Nejnovější příspěvky k článkům

RE: Bristell, létání, soutěže a videorecenze

Včera v 15:00 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

Jiří Nečasi, musím vás "opravit" přinejmenším v jedné věci ... :) ... a to v "úrovni" diskuse zde. Jaká je, je především dáno statusem stanoveným správcem webu. To, že je "anonymní", ale řízená (klíďo cenzurovaná), zajišťuje "počet shlédnutí" a dodržení elementární slušnosti, abyste vy a vám podobní zkušení piloti byli ochotni sem "upustit" sem tam moudro.... :) ... Já za to moc děkuji jak vám, tak i "dopravním" pilotům, do kterých tady někdy dost "reju"..... .... a ani já bych sem pod svým jménem nic nepsal. Osobně se znám nejméně s jednim z majitelů "továren na letadla" a přestože nejsem jeho zaměstnanec (tudíž nezávislý), tak bych se před ním svá "laická" moudra nikdy neodvážil říkat .... a snad zdejší prostředí také chrání i zmiňované "dopravní" piloty, já vím, že to nemají jednoduché, viz. např. paměti J. Juračky...

Bristell, létání, soutěže a videorecenze

Včera v 14:02 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

Zdravím všechny diskutující, a koukám, jaká se rozběhla debata pod videem, a jelikož mám možnost s tímto letadlem také létat, tak bych také přispěl trošku do diskuze. V první řadě bych si dovolil podotknout, že je vcelku zábavné vidět, jak jedno video s letadlem dokáže vzbudit vlnu vášní, a trošku mi to připomíná starší diskuze na téma letadel Cirrus SR na tomto webu. V těchto dikuzích se také obyčejně řeší stále dokola, že ty letadla neumí lítat vývrtky, že jsou na nic, komentují to tam lidé, co s ním nikdy neletěli a pak těch pár šťastlivců co mají možnost s tímto letadlem létat, se snaží dikutujícím vysvětlit že je to dobré letadlo, a obhájit ho. Podobnou paralelu vidím i tady s Bristellem, což je v konečném důsledku asi dobře. Ale teď už k letadlu! Britella máme již šestým rokem ve verzi classic, s krátkým křídlem, analogovými budíky, 912 ULS a stavitelnou vrtulí FITI. Letadlo jsme si pořídili hlavně pro polétání pro radost a navigační soutěžě. Letadlo jsme vybírali přes dva roky, a jedny z preferencí byl prostorný kokpit, celkovová konstrukce, dostupný servis a letové vlastnosti. A i když by hornoplošník byl na soutěže vhodnější, tak jsme bristella vyhodnotili jako nejpohodlnější, a asi nejuniverzálnější letadlo pro naše potřeby. K dnešnímu dni má stroj nalétáno něco ke čtyřstům hodinám. A jak letadlo létá? Z letadel se kterými to můžu srovnat, a ve kterých jsem se jen nevezl, je to Aeroprakt A22, Tl 96 Star, SkyRanger, JK 05 Junior a Allegro 2000, avšak z nich můžu hned pro srovnání vyřadit Aeroprakta, SkyRangera a Juniora, protože tyto letadla jsou svým zaměřením a charakteristikou natolik odlišná, že by porovnání nedávalo smysl. Ve srovnání s Allegrem je Bristell ve vzduchu mnohem stabilnější a nemusí se tolik řídit nohama, což jse u Allegra, Cor a Jor takový společný fenomén, že tu kuličku tam člověk pořád honí, a při nižších rychlostech potřebuje větší výchylky (aspoň pocitově jsem to tak vnímal při přistání) Naopak Allegro při bezmotorovém letu má lepší klouzavost, má nižší bezpečnou rychlost na přiblížení, u země tolik neplave díky křídlu nahoře, a při přetažení na pád je stabilnější a nevyžaduje tolik čisté pilotáže. Srovnání se Starem je horší, protože již při přeškolení mi bylo řečeno, že bezmotorové lety se s tímto letadlem nelétají, a zábrany pádu jsme zkoušeli jen na hranici cca 20 km/h nad předepsanou pádovou rychlost, když už pěkně měklo řízení. Bylo mi řečeno že mají vyzkoušeno, že padá ostře po křídle a že to zkoušet nebudeme. Star byl oproti Bristellu rychlejší, ale také vyžadoval čistší pilotáž, při přistání vyžadoval vyšší rychlost a přišel mi i dost nestabilní. Ale z dnešního pohledu modeních UL už je také o generaci jinde... Samotného Bristella hodnotím jako univerzální letadlo, kdy mu nejvíce sedí cestovka 160- 180 km/h. Já tím, že se rád kochám létám v rozmezí 140 - 150 km/h, přiblížení 120 bez klapek, a na klapkách 90 - 110 km/h. Co se týče pádů a minimálek, je to o tom jak k tomu kdo bude přistupovat. Letadlo poměrně výrazně varuje cca 10 - 20 km/h před pádem, nejdříve změknutím kniplu a pak vybracemi na zadku, když pokračujete dál, pak podle polohy letadla upadne, kdy se může (né vždy) uklonit na jednu, nebo na druhou stranu s náklonem odhaduji tak v rozmezí 10-30°. Hraje tam důležitou roli směr větru, termika, křídélka (stačí výchylka, a bude se trhat jedno křídlo lehce dříve), moment od vrtule i obsazení letadla a palivo. Rélně ty pádovky v sóle jsou bez klapek 80-85 km/h a s klapkama 65-70 km/h. Při pádu je důležité povolit knipl, lehce potlačit a nechat letadlo rozběhnout i v tom náklonu a nesnažit se ho rovnat. S Bristellem létáme navigační soutěže už pátým rokem na rychosti 120 km/h, aby jsme měli dostatečnou rezervu jak na brždění, tak dohánění časů. Tím že máme na palubce fotky, tak všechny lety jsou prakticky se zakrytou přístrojovou deskou, a létáme jen na stopky a pocitově, při mohutném dobržďování za letu se soustředím hlavně na kuličku a zátáčky do náklonu 20° nejsou problém i při rychlostech kolem 90 km/h. Díky soutěžím v přesném přistání kde se musí přistát nejen na určeném místě, ale často i zastavit na 100 metrech, tak motorové přistání a přiblížení na 80 km/h bez výdrže, při bezmotorových přistáních 110 km/h s krátkou výdrží. Bezmotorových přistání za různého počasí a větru máme na Bristellu odelétáno něco kolem 300. A ano, přesnost přistání není disciplína úplně šetrná ke strojům, ale nás to baví a jsme rádi že máme robustní letadlo co také něco snese (i když je občas potřeba nějaký ten díl vyměnit) K samotné videorecenzi můžu snad jen dodat že se mi líbí, a že je v ní hezky představené letadlo. Možná jsem měl také jiné očkávání ve srovnání s předchozími Honzovými recenzemi na Youtube, ale je vidět že jestli se Honza vidal touto cestou spolupráce s Aerowebem, tak na kvalitě videa i záběrů apod. je to rozhodně poznat.  Nakonec bych si dovolil závěrem i pár rýpnutí do místní dikuze! Vzhledem k tomu že video visí jak na Youtube, tak na Facebooku, tak se tam taková diskuze nerozjela, protože je hned vidět kdo píše... A spousta diskutérů tady se očividně za svoje příspěvky stydí, když se pod ně ani nepodepíše, nebo využívají možnosti anonymního rýpání z pozice jistoty za klávesnicí. Nestyďte se viz. baks4c (Petr Tichý), taky očekávám vlnu kritiky, a názorových rozkolů k mému příspěvku, ale nebojím se jít s kůží na trh když už mám potřebu se k něčemu vyjádřit na veřejném fóru. Každý máme právo na svůj názor, a já měl možnost podobně jako pan Zejda se podělit o svoje zkušenosti, které mohou někomu přijít vhod. Mějte se hezky a ať vám to všem pěkně lítá Jirka Nečas

RE: ull

Včera v 13:09 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

Nestandardnimi polohami bylo mysleno spis litani navigacnich soutezi, kde jsou caste skluzy, minimalky, pristani s vypnutym motorem a podobne. Samozrejme se mi vybavila i vyvrtka, ale nepredpokladam, ze by ji nekdo kvuli recenzi zkousel delat. Snazil jsem se taktne naznacit, ze by se mi libilo jit v recenzi vice do hloubky. Zkusit vytahnout treba nejakou informaci ze statistik uzpln (jestli procento smrtaku na bristelu tak nejak vyrovnane s ostatnimi) a vyzpovidat konstruktery a servisaky.. Podivat se na nejcastejsi zavady, apod.

pre "UPLNOST"

13.08.2020 v 13:51 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

4.5.9.1 For airplanes placarded “no intentional spins:” the airplane must be able to recover from a ONE TURN SPIN  or a 3-SEC. SPIN, whichever takes longer, in not more than one additional turn, with the controls used in the manner normally used for recovery. priklad: https://www.youtube.com/watch?v=GQXLUaA3yo4 ----- https://www.youtube.com/watch?v=nbQoH_g4j_Y&t https://www.youtube.com/watch?v=R7KI3XUYLFg&t   ahoj, m

Připomínka návratu čs. letců do svobodné vlasti

13.08.2020 v 12:45 V Ruzyni o víkendu připomenou 75. výročí příletu pilotů RAF

http://276.czhttp://rafaci.czTábory RAF s výstavkami, informacemi o letcích a živými ukázkami  http://www.classictrainers.cz/cs/letouny/spitfire-xvie/Historický letoun Spitfire Mk.XVIe http://czechspitfireclub.czMaketa letounu Spitfire Mk.XIc https://fcafa.com/2020/08/13/13-august-1945-finally-home/ ... detaily o organizaci návratu s řada detailních informacíhttp://rafaci.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=navrat ... přehled letců, vzpomínkyČlánky o návratu čs. letců z Velké Británie 

RE: lietajuce sportove zariadenia

13.08.2020 v 11:52 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

Já bych tak nepřeceňoval státní správu žádných zemí. To, že něco "spadá pod státní správu" neznamená, že to je pečlivěji udělané. Spíš bych dal na to, kdo ten výrobek vyrábí a jak. A při pohledu na Bristell je na první pohled zřejmé, že to je opravdu letadlo vyráběné lidmi, kteří to umějí. I když samozřejmě nic není bez vad, tím spíše tak složitá vec, jako letadlo. Ke každému letadlu pak existuje závazná příručka, kterou je potřeba dodržovat.  Když zavzpomínám, tak např. plně certifikovaná akrobatická Z142 má "na svědomí" daleko víc životů, a bylo i období, kdy se mnozí vyloženě báli do ní sednout. A přesto je to dodnes používané letadlo a dokonce na ní dnes mnozí nedají dopustit. Jinak ke srovnání "200 HP komplexní GA letadlo" s ultralightem snad stačí podotknout "ano fyzika funguje - letadlo s poloviční hmotností má menší setrvačnost, než váš stroj. A proto snadno zastaví i při přiblížení rychlostí 110 km/h - což snad není nijak závratná přibližovací rychlost. Bristellem jsem nikdy neletěl, ale plno jsem jich viděl a nezdálo se, že by byly nějak náročné na pilotáž, nebo že by dokonce měly problémy s přistáváním.

RE: lietajuce sportove zariadenia

13.08.2020 v 8:34 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

K fyzike.. Tvoje GA je predpokladám o cca tonu ťažšie (na MTOW). Ubrzdiť ľahlé lietadlo (vo vzduchu) bude oveľa jednoduchšie. Preto nie je problém robiť finále na 120km/h a pristáť na polovici dráhy, ktorú potrebuje C182. Určite je možné letieť priblíženie na oveľa menších rýchlostiach ale zasa ľahké lietadlo je citlivejšie na poryv tak prečo to robiť? K tvojmu rozboru legislatívy (vs požadovaná max pádovka) sa asi nedá moc dodať..

RE: Bristell - mikrorecenze a porovnání s konkurencí, aneb když se nemusíte zavděčit.

12.08.2020 v 20:23 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

veľmi pekne rozpísané. Inak čo sa týka videorecenzie, tak mi vôbec nevadí ako ju autor poňal, beriem to ako pekné predstavenie lietadielka a kto chce si naštuduje viac. Dostať do pár minút všetky plusy a mínusy by ani nebolo možné.

RE: RE: RE: Velmi opatrně s hodnocením

12.08.2020 v 17:28 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

Považuji za nutné upozornit, že Bristell existuje ve dvou verzích. Zmíněné varování před pádem třesením ve 100 km/h se týká provedení UL s rozpětím 8,1 m. Verze LSA s rozpětím o cca 1,5 m větším se chová na malých rychlostech podstatně lépe. Na ní by vám p. Bříštěla ml. skutečně mohl předvést, co slibuje.

Bristell - mikrorecenze a porovnání s konkurencí, aneb když se nemusíte zavděčit.

12.08.2020 v 16:56 VIDEOTEST: Bristell NG-5 pohledem Jana Rudzinského

Bristella považuji za zdařilé letadlo se kterým jsem měl také možnost něco velmi málo nalétat v kategorii ELSA 600kg s větším rozpětím křídel s R 912 a vrtulí fiti  asi 160- 170 cm. Sám jsem si postavil jeho "dvojče" ze stavebnice jiné nejmenované fy. Kdybych byl koupil u Bříštělů neměl bych ty ukrutné problémy, které jsem se stavbou měl. Bohužel jsem neměl ty prostředky, které byly potřeba.  Jako mechanik vím, že Bristell má skvělý servis, dodává díly hned, a umí. Jako pilot  bych Bristell 600kg miloval pro jeho širokou kabinu a jeho stabilitu v rychlejším letu. Osobně bych příliš nelétal  pod 90km/h určitě ne s plně zatíženým letadlem. Nepochybuji, že se zkušeným pilotem dá Bristell (UL verze 450kg) 65km IAS  s plně vytaženými klapkami na tahu motoru.  Bristel  v pohodě cestuje 180 km/ hod a umí i rychleji. Omezení vidím v R 912 ULS, který nemá výkon ani krouťák ( 100HP a  kolem125Nm. ) Viděl bych u něj také raději vrtuli většího průměru - to zvýší výkony efektivně.   Do svého Bristellu velmi podobného  letadla  jsem dal jiný motor  1,2 TSI a větší vrtuli přes 2m a upravil podvozek a ještě zvětšil kabinu a udělal ji po vzoru Sierry. Pak  "stejný", nebo velmi podobný letoun najednou bez botiček uhání 220 IAS ekonomickou rychlostí při  nastavení plynu  na 3600 RPM motoru, kde má 100HP/205Nm  a při 1800 RPM  za letu stavitelné  třílisté vrtule o průměru 2m. ( reduktor  1:2.) Na maximu  výkonu při 4200RPM/200Nm motoru pak  uhání 245km IAS.  Najednou jde o dost rychlejší stroj. Také jsem si upravil a zvětšil směrovku s rohovým odlehčením - pro jistotu ... Myslím že motory  a velikosti ( rozměry) ovládaných ploch  by mohly být u Bristella jiné. Spíše by Bristell posunuly dál. Zvětšil bych křidélka na úkor délky klapek. Křídlo vztlakuje už tak dost. Zvětšil bych stabilizátor i směrovku. Ale to je věc  konstrukce a dimenzování a hmotnosti a znalostí pilota. Kdybych měl říci jakou změnu bych   uvítal, tak by to byly větší plochy křidélek a směrovky, aby byl Bristell ovladatelnější při nižších rychlostech. Mohu potvrdit že s Bristellem 600kg jsem přistával  na krátké ploše s 236m a tak naučil létat i klienta, nicméně pod 90km/h IAS jsme nechodili, ne že by to neletělo, ale vzhledem k blízkosti lesa a výskytu turbulencí a střihu větru a bočního větru jsme potřebovali mít proudící vzduch na ovládacích plochách pro dokonalou ovladatelnost. Na této rychlosti (95plus) byl Bristell zcela bezpečný. Pokud mohu Bristella srovnat se SIERROU od TECNAMU P 2002 tak Bristel je pohodlnější a  více vhodný na dlouhé cestování, úplně užasné jsou kufry v křídle! Bristel je ale  tupější a spíše taková limuzína. Sedačka nejde nastavit a staví se pouze pedály. Z kabiny je skvělý nerušený výhled, bohužel při stoupání málo vidíte dopředu, dá se to vyřešit podprdelníkem, nebo vám sedačku přizpůsobí.  Větrání kabiny by mohlo být  v parném létě efektivnější, zejména při dlouhém pojíždění. Bristell má kompozitové hlavní podvozkové nohy. Další možnosti  zlepšení letounu  vidím ve  zvýšení výkonu s motorem  R 915 140 HP a ( asi150Nm i když se tím ROTAX moc nechlubí) a větší vrtulí spolu s většími plochami ovládacích ploch. Jestli je to možné - jistě posoudí u Bříštělů. Kvůli servisu a dostupnosti dílů bych chtěl být rozhodně vlastníkem  letounu ud Bříštělů a také proto že u těchto letadel vidím další potenciál a možnost i po mnoha desítkách  let dál navyšovat výkony a udržet tempo s dobou... Dle mého názoru má Bristell  skvěle umístěné CG, že je možné do něj bez obav nainstalovat výkonnější a těžší motor bez nutnosti posunout požární přepážku. V celokovovém Bristellovi vidím skvělou investici s možností dovybavení silnějším motorem a vrtulí odpovídajícího průměru. Kufry v křídlech jsou v těžišti, co je další dobrá zpráva. Občas tam ale teče pokud proletíte deštěm.  Celokovový Tecnam P 2002 Sierra je sporťák, který vzlítne a přistane  snad všude kde je  krátký rovný a pevný povrch alespoň 150m, je mnohem obratnější, má posuvnou sedačku je z ní větší výhled dopředu zejména při stoupání. Výhled je ale rušený rámem kabiny - na to se dá zvyknout, výhodou je že můžete  létat i  s otevřenou kabinou což je prostě skvělé.  P 2002 Sierra se  ale zase  musí více řídit a pohodlí je o něco méně, rovněž neuveze tolik bagáže jako v tomto nepřekonatelný Bristell. Sierra umí vývrtky, byla na to zkoušená a má aeroelastické testy na  flutter. TECNAM P 2002 Sierra  se dá koupit jako GA, LSA  i UL. Sierra má ocelové hlavní podvozkové nohy. Pokud si věci opravujete výhradně sám pak koupit díly a dostat je  může být časově i jinak náročnější i když cesta se už našla... Sierra byla postavena na  motor R 912 ULS  bude moci mít i R 915 a tím možnosti výběru motoru z důvodu konstrukce letounu a CG končí, pokud nechcete velmi složitě předělávat celý trup s pevnostní příhradovou konstrukcí. Jednoduchou úpravou příďové nohy lze  navěsit vrtuli většího průměru, tím se i u R 912 zvednou výkony. U Sierry jednu dobu výhradní zastoupení tvrdilo, že nebude problém UL letouny převést na 550 resp 600kg verzi. Zatím se dlouho nic neděje a mlží se. Sierra má skvěle vyřešený příďový podvozek, který je součástí motorového lože a umožňuje vzlet a přistání zatáčkou, u Bristella  bych to  z důvodu pevnosti podvozkové nohy a jejího uchycení nezkoušel. Vzlet a přistání zatáčkou umožní zkrátit přistání a vzlet tam, kde by to jinak nebylo možné, ale to většina pilotů  nezná a nevyužije. Obě letadla stojí podobně, záleží pak na výbavě. A že bylo video PR? Ale krásné !  Sierru i Bristella mohu doporučit. Z  pánů Bříštělů je cítit zaujetí vytvořit kvalitní, luxusní a oblíbená letadla, a protože je firma jejich - mají zcela jiný přístup ke svým zákazníkům  - držím jim palce. FZ.