Nejnovější příspěvky k článkům

RE: RE: Černá skříňka?

Včera v 11:01 Černá skříňka – nerozbitný svědek

Jakoze "cerna kronika" :) To Vase vysvetleni, pane kolego, tohoto slova je ponekud sverazne :) https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_recorder#Terminology Ona proste za valky byvala cerna (casto tajna), a ten termin se tak vzil, ze prezil i to prebarveni na flourescentni oranzovou (aby se to lepe hledalo). "black box testing" (jakoze testovani neceho do ceho neni videt) s tim taky nema nic spolecneho. 

RE: Černá skříňka?

11.09.2024 v 16:17 Černá skříňka – nerozbitný svědek

Černá se té skříňce říká podle příležitostí, při kterých se otevírá. Ty zpravidla nejsou veselé, stejně jako nahraný záznam.

Shrnutí

11.09.2024 v 7:37 Boeing si může vydechnout, Starliner přežil návrat na zem

Shrnutí je krátké, po startu došlo k dalším héliovým únikům. Při příletu k ISS došlo k poruše na 6 motorcích manévrovacího systému. Po připojení tak nebylo jasné, kde je problém. Úniku hélia zabránilo vypnutí manévrovacího systému po připojení k ISS - zásoba zůstala na 70 hodin při stávající rychlosti úniku (10x víc, než Calypso potřebovala pro návrat). Testy motorků ukázaly, že dlouhý osvit Sluncem a dlouhé zážehy motorků při manévrech příliš zvýšilo teplotu motorků - následovala porucha teflonového těsnění. Po vychlazení se při zkušebním zážehu zjistilo, že 5 ze 6 motorků je opět funkčních. Boeing upravil program řízení lodi, aby nedocházelo k přehřívání motorků dlouhou funkcí. NASA ale namítala, že při jiném problému (třeba výpadek autopilota) může dojít k přehřátí některých motorků a jejich kaskádovému selhání a bude ohrožena bezpečnost návratu. NASA se tak logicky rozhodla neriskovat a vrátit posádku v Dragonu Crew 9. Bez rizika a jakýchkoliv nákladů navíc (kromě odkladu ze srpna na září). Boeing dokázal program pro automatické přistání nahrát a otestovat za dva týdny místo měsíce, zvýšil limit pro automatické vypnutí motorku při přehřátí. Přistání tak bylo úspěšné. Boeing teď bude muset opravit motorky pro snížení rizika přehřátí a upravit potrubí proti úniku hélia. Starliner má teď za sebou tři bezpečná přistání, takže Boeing má velkou šanci po prokázání oprav přesvědčit NASA k certifikaci Starlineru pro misi Starliner Crew-1. Metodou schválení krok za krokem by to mohlo projít. SpaceX by se měl dohodnout s NASA a upravit Crew Dragon pro možnost návratu v 6 lidech, možná se to bude hodit.

start

10.09.2024 v 14:36 Ural Airlines začaly rozmontovávat uvíznutý Airbus

jsem myslel že z toho pole fakt zkusí odstartovat, ale asi to bylo moc riskantní, nebo bylo letadlo moc poškozené...

Černá skříňka?

10.09.2024 v 9:14 Černá skříňka – nerozbitný svědek

Proč vlastně se tomu zařízení říká "černá skříňka"? Já jsem se s tímhle označením setkal u elektrohádanek - je skříňka (označení "černá" asi pochází z toho, že je záhadná), vedou do ní dráty a z ní dráty. Když se ke vstupním drátům připojí baterie nebo jiný zdroj elektřiny, na výstupních drátech se něco děje (nebo naopak nic neděje), co je uvnitř té skříňky?

Cessna 206 nemá FIKI ale pouze Inadverent De-ice

09.09.2024 v 23:34 Kupujeme pístové letadlo na cestování po Evropě

Jedno upřesnění: pro Cessnu T206 sice existuje odmrazování pomocí systému TKS, ale není certifikované jako FIKI ale pouze jako Inadverent De-ice.

RE: Barva?

07.09.2024 v 17:16 Černá skříňka – nerozbitný svědek

Barva na černé skříňky je RAL7341 oranž chromová  ( používá oxidy chromu jako pigment)   

Postižení

04.09.2024 v 16:58 Člověk, který po něčem touží, dokáže udělat obrovské věci, říká Marek Maňur

Marek je strašně fajn člověk, často se vídáme na letišti a občas popovídáme. Je neuvěřitelné, co všechno při svém postižení zvládne. K tomu, že se lidé nehrnou mám jednu poznámku. Často mám pocit, že dnešní lidé mají pocit, že jak něco nejdo hned, snadno a nejradši zadarmo, tak se o to ani nesnaží. Raději sedí u telefonů, u internetu a svoji frustraci si vybíjí v online prostoru místo toho, aby šli ven, mezi lidi a podívali se, co všechno je možné. Stačí chtít. A to chtít je na tom často ten největší problém ...

RE: RE: RE: Nepratelske prevzeti?

04.09.2024 v 12:41 Na létání mě nejvíc baví lidi, říká Libor Frebort

Vcera jsem cetl, ze jeden hejtman koupil nove tazne letadlo a jednoho vetrone za 10 mil, dalsi skola si vyridila dar na pokryti vycviku studentu 23 mil, RLP dostalo na provoz ztratovych letist 100mil. MDCR propujcuje letiste zdarma. Od toho jsou prece dotace. Urcite Vam nekdo neco koupi. Jen musite znat ty spravne lidi. Zdroje jsou 

RE: RE: Nepratelske prevzeti?

04.09.2024 v 9:56 Na létání mě nejvíc baví lidi, říká Libor Frebort

".. nebylo aeroklubu umožněno buď vůbec, nebo za cenu mnohonásobně překračující možnosti.." V tehle vete je receno vse. Proc by mel majitel pozemku prodavat za zlomek ceny? Tradice aeroklubů Svazarmu navazovala na aerokluby MML a v obou pripadech bylo hlavnim cilem vychovavat letecky dorost pro armadu. Prvorepublikove letectvo melo cca 1000 strojů, ČSLA v osmdesatych letech zhruba polovinu tohoto počtu. Od toho se odvíjela i potreba leteckeho personalu. Srovnejte s dnesnimi počty Gripenu a L39. Dnes jsou aerokluby opravdu jen hobby organizace pro sve cleny a ti musí nest nest naklady na porizeni a provoz jak techniky tak infrastruktury. Že to leckde ekonomicky nevychazi je sice smutne, ale co s tim chcete delat?