Žaloba proti Boeingu za tragédii letu 2216

26.10.2025

Rodiny obětí tragického incidentu letu Jeju Air 2216, k němuž došlo na konci roku 2024, podaly ve státě Washington žalobu proti společnosti Boeing. Tvrdí, že zastaralé elektrické a hydraulické systémy na palubě Boeingu 737-800 znemožnily bezpečné přistání poté, co letoun narazil do hejna ptáků. Letadlo se zřítilo 29. prosince při přistávání na mezinárodním letišti Muan, čímž se stalo nejtragičtější leteckou havárií v Jižní Koreji za poslední tři desetiletí.

Žaloba proti Boeingu za tragédii letu 2216
Žaloba proti Boeingu za tragédii letu 2216 (Zdroj: 자연속으로/Creative Commons)

Během přiblížení na přistání narazil letoun do hejna čírků bajkalských, což vedlo k masivnímu selhání téměř všech klíčových letových systémů, včetně zdrojů střídavého proudu a záložních baterií. Podle žaloby došlo k vypnutí levého motoru, zatímco pravý snížil tah na přibližně 55 %. Posádka se ještě pokusila o navýšení výšky před nouzovým přistáním, které však skončilo přejetím dráhy a tragickým požárem. Selhaly také přistávací podvozek, reverzní systémy i přenos letových dat, což připravilo piloty o nezbytné nástroje k bezpečnému dokončení přistání.

Technické selhání a reakce právních zástupců

Hlavní právní zástupce žalobců, Charles Herrmann z firmy Herrmann Law Group, uvedl, že střet s ptáky vyvolal řetězec systémových selhání. Herrmann zároveň upozorňuje, že Boeing přenáší vinu na piloty namísto přiznání vlastní odpovědnosti za tragédii. „Tito piloti se nemohou bránit; zahynuli spolu s cestujícími při požáru po nehodě,“ dodal.

Žaloba se zaměřuje i na historické změny v bezpečnostních postupech Boeingu po akvizici společnosti McDonnell Douglas v 90. letech, kdy měl výrobce údajně začít upřednostňovat finanční zájmy před bezpečnostními inovacemi. Podle právních zástupců se firma stále spoléhá na technologicky zastaralou platformu letounů 737, což mělo k tragédii přispět.

Historie a stav letadla

Letoun byl vyroben v roce 2009, původně létal u společnosti Ryanair a později přešel k Jeju Air. Stroj měl v minulosti několik technických incidentů, které podle žaloby mohly ovlivnit jeho spolehlivost. Jihokorejská vyšetřovací komise nicméně částečně přičítá nehodu i lidské chybě – podle předběžné zprávy měl kapitán omylem vypnout nesprávný motor, což v žalobě zmíněno není.

Rodiny obětí žádají soudní řízení s porotou, aby dosáhly spravedlnosti a odpovědí přesahujících hranice samotného neštěstí. Důraz na transparentnost a odpovědnost výrobců letadel je klíčový pro posilování bezpečnostních standardů v letectví a tato událost je výstrahou pro všechny výrobce i provozovatele, aby nepodceňovali význam konstrukčních a údržbových aspektů letadel.

Zdroj: AVWeb

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář