Junkers A 50 – legenda a její návrat na nebe

28.07.2025

Junkers A 50, uvedený poprvé v roce 1929, byl jedním z prvních celokovových sportovních letadel na světě. V době, kdy většina lehkých letadel využívala dřevěnou konstrukci a plátěný potah, nabídl A 50 inovativní přístup s vlnitým duralovým plechem.

Letoun sloužil nejen pro sportovní létání, ale i pro výcvik pilotů, a díky své robustní konstrukci a dobré ovladatelnosti si získal oblibu v mnoha zemích. Vyrobeno bylo přibližně 50 (70?) kusů, ale většina se ztratila během druhé světové války nebo zanikla s časem. Německá Deutsche  Lufthansa měla v provozu 12 letounů A 50, létaly také v Brazílii, Argentině, Austrálii v Japonsku a mnoha státech Evropy. 

Po desetiletích zapomnění se legenda vrací na oblohu – v moderní podobě. V roce 2022 představila nově založená firma Junkers Aircraft Works věrnou repliku pod názvem Junkers A 50 Junior. Letoun si zachovává původní retro vzhled, ale kombinuje ho s nejmodernější technologií. Srdcem letounu je motor Rotax 912iS, moderní avionika a karbonové bezpečnostní prvky. Patří do kategorie UL/LSA (ultralehký nebo lehký sportovní letoun), čímž se otevírá širokému okruhu pilotů i leteckých nadšenců. 

Nový A 50 Junior je důkazem, že i klasická letecká krása z minulého století může najít své místo v dnešním nebi – nejen jako vzpomínka, ale jako plnohodnotný letoun pro 21. století. A právě letadlo tohoto typu jsme měli při účasti mnoha hostů příležitost shlédnout 18. července 2025 na letišti v Mladé Boleslavi v rámci Junkers A 50 Junior Tour 2025. 

Junkers A 50 poprvé vzlétl 13. února 1929. Letadlo vyvinul letecký inženýr Hermann Pohlmann a mělo se stát „lidovým letadlem“ vyrobeným ze stylového vlnitého plechu typického pro značku Junkers. 

A 50 se úspěšně účastnil okružních letů po Evropě v letech 1929 a 1930 a dosáhl řady rekordů uznaných FAI (Mezinárodní letecká federace). 

Místo původního pětiválcového hvězdicového motoru s výkonem 80 PS byl zvolen moderní motor Rotax s výkonem 100 PS. Přístrojové vybavení je dle přání, předvedený letoun byl vybaven digitálním glass cockpitem. 

Technická data „nové generace“ Junkers A 50 Junior 

Rozměry: 
Rozpětí křídel: 9,84 m 
Délka: 7,41 m 
Výška: 2,89 m 

Hmotnosti a kapacity: 
Prázdná hmotnost: 375 kg 
Užitečné zatížení: 225 kg 
Max. vzletová hmotnost (MTOW): 600 kg 
Objem paliva: 105 l 

Motor: 
Výrobce: BRP Rotax 
Typ: Rotax 912 IS 
Konstrukce: Čtyřválcový motor typu boxer se vstřikováním paliva 
Výkon: 100 PS / 74 kW 
Spotřeba: cca 15 l/h 
Vrtule: Dvoulistá pevná dřevěná. 

Letové výkony: 
Maximální rychlost: 208 km/h 
Pádová rychlost: 83 km/h 
Cestovní rychlost: 155 km/h 
Dolet: > 1000 km a má i elektrickou variantu. 

Každý letoun se vyrábí ručně více než 2500 hodin v Oberschleißheimu u Mnichova. 

Do Mladé Boleslavi přiletěl letoun představit pilot Claus Cordes, pojďme si říci něco také o něm. 

  • Je od roku 2010 prezidentem Deutscher Aero Club (DAeC). 
  • Narodil se v roce 1960 a má za sebou přes 45 let kariéry pilota, s více než 28 000 nalétanými hodinami. 
  • Působil u společnosti Lufthansa od roku 1983, pilotoval široké spektrum dopravních letadel – od Boeingu 737 až po Airbus A380 jako kapitán. 
  • Vystudoval také letecké inženýrství a působil jako instruktor a zkušební pilot na historických typech (např. Ju 52, L1049 Super Constellation). 
  • Má licenci pro segelflug (kluzák), SEP (small aircraft), UL 
Claus Cordes na LKMB  (Foto: Richard Homola)

Trasa: 

  • Tour začala 7. června 2025 v Dessau – místě zrození značky Junkers  – a vedla více než 14 000 km napříč Evropou.   
  • Trasa vedla přes Polsko, Finsko až k Nordkappu, dále Švédsko, Skotsko, Anglii, Španělsko, Portugalsko, Středozemí až do Itálie, Rakouska, 18. čevence do Čech a o den později na Flugwerft Oberschleißheim, kde Tour končila. 
  • Na zahajovacím Hugo JunkersFestu v Dessau vystoupil společně s dalšími letadly (včetně Junkers F 13) a následně pan Cordes nalepil první z mnoha nálepek na trup svého A 50 jako symbol připojení k evropské letecké komunitě. 

Motivace a filozofie 

Claus Cordes zmínil pět důvodů pro cestu ve svém Junkers A 50: 

Létat s otevřeným kokpitem – cítit vítr ve vlasech a vůni motoru jako symbol absolutní svobody. 

Objevovat svět i za horizontem. 

Po dlouhém létání v dopravních letadlech si chtěl vyzkoušet něco jiného. 

Navázat na tradici rekordních letů letadel Junkers

Podpořit myšlenku obnovit legendární letadla s moderní technologií – A 50 je pro to ideální stroj.

Legendární Junkers A 50: Když se nebe v Mladé Boleslavi dotkla křídla pokroku

Jak bylo výše řečeno, A 50 absolvoval  v letech 1929 a 1930 více okružních letů po Evropě a jedno přistání se odehrálo údajně právě u Mladé Boleslavi…

Letiště na Radouči blízko Debře, středa 18. červen 1930.

Již rok zuří velká hospodářská krize, pilot Charles Kingsford Smith tentýž den úspěšně přistává v Port Darwin v Austrálii, čímž dokončuje rekordní let z Anglie v délce přibližně 10,5 dne. 

   Oblohu nad městem, tehdy ještě známým především jako sídlo prosperující automobilky Laurin & Klement, proťal nezvyklý zvuk. Nešlo o motor automobilu, ale o hukot leteckého motoru. Na tehdejším letišti na Radouči poblíž města, právě přistával stroj, který byl symbolem moderního letectví: německý sportovní letoun Junkers A 50 "Junior".

Nebylo to jen rutinní přistání. Šlo o součást velkolepé propagační a zkušební cesty tohoto revolučního letadla po Evropě. Pilotován zkušeným továrním pilotem Wilhelmem Zimmermannem, A 50 (imatrikulace D-1651) se představoval veřejnosti, potenciálním kupcům i leteckým nadšencům.

Technický popis, Letectví č. 10/1930  (Zdroj: Digitální studovna Ministerstva obrany)

Proč byl Junkers A 50 tak výjimečný? 

Dolnoplošník: 

V době, kdy dominovaly zastaralé dvouplošníky, byl A 50 moderním celokovovým dolnoplošníkem. Tato koncepce nabízela lepší aerodynamiku a výhled pilota.

Celokovová konstrukce: 

Použití lehkých slitin (duralu) místo dřeva a plátna znamenalo větší pevnost, odolnost a životnost konstrukce, pro firmu Junkers typické, známé později třeba z typu Ju 52.

Sportovní a turistický letoun: 

 Byl navržen pro rekreační létání, výcvik a dálkové lety. Poháněl ho pětiválcový hvězdicový motor Siemens Sh 12 o výkonu kolem 80-100 k.Nejčastěji byl ovšem letoun osazen   hvězdicovým, vzduchem chlazeným pětiválcem Armstrong-Siddeley „Genet“ o výkonu 85-88 k anebo Siemens SH-13a se stejným výkonem.

Snadné ovládání: 

 Proslul svou stabilitou a přívětivými letovými vlastnostmi, což z něj dělalo ideální stroj pro sportovní piloty.

Zastávka v Mladé Boleslavi měla jasný cíl: Propagovat letectví a předvést špičkovou německou techniku. Pro město automobilů to byla významná událost. Letadlo bylo vystaveno a jistě přilákalo davy zvědavců.

Cesta byla náročná, let z Německa přes Československo (kromě Mladé Boleslavi navštívili např. i Prahu, Brno, Zlín) pokračoval dále do Maďarska, Rumunska, Bulharska, Turecka a Řecka. Cílem bylo demonstrovat spolehlivost a výkony stroje v různých podmínkách.

Zatímco Junkers propagoval své letadlo, jeho přítomnost byla důležitou inspirací pro československé letecké konstruktéry a nadšence, ukazující směr, kterým se budoucnost letectví ubírá.

Přistání Junkersu A 50 v Mladé Boleslavi bylo více než jen kuriozitou. Byl to jednak důkaz rychlého rozvoje letectví, kdy sportovní a turistické létání přestávalo být nedosažitelným snem, jednak to bylo setkání špičkových technologií a prezentace německého leteckého průmyslu v srdci českého automobilového průmyslu.

Byl to také propagační úspěch, akce výrazně zvýšila povědomí o typu A 50, který se stal jedním z nejúspěšnějších sportovních letounů své doby.

Také šlo o ukázku moderní celokovové konstrukce dolnoplošníku.

Konkrétní stroj A 50 D-1651 se bohužel nedochoval. Jeho osud po slavné cestě není zcela jasný. Byl později údajně prodán do Československa a přeznačen na OK-AAL, ale stopy po něm se mi najít nepodařilo. Nicméně, několik Junkersů A 50 přežilo a jsou dnes vystaveny v muzeích po světě jako vzácní svědci pionýrské éry sportovního létání.

Když Wilhelm Zimmermann v r. 1930 v Mladé Boleslavi přistál, přivezl  víc než jen letadlo. Přivezl ukázku budoucnosti létání, technologickou výzvu a nezapomenutelný zážitek pro obyvatele města. Tato epizoda, byť dnes téměř zapomenutá, je zajímavou kapitolou nejen z dějin místního letectví, ale i z období, kdy se Evropa stále vzpamatovávala z válečných ran a s nadějí hleděla k nebi plnému nových možností, bohužel nikoliv na dlouho….

Wilhelm Zimmermann byl významný tovární pilot společnosti Junkers ve 20. a 30. letech 20. století. Působil jako hlavní zkušební pilot Junkersu v Dessau. Podílel se na testování nových letounů, včetně  W 33, W 34 a později i Ju 52.

Také v předchozím roce 1929 uskutečnil s Junkersem A 50  několik dálkových letů, včetně cesty do Afriky, ale to už je jiná kapitola.

Piloti Schinzinger a Zimmermann po prvním letu Junkers G 38, 1929  (Zdroj: Bundesarchiv Bild 102-08684)

Zdroje:

            Č.B. foto: Richard Homola, barva: I.Petřík,

            nákres: časopis Letectví, č. 10 ,1930, digitální studovna M.O.

            Foto 1929: Bundesarchiv - Wikimedia Commons.

            Mapa Tour: tiskové materiály fy. Junkers.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Zajímavosti