Nízkonákladová letecká společnost AirAsia plánuje objednávku nejméně stovky nových letadel Airbus A220. Oficiální oznámení této významné transakce se očekává během Pařížského leteckého salonu, který se bude konat od 16. do 22. června 2025 v Le Bourget.
Strategický přelom: Airbus A220 v barvách AirAsia
Zařazení letounů Airbus A220 do flotily společnosti představuje významnou změnu její dosavadní strategie. Letadlo s kapacitou od 100 do 150 cestujících je totiž o něco menší než jakýkoli aktuálně provozovaný model flotily AirAsia. Ta se nyní spoléhá výhradně na stroje značky Airbus, konkrétně na typy A320 a A321 (ve verzích CEO a NEO). Dálková divize AirAsia X pak létá s většími širokotrupými letouny Airbus A330.
Tento krok je rovněž v rozporu s aktuálním trendem mnoha nízkonákladových dopravců, kteří naopak upřednostňují letadla s vyšší kapacitou kvůli lepšímu rozložení nákladů na pasažéra.
Ekonomické přínosy Airbusu A220 využije AirAsia pro posílení regionálních spojů
Výběrem Airbusu A220 získává AirAsia významné finanční a provozní výhody. A220 nabízí až o 20 procent nižší spotřebu paliva ve srovnání se současnými typy používanými AirAsia, tedy s Airbusy A320neo nebo konkurenčními letouny Boeing 737 MAX. Úspora paliva je zásadní faktor především pro nízkonákladové dopravce, jejichž obchodní model stojí právě na nízkých nákladech a maximalizaci každého procenta efektivity. Zaměření na úspory již dříve potvrdil generální ředitel Capital A (mateřské firmy AirAsia) Tony Fernandes, který upozornil na dosažení jedenáctiprocentní úspory nákladů na palivo v posledním čtvrtletí roku 2025 oproti stejnému období předchozího roku.
Nový typ letounu díky delšímu doletu (až 5 900 kilometrů, tedy zhruba 3 200 námořních mil) a menší sedadlové kapacitě umožní leteckému dopravci efektivněji obsluhovat slabší regionální destinace a otevírat nové trasy, které dosud nebyly ekonomicky životaschopné. Typickým příkladem je linka z Kuala Lumpuru do australského Darwinu, která má aktuálně obsazenost až 96 procent. Provoz A220 také zajistí lepší konkurenceschopnost AirAsia Philippines, což Fernandes označil za jeden z prioritních strategických cílů společnosti.
Obnova po pandemii COVID-19: AirAsia se připravuje na další růst
Rozhodnutí investovat do nových strojů Airbus A220 představuje jasný signál o důvěře vedení aerolinek v jejich budoucí růst. AirAsia zažila turbulentní období v důsledku pandemie COVID-19, která výrazně zasáhla její finanční zdraví a vedla k rozsáhlé restrukturalizaci. Mateřská firma Capital A také v této době rozhodla o reorganizaci aktivit a sloučení několika dceřiných společností pod konsolidovanou značku AirAsia X.
Dnešní krok je proto další přirozenou etapou v ozdravném procesu a obnově růstu skupiny.
Závěrečná fáze jednání s Airbusem: Embraer stále ve hře
Ačkoli je objednávka Airbusů A220 již téměř hotovou věcí, vedení společnosti stále vede finální jednání také s výrobcem Embraer o modelu E2. Definitivní výběr bude dle očekávání záviset na výši a struktuře nabízeného financování. Díky dlouhodobé spolupráci s AirAsia drží Airbus mírnou výhodu, konečné oznámení však závisí na výsledku probíhajících obchodních rozhovorů.
Budoucnost programu Airbus A220 závisí i na objednávce AirAsia
Plánovaná zakázka aerolinek AirAsia může také výrazně podpořit samotný program Airbusu A220, který aktuálně čelí pomalejšímu odbytu a výzvám v oblasti dodavatelského řetězce. Potvrzení této velké objednávky by bylo důležitým milníkem pro Airbus a zároveň potvrzením správnosti strategického rozhodnutí AirAsia ohledně obnovy flotily lehčími a efektivnějšími stroji.
Zdroj: AeroTime, AInvest, Business Times, AirLive