Nejnovější příspěvky k článkům

RE: RE: Udopřesnění blábolů

Včera v 14:06 Global Combat Air Programme (GCAP): Ambiciózní cesta ke stíhačkám šesté generace se neobejde bez výzev

Europa sa hlavne snazila o bezpecnost prostrednictvom vzajomneho obchodu, a dlho to vyzeralo ze to funguje. Ovsem nakoniec sa ukazalo ze niektore kultury sa nikdy nezmenia a treba byt realista (bohuzial). Myslim si ze europsky zbrojny priemysel moze rychlo vyrovnat zameskane roky, pokial sa lidri nenechaju zase ukolejbat vidinou lacneho plynu a nezacnu skrtat financovanie. To bude po rokoch socialneho blahobytu na ukor obrany velmi tazke. S vojakmi je to este tazsie, EU nie je jeden narod, pokial by vypuklo peklo ako na UA, tazko ocakavat ze francuzi pojdu hrdinsky umierat za litovsky alebo polsky narod... 

RE: Film Sezóna

28.04.2025 v 12:14 Člen Aeroklubu Tábor natočil krásný film o sezóně na letišti

Honzo, pekné, naozaj fajn. Z môjho pohľadu by som upravil dve veci: Silvester 2023 - titulok je však 31.1.2023 a potom o rok zasa 31.1.2024. Z toho mi vychádza, že v mesiacoch vypadla 2-ka. Ešte by som skrátil tie čierne pauzy medzi jednotlivými sekvenciami. Inak, aj keď ultralajtista, to hodnotím velmi dobre !

RE: Udopřesnění blábolů

28.04.2025 v 8:52 Global Combat Air Programme (GCAP): Ambiciózní cesta ke stíhačkám šesté generace se neobejde bez výzev

Ha ha ha, skvělý vtip. Německo je v háji (díky Merkelové), ale Francie je na tom celkem dobře, Britové těžko říct. Čína jede, Rusko je ekonomicky v háji. Starou munici a zbraně spotřebovali, zbylé peníze utrácí za nákup zbraní a munice v Iránu a KLDR a za pašování toho, co nejsou schopni vyrobit (většina moderní technologie). Zbývá jim už jen málo, než se budou muset prodat Číňanům. Evropa (kromě Polska) prošustrovala 8 let od roku 2014 do roku 2022 a ještě teď jede tak na třetinu plynu - Polsko a Pobaltí 100%, Česko a Sever (Skandinávie) 50%, státy na západ a jih od nás tak 10-20%. Pokud jde o moderní stíhačky, je třeba spěchat. Dohodnout se a dělat. Stealth letoun se měl vyvíjet od roku 2014 a vyrábět od 2022, tohle už se bohužel dohnat nedá. Takže teď nakupovat F-35 a za rok dva zálet demonstrátoru, 2029 prototypy a od 2031 sériová výroba. Co nebude hotovo odložit na další variantu, pokud Britové nemají zájem, vykopnout z projektu a jen jako dodavatele.

Čína se snaží.

28.04.2025 v 8:32 Střídání stráží na Tiangongu

Spolupráce s Ruskem? Rusko už nemá co nabídnout, Čína ho ve všem překonala už před 3 lety. Teď už z Rusů jen vytahají know-how pro jaderné technologie ve vesmíru (reaktory, nějaké zkušenosti a zbávající odborníky ještě mají) a pak bude Rusko už jen zákazníkem jako každý jiný. Rusko nemá peníze na cokoliv ve vědě, takže si nemůže vyskakovat. Číně se daří, ale všimněte si, že i přes velké vynaložené peníze je vidět, že to není nic lehkého. Čínská stanice měla cca 3 roky zpoždění (Shenzhou 11 start 2016, Shenzhou 12 start 2021). Čínský teleskop Xuntian měl původně startovat na konci roku 2023, teď je plán konec roku 2026, pokud to zase neposunou - je to prostě těžké. Je úctyhodné, že vytrvali a taky zaslouženě mají mnoho velkých úspěchů. U raketoplánu jsem zvědavý na nosnost, každý nárůst hmotnosti při vývoji se silně projevuje.

F-35

28.04.2025 v 8:26 Nákup letounů F-35 je krok správným směrem, říká stíhací pilot a astronaut Aleš Svoboda

 Pilot letadlo nebude kritizovat. Minimálně by nedostával ,odměny... F-35 ani Pentagon nikdy neschválil jako bojový letoun pro zejména softwarové chyby, nespolehlivost, přehřívání a tím rychlejší opotřebení. Stealth je u F-35 jen do rychlosti 1 Mach, jinak se mu povrchová vrstva stealth odlupuje a jen když má rakety v pumovnici. Nan limit 1 Mach může letět jen 10 minut - a to s forsáží, jinak je nutná výměna motoru (nesplňuje tedy ani tuto podmínku pro letadlo 5. generace). Nízké limity které dosahuje - dostup jen 9200 km například, a pro spodní nasávání vzduchu. Palubní generátor neutáhne všechnu elektroniku. Drahý provoz a údržba. Podle mě by mám stačily modernizované L-39, které některé státy používají jako bojové. Dokáže být i průzkumníkem, je nosič bomb, raket, kulometů.. Rusko má velmi vyspělou protivzdušnou obranu.Opomenuli jste, že Babiš řekl, že pokud bude premiérem, vypíše výběrové řízení na dodavatele letadel pro ČR. Tedy potom F-35 určitě nemůže zvítězit a favoritem je Gripen.

Šikovný objev šikovných obchodníků

28.04.2025 v 8:14 Airbus našel nového dodavatele titanu v Saúdské Arábii. Součástí dohody je objednávka 20 letounů A330neo

To je ale náhoda. Rusko má embargo na vývoz a Saúdi objeví nové ložisko, které mohou hned těžit a zpracovávat. Saúdi byli vždycky šikovní obchodníci. By mě zajímalo, kolik procent z toho dodávaného titanu bude opravdu vytěženého na území Arábie....

RE: přilákat zájemce -a instruktoři

28.04.2025 v 6:52 Jak přilákat lidi do letectví?

Zadarmo! To je teda téma. Já měl na mysli sportovní létání, kde člověk je na letišti a létá, protože je to jeho koníček, děláme to protože nás to baví. A to jsou věci, které neděláme proto, aby se "nám to vyplatilo".  A nadšení budoucí profesionální piloti vždy pocházeli z takového prostředí. Leč v posledních letech mají i jiné možnosti. Mohou jít do komerční školy. Ale mám pocit, že v článku je zmiňován nedostatek pilotů, který má svůj prapůvod v tom, že lidé kolem práce v letectví přestávají být nadšenci, kteří letectvím žijí. Možná je i problém v tom, že dnešní mladí chtějí "stihnout všechno". Mají zájmů hodně. A do toho samozřejmě celý víkend prožitý na letišti nezapadá.

Čínské kosmické aktivity

27.04.2025 v 23:25 Střídání stráží na Tiangongu

Velmi úctyhodné. Důležitá je při tom spolupráce Číny s Ruskem.

RE: RE: RE: RE: Přilákat zájemce?

27.04.2025 v 23:23 Jak přilákat lidi do letectví?

No jo, jenže ti instruktoři co učí létat zadarmo tu kvalifikaci většinou získali za svazarmu a nestálo je to ani Vorla. Čest těm kteří si ji zaplatili a i tak lítají v ak zadarmo. Ono dneska investovat 100k+ a pak lítat zadarmo taky dost dobře nejde. Respektive těch lidí co je to ochotno udělat je jenom pár. 

přilákat zájemce -a instruktoři

27.04.2025 v 18:52 Jak přilákat lidi do letectví?

Nic na světě není zadarmo. To je starý fakt. Když tě někdo pozve na večeři, asi bude něco chtít.. Staří insturktoři, kteří si papíry vylétali za ten čas a ochotu už pomalu "vymírají", nikoli jen fakticky, ale papíry, medical, atd.. a ano, ti to stále berou jako "splátku".. ale aspoň pivko si zaplatit nechají...dobrý mrav Mladší generace už do toho musela něco vložit, finančně i časově..takže vědí, že ten čas jsou opět peníze. A stará zkušenost hovoří že na hodinu letu to chce 3-4 na letišti..a to jdeš jenom letět. Jako instruktor je to ještě o trochu víc. Než žákovi vysvětlíš, co se bude dělat, připrava, hodinový let a pak rozbor, případně ještě rovnou uklízet éro je opravdu hodně ztrátová věc na čas, a nepočítám v to třeba i takovou dopravu na letiště, protože ne každý bydlí "na place". No a s přístupem těch nových zájemců, kteří platí komerční ceny je to stejné. Závisí jen na přístupu instruktora, zda jej do dění zatáhne, nebo žáček po rozboru práskne do bot a nechá vše na "personálu letiště". A mnohdy se instruktor ani toho pivka nedočká, dokonce ani po prvním sole, nebo po ukončení výcviku...až tak doba poklesla, přátelé! Neházejte "divnou slinu" na instruktory, kteří chtějí "pořádné peníze". Zajděte si do autoservisu a zjistíte, kolik zaplatíte za hodinu škody superb..a to nejsou žádní vyučenci, prostě jen umí napíchnout diagnostiku a vyměňují autodíly step-by-step aždo té doby, než se ukáže že už je to OK.  V letectví se s prominutím pracuje s "lidským materiálem". Objektivně přiznávám, že i žák po určité době zjistí, zda jej instruktor něco učí za jeho peníze efektivně, nebo z něj ty prachy jen tahá pro svůj profit..ale to je jiná stránka. Získat žáka je práce, toho dopisování, dotazů, pak se dohrabe na aeroweb a začne zjišťovat jiné ceny, poplatky nezahrnuto, taky aktualizace pokulhává, pak si neuvědomí, že cestovat přes půlku republiky taky něco stojí...no práce neuvěřtelná. A oni by to chtěli co nejlaciněji....od 0 to ATPL. A jsme u toho, spousta sse dá odlétat v aeroklubech, ten tzv time building, jenomže na to už s prominutím spousta omladiny čas nemá...pokud se opravdu nechytí někde, kde i mezi těmi 50+ je někdo, koho práce s mládeží baví, je to špatné. Přijde na letištěa nikdo se s ním nebaví. Lepší je to  "kombinovaných AK", kde jsou parašutisti, plachtaři a motoroví. U těch plachtařů je pořád ještě nějaká omladina, s nima si aspoˇn pokecá a zapojí se. Když se zapojí, snad dostane i šanci....? U paragánů jsou děvčata..vždycky mají spíše aktivní přístup k hadříkům, než k technice, ale je to takový stabilizující prvek. Když je pak možnost strávit víkend ma letišti, je to hned o něčem jiném. No a wo tom to je. Generace, trávící život na facebooku, twitteru a jiných nesmyslech se už nedokáže bavit mezi sebou. I v těch hospodách sedí kolem stolu skupina lidí, nebaví se společně, ale čumí do chytrého mobilu. Já vím, glasscockpit jako smarphone, ale jak chcete takové lidi zapojit do společenského života? Vždyť i v rámci toho MCC se předpokládá, že spolu v průběhu lelu prohodí členové posádky alespoň pár slov???