Nejnovější příspěvky k článkům
24.10.2025 v 13:36 EASA zahájila program zjednodušení leteckých předpisů
:) napadlo mi přesně to samé. jak se úředníci do něčeho takového pustí, dopadne to jako vždycky :D
24.10.2025 v 12:08 EASA zahájila program zjednodušení leteckých předpisů
Já jsem ten formulář využil, ale když jsem ho rozklikl, polil mě studený pot... to psal nějaký strašlivý byrokrat. Připadalo mi to, že chtěji slyšet věci typu na stránce 1721 ve třetím odstavci byste měli zrušit druhou větu. Ale napsal jsem jim o tom, že by to chtělo výrazně proškrtat otázky z ATPL a IR teorie, aby tam byly jen věci, které jsou důležité pro pilota. Nevím, jak moc to budou číst... ale nechci jen výběr otázek kritizovat (a moji studenti potvrdí, že to na konzultacích dělám), a snažím se s tím něco udělat. Má-li někdo pocit, že některé věci v letectví by mohly fungovat lépe, tak tady je možnost, jak se s tím pokusit něco udělat. Třeba zrovna ta témata na zkoušky z teorie je pěkná věc, která by se tam dala napsat. (Jen prosím piště profesionálně a bez emocí.)
24.10.2025 v 12:05 EASA zahájila program zjednodušení leteckých předpisů
Zjednodušování se děje. Byť netvrdím, že se zjednodušuje všechno, a netvrdím ani, že se některé jiné věci nezesložitily. V letectví v posledních letech v letectví ale například toto: - CBIR a pak BIR - to výrazně zjednodušuje získávání IFR kvalifikace pro piloty, kteří neaspirují za rámec PPL. (Jen škoda, že to šlo přes EIR, což bylo k ničemu.) BIR dělá IR dostupnější pro výrazně širší okruh pilotů. - Zjednodušení certifikace a výcviku pro PBN. Už není třeba schválení pro každé jednotlivé letadlo a není třeba separátní školení ani doložka do pilotního průkazu. Létat legálně PBN před rokem 2016 v NCO/NCC bylo strašně složité - dělal jsem pro to celodenní školení, a to byla jen teorie... - Lektory teorie v ATO už nemusí jednotlivě schvalovat ÚCL, ale stačí se dohodnout na pravidlech a schvalování si pak řeší každá škola sama interně. - Zkoušky teorie (od IR výš) je možné skládat po jednotlivých předmětech v době, kdy studenti ještě mají rozdělaný kurz teorie. Dříve to šlo teprve po skončení celého kurzu, což pro ATPL znamenalo, že student šel na první zkoušku cca rok po absolvování přednášky z toho předmětu. - Začal se pro některé věci uznávat nálet na ULL pro PPL, např. prodlužování SEP. - Nedávno na Aerowebu probíraná změna pro ztrátu spojení. Už člověk nemusí mít nastudováno, která stanoviště ŘLP mají sekundární radar. - Frazeologie "climb via SID" a "descend via STAR". Tím se odbouralo místo, kde docházelo k nedorozumění a častému překvapení ze strany buď pilota nebo řídícího. A to jsou jen věci, které mě napadly z hlavy. Ne že bych EASe tleskal za všechno, co dělá, ale věci, které se posouvají věci dál. Já létám ut 16 let, a fakt bych nechtěl, aby věci v letectví byly tako tehdy.
23.10.2025 v 17:24 EASA zahájila program zjednodušení leteckých předpisů
Zažili jste v posledních 20 letech, že by se v EU něco zjednodušilo? Úředníci jakékoliv evropské instituce nic takového ve skutečnosti nechtějí. Takže to bude jako obvykle: mysleli jsme to dobře a dopadlo to jako vždycky.
21.10.2025 v 14:27 Podvodné inzeráty se množí i v letecké komunitě
Ahoj/dobry den, pred dvema lety jsem na zaklade inzeratu z aerowebu take naletel panovi (udajne z Korsiky). Odpovidac za 800€.. S panem jsem mluvil pred odeslanim penez, vse se tvarilo v poradku a nenapadlo mne, ze se muze jednat o podvod. Resp.cekal by ho na jinem webu. Pak nastalo ticho. Ani na tel. ani email pan neodpovidal. Zkousel jsem zjistit jeste pres aeroweb vice informaci o panovi, s omluvou neposkytli. Na PCR se s tim moc zabyvat nechteli. No a cena odpovidace by nejspis byla podobna vyloham na pripadne pravni rizeni. Dozivotne ponaucen jsem to tedy nechal byt..
20.10.2025 v 15:16 Vstupní prohlídka pro získání medicalu třídy 1
Zdravím všechny, dnes jsem absolvoval lékařskou prohlídku na ÚLZ. Díky tomuto článku jsem měl jasnou taktiku, která se osvědčila a já v 10:30 odcházel s vydaným osvědčením první třídy. Ráno bych doporučil přijít přibližně v 6:45, protože krátce před 7. hodinou tam začnou chodit také vojáci na pravidelné prohlídky. Možná jsem měl dnes štěstí, protože jediné vyšetření kde jsem čekal trošku déle bylo oční, jinak mne vždy vzali hned. Pro lidi, kteří se bojí psychotestů mám dobrou zprávu. Již se nedělají žádné reakční či klikací testy. Vyplní se papírové dotazníky a pak 240 otázek na PC. U těch otázek na PC prosím odpovídejte pravdivě, protože když budete lhát a přemýšlet jaká odpověď může být správná, tak na to přídou. Po tom testu je krátký pohovor s psychologem. Víceméně pohovor o letadlech... Ty klikací testy mají dnes už pouze vojáci, takže ti co jste z UNOB nebo jiné podobné VŠ, tak vás tento test čeká. Co jsem se ale ptal, tak už to není tak hrozné. Ohledně ostatních vyšetření vše probíhá hladce. V těchto dnech se už EEG nedělá. Jen těm, kteří měli úraz hlavy nebo páteře. Krev vám vezme ráno a výsledky jsou po 10. hodině. Jinak vše probíhá, tak jak se píše v příspěvku, jen na interně mě vyšetřila jako u praktického lékaře tj. tlak, prohmatala břicho, uzliny,.... Ja si osobně žádné rezervace na jednotlivá vyštetření nedělal a vždy mě brali hned. Cena vyšetření je 11975 Kč Držím všem palce u vyšetření. Letu zdar
20.10.2025 v 15:14 Ukrajina zvažuje návrat Gripenů: Švédské stíhačky mohou posílit obranu
Když zatím nic jiného nemají... F-35 je pro jiné úkoly, které se nemění. Nemyslete si ale, že už nepracují na řešení.
20.10.2025 v 14:42 Podvodné inzeráty se množí i v letecké komunitě
Tak se ho zeptejte u ktereho soudu to ma, a pak se zeptejte toho soudu? Treba je podvodnikovi 20 let, a tu bachorku se soudem necham bez komentare. Oznamil bych to alespon te bance prijemce - jako podezreni z podvodu, protoze vic nez cislo jeho uctu (asi uz byvaleho) uz z nej asi nedostanete. A banka ma vetsi paky (a vic pripadu se muze sejit u stejneho cisla), jak to resit. Jinak samozrejme plati ze na bazosu a podobnych pouze z rucky do rucky, pres vsechny moderni vymozenosti...
20.10.2025 v 12:56 Ukrajina zvažuje návrat Gripenů: Švédské stíhačky mohou posílit obranu
nakoniec znovu nastupia do sluzby piestove stihace typu spitfire, mustang apod. ... Rozmyslal som preco sa to neriesi stihacimi dronmi, ale je fakt ze ak chceme taky dron vyzbrojit (a nie iba cisto kamikaze na jedno pouzitie), tak ta hmotnost vyzbroje a pozadovane vykony mi nakoniec vzdy vypluje nieco vo velkosti WW2 stihacky. A ak nicim drony na svojom uzemi a neohrozuju ma moderne stihacky nepriatela, tak pilot na palube je vzdy najlepsi riadiaci system.
A mnoho dalších...
25.10.2025 v 19:38 Hollywood ve vzduchu: Tyhle světové celebrity mají pilotní průkaz
Kurt Russell, Hilary Swank, Gisele Bundchen, Clint Eastwood, Kris Kristofferson, Jimmy Buffet, Sydney Pollack (tři poslední už zesnulí).....