FAA navrhuje pokutu pro Boeing kvůli bezpečnostním pochybením

03.10.2025

FAA navrhuje trestní pokutu pro Boeing kvůli problémům s bezpečností letadel 737, odhaleným po incidentu letu Alaska Airlines 737 MAX 9. Problém se týkal nejen výrobních nedostatků, ale i nedostatečného dohledu a přísnějších regulačních opatření.

FAA navrhuje pokutu pro Boeing kvůli bezpečnostním pochybením
FAA navrhuje pokutu pro Boeing kvůli bezpečnostním pochybením (Zdroj: Boeing)

Federální letecká správa Spojených států (FAA) nedávno navrhla uložit pokutu ve výši 3,14 milionu dolarů společnosti Boeing. Tato pokuta se týká porušení bezpečnostních předpisů při výrobě letadel Boeing 737 a nedostatečného dohledu, které vyšly najevo po incidentu s letadlem Alaska Airlines 737 MAX 9 z ledna 2024, kdy došlo k odtržení krytky výstupních dveří během letu. Tyto problémy byly zjištěny v období od září 2023 do února 2024.

Kontroverzní regulační obvinění

Inspektoři FAA zadokumentovali „stovky“ porušení systému kvality nejen v Boeingově továrně na výrobu 737 v Rentonu, stát Washington, ale i v závodě Spirit AeroSystems ve Wichitě, Kansas, kde se vyrábějí trupy těchto letadel. FAA rovněž obvinila Boeing z toho, že předložil k certifikaci dva letouny, které nesplňovaly požadavky na letuschopnost, čímž porušil vlastní kvalitativní postupy. Boeing má nyní 30 dnů na reakci na navrhované sankce.

K incidentu došlo při letu Alaska Airlines 1282, kdy vyšetřovatelé z Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) zjistili, že chybně nainstalované šrouby u zátky střední výstupní dveře po úpravách vedly k selhání více systémů a odtrhnutí krytu dveří.

Výzvy ve výrobě a plány do budoucna

Boeing v současnosti vyrábí 737 MAX v tempu 38 letadel měsíčně. Viceprezident pro kvalitu Doug Ackerman oznámil, že společnost plánuje zvýšit produkci na 50 letadel měsíčně do roku 2026, přičemž toto navýšení bude záviset na schválení FAA.

V reakci na tyto problémy Boeing zavedl zlepšené kontrolní plánování, které zajistí správnou instalaci všech dveřních zátek v souladu se specifikacemi, včetně nových inspekcí montáží jak v továrnách, tak u dodavatelů.

Posílení kultury bezpečnosti

Nárůst hlášení o bezpečnostních problémech o 220 % mezi lety 2023 a 2024 ukazuje, že nový nástroj „Speak Up“ zlepšuje interní komunikaci a buduje bezpečnostní kulturu ve firmě, uvádí hlavní inženýrka projektu 737 Julie Brightwell.

FAA si ponechává pravomoc provádět inspekce každého 737 MAX a 787 před jejich dodáním, což je změna oproti dřívější praxi, kdy tyto úkoly byly delegovány na výrobce. Důvěra ve výrobní procesy se bude obnovovat na základě klíčových ukazatelů výkonnosti.

Historický kontext a průmyslový dopad

Tato událost je dalším z řady problému, které začaly haváriemi 737 MAX v letech 2018 a 2019, což vedlo ke globálnímu zákazu provozu těchto modelů. Případ zdůrazňuje, že v leteckém průmyslu je bezpečnost nesmírně důležitá a že i zdánlivě malé nedostatky mohou mít vážné důsledky.

Zdroj: AeroTime

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář