Nejnovější příspěvky k článkům

siera

18.01.2021 v 17:04 F AIR zahajuje prodej nového Echa a Sierry od Tecnamu v kategorii 600 kg

hledal jsem lokaci sierry nad mořem.město ve výhledu je Neapol?  

RE: RE: Létání s modely - územní omezení

13.01.2021 v 17:45 Nová legislativa pro létání s drony se blíží, piloti musí udělat zkoušku

To Tomáš. Ze svého úzkého pohledu máte pravdu. Můj příspěvek ale právě chtěl říct, že vzduch není jen jedné skupiny uživatelů. Podobně jako silnice používají auta, autobusy, cyklisté a někde i chodci. A každá z těchto skupin by byla nejraději, kdyby ostatní ze silnic zmizeli a nepřekáželi jim. Vaše poněkud sobecké tvrzení má dvě slabiny: 1) CTR zahrnuje i území cca 8 km bočně mimo okruh a cca 12 km v ose dráhy, kde v přízemní výšce (do povolených 120 m) nelze dopravní letadlo očekávat. 2) předpisy dodržují jen ti zodpovědní, kteří nepředstavují nebezpečí. Ti druzí jsou velmi nesnadno kontrolovatelní a postižitelní (nezaregistrují se, neoznačí dron a po případné kolizi utečou a nikdo je nedohledá), pokud nebudou povinně zavedeny drony, které budou online vysílat svou polohu a registraci majitele. Nechci být špatným prorokem a rád se budu mýlit, ale jsem přesvědčený, že po zavedení komerčních dronů se tu sejdeme nad diskuzí, že jsou z nebe vyháněni sportovní piloti. Komerční drony budou vykonávat letecké práce, zatímco sportovní piloti si létají pro zábavu (a tedy vpodstatě zbytečně), takže budou moci využívat jen ty zbytky prostoru, o které nebudou mít komerční provozovatelé dronů zájem. A takového prostoru moc nebude. Petr Tichý

RE: Létání s modely - územní omezení

13.01.2021 v 11:02 Nová legislativa pro létání s drony se blíží, piloti musí udělat zkoušku

Jaké území zahrnuje CTR je pilotovi přibližujícího se letadla či letícího po okruhu naprosto jedno. Potřebuje mít naprostou jistotu, že je tam jedině on a provoz o kterém ví řídící, popř. piloti na frekvenci. Například B 737 je na přiblížení mezi 142-151 uzly a 60-70 tunové letadlo se rozhodně dronu nevyhne. Zřejmě by se našel jedinec, který si toto neuvědomuje a ohrozil by letecký provoz. Zrovna tak jako čas od času experti s laserem, kteří si sem tam pro zábavu vyhlédnou přistávající letadlo. Nasátí dronu do motoru nebo trefit jej vrtulí není příliš pravděpodobné, ale ne nemožné.

RE: Létání s modely - územní omezení

07.01.2021 v 1:58 Nová legislativa pro létání s drony se blíží, piloti musí udělat zkoušku

Abych se přiznal, tak tu legislativu kolem dronů moc nesleduju (nelítám je). Každopádně pokud to je jak píšete tak jsem rád že to konečně někoho napadlo zakázat jejich provoz v ATZ. V CTR to tuším bylo zakázané už před tím, ale neřízená letiště před drony chráněna nebyla. Zcela upřímně si myslím, že není pro majitele dronu problém vzít do ruky telefon a zeptat se zda v ATZ může létat a říct kde se bude zdržovat. Co vím tak jsme to u nás na letišti nikomu nikdy nezakázali. Jen jsme se domluvili na výšce a na oblasti kde bude létat. Vzájemně jsme pak o sobě věděli a nikdo s tím neměl problém. Problém s drony je v tom, že ne každý ctí pravidla a bere se to jako hračka se kterou může létat každý jak se mu zlíbí. Pravidla čte málo kdo z těch co s tím lítá, nikdo je to neučí a nemusí zkládat žádnou zkoušku. Když se pak stane průšvih, tak majitele nikdo nedohledá. Omezování dronů v blízkosti letišť mi příjde v pořádku (nemám problém je po domluvě pustit - mimo sestupové roviny), stejně tak mi přijde v pořádku drony označit a jejich piloty zkoušet. Co dokáže takový dron udělat s křídlem letadla ukazuje toto video: https://www.youtube.com/watch?v=QH0V7kp-xg0

RE: RE: RE: Létání s modely - územní omezení

05.01.2021 v 11:34 Nová legislativa pro létání s drony se blíží, piloti musí udělat zkoušku

Ano, přesně tak jsem to myslel - i když zaobaleně - rozvoj techniky a obchodu umožnil létání s velkými modely i lidem, kteří by to dříve nedělali, i lidem mdlého rozumu. Nemluvě o tom, že každý si dnes můž koupit stroj o jakém se před 40 lety tajným službám jenom zdálo. Prostě rozvoj techniky nepřináší jen klady.  

RE: RE: Létání s modely - územní omezení

05.01.2021 v 11:25 Nová legislativa pro létání s drony se blíží, piloti musí udělat zkoušku

Spíš než dobře míněnou, leč přehnanou, snahu o zajištění bezpečnosti za těmito opatřeními vidím lobbystický tlak budoucích provozovatelů komerčních dronů na "vyčištění" prostoru pro jejich záměry. Příklady neukázněných provozovatelů dronů jen přišly vhod jako záminka a zdůvodnění opatření před veřejností. Nikdo ani neuvažuje o zákazu jízdy na motocyklech, kolech, lyžích atd. přestože mají každoročně na svědomí řadu životů. Postihují se konkrétní nezodpovědní jednotlivci a ne odvětví jako celek. My, sportovní piloti jsme v klidu (pokud nejsme současně modeláři), protože si myslíme, že se nás to netýká, nebo nám to dokonce pomůže. Ale další na řadě, kteří budou muset uvolnit vzduch komerčímu provozu, jsme právě my. Salámovou metodou, kolečko po kolečku. Petr Tichý

RE: RE: Létání s modely - územní omezení

05.01.2021 v 10:50 Nová legislativa pro létání s drony se blíží, piloti musí udělat zkoušku

Ja to kladiem za vinu hlavne jedincom, ktorí si ktorí si nasadia FPV okuliare a lietajú na lúke nad dedinou s modelom vo výške 1km vnútri ATZ. Alebo odštartujú na letisku (s ATZ) s FPV quadrokoptérou smerom nad mesto a po strate dosahu havarujú na nádvorie budovy súdu (oba reálne prípady)...

RE: RE: RE: RE: Havárie raketoplánu Challenger

05.01.2021 v 10:31 Challenger - první rána pro program raketoplánů

Honzo, Vaša úvaha je určite zaujímavá ale tiež sa skôr prikláňam k oficiálnemu vysvetleniu. predpokladám, že tuhé palivo nie je plynotesné a pokiaľ je v plášti netesnosť (netesniaci O-krúžok) tak vznikne prúdenie smerom k tejto netesnosti, ktoré spôsobí odháranie paliva smerom k netesnosti a následné vystavenie tesnenia teplote na ktorú nie je určené a fatálnu katastrofu. Píšete, že presné spasovanie dielov SRB (na desatiny) stačí na to aby raketa fungovala aj bez tesniacich krúžkov. Je to ale iba špekulácia. Vzhľadom na obrovský tlak pravdepodobne nastane uvedený efekt odhárania paliva smerom k spoju a po určitej dobe sa plášť rakety dostane do kontaktu s horiacim palivom.. Podobne nevidím dôvod na zatajovanie skutočnej príčiny nehody zo strany NASA a vymýšľanie "alternatívnej" verzie. Použitie nevhodného systému tesnenia plášťa (teda hrubá konštrukčná chyba) sa mi javí byť rovnako alebo menej "prijateľné" ako problém s vyplňujúcim tmelom alebo prasklina v plášti (ktorú by mohli hrať čiastočne na vadu materiálu).  

Odmítání teorie

05.01.2021 v 10:15 Challenger - první rána pro program raketoplánů

1. RTLS se dal udělat až po odhození SRB - nebylo možné ho spustit před ním. Nebylo možné oddělit SRB před jejich dohořením. Pokud by se někdo pokusil spustit RTLS před odhozem SRB, byl by o tom záznam - musel by to ohlásit nebo zmáčknout tlačítka. 2. Na zemi ani v raketoplánu nikdo nezachytil vážnost situace, až do chvíle odtržení závěsu, k explozi došlo okamžitě poté, takže nebyl čas na nic. Videa o kterých mluvíte (oblak kouře, plamen šlehající z SRB), byly nahrávány při startu, ale technici je viděli a zkoumali až po katastrofě. 3. Nevěřit závěrům vyšetřovací komise, jejímž prvořadým zájmem bylo zajistit bezpečnost dalších letů američanů do vesmíru je vlastnost paranoidních konspirátorů. Člověk mimo komisi nemá potřebné informace ani přístup k odborníkům a datům. Všichni ostatní se dostali jen ke zlomkům informací nebo shrnutím, která komise zveřejnila.

RE: Létání s modely - územní omezení

05.01.2021 v 8:59 Nová legislativa pro létání s drony se blíží, piloti musí udělat zkoušku

Je to tak, ale tohle bych nekladl za vinu EU, nýbrž rozvoji "civilizace", resp. létání a obchodu. Dnešní (resp. předcovidový) provoz byl nesrovnatelný s provozem před léty. Dále k tomu přidejme dostupnost jakýchkoliv modelů - dříve bylo nutno vyvinout jisté  nemalé úsilí k jeho stavbě - takový člověk pak patrně znal a ctil jistá pravidla. Dnes si objednáte na eshopu třímetrovou obludu a za hned s ní můžete jít létat. Při aroganci mnohých lidí je často k průšvihu jen krůček. No a technický vývoj, který zpřístupnil komukoliv automatické hračky typu kvadrokoptéry s půlkilovou kamerou je dalším zásadním důvodem pro utahování šroubů. Kde jsou ty časy, kdy bylo možno létat s volnými modely na sportovních letištích - dávno pryč...