Nejnovější příspěvky k článkům
Včera v 14:54 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
Mozna by bylo zajimave videt statistiky vysazeni motoru na L410 treba na milion hodin a na PC12. PRedpokladal bych ze PC12 je vyrazne spolehlivejsi (uz jen proto ze asi natoci mnohem vetsi pocet hodin), ale je to jen dohad. Taky slycham, ze u "malych" dvoumotoraku pri vysazeni jednoho motoru je velka veda se rovnou nezabit. Dale, vetsina vysazeni je kvuli problemum s palivem, namrazou atd atd a tam dva motory obvykle nepomuzou. A rict, ze pretlakovana kabina je opruz, protoze muzou byt problemy s kyslikem je jako rict ze je lepsi vubec nelitat, no ne? Na chodniku nemam odkud spadnout, leda si odru hubu :) V letectvi stejne jako vsude jinde je to o tom, kolik muziky dostanu za dany krejcar. A srovnani L410 a PC12 mi vychazi hodne rozdilne. Pokud srovnam Citation a PC12, tak Citation je urcite lepsi muzika, tam zase tech krejcaru musim dat 10 za jeden na Pilatusu...
Včera v 8:38 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
PC 12 dává z 1000ft 2,66NM dokluzu... dokluzy počítá SW včetně marginů a kyslík vypadne sám :) to éro je zcertifikováno pro obchodní leteckou dopravu a věřte nebo ne - zákazníků se v tom vozí mnoho :)... ano výcvik na vysazení je nutné absolvovat včetně U-turn manévrů nízko nad zemí... ale... to éro ej úžasné... neb stojí po 200m na trávě a zároveň drandí ve FL300 290kT TAS v 10ti lidech na palubě... s Garminem to bude balada - ne že by APEX byl špatnej :)... a ano to riziko vysazení PT6 1x za cca 700 000h letových tu prostě je... a rozumím všem co argumentují dvěma motory... ovšem kompromis univerzálnosti, spolehlivosti a ekonomiky u tohoto éra je prostě jedinečný a proto se tak dobře prodává... asi tak...
Včera v 7:57 Pathfinder 1: moderní vzducholoď znovu otevírá kapitolu strojů lehčích než vzduch
Obávám se, že jste vedle, jak ta jedle. Naopak, vzducholodě maji obrovský potenciál, který ještě umocňuje použí ultramoderních materiálů (diskuze o jejich ceně zatím pomiňme). Pro ilustraci použiji vtip z období mezi válkami: Jede obchoďák od Bati a jeho konkurenta na výzvědnou misi do Afriky. A zatímco ten od konkurence pošle telegram - Žádný kšeft na obzoru, všichni chodí bosí, ten Baťův telegrafuje - Obroská příležitost, všichni chodí bosí. Takže i stroje lehčí vzduchu mají obrovskou šanci.
Včera v 7:00 Beta Technologies vstupuje na burzu: Přelomový moment pro elektrická letadla
Uvidíme, zatím mají jen prototypy - kolmostartující těžký Alia A250 (2,7 t, 5 osob nebo náklad na 460 km-250nm) a konvenční Alia CX300. Uvidíme, co dokážou s Li-ion bateriemi. Podle mě pořád stejné problémy - těžké baterie, malý dolet, pomalé dobíjení - hodina opravdu není málo. Tahat vrtule a elektromotory pro start a přistání se historicky neosvědčilo. Loni na podzim měli 800 zaměstnanců, pochybuju že se za rok dostali na 1600.
Včera v 7:00 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
PC12 je parádní stroj a právě, že úplně v klidu může přistát (i odletět) na/z afrického plácku. Nebo z české ul plochy. Spolehlivost turbíny je velmi vysoká a je to skoro takový sofistikovaný "bushplane". Tohle éro se Švýcarům opravdu povedlo a na rozdíl od jiných Pilatusů je navíc i docela hezké.
20.11.2025 v 10:48 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
PC-12 pristava v Trebici na kratke trave. PC-7 je vrtulova (pravda turboprop) s cestovni rychlosti 312km/h, tj asi o 50% vic nez stodvaactyra (ja to trosku nadnesl schvalne) , ale vyrazne pod tryskovym Delfinem. A k te svycarske profesionalite a pili jsem prave smeroval, diky :)
20.11.2025 v 9:41 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
Václave, zapoměl jsi ještě na jednu věc....teď mě, prosím, nebrat za slovo, nejsem pilot profesionál.... Občas nad mojí chaloupkou podobný Pilatus přelétne a ... bavil jsem s o tom s pilotem bizjetu (2motory) a ten mi řekl, že je "to" (Pilatus) pěkné, ale jako profi pilot by s tím nikdy zákazníky nevozil, protože je problém, když motor zdechne, t.zn. let se musí plánovat tak, aby vždy "někam doklouzal", musí se starat o kyslík pro cestující, podle něho pakárna....kdežto s tím jetem (Citation...), když zdechne jeden motor, tak to "potopí", cestující nepotřebují kyslík a v klidu na ten motor "někam" doletí .... tak asi tak.... :)
20.11.2025 v 7:06 Pathfinder 1: moderní vzducholoď znovu otevírá kapitolu strojů lehčích než vzduch
Těžké baterie sebou tahat nemůžou, solární panely nefungují v mracích a v noci. Vodíkový palivový článek je drahý a potřebuje drahý, utíkající vodík. Takže diesel s generátorem? Nebo turbína s generátorem? Takhle celý projekt zabít je ostuda, ale vzducholodě prostě nemají budoucnost. Počasí je pro ně příliš mocný nepřítel.
19.11.2025 v 12:51 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
To srovnání kulhá, protože s PC-12 by na africkém plácku přistával jen šílenec, zatímco L-410 tam běžně funguje. Pilatus vyráběl slavné letouny dlouho před L-410 (PC-6 Porter/Turbo Porter), PC-7 je srovnatelná s L-29. Se Zlinem 42/142 je srovnatelný tak Pilatus P-2 a P-3. Švýcaři se museli prosadit na trzích sami kvalitou a profesionalitou.
RE: Vyvoj nezastavis
Včera v 16:53 Pilatus PC-12 PRO: Nová generace nejprodávanějšího turbovrtulového letounu
Srovnávat PC 7 a Z142 je poněkud (honem...slušný výraz....) neotřelé. Tajemníci krajských a vyšších výborů KSČ rozhodovali o tom, co se bude kde vyrábět. Viz seriál Okres na severu. A v případě letectví to dost často neměli ze své hlavy, ale z Moskvy. A problémy tajemníků se v tomto systému často řešily přesednutím tajemníka ze zadního sedadla Tatry 613 na libovolné sedadlo ( pustil-li někdo stárnoucího soudruha sednout) Škody ŠM 11 v MHD nebo ČSAD.A co že se to stalo v době vrcholného socializmu? Nic horšího, než RVHP a plánované hospodářství. Stručně: Alibismus, zkostnatělost a strašný systém (ne) řízeníý z Moskvy.A to nemluvím o zakázaných slovech, jako je uhlíkový kompozit nebo kybernetika. Ne, že by se konstruktéři nebo management fabrik občas nestarali ( Zlín 50, licence Discus CS). Ale ve velkém se soudruzi báli problémů.Už v osmdesátých letech se jistý, ne zcela vlasatý profesor na katedře letadel ČVUT pozastavoval nad tím, že nikdo odpovědný nevyhlásil projekty na nástupce L39 a L410. A sám si odpovidal: Hlavní zákazník ( SSSR) je spokojený, plán se plní, inovace = problém a riziko pro tajemníky.