LOT Polish Airlines se údajně blíží převzetí Smartwings

12.11.2025 10 příspěvků

Polský národní dopravce LOT Polish Airlines má podle informací z leteckého průmyslu jednat o převzetí české společnosti Smartwings. Pokud by se transakce uskutečnila, šlo by o jednu z nejvýznamnějších leteckých akvizic ve střední Evropě za poslední roky.

LOT Polish Airlines se údajně blíží převzetí Smartwings
LOT Polish Airlines se údajně blíží převzetí Smartwings (Zdroj: Smartwings)

Jednání o převzetí v pokročilé fázi

Podle informací z oboru mají být jednání mezi vedením LOTu a majiteli Smartwings v pokročilém stadiu. Polský dopravce dlouhodobě usiluje o rozšíření svých aktivit v regionu a akvizice Smartwings by mu umožnila výrazně posílit přítomnost na českém trhu i v segmentu rekreační dopravy.

Zástupci obou společností dosud oficiálně jednání nepotvrdili. Lze ale předpokládat, že případný obchod by podléhal schválení regulačních orgánů v obou zemích a také Evropské komise.

Smartwings po konsolidaci

Společnost Smartwings je největším českým leteckým dopravcem a patří mezi významné evropské poskytovatele charterových letů. Z původního Travel Service se vyvinula do podoby mezinárodního dopravce s pobočkami v několika zemích střední Evropy.

Po odchodu čínských akcionářů v roce 2024 se stoprocentním vlastníkem stal podnikatel Jiří Šimáně. Tím skončilo dlouhé období složité vlastnické struktury a firma se vrátila pod českou kontrolu.

Flotila Smartwings v současnosti čítá více než čtyři desítky letadel, převážně typů Boeing 737 NG a MAX, doplněných o Airbusy A320 a A220. Společnost provozuje pravidelné i charterové lety z Prahy, Brna, Ostravy, Bratislavy, Varšavy a dalších evropských měst.

LOT hledá růst v regionu

LOT Polish Airlines v posledních letech rozšiřuje své působení mimo domácí trh. Vedle hlavního uzlu ve Varšavě otevřel dopravce nové báze v Krakově a Berlíně a postupně buduje pozici regionálního hráče s ambicí konkurovat velkým evropským dopravcům.

Získáním Smartwings by LOT výrazně posílil v segmentu dovolenkových letů a získal přístup k novým destinacím i provozním základnám. Akvizice by mohla přinést také možnosti sdílení flotily, koordinaci údržby a společné plánování kapacit během sezónních výkyvů.

Dopady na český trh

Případné převzetí by mělo zásadní dopad na české letectví. Smartwings dlouhodobě zajišťují většinu charterových kapacit z tuzemských letišť, a jejich vstup do skupiny zahraničního dopravce by mohl změnit tržní rovnováhu.

Změny by se mohly dotknout nejen spolupráce s českými cestovními kancelářemi, ale i síťové nabídky z Prahy, která by mohla být více propojena s hubem ve Varšavě.

Naopak by se Smartwings mohly dostat k finančně stabilnějšímu zázemí, širšímu přístupu k leasingům a lepšímu využití letadel mimo hlavní sezónu.

Integrace bude výzvou

Spojení dvou rozdílných modelů – síťového dopravce a charterové společnosti – však může být provozně náročné. Rozdílné firemní kultury, struktury smluv i způsob prodeje kapacity by vyžadovaly pečlivé sladění.

Zůstává otázkou, zda by Smartwings nadále fungovaly jako samostatná značka, nebo by se postupně začlenily pod značku LOT. Stejně tak není jasné, jak by se převzetí promítlo do zaměstnanecké struktury a budoucí strategie na českém trhu.

Významný krok ve střední Evropě

Pokud by k akvizici skutečně došlo, šlo by o největší letecký obchod ve střední Evropě za poslední desetiletí. LOT by tímto krokem posílil své regionální postavení a Smartwings by získaly přístup k silnému partnerovi s mezinárodním zázemím.

Zatím však není nic jisté. Jednání pokračují a jejich výsledek ukáže, zda se na českém nebi skutečně zrodí nový regionální letecký hráč.

 

Zdroje: Aerotime, MoneyPL, Smartwings, LOT

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Vizitka

12.11.2025 v 14:18 Ten co tančí s motorkou

Byla by to taková "krásná" tečka za tím, jak si Češi prodali svého národního dopravce. Nojo, takoví jsme my :-) Měli jsme zůstat po Rakouskem :-P

Odpovědět

konec csa

12.11.2025 v 14:37 m

Tímto bude končit dlouhá historie čsl letectví. Nakonec zbytky čsa skončí v polské státní společnosti. Dopady na ruzyňské letiště asi budou celkem znatelné, předpokládám že si poláci přesunou většinu zázemí k sobě. 

Odpovědět

RE: konec csa

12.11.2025 v 17:19 Mav

A proč by to jinak dělali....

Odpovědět

RE: konec csa

13.11.2025 v 9:40 Emil

.....celkem znatelné....

Alespoň přestanou prudit s novou dráhou, která, prý, není vůbec potřeba ....

Odpovědět

Konec.

12.11.2025 v 16:31 Mav

  Někteří Novodobí  Čechové  se asi řídí  heslem:  Carpe Diem....  Naši Předkové z první Republiky byli  jinačí borci... Některé z nás by asi za To nakopali Někam.... , bohužel... https://www.youtube.com/watch?v=SGp8WejoQKE

Odpovědět

RE: Konec.

14.11.2025 v 9:45 Vaclav

Ja si nemyslim ze kdyby to prevzala LOT tak by to byla tragedie. Naopak, tragicke bylo ceske vedeni CSA jak je znamo. LOT nakupuje Dreamlinery, rozsiruje sluzby, proste je to mistni dravec. To jen my se na ne porad jeste divame svrchu a je to trapne.

Taky jsem na Hospodarkach cetl, ze reditel Ruzynskeho letiste tomu brani, aby zabranil "overturismu". No to me podrz, to je snad mozne jen u nas.

https://archiv.hn.cz/c1-67811570-na-natlakovou-hru-aerolinek-nepristoupime-praze-by-hrozila-kanibalizace-stavajicich-linek-a-overturismus-rika-sef-letiste

Odpovědět

ČSA ako SAS

14.11.2025 v 14:38 Martin

Menej znalému človeku by mohlo napadnúť, že ČSA mohli aj po rozdelení federácie fungovať na spôsob škandinávskej SAS. Na spoločnom trhu by mali zrejme väčšie šance na prežitie.

Nuž nemohli, pretože už v roku 1991, keď sa o rozdelení ešte neuvažovalo, začal štát pre prepad leteckej dopravy hľadať strategického partnera. Mala ním byť spoločnosť Air France a Európska banka pre obnovu a rozvoj. Obe získali v podniku rovnaký podiel: 19,1 percenta. "Z obchodného registra vyplýva, že štátny podnik ČSA bol prevedený z kompetencie federálneho Ministerstva dopravy a spojov ČSSR do kompetencie Ministerstva pre hospodársku politiku a rozvoj ČR, vtedy republikového, v marci 1992," vraví Ondřej Jakob, hovorca českého ministerstva financií. Aj po privatizácii podniku mali v ňom podiel, okrem investorov, slovenského i českého FNM, aj mestá Bratislava, Poprad a Košice. Postupom času ich však získalo Ministerstvo financií ČR. Pri delení republík tak Slovensko už nemalo právny nárok na majetok ČSA.Každopádne škoda, že 

Odpovědět

Csa

15.11.2025 v 22:06 Pavel M.

Vy jste s tím CSA všichni nějak nemocný. Firmu vedla banda státních blbů co akorát kradla a neuměla prodat služby a o zbytek se postarala nenažranost pilotů . Žádný důvod k pokračování , už se s tím konečně nějak srovnejte . 

Odpovědět

RE: Csa

16.11.2025 v 7:17 Pepa

Pavle, vy budete jeden z těch zahořklých zaměstnanců TVS, že? Od doby Tvrdíka a jeho následovníků (a v té době byli piloti ti, kteří si dobrovolně snížili platy na půlku, a to nemuseli - aby firma přežila, o nějaké nenažranosti asi moc nemůže být řeč) jste přeskočil dobrých 15 let, během kterých bylo ČSA příjemná, dynamická a zdravě rostoucí firma plná nadšenců. Ani covid neukončil AOC - to dokázal až pravý hrobař CŠA, soudruh Vik, což je u sto let staré firmy opravdu manažerský počin roku. A pokud teď ty zbytky koupí Poláci, bude to opravdu symbolická tečka za ČSA a prací našich předků, která o nás něco vypovídá. 

Odpovědět

RE: Csa

17.11.2025 v 11:09 MilanFox

Plně s vámi souhlasím. Nemělo to šanci na úspěch. ČSA se mělo zprivatizovat mnohem, mnohem dříve. 

Odpovědět

Přidat komentář