Nejnovější příspěvky k článkům
RE: A jak to bude s SLZ plochami registrovanými a neregistrovanými?
20.08.2025 v 7:57 Od září vstupují v platnost nová pravidla pro provoz dronů v zeměpisných zónách
Nesmysl, já tam třeba naše "SLZ LKTRUT Trutnov" vidím ono to neznamená, že tam může každý přistátpokud chcete aby dronaři respektovali a věděli o vašem SLZ - registrujte si ho IMHO, bez té registrace jduo stejně kolize při vzletu a přistání "za vámi", vy přistáváte na neregistrované ploše ;)
RE: A jak to bude s SLZ plochami registrovanými a neregistrovanými?
19.08.2025 v 22:58 Od září vstupují v platnost nová pravidla pro provoz dronů v zeměpisných zónách
Registrované prochy SLZ tam jsou, jen nemají grid. Stejně jako plocha SLZ nemá ochranná pásma (ze kterých se to nejspíš počítá). Plocha SLZ není letiště a nemá tak stejnou ochranu jako mají letiště. Když si bude chtít váš soused postavit na zahradě v ose vaší "další plochy" jeřáb tak klidně může. U letiště s ochranným pásmem ne. Vnímám to jako jistý kompromis mezi vlastnickým právem a ochranou letectví. Mimo jiné: kde má kdo zjišťovat vlastníka / provozovatele "další plochy" a doprošovat se ho jestli v okolí může létat s dronem? Není kde si to zjistit, odkud pak má čerpat ŘLP? Kde je autoritativní zdroj dat? Chcete aby vaše plocha byla vidět? Zaregistrujte si jí. Chcete mít ochranná pásma? Zřiďte si letiště.
RE: A jak to bude s SLZ plochami registrovanými a neregistrovanými?
19.08.2025 v 16:21 Od září vstupují v platnost nová pravidla pro provoz dronů v zeměpisných zónách
Pokud vidíš v systému očividnou chybu / nedostatek, napiš jim. Od toho je nynější testovací provoz.
19.08.2025 v 7:21 Uznání odborné způsobilosti pro vydání průkazu VFL bez zkoušky na ČTÚ
No ano. My musime bazirovat na presne frazeologii - a povysene poukazovat na drobne odchylky, a pritom by to mela byt jen pomucka pro bezpecnost letu - strucna, par zakladnich pravidel co hlasit a hlavne nebat se ozvat kdyz neco nechapu, nebo resim neocekavane veci. Pobavilo me, jakou "schizu" jsme zpusobili s nasimi nekonecnymi ultralehkymi volackami v UK, to nebyl schopen zopakovat nikdo (na nerizenem ani rizenem letisti), takze jsme to potom davali jen tech 5 pismenek, nebo dokonce posledni pismenko a dve cisla - to melo lepsi nadeji na uspech :) Taky si pamatuju jednoho velezkuseneho motoroveho rogalistu co vzdy hlasil: "Rogaaaalo na finaaale". Nebylo to presne, ale bylo to vystizne a bylo to hezke :)
A jak to bude s SLZ plochami registrovanými a neregistrovanými?
18.08.2025 v 12:01 Od září vstupují v platnost nová pravidla pro provoz dronů v zeměpisných zónách
Vidím to jako možnou kolizi letadlo X dron a v případě, že bude dronař načítat informace pouze z této mapy hrozí konflikt provozu na plochách . Ne všechen provoz letadel se odehrává na letištích! Takže v tomto případě neúplné informace spíše utvrdí pilota dronu, že jedná dobře, v dobré víře, a přitom to může být v oblasti, kde nepravidelně přistávají SLZ, a vrtulníky nebo STOL letadla a on o tom jenom neví a nezjistil si to. Protože mnozí majitelé ploch nestojí o publicitu a ani o to, aby u nich někdo létal, nebo přistával kvůli sousedským vztahům a narušování soukromí. Možná je to kontraproduktivní, nebo využitelné jen a pouze u civilních letišť. Jak to vidíte Vy? SLZ registrované!? Zatím tam nejsou kromně letišť ani plochy ostatní jakékoliv další plochy dle zákona využitelné k leteckému provozuJeště bych se rád zeptal těch, kteří vědí a pracují s danými programy. Jak budou dronaři, piloti dronů, rozpoznávat plochy SLZ, které nejsou registrované a jak budou rozeznávat
18.08.2025 v 9:45 Uznání odborné způsobilosti pro vydání průkazu VFL bez zkoušky na ČTÚ
.....Pochopíte tu schizofrenii ? Kníknout do rádia v rámci "malého českého polítání" znamená absolvovat zkoušku na ČTU?... Já ji chápu, myslím si, dost dobře a ... mám s touto "schizou" jediný problém a to je její odtrženost od reality. Jinak řečeno souhlasím s tím, aby kdokoliv letící solo měl alespoň omezený průkaz, t.zn. složil zkoušku na čtu podle osnov "ze života".... zůstane-li to "jen" na instruktorech, bude to ještě větší bramboračka.... Po dlouhé době jsem zapojil do služeb rádio a .... přestože každý "sloužící" absolvoval "jarní" školení, tak fráze z L "žádný oznámený provoz" se vyskytuje minimálně. A pak realita, amatér létající pro radost prostě nechytí celou volací značku přilétajícího letadal. Co poradíte? Jak mám oslovit to letadlo ? Když se budu ptát na jeho značku, zahltím kanál.... Co vlastně znamená "žádný oznámený provoz" ? Týká se to celé ATZ, nebo jen prostoru "okruhu"? Na finále motorák, druhý po větru ... co správně odpovím tomu druhému? Mohu dnes říkat "pořadí 2" ? ... nebo jen na finále letadlo ? .....
18.08.2025 v 9:02 Uznání odborné způsobilosti pro vydání průkazu VFL bez zkoušky na ČTÚ
@Petr: A je to aktualni/aktualizovany na tom urade? Jeste pridam jeden srandovnejsi pripad. Co drzitel FAA PPL (jako treba ja). Proto abych mohl anglicky kvaknout v Cechach do radia musim na CTU? V US nic jako "Evropska ICAO anglictina certifikat" neni, tak jen pokecas s examinatorem a napise do prukazu "English proficient". A veda, jak se mluvi v US, rikam, ze FAA pilot by mel problem i na nasi ICAO level 4, natozpak na CTU bez dukladne pripravy :)
18.08.2025 v 6:34 NASA: Komerční stanice – všechno je jinak
Dalo se to čekat. NASA způsob provozu nové stanice teprve hledá a zájemci jsou teprve na začátku, takže nový účastník pomůže. Uvidíme, jak se to vyvine. Čas na vývoj a zkoušky ještě mají, ISS doufejme vydrží až do roku 2030. Jeden modul je dobrý pro zkoušky a ověření postupů, není to ale pořádná stanice. 14 t je dost málo, když Falcon 9 má nosnost cca 18 t pro návrat na prám, patrně ale mají rezervu pro nárůst hmotnosti při finální montáži a hmotnost je asi bez zásob, vědy a paliva.
17.08.2025 v 16:10 Uznání odborné způsobilosti pro vydání průkazu VFL bez zkoušky na ČTÚ
abych doplnil svoji tezi o postkomunistických manýrech našich úřadů. Pro samostatné lety žáků PPL je českým úřadem pro potírání civilního letectví vyžadováno osvědčení RTF. Ty však nejsou podmíněny / uvolněny ani zkouškou z ICAO ani ukončením teorie Takže nešťastník pro první solo okruh musí před tím vykonat zkoušku na RT úřadě pro získání "omezeného vysvědčení"..a až když se dohrabe dále tak si smí požádat o úlevu..ale pouze za předpokladu, že si před tím udělá zkoušku z angličtiny. Pochopíte tu schizofrenii ? Kníknout do rádia v rámci "malého českého polítání" znamená absolvovat zkoušku na ČTU?
Čína a Měsíc
Včera v 7:14 Čína nabírá kurz Měsíc
Čína určitě chce přistát na Měsíci k výročí vyhlášení ČLR (Mao 1949) - takže podzim 2029. Modul Lanuye není podobný americkému LM, ale sovětskému LK - stejný postup přistání a startu - nejdřív zpomalení brzdícím stupněm, který slouží i pro zbrzdění u Měsíce (LOI). Těsně před přistáním (dv cca 100 m/s) odhození prázdného stupně a dosedá už jen Lanuye - vzestupný modul plus podvozek s vybavením. Použité palivo bude nejspíš klasický DMH/N2O4, Čína spěchá a nebude riskovat zpoždění s vývojem metaloxových motorů pro přistávací stupeň. Otázkou je atmosféra Mengčou a Lanuye - nemá smysl přetlakovat 101 kPa s dusíkem, když potřebujete dělat výstupy. Troufám si tvrdit, že mají cca 90 kPa při startu a v průběhu přeletu sníží na 50-60 kPa (40-50% kyslík). Potom nehrozí kesonová nemoc při výstupech (25-30 kPa čistý kyslík ve skafandrech). NASA stíhá Artemis 2 v roce 2026, Artemis 3 ale nejspíš sklouzne až do roku 2028 (nic nemají hotové včas). To už poletí bezpilotní Lanuye na orbitu Země nebo Měsíce. Může to být ještě zajímavé.