Jednání o převzetí v pokročilé fázi
Podle informací z oboru mají být jednání mezi vedením LOTu a majiteli Smartwings v pokročilém stadiu. Polský dopravce dlouhodobě usiluje o rozšíření svých aktivit v regionu a akvizice Smartwings by mu umožnila výrazně posílit přítomnost na českém trhu i v segmentu rekreační dopravy.
Zástupci obou společností dosud oficiálně jednání nepotvrdili. Lze ale předpokládat, že případný obchod by podléhal schválení regulačních orgánů v obou zemích a také Evropské komise.
Smartwings po konsolidaci
Společnost Smartwings je největším českým leteckým dopravcem a patří mezi významné evropské poskytovatele charterových letů. Z původního Travel Service se vyvinula do podoby mezinárodního dopravce s pobočkami v několika zemích střední Evropy.
Po odchodu čínských akcionářů v roce 2024 se stoprocentním vlastníkem stal podnikatel Jiří Šimáně. Tím skončilo dlouhé období složité vlastnické struktury a firma se vrátila pod českou kontrolu.
Flotila Smartwings v současnosti čítá více než čtyři desítky letadel, převážně typů Boeing 737 NG a MAX, doplněných o Airbusy A320 a A220. Společnost provozuje pravidelné i charterové lety z Prahy, Brna, Ostravy, Bratislavy, Varšavy a dalších evropských měst.
LOT hledá růst v regionu
LOT Polish Airlines v posledních letech rozšiřuje své působení mimo domácí trh. Vedle hlavního uzlu ve Varšavě otevřel dopravce nové báze v Krakově a Berlíně a postupně buduje pozici regionálního hráče s ambicí konkurovat velkým evropským dopravcům.
Získáním Smartwings by LOT výrazně posílil v segmentu dovolenkových letů a získal přístup k novým destinacím i provozním základnám. Akvizice by mohla přinést také možnosti sdílení flotily, koordinaci údržby a společné plánování kapacit během sezónních výkyvů.
Dopady na český trh
Případné převzetí by mělo zásadní dopad na české letectví. Smartwings dlouhodobě zajišťují většinu charterových kapacit z tuzemských letišť, a jejich vstup do skupiny zahraničního dopravce by mohl změnit tržní rovnováhu.
Změny by se mohly dotknout nejen spolupráce s českými cestovními kancelářemi, ale i síťové nabídky z Prahy, která by mohla být více propojena s hubem ve Varšavě.
Naopak by se Smartwings mohly dostat k finančně stabilnějšímu zázemí, širšímu přístupu k leasingům a lepšímu využití letadel mimo hlavní sezónu.
Integrace bude výzvou
Spojení dvou rozdílných modelů – síťového dopravce a charterové společnosti – však může být provozně náročné. Rozdílné firemní kultury, struktury smluv i způsob prodeje kapacity by vyžadovaly pečlivé sladění.
Zůstává otázkou, zda by Smartwings nadále fungovaly jako samostatná značka, nebo by se postupně začlenily pod značku LOT. Stejně tak není jasné, jak by se převzetí promítlo do zaměstnanecké struktury a budoucí strategie na českém trhu.
Významný krok ve střední Evropě
Pokud by k akvizici skutečně došlo, šlo by o největší letecký obchod ve střední Evropě za poslední desetiletí. LOT by tímto krokem posílil své regionální postavení a Smartwings by získaly přístup k silnému partnerovi s mezinárodním zázemím.
Zatím však není nic jisté. Jednání pokračují a jejich výsledek ukáže, zda se na českém nebi skutečně zrodí nový regionální letecký hráč.
Zdroje: Aerotime, MoneyPL, Smartwings, LOT