Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) ve spolupráci s Evropskou komisí zveřejnila aktualizovaný Conflict Zone Information Bulletin (CZIB), který upozorňuje na zvýšená rizika pro civilní letectví v Íránu, Iráku, Izraeli, Jordánsku a Libanonu. Důvodem je především pokračující napětí v oblasti, včetně nedávných vojenských operací Izraele a odvetných kroků Íránu.
Aktuální situace a reakce evropských institucí
Přestože došlo k dílčímu snížení napětí a uzavření několika příměří, bezpečnostní situace v regionu zůstává nepředvídatelná a nestabilní. Evropská skupina pro hodnocení rizik v oblasti letecké bezpečnosti (EU Aviation Security Risk Assessment Group) proto rozhodla, že CZIB pro Izrael a Írán, jehož platnost končí 31. ledna 2025, nebudou automaticky prodlouženy. Místo toho budou vydávány cílené informační zprávy s upozorněním na aktuální rizika.
V případě Libanonu bylo rozhodnuto o prodloužení platnosti CZIB do konce března 2025 s ohledem na přetrvávající bezpečnostní hrozby v důsledku složité politické a vojenské situace.
Konkrétní doporučení pro provozovatele a posádky
EASA zveřejnila specifická doporučení pro lety nad Izraelem a jeho okolím v okruhu 100 námořních mil. Informační zprávy se týkají také íránského vzdušného prostoru a jihozápadní části Rudého moře.
Pro oblast Íránu doporučuje agentura zvýšenou obezřetnost, plánování letů přednostně během denních hodin, a průběžné sledování vývoje bezpečnostní situace prostřednictvím oficiálních zdrojů.
Soustavné monitorování a preventivní opatření
Situaci v rizikových regionech monitoruje EASA společně s Evropskou komisí a bezpečnostními orgány členských států EU. Na základě společného hodnocení pak vydávají dynamická doporučení a preventivní opatření s cílem minimalizovat ohrožení civilního letectví.
Důraz na dostupnost kvalitních informačních zdrojů
EASA vyzývá provozovatele, aby pravidelně sledovali aktualizace vydávané na oficiálních informačních kanálech agentury. Znalost aktuálních bezpečnostních doporučení je zásadní pro zajištění bezpečnosti posádek i cestujících.
Pro lepší orientaci mohou provozovatelé využít také specializované mapy rizik, letové koridory a navigační podklady, které agentura poskytuje.
Nestabilita Blízkého východu a historické souvislosti
Blízký východ dlouhodobě patří mezi nejrizikovější oblasti pro civilní letectví. V minulosti zde došlo k řadě incidentů, které měly přímý dopad na bezpečnost letového provozu. Situace v regionu zůstává napjatá i navzdory mezinárodní snaze o deeskalaci.
Vyjádření EASA
„Situace na Blízkém východě zůstává mimořádně nestabilní. Je zásadní, aby letečtí provozovatelé měli přístup k nejnovějším informacím a striktně dodržovali veškerá vydaná doporučení,“ uvedl zástupce agentury EASA.
Zdroje: EASA, Evropská komise, EU Aviation Security Risk Assessment Group