V inzerátech se podle úřadů objevují formulace, že kupující musí „sám určit letovou způsobilost“ prodávaného dílu a že prodejce „nepřebírá žádnou odpovědnost“. Podobné deklarace jsou jasným signálem, že díl nemusí pocházet z ověřeného zdroje a nemusí být schválen pro instalaci na letadle.
Bez řádné dokumentace letadlo ztrácí letovou způsobilost
Pokud je takový díl nainstalován bez příslušné dokumentace – například bez platného osvědčení typu EASA Form 1 nebo ekvivalentního certifikátu – letadlo tím automaticky ztrácí letovou způsobilost. Zodpovědnost přitom nese nejen majitel stroje, ale také osoba nebo organizace, která díl do letadla nainstaluje.
Pokuta za podobné porušení může dosáhnout až pěti milionů korun. Kromě finančních sankcí pak hrozí i ohrožení bezpečnosti letu, což je hlavním důvodem, proč úřady důrazně varují před nákupem neověřených dílů na internetových tržištích.
Doporučení pro piloty a majitele letadel
ÚCL i FAA doporučují věnovat zvýšenou pozornost dílům nabízeným mimo schválené distribuční kanály. Provozovatelé by měli vždy ověřit:
-
původ dílu a jeho historii,
-
platnou dokumentaci a certifikaci,
-
že instalaci provádí oprávněný personál.
Levnější komponent bez jasného původu může ve výsledku znamenat mnohem vyšší náklady – a v krajním případě ohrozit životy.
Zdroje: ÚCL, FAA