Generální ředitel Sergej Alexandrovskij zdůrazňuje potřebu navýšení domácí výroby a regulace národního poměru letadel.
V rozhovoru pro finanční list Kommersant, zveřejněném 5. června 2025, se generální ředitel společnosti Aeroflot Sergej Alexandrovskij vyslovil pro zavedení regulačních omezení na podíl západních letadel v ruských dopravních flotilách. Opatření je reakcí na sankce, které Západ zavedl po zahájení invaze na Ukrajinu v roce 2022.
Kvóty pro podporu domácí produkce letadel
Alexandrovskij navrhuje zavést povinné kvóty, které by garantovaly minimální zastoupení letadel domácí výroby u všech ruských aerolinek. Toto opatření má podpořit rozvoj produkce, zlepšit kvalitu a zajistit včasné řešení technických problémů u nových typů, jako je MC-21. Přestože nevylučuje budoucí návrat západních typů do flotil, zdůrazňuje, že Aeroflot chce i nadále preferovat ruské stroje. Upozorňuje také na nutnost regulace poměru ruských a zahraničních letadel na národní úrovni – i v případě obnovené spolupráce se západními výrobci.
Současná flotila a rozsáhlé objednávky ruských strojů
Podle údajů portálu ch-aviation disponuje Aeroflot k červnu 2025 celkem 73 ruskými regionálními tryskovými letouny Suchoj Superjet SSJ100, přičemž všechny jsou aktuálně pronajaty sesterské společnosti Rossija. Aeroflot si zároveň objednal 198 letounů MC-21, 40 letadel Tupolev Tu-214 a 55 strojů SJ-100 – tedy „rusifikované“ verze Superjetů bez západních komponent.
Adaptace Aeroflotu na důsledky západních sankcí
Mezinárodní sankce výrazně ovlivnily provoz nejen Aeroflotu, ale celého ruského leteckého sektoru, především kvůli zablokování dodávek nových letadel a náhradních dílů od západních výrobců. Podle Alexandrovského se však Aeroflot dokázal situaci rychle přizpůsobit a zlepšit své provozní výhledy.
Právní potíže s registrací západních letadel
Jedním z hlavních problémů, kterým Aeroflot čelí, je tzv. legalizace letadel přeregistrovaných v Rusku bez souhlasu původních vlastníků – západních leasingových společností. Cílem společnosti je ukončit právní proces přeregistrace zbývajících 36 letounů s dvojí registrací (západní a ruskou) do července 2025. Poté by měl počet zcela „legalizovaných“ letounů vzrůst na 228.
Investice do vlastních servisních kapacit jako řešení sankcí
Ve snaze omezit závislost na zahraničních dodavatelích investuje Aeroflot do vlastních kapacit pro údržbu, opravy a generální revize motorů (MRO). Vzniká nová dceřiná společnost AeroTrustTekhnik, která bude schopna samostatně servisovat motory typu CFM i ruské jednotky PD-14 a PD-8. Nový servisní komplex o ploše 18 000 m² vyrůstá v blízkosti základny Aeroflotu na letišti Šeremetěvo. Zahájení provozu se očekává v roce 2027, plná kapacita pak v roce 2028.
Domácí letadla jako strategická priorita Aeroflotu
Podpora ruského leteckého průmyslu a zavedení kvót na používání domácích letadel přímo zapadá do dlouhodobé strategie ruské vlády reagovat na západní sankce. Aeroflot hraje v této transformaci klíčovou roli – cíleně snižuje závislost na západních technologiích a upevňuje pozici domácích výrobců.
Zdroje: AeroTime, ch-aviation