Představení nového amerického bojového letounu Boeing F-47, který je klíčovou součástí programu NGAD a přináší pokročilé technologie pro zajištění vzdušné dominance.
Boeing F-47: americký bojový letoun nové generace přichází (Zdroj: Lockheed Martin)
Boeing F-47 tvoří jádro amerického programu Next Generation Air Dominance (NGAD) a představuje revoluční krok ve vývoji technologií určených k dosažení absolutní vzdušné převahy. V článku detailně představujeme tento očekávaný stroj i jeho technologické parametry.
Konstrukční řešení: stealth bez ocasních ploch?
F-47 klade důraz především na utajení před radary nepřítele, tzv. stealth charakteristiky. K tomu využívá pokročilé materiály, inovativní konstrukční prvky a pečlivě integrované senzory a autonomní systémy. Očekává se, že letoun bude postrádat klasické ocasní plochy, případně i vertikální stabilizátory – konstrukčně by tak připomínal někdejší experimentální letoun McDonnell Douglas X-36.
V posledních vizualizacích se objevují také kachní plochy (canardy). Někteří odborníci jejich použití zpochybňují s ohledem na možné zvýšení radarové odrazové plochy (RCS). Zkušenosti z vývoje programu Joint Strike Fighter však ukazují, že při pečlivém návrhu a použití vhodných materiálů nemusí mít jejich přítomnost zásadní negativní dopad na stealth vlastnosti. Uveřejněné vizualizace F-47 navíc bývají záměrně upraveny tak, aby skutečné konstrukční detaily zůstaly utajené.
Očekávané technické vlastnosti Boeing F-47
Maximální rychlost: nad Mach 2 (více než dvojnásobek rychlosti zvuku)
Bojový dolet: cca 1 000 námořních mil (zhruba 1 900 km)
Vzletová hmotnost: cca 45 tun
Tah motorů: 35 000–40 000 liber (cca 160–178 kN)
Motory nové generace s adaptabilním cyklem
Srdcem letounu F-47 mají být motory nové generace s adaptabilním cyklem – Pratt & Whitney XA103 nebo General Electric XA102. Tyto pokročilé proudové motory s trojproudovým uspořádáním umožňují měnit obtokový poměr vzduchu během letu, čímž optimalizují spotřebu paliva, výkon i generovanou elektrickou energii. Tento výkon je zásadní pro provoz pokročilých elektronických systémů, senzorů i zbraní založených na řízené energii (directed-energy systems).
Kritické fáze návrhu motorů XA102 a XA103 byly dokončeny v letech 2023 a 2024. Po pozemních testech budou následovat letové zkoušky. Oba typy vycházejí z předchozích konceptů XA100/XA101, původně určených pro plánovanou modernizaci letounů F-35.
Vývoj a testování: existuje prototyp?
Podle webu Aviation Week postavila společnost Boeing první prototyp F-47 již tajně před rokem 2019. V současnosti se počítá s dalšími prototypy pro testovací účely a přípravu sériové výroby. První oficiální let se očekává nejpozději do roku 2029.
Spolupráce s bezpilotními wingmany (CCA)
Nová generace amerických bojových letounů počítá s úzkou integrací bezpilotních spolupracujících strojů typu Collaborative Combat Aircraft (CCA). Sdílené technologie – včetně motorů – mezi pilotovanými F-47 a budoucími bezpilotními letouny mohou výrazně zjednodušit logistiku, údržbu a provoz.
Současné americké bezpilotní stroje jako YFQ-44A Fury jsou menší a využívají odlišné, slabší motory (například Williams FJ44 známý z business jetů). Lze ale očekávat, že budoucí CCA porostou i výkonově a rozměrově – a pak by mohly nasadit silnější motory typu XA102 nebo XA103.
Historické dědictví označení F-47 a mezinárodní srovnání
Označení F-47 nesl původně slavný P-47 Thunderbolt z druhé světové války. Současný Boeing F-47 však na tuto konstrukci nenavazuje – jde o zcela nový typ bojového letounu. Ambicí programu NGAD je překonat schopnosti současných stíhaček 5. a 6. generace.
Mezinárodní srovnání snese s čínskými projekty Chengdu J-36 a Shenyang J-50, ruským Mikoyanem PAK DP nebo evropskými programy Global Combat Air Programme (GCAP) a Future Combat Air System (FCAS). Evropané zatím spoléhají na konvenční konfigurace s ocasními plochami – návrh F-47 je v tomto ohledu o krok napřed.
Odkud pocházejí dosavadní vizualizace F-47?
Současná propagační videa společnosti RTX (mateřské firmy výrobce motorů Pratt & Whitney) zobrazují letoun připomínající oficiální vizualizace F-47. Ve skutečnosti však jde o počítačový koncept z roku 2017 od designéra Rodriga Avelly, původně připravený pro program F/A-XX (námořní varianta NGAD). Obrázky nemají reálnou vypovídací hodnotu.
Sám Avella uvedl, že ví o rozsáhlém používání svého návrhu – ačkoliv jej použila i oficiální videa amerického letectva –, ale zdůrazňuje, že skutečný vzhled letounu se může zcela lišit. Uveřejněné materiály tak slouží spíše k matení veřejnosti a zakrytí skutečných konstrukčních detailů.
Zdroje: The Aviationist, Aviation Week, The War Zone
Americké ministerstvo obrany snížilo svůj požadavek na dodávky nových letounů F-35 pro americké letectvo ze 110 na pohých 24 kusů ročně a neplánuje ani jejich modernizaci. Účinnost a dlouhodobá životaschopnost letounu F-35 je stále více zpochybňována. Představení nových stíhaček v Číně vyvolalo v USA vážné obavy z technologického zaostávání !!!
F-35 zpochybňuje jen Musk a Trump pro svoji náklonnost k Boeingu a proto dostal zakázku právě Boeing a nikoliv Lockheed Martin, který má také vyvinutý demonstraátor pro NGAD. LM to tušil, tak na svoje náklady připravil modernizační sady pro F-35, která je od nyní schopná vést do boje drony CCA a to včetně wingmanů, což není totéž, jak uvádí článek. A přesně naopak, CCA se snaží být menší než motherfighter, největší cca 60% velikosti F-22. Má to samozřejmě praktický důvod, nesedí v CCA pilot, nejsou tam manuální ovladače katapult-sedačka a žádné ochranné bezpečnostní prvky pilota. Tím není ani taková velikost třeba při zachování stejně účinné výzbroje dronu, pak je CCA stealth proudový dron, tedy bude ještě obtížněji zjistitelný. Kromě toho má F-35 dostat lepší motory a výhledově i tříproudové motory s adaptivním cyklem (nikoliv s adaptabilním cyklem). Ve verzi Block 4 má F-35 stát pořád okolo 100 mil. USD, zatámco NGAD bude stát okolo 330 mil. USD. To jsou čísla pro spoustu armád pořád srozumitelná a formace s jedním F-35 v modernizaci a 6 ks různých variant dronů CCA může působit mimo Pacifik pořád velmi efektivně. Takže se o budoucnost F-35 vůbec nebojím ba naopak, protože NGAD stejně jako F-22 a B-21 nestanou jen tak komerčním produktem...
Lockheed má tradici v zachraňování nezachranitelného a ani modernizační sady nic nezmění na skutečnosti, že F-35 je jen přechodový typ s krátkou životností, jako byla řada dalších letadel proudové éry. Doufejme, že nové vládě po podzimních volbách se podaří z nákupního megaprůšvihu těchto strojů nějakým přijatelným způsobem vybruslit. Pokud si USA budou chtít zachovat nějakou důstojnou pozici v současném rychle se měnícím světě budou muset tamní konstruktéři předvést brilantní výkon, ta F-35pětka je opravdu zoufalství !!!
....zvláštní je, že Pentagon pro velký úspěch zkrátil objednávky F-35 na polovinu (psal 11.6. Reuters / Bloomberg) a US Kongres před lety na celý program ustavil vyšetřovací komisi...vyšetřování stále probíhá. (Minuta hledání na gůglu a pro lenochy je tam i shrnutí největších průšvihů celého programu). Kdyžtak jim napiš a vysvětli jim, že se všichní mýlí, určitě na Tebe budou zvědaví. Dej nám pak vědět, ano?
Pripomenme si, co je prvotny ucel bojoveho lietadla. Je nim boj.
Vsetko ostatne je druhorade, vratane kongresu plneho republikanov (sry ale to su ludia co vazne veria ze zem bola stvorena pred 4000 rokmi - niektore staty dnes zakonom zakazuju chemtrails...)
Povedzte mi, podla coho sa dnes hodnoti uspesnost strojov ako Spitfire, Mustang alebo F-15? Je to kratenie objednavok a tahanice v kongrese? Ked tak napiste vy ceskym pilotom, ktori su pripraveni nasadzovat za vas krk, ze podla vas by mali lietat na strojoch co sice nepreziju na modernom bojisku, ale zato sa im nekratili objednavky. Tiez vas poprosim dajte nam vediet co odpisali.
1. Že když výrobce nedodrží cenu, termíny, parametry čehokoliv, těžko může očekávat radostný jásot. Ono každou hračku musí nakonec někdo zaplatit.
2. Co si myslíš o členech Kongresu je úplně irelevantní.
3. Mám za sebou 15let služby v AČR, udržuji kontakty a mám přehled co AČR trápí....a moderní nadzvuková letadla to rozhodně nejsou v první řadě...ani kdybychom hypoteticky příští rok dostali 100ks F-35 zdarma, obranyschopnost ČR to nezvýší ani o kousek, pominu-li nepřipravenou infrastrukturu a astronomické náklady na provoz a zbraňové systémy. Ani schopnosti Gripenu nejsme schopni kvůli nákladům plně využít, tím méně využijeme v budoucnu schopnosti a možnosti F-35.
4. Piloti, stejně jako všichno úzce specializovaní odborníci, nejsou schopni pro stromy vidět les a jedině dobře, že o volbě zbraňových systémů nerozhodují.