Nejnovější příspěvky k článkům

RE: RE: RE: RE: RE: IFR pouze ve VMC

Včera v 14:46 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

Pepo nevím tedy... já seděl přímo ve zmiňované variantě a podmotorované to rozhodně nebylo... do hladiny 100 jsme konstatntně stoupali v létě přes 1000ft/min... takže možná jste seděl ve variantě se 100 koňovým rotaxem... Tenké plechy neumím posoudit, ale letadlo v turbulenci bylo stabilní a problém jsem nepociťoval a to jsem létal v cessnách i zlínech... a ten mrak jsem si píchnuů(zabijte mě :)). Konstrukce letadla byla kvůli certifikaci změněna a to poměrně výrazně i včetně větší směrovky apod... info u výrobce... ten ifr... výkon na něj naprosto dostatečný, avionika super, teď už to vychází i skvěle na payload bez paliva a za mě proč ne... ano problém z bleskem asi půjde vyřešit a typová certifikace se podle mě bude předělávat - Korejci nejsou pitomci :) - ale nechť se vyjádří výrobce... a souhlasím, že IFR za VMC je k ničemu, neb teprve v mraku se začíná lámat chleba a nelze to ničím nahradit (brejle apod..)... nechtěl bych takto cvičit žáka s těmito limitacemi - zejména v pokročilé fázi výcviku... prokázání schopnosti odolat blesku bude asi certifikační oříšek... Jinak letadlo mě osobně se velmi líbilo... a pro daný účel by bylo super, kdyby se úplně IFR dořešil... CS23 není sranda a certifikovat dneska nově letadlo bude velmi náročné a drahé... provozní náklady jsou úplně někde jinde než u Zlína nebo Cessny... mějte pěkný den... 

výrobca

Včera v 10:50 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

Privítal by som ak by sa k vyššie uvedeným komentárom a ich obsahu vyjadril zástupca výrobcu. Dávnejšie som čítal, že ULL a lietadlo certifikované easou, urobené podľa pravidiel CS23 je čo sa týka technilogického prevedia úplne iné čo znamená, že identické s ULL je len navonok. Naozaj by som bol rád aby sa výrobca zapojil a vyjadril a prípadné hejty dal na správnu mieru. 

RE: RE: RE: RE: RE: IFR pouze ve VMC

Včera v 10:07 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

Ad podmotorovaný Rotax vs. plnokrevník: B23 - 915: 750 kg, 104 kW = 7,2 kg/kW, stoupavost cca 1900 ft/min, cesťák cca 240 - 250 km/h při cca 25 l/h Z-142: 1090 kg, 157 kW = 6,9 kg/kW, stoupavost cca 800 ft/min, cesťák cca 190 km/h při cca 48 l/h Z-142 je prostě ve srovnání s B-23 aerodynamický pluh (jak už se říkalo v dobách Svazarmu), který sice podstatně hůř stopá a letí pomalu, zato sežere 2 x víc paliva

RE: RE: RE: RE: IFR pouze ve VMC

16.02.2026 v 20:41 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

 Přemku, 1) v roce 2024 - seděl, letěl, viděl z blízka, odcházel zklamaný; čekal jsem konečně modernější obdobu Z-142, dostal jsem prostě ten samý ultralight z tenkých plechů, kniplem z laciného plastu a podmotorvaným Rotaxem.. Ale se spoustou displejů a tlačítek.. A co nepřekousnu je, že když do toho letadla nastupují dva lidi, nesměji současně, jinak si to agresivně sedne na prdel a pravděpodobně ohne. Prostě křehký ultralight, žádný plnokrevník. Až to zjistí Korejci, začnou to používat jako cvičné terče, i když oni ten účel proč to kupuji nikdy neřekli, že :-).   2) tak jak jste to položil je to návodná otázka - nejde o to zda také, ale o to kdo a jak moc.. v Bristellech se zabíjejí i zkušení instruktoři.. A v každém ročním rozboru nehod je pár shořelých Bristellu ve vývrtce a v notifikacích pěkných pár kousků různě po světě.. To asi o vlastnostech toho letadla ve vývrtce něco říká, ne? Kolik smrtelných nehod ve vývrtce ročně najdete v ČR na C172?  3) Ne, IFR certifikace pro let s omezením za VMC je zcela nepoužitelná, tedy pokud nežijete v ostrovním státě uprostřed Pacifiku a nebudete ten IFR létat jen v neřízených prostorech :-). Pokud tedy chcete dodržovat omezení typového certifikátu. Z pohledu ATM jsou prostě pravidla VFR a IFR. Žádný IFR VMC ONLY neexistuje. Pokud si jednou podáte letový plán na let IFR, ATC očekává, že jste schopni letu v IMC a s tím počítá pro případnou separaci od okolního provozu. A to zcela pomíjím tu základní otázku, že IFR s omezením na VMC je jaksi k ničemu, protože za VMC můžu letět VFR.  Propagovat to jako IFR trainer je totální úlet. To chcete vychovat IFR piloty, které buď budete od začátku učit, že respektovat omezení letadla vlastně zase není tak důležité, nebo takové, kteří kvůli omezením letadla nikdy nemohli letět v mraku? Wow, tomu teda říkám šidítko..

RE: RE: RE: IFR pouze ve VMC

16.02.2026 v 9:42 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

Pepo, kdy jste naposled seděl nebo dokonce letěl v B23? Další dotaz: v GA letadlech se lidi ve vývrtkách nezabíjejí? Navíc, ne každý ultralight už dnes působí křehce a lacině. Přehlížíte především skutečnost, že plná IFR certifikace násobně zdražuje letadlo - takže to mohla být prostě jen logická volba zákazníka. Omezení IFR jen za VMC neznamená nepoužitelnost, ale omezenou použitelnost.

RE: RE: IFR pouze ve VMC

15.02.2026 v 2:08 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

Tomáši nemáte pravdu. Jedna věc je létání v IMC a druhá je let v podmínkách známé námrazy. Jistě, v zimě to může souviset a často je jedno s druhým spojené, ale pro let v podmínkách IMC letadlo nemusí být vybavené do podmínek známé námrazy. Zcela běžně se létá výcvik IR(A) na cessnách C172 v mracích, přitom C172 odmrazování nemá a je to legální. V případě B23 je to v typovém certifikátu napsané - nedostatečná ochrana před účinky blesku.

RE: RE: IFR pouze ve VMC

14.02.2026 v 6:25 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

Wow, to je panečku omezení! Musím říct, že marketing Bristellu se vážně činí. Všude vidíte ta videa s Rotaxy s turbem, kyslíkem, ve vysokých hladinách, s naleštěnými displeji, ale když se na to letadlo jdete podívat, působí to prostě křehce a lacině - je to prostě pořád ten stejný ultralight, ve kterém se zabíjejí lidi ve vývrtkách, do kterého jen cpou více elektroniky. Omezení IFR jen za VMC znamená nepoužitelnost letadla pro IFR, včetně výcviku. ATC při poskytování svých služeb očekává, že IFR let může být proveden v IMC. Zkuste na Praha Approch jako IFR let odmítnout radarové vektorovani s tím, že jsou kolem mraky a musíte kličkovat :D.

RE: IFR pouze ve VMC

13.02.2026 v 15:27 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

Jasne, takze vyhradne k IFR výcviku za VMC, realny IFR provoz za IMC nelze. Coz asi pri ucelu, pro ktery to kupuji, nevadí.

RE: IFR pouze ve VMC

13.02.2026 v 9:45 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

IFR za VMC bude nutnost v případě, že to nemá odmrazovaní jak křídel, tak vrtule. Pak by tomu ještě chyběl radar, aby to mohlo lítat fakt plnohodnotný IFR. Na příklad dnes :-) Zkuste s tím lítat třeba v současném počasí vyčkávací obrazec ve 4000 ft... Ale na výcvik to může být dobrý a levný, což zase ocení studenti. Akorát nepoznají mrak.

IFR pouze ve VMC

12.02.2026 v 10:50 BRM Aero uspělo v tendru jihokorejské armády. Dodá přes 20 letounů Bristell B23-915 IFR

Bohužel typový certifikát pořád uvádí: > The kinds of operation is approved for Day and Night VFR and IFR in VMC. a  the installed storm scope (WX-500) require the limitation to IFR in VMC.> The aircraft is not protected against catastrophic effect of lightning and the qualification of Ale třeba jim to ve vojenském provozu nevadí a to omezení si tam nepřenesli.