole

Děkuji za technickou, jistě správnou. Svůj omyl jsem ale nemohl zjistit, protože jsem v té vesničce nikdy nebyl. To ten pupkáč nebo mé rozrušení změnily místo konání na číso množné. K Hoře Kutné bych opravdu nedoletěl.

RE: RE: RE: RE: RE: nazor

Včera v 13:18 Muskův Dragon čeká na posádku

Tomasi, jak čtu Vaše názory, velmi mi to připomíná situaci, jak kdysi chtěli zrušit patentový úřad se slovy, že již vše bylo vynalezeno. Vězte, že vše nás teprve čeká. Jako lidstvo jsme se za 100 let posunuli velmi výrazně kupředu. Nemyslím, že v tom tempu ustaneme. Je dobře že se naše pozornost obrací opět k Měsíci už jen proto, že starty meziplanetárních misí budou ze základny na Měsíci jednodušší. Ano, hodně toho již bylo vymyšleno a z tohoto titulu to není nové, ale ještě to nikdo nerealizoval. Tak se do toho lidé pouštějí. A to je dobře. Je ještě více věcí, které ještě vymyšleny nebyly a na ty se těším nejvíc. Na prdeli za pecí můžete sedět až budete v důchodu. Teď se koukejte rozletět do světa a objevovat.

RE: RE: RE: RE: nazor

Včera v 12:40 Muskův Dragon čeká na posádku

Ale ved to co robi Musk je uz davno vymyslene. Okrem toho ze vyvinul stupne ktore sa vratia a daju sa pouzit znovu. To ci a ako sa ro rentuje vedia iba oni. Preco to nemaju Rusi? Myslim to v tom zmysle ze to co robi Musk napríklad nám nič nové neprináša. Preto som toho názoru, že čo sa týka výskumu vesmíru sme dosiahly možný vrchol. Ako technický tak technologický. 

Technická poznámka

16. 3. 2019 v 19:38 Za Svazarmu první pole

Krásné, skoro jako bych to viděl na vlastní oči :D Jinak Nové Dvory jsou u Kutné Hory. Jak u Podhořan, tak u Heŕmaňáku je to Nový Dvůr. Jako místního mne to v tom článku v první chvíli dost zmátlo a pořád mi to šrotovalo, jak dokáže Blaník těch cca 30km vzdušnou čarou od Prachovic do KH, nota bene přes čáslavské letiště, za těhle podmínek urazit :)

RE: RE: nazor

16. 3. 2019 v 10:16 Muskův Dragon čeká na posádku

Ještě bych doplnil, že díky "závodům o vesmír" tu máme mír. Velmoci se navzájem předháněly ve smysluplném využití vojenského raketového programu a díky špionážním satelitům dneska ví o svém rivalovi online skoro všechno, což prospívá v urdžování míru. Projekty jako ISS opět mají velký dopad na mezinárodní spolupráci a boření hranic mezi lidmy a mezi národy. A v neposlední řadě díky poznání velikosti vesrmíru a jeho vnitřních fyzikálních procesů si čím dál tím více uvědomujeme, jak jsou naše lokální problémy nicotné a bezvýznamné a jak jsme jako lidstvo na té zelenomodré kouli zranitelní a že by bylo fajn se o tu kouli starat. Za mě dobrý :-)

RE: RE: RE: RE: Podobnost čistě náhodná....??

16. 3. 2019 v 10:15 Stejná příčina nehod B737 MAX? I Boeing je pro pozastavení provozu

Ahoj Martine. Typovku na "maxe" doopravdy nemám; a ani ti co ji už mají, a mají na tom už nalétáno, by určitě neuměli se stoprocentní jistotou odpovědět na to, na co se ptáš. Je tomu tak proto, že dnešní HW a zejména SW systémy jsou u všech -a u obou hlavních výrobců asi nejsilněji- chráněny aplikacemi nejrůznějších stupňů právní i faktické ochrany. Tím pádem výstupy do příruček elektronických i "papírových" jsou systemizovány na postupové výstupy, k nimž vede výrobce nějaký jeho empirický potenciál vybudovaný jako kompilace teorie a praxe, tedy presumpce z již osvědčených kritických situací. Proto mám v souvislosti se zatímními znalostmi za to, že absolutně pravdivou technickou odpověď bude znát jen výrobcův tým, který SW do poslední "nuly-jedničky" -a nejen do Maxů, programoval, a který jediný má hluboko ve svých trezorech uschovány zdrojové kódy k jednotlivým SW, které mají pak v celku i jednotlivě spolupracovat. Ve vzduchu jsou tedy letouny starších koncepcí, kdy veškerou automatiku je možno opravdicky deaktivovat -a přejít na úplný manuál; a pak ty nejmodernější, kde se to takto sice tváří, ale pokud se letoun dostane na základě informací všemožných senzorických výstupů do kritického přiblížení k letové obálce, systémem "poslední záchrany" se znovu pokusí do pilotáže ingerovat. V zaškolování jsou sice tyto informace pro nové posádky dány, ale ty absolutní hodnoty se asi právě kvůli už zmíněné obchodně konstrukční ochraně výrobcově vystavit na veřejný odiv dnes nemohou. A ještě dvě malé poznámky: asi jen ten, komu se na takovémhle letounu této hmotnosti (max T/O = 82.191 kg (max fuel = 20.826 kg, takže vzhledem k trati, počtu cestujících, a cargo podílu, hodně hrubým odhadem při T/O celk. hmotnost ca 76.000 kg ) kdy stalo, že mu ve FL pouhých 086 automatika z plného úhlu stoupání naprosto nečekaně a hlavně bezdůvodně potlačila (asi výstižněji -obrátila...) nos letounu proti zemi, by uměl -pokud to přežil- popsat jak vypadá v ten okamžik, kdy motory jdou díky všem kritickým hodnotám proč k tomu vlastně došlo, výkonově stále naplno, jeho skutečná lidská reakce...; a jak strašně rychle se v těch sekundách blíží povrch země. A všichni, co jsme kdy absolvovali jakýkoliv stupeň LA si vzpomeňme na výuku o lidské výkonnosti a i na to, kdy může nastat téměř absolutní ztrnutí lidského organizmu, jestliže mozek náhle vyhodnotí svou situaci jako nebezpečí pravděpodobné smrti, neodvratně nastavší v horizontu pouhých několika následných sekund... A ta druhá malá poznámka, ta se týká právě věci setrvačnosti. Což si naplno uvědomují doopravdy až piloti velkých a největších nejen letounů, ale i helikoptér. A potažmo i kapitáni obovských 250-ti metrových trajektů. Reakce té hmotnosti je totiž na pilotážní zásah tak zpožděná, že o tom může doopravdy vyprávět jen ten, kdo to pilotuje (či u lodí -kormidluje). Kdysi jsem od jednoho velmi zkušeného, letitého praktika FI na LA zaznamenal otázku, zda někdo z přítomných umí odhadnout, kolik NM vzdálenosti by potřebovaly k bezpečnému vyhnutí dva letouny velikosti ca A330, letící v běžné cestovní FL běžnou rychlostí, a blížící se proti sobě teoreticky "ideálním" kolizním kurzem: -je to údajně až 9 NM... Proto se domnívám, že úvahy blížící se tomu, "jak jsem s autem udělal tůhle na silnici úspěšně "myš", když mi tam skoro vlítla srnka, tak proč ne takhle ty piloti"...nejsou při uvažování o těchto smutných disasters úplně namístě...  Všechny kolegy piloty zdraví Tom :-)

RE: nazor

16. 3. 2019 v 7:47 Muskův Dragon čeká na posádku

A co priniesli zavody vo vesmire? Popravde bol to len zavod velmoci... teda okrem telekom druzic, meteo druzic, snimkovania celej zemegule, GPS, vedeckych druzic a sond, terabajtov dat a bilionov dolarov z priemyselnych odvetvi, ktore tieto data vyuzivaju, znizenia poctu obeti prirodnych katastrof atd...   Skutocne milujem tieto reci "co z toho"? Naozaj je velmi male povedomie o tom, co vsetko z tohto priemyslu pochadza. Skutocne si myslite ze jediny realny prinos by bol vtedy, ak by sme na marse tazili unobtanium? Co ste spanielsky conquistador? Viete kolko technologickych vylepseni, softwarovych rieseni, overenych vedeckych teorii, ale aj vysokokvalifikovanych ludi pochadza z tejto "zbytocnej zabavky pre bohatych"? Ved to mate priamo pod nosom - kde sa berie GPS signal vo vasom smarphone? Kolko aplikacii je na ten signal naviazanych? Kolkym ludom to dava pracu, ze si zavolate odvoz cez uber, alebo vam googlemaps vyhodi najblizsiu restiku? Mozno si to neuvedomujete, ale su to tisice zamestnanych a milionove obraty - len ten jeden "blby" GPS signal... A kto toto predvidal, ked sa amici snazili dohnat lajku? Nikto. Bol to predsa len zavod velmoci, ktory pre bezneho cloveka nic neprinesie

RE: RE: RE: Podobnost čistě náhodná....??

16. 3. 2019 v 5:38 Stejná příčina nehod B737 MAX? I Boeing je pro pozastavení provozu

MartinDiky za odpovedTomasi zdravim. Podle toho co pises, asi litas velky era. Aniz bych chtel nejak spekulovat o pricinach nehody, zajimal by me tvuj nazor na jednu vec. Pokud jsem vse pobral dobre, MCAS je aktivni jen pri zapnuti autopilota. Je to tak? Pokud by letadlo letelo pod kontrolou pilota, vsechna cidla nabehu a podobne nemaji sanci let ovlivnit?

RE: RE: RE: nazor

15. 3. 2019 v 23:29 Muskův Dragon čeká na posádku

S tímto přístupem bychom lezli po stromech a baštili banány. Kdo ví, jaký věděcký objev přijde zítra, za rok, za deset let a kam to lidstvo posune. Naopak v tom vidím jediný smysluplný cíl existence a budoucnosti lidstva - bádání a poznávání nového. Pokud bychom si mohli interpolovat rychlost s jakou se lidstvo technologicky posunulo za posledních 100 let, tak tuším, že se máme na co těšit a neházel bych Musky do žita :-D