Nejnovější příspěvky k článkům
Včera v 16:09 Jak přilákat lidi do letectví?
Darmo budu letecke spolocnosti kazdorocne vyratavat kolko ludi im chyba - ak nieco neurobia so vstupnymi nakladmi tak sa to nezlepsi.Napisal ste to uplne presne. Vstupne naklady do sveta letectva su proste astronomicke. Ak to cloveku nezaplati rodina, alebo sa nechce/nemoze zadlzit az po usi, tak na tuto karieru jednoducho moze zabudnut.
Včera v 10:11 Jak přilákat lidi do letectví?
Pokud se clovek nechce stehovat z Jihlavy do Prahy, tak ve velkem litani opravdu neuspeje. Nas problem je, ze jsme uverili utopicke komunisticke predstave, ze zdravi a vzdelani je zadarmo. Proc by mlady clovek nemohl do sveho zivotniho snu investovat 3-5 let sveho usili?
RE: RE: RE: RE: RE: RE: EASA hledá problém kde není
Včera v 9:54 Evropský vzdušný prostor: EASA představuje iniciativy pro zvýšení viditelnosti a bezpečnosti obecného letectví
Budiz, to uz je slovickareni. Opakuji otazku: Kdy se stal incident v Cecku,Decku jen kvuli tomu ze nekdo nemel ADS-B?
20.04.2025 v 13:43 Každý se vždycky najde, říká Michal Orlita
Pan Orlita je "betálné borec". Čtu od něj všechno, knihu jsem si pořídil, i jsme spolu konzultovali. Neloupe peníze, jde mu o kvalitu a edukaci. Děkuji!
20.04.2025 v 10:22 Jak přilákat lidi do letectví?
A kde jsou ty tisíce propuštěných pilotů, letušek i pozemního personálu?
20.04.2025 v 9:37 Jak přilákat lidi do letectví?
Je to jednoduché, pokud bude pilotní licence stát 2 miliony korun, nikdo se do letectví nepohrne. Nevím jak vy, ale obyčejný člověk takovou částku nikdy nedá dohromady a když náhodou, tak jde na bydlení. A aby si člověk bral půjčku na pilotní licenci, kde navíc nemá jistotu, zda ji získá, to je prostě špatně. Kromě toho u nás není pořádná ryze česká dopravní letecká společnost, kde by mohli být lidé zaměstnáni. Samozřejmě se mohu nechat zaměstnat u zahraničního dopravce, ale poté se jedná o dojíždění do zaměstnání a nikdo mi nezaručí, kam budu létat, jak často budu v Česku, kolik času budu moci trávit s rodinou. Současně v Česku máme několik velkých letišť a prakticky všechny lety se směřují na Ruzyni. Tím pádem člověk, který bydlí například u Jihlavy na vesnici by se musel stěhovat do Prahy, velkoměsta. Což ne každý chce. Nebo dojíždět 200 km na Ruzyni do práce.
RE: RE: RE: RE: RE: EASA hledá problém kde není
19.04.2025 v 22:19 Evropský vzdušný prostor: EASA představuje iniciativy pro zvýšení viditelnosti a bezpečnosti obecného letectví
Dostáváte tak možná informaci o provozu a na vyžádání radu k vyhnutí, rozhodně vám není zajištěna separace. V tom je poměrně podstatný rozdíl. Řídící u vás nedrží minimální vzdálenosti od provozu a bez odpovídače to ani pořádně udělat nemůže. Jedinou vyjímkou je zvláštní let VFR kde to zajistí tak, že vás do toho prostoru pustí samotného a další letadlo tam pustí až potom co ten prostor opustíte. Jen tehdy máte zajištěnou separaci ve třídě D. Každý moc dobře ví že absence odpovídače není nikdy příčina nehody VFR provozu, tou může být přehlédnutí provozu. Chybějící XPDR/flarm/ADS-B/TCAS se na tom mohou maximálně podílet tím, že by případné nehodě mohli zabránit ale nebudou uvedeny jako příčina nebo faktor uveden nebude pokud to nebude v TMZ.
RE: RE: RE: RE: EASA hledá problém kde není
18.04.2025 v 8:01 Evropský vzdušný prostor: EASA představuje iniciativy pro zvýšení viditelnosti a bezpečnosti obecného letectví
Ja vim, ze v Decku nemam "pravo" na separaci, ale obvykle (z me zkusenosti vzdy) tu sluzbu dostavam. "Malem" se srazi kdekdo, hlavne na dalnici kazde rano do prace. Ja se ptal, jestli se stala v rizenem prostoru srazka jen kvuli tomu, ze nekdo nemel odpovidac... 10 sec: pokud prd vidim (1500 metru) a letim VFR, tak bud neletim na plny kule, nebo jsem magor (totez plati pro rychlou jizdu autem v mlze, byt pomaleji). Pokud jsem tohle nepochopil, nemel bych VFR litat ani jezdit autem... US buffer - ja prece nezpochybnuji nutnost odpovidace v blizkosti US nejvytizenejsich letist (tomu se ale ani Brno ani Praha ani zdaleka nepriblizuje). Je tam zase spousta dalsi volnosti - leteli jsme v Becku s C172 pres KPHX bez planku jen na VHF request, a pod nami 5 Boeingu a Airbusu na finale :)
RE: RE: RE: EASA hledá problém kde není
17.04.2025 v 15:44 Evropský vzdušný prostor: EASA představuje iniciativy pro zvýšení viditelnosti a bezpečnosti obecného letectví
Václav: Přečtěte si pořádně co máte ve třídě D zajištěno! Separace mezi VFR a VFR/IFR tam zajištěná není. Není to zase tak dávno co se málem srazili u LKKV Cessna za IFR a ULL za VFR kdy se na nějakou separaci ATC vykašlalo protože nemusí a piloti si o radu pro vyhnutí neřekli. Je to poměrně častý a nebezpečný omyl že VFR piloti separaci očekávají a očekávají vektorování které dostat ani nesmí. Třída C je na tom jen o něco málo lépe. V US mají ale kolem větších letišť udělaný buffer kde je povinné ADS-B Out, takže sice E, ale vlastně TMZ. A náš mode A/C co máme do FL95 tam nestačí. Těch 10 s vychází právě z té citace, 1500 m, 140 KIAS. Včas spatřit provoz je čistý alibismus. Zvlášť u různých aparátů které ani nemají světla protože nemusí. KarelT: Za podcenění erudice se omlouvám. Většinou tyto názory na XPDR slýchám od plachtařů a svátečních ULL(a) "pilotů". Na to aby jste se objevil na webech typu FR24 ADS-B nepotřebujete. Ty provádí MLAT a k tomu stačí klasický Mode-S ELS (jen to není občas moc přesné). Ale pokud vám to vadí, tak stačí na FR24 napsat e-mail a oni vás pak nebudou zobrazovat. ATC/TCAS, a v případě ADS-B Out i ostatní provoz s ADS-B In, vás ale na dále uvidí. Poloha může být osobní údaj, ale letadlo/SLZ není osoba, jméno osoby se v ADS-B ani v mode-S nevysílá, ergo není to osobní údaj. ADS-B Out zpravidla jednoduše nevypnete, vysílá automaticky s módem S když zdroj polohy indikuje dostatečnou integritu, většinou to jde vypnout pouze v servisním režimu. Odpovídač je-li na palubě musí být za letu zapnutý, předpis L8168 hovoří poměrně jasně (vyjímka platí pouze pro letadla bez zdroje el. energie - generátor/alternátor které ho mohou zapínat na průlet prostorem kdy je vyžadován). Létání s odpovídačem není o nic náročnější než bez něj, obsluha je jednoduchá a odpadá reportování pozice směrem k ATC. V ČR je až na vyjímky povinný všude od 5000 ft respektive od FL60. Jen by to nemusel být starý XPDR pouze s módy A/C, ale alespoň mode-S ideálně s ADS-B. I když ve třídě E nepotřebujete jako VFR povolení tak to stejně je řízený prostor viz ICAO klasifikace prostorů. Když ve třídě C/D nemáte odpovídač tak řídícímu značně znepříjemňujete život, musí se vás doptávat a to neotravuje jen vás ale všechny na frekvenci. Obvzlášť to potěší při vektorování na přiblížení když se na frekvenci radaru nějakej VFRník bez odpovídače začne vykecávat a zrovna se vám během toho začne pohybovat horizontální vedení, je to super kvůli tomu přeletět osu. Naštěstí se začínají objevovat NOTAMy které vstup bez odpovídače do TMA/CTR zakazují a vstup do TMA/CTR se nedá nárokovat ...
RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: EASA hledá problém kde není
Včera v 23:30 Evropský vzdušný prostor: EASA představuje iniciativy pro zvýšení viditelnosti a bezpečnosti obecného letectví
Viz 2 část mé odpovědi - nikdy to nebude přímou příčinou pokud to není v oblasti s povinným vybavením odpovídačem. Každopádně nejblíže tomu byla (podle toho co jsem dohledal) asi událost ze závěrečné zprávy UZPLN číslo CZ-07-178, vážný incident z 11. 6. 2007 [1] kdy došlo ke sblížení B737 a kluzáku u LKTB v TMA. Kluzák nebyl vybaven odpovídačem a byl v TMA bez povolení. Řídící tak o něm nevěděl a navektoroval tak B737 do blízkosti kluzáku. Úřad zareagoval pomocí "Závazného bezpečnostního opatření ÚCL č. 1/2007" a uvažoval mimo jiné tehdy o povinném vybavení letadel odpovídačem módu S [2]. Slyšel jsem ještě o podoblém případě témže, kdy kluzák měl odpovídač vypnutý a po té co slyšel provoz ho zapnul. Mělo to způsobit TCAS TA/RA a mělo to zabránit srážce. Bohužel pro tento incident jsem zprávu nedohledal a mám to tedy jen z doslechu. Spokojen? Není to sice ADS-B, ale princip vzniku je stejný ... [1] https://www.uzpln.cz/pdf/AXQQxMpU.pdf [2] https://www.aeroweb.cz/clanky/903-ucl-se-zlobi