Aeroflot připravuje zavedení kvót na ruská letadla, reaguje tak na západní sankce

08.06.2025 7 příspěvků

Aeroflot reaguje na západní sankce zavedením kvót na ruská letadla v rámci své flotily, aby podpořil domácí letecký průmysl. Generální ředitel Sergej Alexandrovskij zdůrazňuje potřebu navýšení domácí výroby a regulace národního poměru letadel.

Aeroflot připravuje zavedení kvót na ruská letadla, reaguje tak na západní sankce
Aeroflot připravuje zavedení kvót na ruská letadla, reaguje tak na západní sankce (Zdroj: Sergey Kustov / Wikipedia)

Generální ředitel Sergej Alexandrovskij zdůrazňuje potřebu navýšení domácí výroby a regulace národního poměru letadel.

V rozhovoru pro finanční list Kommersant, zveřejněném 5. června 2025, se generální ředitel společnosti Aeroflot Sergej Alexandrovskij vyslovil pro zavedení regulačních omezení na podíl západních letadel v ruských dopravních flotilách. Opatření je reakcí na sankce, které Západ zavedl po zahájení invaze na Ukrajinu v roce 2022.

Kvóty pro podporu domácí produkce letadel

Alexandrovskij navrhuje zavést povinné kvóty, které by garantovaly minimální zastoupení letadel domácí výroby u všech ruských aerolinek. Toto opatření má podpořit rozvoj produkce, zlepšit kvalitu a zajistit včasné řešení technických problémů u nových typů, jako je MC-21. Přestože nevylučuje budoucí návrat západních typů do flotil, zdůrazňuje, že Aeroflot chce i nadále preferovat ruské stroje. Upozorňuje také na nutnost regulace poměru ruských a zahraničních letadel na národní úrovni – i v případě obnovené spolupráce se západními výrobci.

Současná flotila a rozsáhlé objednávky ruských strojů

Podle údajů portálu ch-aviation disponuje Aeroflot k červnu 2025 celkem 73 ruskými regionálními tryskovými letouny Suchoj Superjet SSJ100, přičemž všechny jsou aktuálně pronajaty sesterské společnosti Rossija. Aeroflot si zároveň objednal 198 letounů MC-21, 40 letadel Tupolev Tu-214 a 55 strojů SJ-100 – tedy „rusifikované“ verze Superjetů bez západních komponent.

Adaptace Aeroflotu na důsledky západních sankcí

Mezinárodní sankce výrazně ovlivnily provoz nejen Aeroflotu, ale celého ruského leteckého sektoru, především kvůli zablokování dodávek nových letadel a náhradních dílů od západních výrobců. Podle Alexandrovského se však Aeroflot dokázal situaci rychle přizpůsobit a zlepšit své provozní výhledy.

Právní potíže s registrací západních letadel

Jedním z hlavních problémů, kterým Aeroflot čelí, je tzv. legalizace letadel přeregistrovaných v Rusku bez souhlasu původních vlastníků – západních leasingových společností. Cílem společnosti je ukončit právní proces přeregistrace zbývajících 36 letounů s dvojí registrací (západní a ruskou) do července 2025. Poté by měl počet zcela „legalizovaných“ letounů vzrůst na 228.

Investice do vlastních servisních kapacit jako řešení sankcí

Ve snaze omezit závislost na zahraničních dodavatelích investuje Aeroflot do vlastních kapacit pro údržbu, opravy a generální revize motorů (MRO). Vzniká nová dceřiná společnost AeroTrustTekhnik, která bude schopna samostatně servisovat motory typu CFM i ruské jednotky PD-14 a PD-8. Nový servisní komplex o ploše 18 000 m² vyrůstá v blízkosti základny Aeroflotu na letišti Šeremetěvo. Zahájení provozu se očekává v roce 2027, plná kapacita pak v roce 2028.

Domácí letadla jako strategická priorita Aeroflotu

Podpora ruského leteckého průmyslu a zavedení kvót na používání domácích letadel přímo zapadá do dlouhodobé strategie ruské vlády reagovat na západní sankce. Aeroflot hraje v této transformaci klíčovou roli – cíleně snižuje závislost na západních technologiích a upevňuje pozici domácích výrobců.

Zdroje: AeroTime, ch-aviation

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Překlad

08.06.2025 v 11:20 Martin

Jinými slovy mezi řádky: Aeroflot přestává být schopen provozovat západní stroje. Ještě by mě zajímalo zda a za jak dlouho budou vůbec schopni pro Aeroflot letadla bez západních komponent vyrobit. Co se změnilo že reakce po 3 letech přišla? A nejsou ty SJ100 náhodou taky ve verzích se západními díly?

Také je zajímavé že ještě nemají "legalizované" všechny krádeže letadel. Ale třeba nelétají a mají je na náhradní díly. A co znamená zcela legalizované?

Odpovědět

RE: Překlad

12.06.2025 v 14:30 Milan

No oni si je koupi od Arabských státu  Činy atd. za Zlato jim to prodá kdokoliv ne ? No a přes Rusko nebudou letat jiné letadla jak těch státu co se připojilo k Embargu ? Třeba Emirátů ,Kataru ,Saudů, Činy atd . Nebo snad to bude jinak 

Odpovědět

Kvóty na co?

08.06.2025 v 15:55 Radek V.

Na jaká letadla chtějí kvóty? MS-21 mají ve stavu, kdy čekají na motory a většinu systémů. SSJ-100 totéž. Jen Tu-214 nějak vyrábějí, prý letos dodají 4 nebo 5 a příští rok 6 nebo 7. Super sériová výroba. Uvidíme, jestli dodají aspoň něco. Nemají na to. Teď chtějí Tu-214 upravit pro vypouštění střel jako náhradu za ztracené Tu-95 a Tu-22. Jen na tom pracujte dál, třeba se vám něco podaří.

Odpovědět

podcenění

09.06.2025 v 23:57 Josef

Největší chybou je podcěnění nepřítele. Rusko si na sankce zvyklo a upřednostňuje vlastní produkci. Takže jim vlastně sankce pomohou a západu uškodí.

Odpovědět

RE: podcenění

10.06.2025 v 12:05 Tom

Uškodí? Pote, co Rusove zabavili bez nahrady leasovana zapadni letadla, tak by si uskodil leda ten, kdo by tam v pominutí mysli dodaval dalsi.

Odpovědět

RE: podcenění

11.06.2025 v 6:23 Radek V.

To si děláš srandu nebo to myslíš vážně? Rusko jde kvůli sankcím do háje a ví to i Putin. proč by jinak zrušení sankcí bylo první věc, kterou chce při každém jednání o příměří nebo míru? Proč by jinak zběsile vyhrožovali každému? Proč by jinak byla ta masivní protisankční kampaň prodaných hlupáků? Sériová výroba čehokoliv náročného je teď pro Rusko obrovský problém, omezeně to řeší pašováním, to ale vše výrazně prodražuje. Rusko kráčí ke zkáze a nám stačí jen vydržet a podporovat Ukrajinu. EU se rychle naučila obejít se bez Ruska. Ztratit pár km2 si může Ukrajina dovolit, když výsledkem bude osvobození většiny ztraceného území, snad až na Krym, který i zhroucené Rusko nebude chtít pustit..

Odpovědět

RE: podcenění

11.06.2025 v 11:57 igi

Túto rozprávku o pomáhajúcich sankciách nám ruské hybridné dezinfozdroje servírujú už od krádeže krymu v roku 2014.

Len teda jaksi nevysvetlujú prečo rusi žiadajú zrušenie sankcií pri každom rokovaní, prečo nežiadajú ich sprísnenie? Keď im teda tak pomáhajú a západu škodia...

A to nehovorím o ruských bábkach v EU - orbán a fico usilovne blokujú čo sa dá - trochu zvláštne, keď to vlastne rusku pomáha, nie?

Odpovědět

Přidat komentář