Rok 2025 se podle americké společnosti Lockheed Martin zapsal do historie programu F-35 Lightning II jako dosud nejúspěšnější. Nejrozšířenější stíhací letoun páté generace zaznamenal rekordní tempo výroby, významné technologické posuny i další rozšíření mezi evropskými uživateli. Vývoj, který byl v minulosti často kritizován kvůli nákladům a zpožděním, tak podle výrobce vstoupil do nové, stabilnější fáze.
Rok rekordů pro stíhačky F-35 (Zdroj: Lockheed Martin)
Rekordní výroba a tempo dodávek
Lockheed Martin oznámil, že v průběhu roku 2025 bylo zákazníkům dodáno celkem 191 letounů F-35, což představuje nejvyšší roční objem v historii programu. Dosavadní maximum činilo 142 strojů. Nárůst produkce má odrážet zlepšenou organizaci dodavatelského řetězce i stabilizaci výrobních procesů u všech tří variant letounu – F-35A, F-35B a F-35C.
Podle vedení programu jde o klíčový signál směrem k uživatelům i politickým představitelům, že je projekt schopen dlouhodobě udržitelného provozu navzdory své technologické složitosti.
Milion letových hodin a rostoucí globální flotila
Dalším symbolickým milníkem bylo dosažení hranice jednoho milionu nalétaných hodin celé flotily F-35. Počet provozovaných letounů se přiblížil k hranici 1 300 kusů a typ je nyní ve výzbroji dvanácti států po celém světě.
„Dosažení těchto hodnot potvrzuje nejen spolehlivost platformy, ale i hloubku mezinárodní spolupráce,“ uvedl Chauncey McIntosh, viceprezident a generální manažer programu F-35 ve společnosti Lockheed Martin.
TR-3: softwarový základ další generace schopností
Zásadní technologickou událostí roku 2025 bylo dokončení a zavedení modernizovaného softwarového balíku TR-3 (Technology Refresh 3). Ten představuje základ pro další rozvoj bojových schopností F-35, včetně zpracování dat, elektronického boje, stealth charakteristik a integrace budoucích zbraňových systémů.
TR-3 je zároveň nutným předpokladem pro následující modernizační krok označovaný jako Block 4, který má výrazně rozšířit operační možnosti letounu.
Bojové nasazení a operační zkušenosti
Rok 2025 přinesl také další potvrzení bojové hodnoty letounů F-35. Podle dostupných informací se stroje tohoto typu podílely na několika aliančních operacích, kde měly sehrát roli při potlačování protivzdušné obrany a ochraně vzdušného prostoru NATO.
Americká námořní pěchota zároveň uvedla, že její letouny F-35B dosáhly během jednoho operačního nasazení téměř 5 000 letových hodin bez vážné nehody, což je v kontextu letounů páté generace významný údaj.
Evropa masivně posiluje flotily F-35
Evropské státy v roce 2025 pokračovaly v rozšiřování svých flotil:
Itálie navýšila svou objednávku o dalších 25 letounů,
Dánsko rozšířilo flotilu o 16 strojů,
Finsko oslavil výrobu svého prvního F-35,
Belgie převzala první letouny na domácí základně,
Norsko dokončilo celý objednaný balík dodávek.
Evropa se tak stává jedním z hlavních pilířů programu, a to nejen jako uživatel, ale i jako výrobní partner.
Česká republika a F-35
Česká republika uzavřela kontrakt na 24 letounů F-35A v lednu 2024. Prvních šest strojů má být dodáno do roku 2029 a poslouží především k výcviku českých pilotů ve Spojených státech. Další dodávky budou následovat postupně až do roku 2034.
Část českých letounů bude vyrobena v italském závodě Cameri, který je jedním z hlavních evropských center finální montáže F-35.
Největší kontrakty v historii programu
V září 2025 byla podle výrobce uzavřena rámcová dohoda na výrobu a dodávku až 296 letounů F-35 v hodnotě přibližně 24 miliard dolarů. Jde o největší kontrakt v historii programu, který má zajistit stabilní produkci na několik dalších let.
Výrobní síť F-35 dnes zahrnuje závody ve Spojených státech, Spojeném království a Itálii, přičemž do programu je zapojeno více než 1 500 dodavatelů po celém světě.
Budoucnost programu F-35
Program F-35, jehož kořeny sahají do roku 1996, si i po téměř třech desetiletích udržuje pozici klíčového pilíře moderního bojového letectva. Přes dřívější kontroverze se Lightning II stal standardem letectev NATO i dalších spojeneckých států.
Rok 2025 podle Lockheed Martin ukázal, že F-35 není jen technologickým experimentem, ale plně vyzrálou bojovou platformou, která bude určovat podobu vzdušné nadvlády minimálně v následujících dvou dekádách.
Zdroje: Flying Magazine, AeroTime, Aviation Week & Space Technology, Lockheed Martin, National Interest, Arabian Defence, U.S. Department of Defense, Joint Program Office F-35, Ministerstvo obrany ČR
Proč plácáš nesmysly bez důkazů čecháčkovský neználku? Vy Čecháčci jste opravdu tragédi, umíte jenom lhát, proto se vám ani ta republika nepovedla a nevede. Nejlépe by vám bylo u genetické přízně, Rusáků. Ti také umí jenom lhát. To bude asi nějaká ta vaše slovanská tradice.😂
Pane Doucho, proč tolik zbytečného nacionalismu, asi jste si špatně přečetl komunikační kartu. Je zbytečné si nalhávat, že to letadlo nejde vypnout. Všechno, v čem jsou moderní čipy a software a má to konektivitu, tak jde na dálku vypnout. I váš telefon, vaše televize, vaše auto. Není to nějaký kalašnikov, který když chytíte do ruky, tak jej můžete obrátit proti komukoliv a nikdo s ním nic neudělá. Naopak, Američani by byli dětsky naivní, kdyby to u toho letadla tak bylo. A oni naivní určitě nejsou, takže nezabudovat do software zadní vrátka a nemít k nim klíče by vůbec nedávalo smysl. Stejně tak na úrovni čipů je dneska běžné, že jej můžete na dálku zablokovat na hardwarové úrovni a nic s tím pak už nehne. Ani nový (nebo starý) software na něm pak už nespustíte, prostě je jeho fungování ukončeno. To není ze zlé vůle, moderní čipy mají v rámci současných požadavků na zabezpečení zabudováno řízení životního cyklu pomocí nevratně přerušovaných spojů přímo na čipu. A přerušení té poslední spojky jej prostě vypne. Tak to běžně výrobci dělají. I když budete lidumil a v zákaznickém software si žádná zadní vrátka neponecháte, výrobce čipu tuto možnost stejně mít bude. A ten výrobce je pochopitelně americký a v rámci národní bezpečnosti bude jistě se státem ochotně spolupracovat. Prostě se smiřte s tím, že co má v sobě software a konektivitu, to vám nikdy tak docela patřit nebude. To je realita současných technologií, klidně můžete mávat fakturou na lampárně, že je to vaše a nikdo nemá právo.
Jako máte i nemáte pravdu... Já kdybych si kupoval něco tak drahého, tak bych se do toho šťoural asi víc, než jen spoléhal na smlouvu a fakturu... To éro si pořádně prolezl a chtěl vědět a vyzkoušel si nakonec i mód bez uplinku a způsob jak se do něj dostat apod... to letadlo je bojové, takže musí fungovat i když mu něco ustřelí a není online... předpokládám modulární elektroniku apod... takže tak jednoduché to nebude... a dávat tam backdoor je pro výrobce dost riskatnní věc vzhledem k použití toho stroje... předpokládám, že to bude komplexní velmi sofistikovaný systém včetně komunikace s ostatními systémy na bojišti a jasnými pravidly co lze a nelze na dálku a jak včetně komplexních scénářů co se bude dít pokud integrita systému půjde v řiť... Napsat , že Trump má vypínač u postele :) je čistá spekulace s nulovou hodnotou... mějte pěkný den...
Poslední nejvýkonnější processor, který nemá Zadní vrátka na 3 ringu je AMD FX 8370 Bulldozer. Ačkoliv byl na firmu vyvíjen veliký tlak na jeho umístění do čipu, ta kontrovala, že je před krachem, a pokud to vláda opravdu chce, tak bude muset zaplatit vývoj toho čipu nanovo. k tomu nedošlo. A tak tyto procesory jsou poslední, kdy vám v počítači jednoduchým způsobem Nikdo vrata neotevře....
Nezbývá než doufat, že Trump nenechá Babiše unést,
13.01.2026 v 15:29
Josef
stejně jako neposlušného Madura, pokud se vláda rozhodne odstoupit od smlouvy o nákupu šrotu značky F-35. Snad půjde místo toho vyjednat nákup protivzdušných systémů na úrovni Patriotů. Armáda je v ochraně strategické infrastruktury prakticky bezbranná a je s podivem, že ani obecně známé reálie konfliktu na Ukrajině nic na domácí scéně nezměnily.
Největší zrada nepřichází zvenčí, ale z vládních lavic. F-35 jsou pro nás bezpečnostní riziko. Proč?
Dánsko poskytlo Ukrajině v poměru ke své ekonomice nejvíce zbraní ze všech zemí. Devatenáct stíhaček F-16, všech devatenáct samohybných děl ráže 155 mm Caesar, téměř sto tanků, desítky bojových vozidel pěchoty a k tomu miliardy eur na nákup munice a podporu ukrajinského režimu. A nyní této zemi hrozí anexí a obsazením území člen NATO – tedy téže organizace, od níž Dánsko tyto zbraně nakupovalo z peněz vlastních daňových poplatníků. Tomu se říká karma.
Politici jednají jako lidé bez rozumu a občané jim to dovolují.V naší zemi je situace podobná. Fialova vláda tvrdila, že na Ukrajinu poslala podle ministra Lipavského tři miliardy korun na muniční iniciativu, ale ve skutečnosti čeští daňoví poplatníci zaplatili sedmnáct miliard. Premiér Fiala a ministryně Černochová uváděli, že celkový objem muniční iniciativy je zhruba devadesát miliard. Andrej Babiš však zjistil, že jde o částku dvě stě sedmdesát čtyři miliardy.Opravdu jako Česká republika odesíláme takové obrovské sumy? A komu to má prospět? Politikům, kteří za chvíli odejdou z funkcí a koupí si z provizí ze zbrojního průmyslu zlaté záchody? Nám? Tím, že povolají naše syny a vnuky do války za cizí zájmy?Každý jednotlivý člověk se může této zlovůli vzepřít. Nepodporujte válku na žádné straně a pod žádnou záminkou! A F-35 není nic jiného nž jaderný nosič a dálkově vypnutelný. Bohužel. Kdo četl zprávu John A. Tirpak o F35 z r. 2023 má jasno. Vyhledejte si!
Každý z nás může něco udělat proto, aby byl mír.Povím vám svůj příběh.Oslovil mě sympatický muž z východu s nabídkou rozjet velkosériovou výrobu mých leteckých motorů, které jsem konvertoval z automobilových. Mají velký výkon, jsou levné, opravitelné a s čínskými lidskými zdroji i materiálem by se prý dalo do půl roku vyrábět.Ukazoval mi nové výrobní haly, vysvětloval, že budu šéfem provozu, že budu mít mimořádně vysoký plat, že si pod sebe mohu vzít kohokoli budu potřebovat a že stroje do haly dodají přesně podle mých požadavků. Nabízel mi přestěhování celé rodiny do Číny, vše zajištěné, vše zaplacené.Tvrdil, že mé motory půjdou do celého světa a budou se montovat na drony, aby zajišťovaly lepší signál sítí 5G a podobné účely. O válečných dronech nepadlo ani slovo. Ale pochopil jsem to. Pochopil jsem kam až by to došlo, už jen kvůli té velkosériové výrobě. A odmítl jsem. Odmítl jsem statisícové platy i provize z prodeje, přestože jsem byl volný a mohl jsem odejít okamžitě.Nechci válku. Nikde. Vážím si zcela jiných hodnot. Lásky, přátelství, domova.Všechny lháře, politiky a válečné štváče pošlete tam, kam patří. Klidně buďte hrubí. Nic jiného si nezaslouží. Filip Zejda.
Filipe, i kdyby to bylo 17 mld. V 1000+ miliardach se vam zda obrovske? Vite ze nasi duchodci nas stoji 20tkrat tolik? Socialni davky nas stoji 10tkrat tolik. Zdravotnictvi (protoze neexistuje zadna spoluucast) taky alespon 10tkrat tolik. Vzdelani (kulhajici za Zapadem) taky cca desetinasobek. Tech 1.5% poslane na Ukrajinu za to , ze oni brani uz 4 roky i nas pred rozpinavym Ruskem je opravdu pakatel. Pred kym nas brani nasi duchodci (nic proti duchodcum pochopitelne, to je jina debata).
Kdybych doma vymyslel neco svetoborneho a byl ve svete zajem to masove vyrabet a ja bych na to mohl dohlizet a jeste mit dobre haky a jeste cestovat - to je sen, uznani a penize - to bych asi neodmitnul. Konecne bych si mohl politat treba i s PC-12 nbo s tou Citation :) Asi jsem tedy valecny stvac, budu se s tim muset vyrovnat. Slava pacifistum (mel bych pro to i jadrnejsi vyjadreni, ale to je nepublikovatelne)
Chtěl bych slyšet pane Zejdo, váš návrh řešení aktuální války na Ukrajině, když všechno je podle Vás špatně? Vždycky, když někdo hlásá tyhle nározy jako vy a bohužel i aktuálních vladní politici, už ani korunu a ani jednu zbraň pro Ukrajinu, tak si sakra říkám, jak to chce teda řešit.
Vy byste asi očividně nejraději Ukrajině sebral všechny zbraně a nechal Rusko, ať si vezme celou zemi? Protože, jak to tak vypadá, Putin nemá moc zájem o to, aby dělal ústupky. Jediný, co jim v tom naštěstí zabránilo a brání, je jejich neschopnost a nadutost, že nad Rusa není.
Když tedy víte, jak to všechno dělala Fialova vláda špatně, tak vy, jako člověk očividně velice všeznalý a inteligentní víte, jak se to má přesně vyřešit. Prosím tedy o vaše řešení konfliktu. A řešení stylu, je to jejich boj, jejich země, kašleme na ně, opravdu neberu jako řešení. Myslím, že my jako Češi, máme s tímto stylem řešení konfliktů svoje zkušenosti a taky se nám to nelíbilo.
A ještě nakonec teda, nikde jsem nečetl, že by naše děti a vnuci měli povinnost mobilizovat a jít válčit do cizí země. Upřímně, s Vašimi názory v 99% opravdu nesouhlasím, ale neberu nikomu jeho názor. Jen tímto názorem jste u mě ještě více klesl, asi tak někam na úroveň Okamury a podobným rozvracečům společnosti.
RE: RE: Stíhačky F-35 a naše vlády. Rusko si jde pro Ukrajinu stejně jako USA pro Gronsko a Čína pro Taiwan..
20.01.2026 v 9:02
Filip Zejda
Diskuze je to co může obohatit všechny i o F-35. Je to zastaralý létající šrot se zadními vrátky k celému systému. USA chce prodávat velmi draze a naši politici chtějí provize v nekontrolované digitální měně. Tak jako s muniční iniciativou, když místní politici vyvezou dělostřelecké granáty za x a na ukrajině je prodají za 10x či 20x pak se zjistí, že přes zpravodajské služby uniklo snad přes 200 miliard. Pak tam jedou do válečné zony, aby se podívali na ty hřbitovy a vyzvednou si své nemalé bakšiše. Válka je pro ně bussines! Takže s Vaším komentářem, až na výjimku, nemám žádný problém. Každý je součástí něčeho, každý svět vnímá svým způsobem. Každý má jinou cestu. To je správné! Proč ale ta poslední věta? Jaký má smysl a jak obohacuje komunitu? Jaký je můj názor na Ukrajinu? Je to velmi složité téma, ale zjednoduším Vám ho. Rusko si jde pro Ukrajinu. USA pro Gronsko do Evropy. Čína pro Taiwan. Svět má své nové rozdělení a jaderné mocnosti ho akceptují. Pokud se něco mezmění na zcela jiné prioritě. Napsal bych, jako mnozí jiní, že my dva z toho nic neovlivníme, ale nebylo by to v souladu s mým přesvědčením. Efekt motýlího křídla a černé labuťě a další okolnosti mohou udělat velmi mnoho. Nejspíš přijdou těžké časy a i když máme rozdílné názory, nenapadejme se v osobní rovině a buďme k sobě laskaví. Je v tom síla! řešme F-35 a jejich necnosti a cenu a schopnosti ochránit vzdučný prostor ČR. Myslím, že to, co o nich už nyní vím, tak minimálně v poměru cena - výkon - zjistitelnost čínskými radary neuspěly! Tedy žádám zrušení a odstoupení od smlouvy. Podporuji vlastní Česká letadla, podporu místních inženýrů, našich fabrik. A vývoj PVO.
Zpráva: F-35 měl v roce 2023 problémy se spolehlivostí, udržovatelností a dostupností
8. února 2024 | Autor: John A. Tirpak
Americkou flotilu stíhaček F-35 v loňském fiskálním roce nadále trápily problémy se spolehlivostí, udržovatelností a dostupností (RMA) - podle výroční zprávy ředitele oddělení operačních zkoušek a hodnocení byly k dispozici pro provoz pouze v 51 procentech případů - oproti cílové hodnotě 65 procent.
„Provozní způsobilost flotily F-35 zůstává pod očekáváním a požadavky služby,“ uvádí se ve zprávě zveřejněné koncem ledna.
Použitelnost všech amerických letounů F-35 dosáhla svého vrcholu v lednu 2021, ale od té doby klesá, poznamenali autoři zprávy.
„Ve [fiskálním roce 2023] byla dostupnost letounů mírně nižší než ve FY‚22, poté co klesala po většinu FY‘21,“ hodnotí zpráva. „Dostupnost“ znamená, že letoun F-35 může plnit alespoň jednu z mnoha přidělených misí.
Výkonnost letounů F-35 v oblasti RMA byla v průběhu let předmětem mnoha slyšení v Kongresu a zpráv Úřadu pro vládní odpovědnost a Pentagon zahájil mnoho iniciativ, jejichž cílem bylo zvýšit míru schopnosti plnit úkoly.
Novější letouny - s osvědčenějšími součástkami - mají v rámci 20letého programu tendenci fungovat lépe než starší a Pentagon argumentuje tím, že složitost stealth a počítačově náročného letounu znamená, že jeho dostupnost by neměla být posuzována podle méně složitých dřívějších typů letounů.
Přestože F-35 stále nesplnil kritéria pro ukončení vývoje, aby mohl být zařazen do „plné sériové výroby“, letové hodiny, které flotila nasbírala, znamenají, že by měl být považován za do značné míry vyzrálý systém.
Do konce září 2023 bylo letectvu, námořní pěchotě a námořnictvu dodáno celkem 628 letounů F-35. Tento počet však nezahrnuje letouny ve vývojových zkouškách ani žádné z dokončených letounů F-35, které jsou nyní uskladněny a čekají na dokončení testů aktualizace Tech Refresh-3. Zpráva nehodnotí výkonnost letounů F-35 u zahraničních provozovatelů.
Zpráva uvádí, že letouny s bojovým kódem, které obvykle dostávají přednost při nákupu náhradních dílů a údržbě, dosahují nejlepších výsledků, pokud jde o dostupnost, a uvádí, že 61 % z nich je v průměru k dispozici každý měsíc. To však bylo stále pod cílem 65 procent a pouze v jednom měsíci fiskálního roku 2023 flotila F-35 tento cíl překonala. Napříč všemi letouny F-35 činil průměr 51 procent.
Z hlediska plné schopnosti plnit úkoly - což znamená, že letoun F-35 je „schopen plnit všechny přidělené úkoly“ - si letouny s bojovým kódem opět vedly lépe než celá flotila, ale cíle nedosáhly. V roce 2023 dosáhla flotila letounů s bojovým kódem průměrné měsíční míry schopnosti plnit úkoly ve výši 48 % oproti 30 % pro celou flotilu. Míra schopnosti plného plnění úkolů u zkušební operační flotily činila pouze devět procent. Letouny, které nejsou kódovány pro boj, zahrnují letouny odstavené z údržby, ve skladu nebo používané jako denní trenažéry.
Zpráva uvádí, že o něco více než polovina flotily - 51 procent ke konci září 2023 - je nyní bojově způsobilá.
Letouny označené jako „nedostupné“ jsou takto označeny, pokud jsou v depu nebo nemohou létat kvůli údržbě nebo problémům se zásobováním. Míra letounů vyřazených z provozu z důvodu zásobování činila 27 %; „relativně vyrovnaná“, ale „o něco horší“ než míra ve fiskálním roce 2023, uvádí zpráva. Od července 2021 má zhoršující se trend.
Letadla vyřazená z provozu z důvodu čekání na údržbu v roce 2023 činila 15 procent.
„Aby se zlepšila dostupnost letadel, měl by program pokračovat v úsilí o zlepšení systému údržby, zejména u společných procesů rozdělených mezi mnoho různých řidičů [neschopných plnit úkoly údržby], jako jsou opravy s malým počtem pozorování, doba vytvrzování lepidla pro připevnění hardwaru, jako jsou maticové desky,“ a zásobování dostatečným množstvím „nejkritičtějších“ náhradních dílů, po kterých je poptávka, uvádí zpráva DOT&E.
„Program by se měl také zaměřit na zlepšení spolehlivosti komponentů, které nejčastěji nejsou okamžitě dostupné,“ dodává zpráva.
Zejména u verze F-35A pro letectvo „přispěl k nižší dostupnosti letounů výrazný nedostatek plně funkčních motorů F135“.
To bylo částečně kompenzováno „agresivním úsilím programu o zavedení dodatečných skladových zdrojů, zlepšení efektivity skladů a robustnosti klíčových součástí motorů“ a zvýšením „počtu náhradních modulů připravených k vydání“, uvádí zpráva.
Nicméně „další zhoršující faktory, jako jsou problémy s vrchlíkem a únikovým systémem, přispěly ke stagnaci nebo mírnému poklesu dostupnosti“.
Jako letka F-35 stále nesplňuje standardy spolehlivosti a udržovatelnosti stanovené v dokumentu provozních požadavků, uvádí zpráva.
"F-35A splňuje dva a F-35B jeden ze tří požadavků na spolehlivost. Žádná varianta nesplňuje [všechny] požadavky na udržovatelnost,“ uvádí se ve zprávě.
Flotila F-35A měla po 75 000 letových hodinách dosáhnout hodnoty 20 středních letových hodin mezi kritickými poruchami. V roce 2023 však dosáhla pouze hodnoty 10,5, a to i přesto, že od svého zařazení do služby nasbírala více než 288 000 letových hodin. Varianta F-35B, provozovaná námořní pěchotou, a F-35C, provozovaná námořnictvem, rovněž nesplnily své cíle.
Hlavními příčinami kritických poruch byly „odstraňování problémů (včetně stability softwaru), upevňovací hardware (včetně maticových desek), dráty/trubky/kanálky/optická vlákna, rukojeť plynu, paměťové zařízení letadla, oprava [nízké pozorovatelnosti], pohotovostní letový displej, dveře pro doplňování paliva, poziční světlo,“ uvádí zpráva.
Doba opravy „kritických poruch“ byla u letectva dvojnásobná oproti provozním požadavkům, u námořní pěchoty téměř trojnásobná a u námořnictva více než dvojnásobná.
V kategorii průměrných letových hodin mezi opravami si všechny varianty vedly lépe, když u modelu A dosáhly 108 procent a u modelů B a C po 78 procentech.
Všechny varianty se přiblížily požadavku na „průměrný počet letových hodin mezi událostmi údržby (neplánované)“ nebo jej překonaly, přičemž letouny F-35 letectva a námořnictva tento požadavek překonaly o 110, resp. 120 procent, zatímco letouny námořní pěchoty dosáhly 80 procent cíle.
Doporučení DOT&E týkající se RMA se shodovala s doporučeními uvedenými ve zprávě z fiskálního roku 2022. Naléhala na pokračující zlepšování systému údržby a větší investice do náhradních dílů, „zejména pro motory F135, s cílem zkrátit prostoje letadel čekajících [na] náhradní díly rozvojem alternativních zdrojů oprav, včetně organických oprav“.
A nyní se zeptám. Skutečně si myslíte, že je nyní u F-35 vše po 3. letech v pořádku? Ne, jen mlhy okolo F-35 houstnou!
F-35 nejde vypnout na dálku, na dálku můžete zastavit aktualizace a postupně tak zhoršovat kvalitu letounu ve srovnání s letounem, který aktualizovaný je. Vždycky by mělo být možné provést restart se základním nastavením a nahrát ověřené aktualizace. Trvalo by roky, než by se výrazně zhoršila kvalita. USA jsou náš spojenec jak v NATO, tak v obchodu. To, co Trump obvykle kritizuje, je to, co kritizuje i většina českých politiků.
F-35A má ze všech tří verzí nejmíň problémů, většinu problémů se stealth způsobují arktické mrazy a pouštní horké a prašné prostředí - to u nás jaksi nehrozí. Většinu ostatních problémů řeší jak výrobce, tak uživatelé dalším vývojem a větším množstvím náhradních dílů.
Většinu těchto výkřiků způsobují ruské noky, které mají notičky z Kremlu - Rusko nemá ani zdaleka nic tak kvalitního, jako je F-35, proto se snaží působit přes zrádce a hlupáky.
Ked sa pozeram na rozhovory s pilotmi, ktori sa zucastnili cviceni, je to stale o tom istom. Moze ist jeden na jedneho, alebo 10 na jedneho, ked sa objavi F-35 boj sa skoncil. Nikto nema sancu.
Vymyslaju si to? Vymyslaju si to aj konkurencni vyrobcovia? Preco? Vymysleli si ze izrael behom par hodin uplne deklasoval iransku obranu? Vymysleli si ze venezuela s najlepsou obranou v juznej amerike si ani neskrtla?
Ak chce krajina svojim vojakom odopriet najlepsiu dostupnu vyzbroj, musi mat sakrametsky lepsie podlozene dovody nez "niekde som cital" (telegram? :D) alebo "urcite vedia vypnut". Citam to stale ale dokaz som nevidel.
Igi, znáte tu scénu, jak Bolek Polívka vysvětluje paní Chýlkové, jak se to má s vírou a důkazy v Boha a její přirození? Tak stejně je to i s vírou a důkazy o tom, jestli F-35 jde nebo nejde vypnout. Realita je taková, že důkaz pochopitelně nemáme a asi těžko nám jej někdo podá, to by se už muselo něco hodně zvrtnout a já tedy o takový scénář nestojím, raději snesu, že mě budete mít za noka. Technicky to možné je, zdaleka nemusí jít jen o nějaké aktualizace. A co si ve skutečnosti domluvil americký stát s výrobcem, to nám nikdo neřekne.
Na jednu stranu požadujete od druhých důkazy, na druhé straně to máte celé v rovině emocí, že "krajina odoprie svojim vojakom najlepšiu dostupnú výzbroj." Takové argumenty bychom si mohli odpustit, protože nejenom vojáci, všichni si jistě zaslouží to nejlepší, ale život je o tom, že zdroje jsou jaksi omezené a rizika je třeba řídit racionálně, jinak jsme na nejlepší cestě něco nedomyslet.
Takže sdělení o tom, že výrobce "jen pozastaví aktualizace softwaru" je nějak významně rozdílné s tvrzením, že ten předražený krám může dodavatel prostě vypnout?
Co dovolí základní tovární nastavení? Pojíždět, vzlet, okruh do 50NM od báze a do 5000ft?
nevíme, neznáme, teprve se dozvíme...možná.
Každopádně zmiňované statistiky o "operační provozuschopnosti" jsou varující.
Údajně seriová výroba a pořád něco odstraňují a vylepšují, a v mezidobí prostě cpou světu ten skvělý výtvor a chloubu letecké technologie. A "domácí odběratelé" se do odběru moc nehrnou.
Samozřejmě, starý kompl s windows 98 vám taky bude fungovat, ale raději jej nebudete zapojovat do internetové sítě, protože v tom okamřiku vám začnou nabíhat hlášky o nepřístupnosti nějaké aplikace, nebo se to prostě zasekne.
F-35 nemá pouze úlohu stíhače, je prý i nosičem jaderných zbraní...ty sice ČR nevlastní, ale to platilo i dříve a přesto někteří naši staří piloti ten manévr na jejich odhození trénovali..na starých sučkách a ty se řídily manuálně. Takže znovu, co dovolí uživateli tovární nastavení F-35?
Proběhlo zde i tvrzení, že kam jediný F-35 nastoupí, "tam vše v peklo uchvátí a nikdy nenavrátí"
A zde nastává čas na takové blbé otázky.
Jak se bude výrobce zázračného silostroje chránit v okamžiku, kdy by případným soupeřem US byla země, která tyto wunderwaffe vlastní také?
A proč si tedy Izrael vymrčel do jejich F-35 vlastní avioniku a software? Asi chtěl ušetřit na aktualizacích? To víte, tihle sionisti jsou přece hlavně na prachy. Nebo je tam něco jiného?
1) jak zastavit válku na Ukrajině: možná jednoduše. Vrátit Ukr do jejich původních hranic (1922). Neboť, přečtete-li si laskavě dějiny, valná většina současného Uk území je nakradena mezi lety 1923-65 (viz Kaganovič a Chruščov, za pomoci Stalina či Hitlera). Tj vrátit původně ruské území Rusům (vybojované v Rusko-Tureckých válkách), polské a litevské (Volyň) Polákům a Litevcům, další pak Maďarům, Rumunům či Moldavcům - a jen tak na okraj, Podkarpadskou Rus nástupnickému státu ČSR Slovákům. A bude klid. A že "válčí za nás..", no, tyhle blekoty různých Fialů a Lipavských (checht..), kterým jde hlavně o zisky ze zbrojení, tomu snad může uvěřit jen opravdový bezmozek. Nebo si snad myslíte, že Rusové opravdu cílí na Moravské naftové doly, probůh?
Popovídejte s kýmkoli z řad (dnes našich či aspoň u nás se vyskytujících) Volyňských Čechů či Rusínů o agresivních UKčkách, možná se dozvíte zcela jiné věci než z propagandistických blábolů ČT a spol. Zkuste to, na stavbách apod je jich poměrně dost.
Ale to byla jen reakce na předchozí. Takže hlavně:
2) U F-35 U NÁS ani tak nejde o nějaké blokování SW a tak, věc je mnohem jednodušší. Jde hlavně o astronomické provozní náklady (min10x grippen, ověřitelné všude na netu, umíte-li ovšem english, že..), = za současných podmínek zákonitě velmi osekaný výcvik.
A také o nesmírnou náročnost pozemní podpory, se kterou má problém např i RAF, jistě mnohem bohatší letectvo. U nás máme dnes v podstatě jedinou základnu, Čáslav, schopnou provoz zajistit. Z nouzových letišť (natož silnic) na rozdíl od Gripena, prostě operovat nemůžou. Dobře, náhradní dráhy: Náměšť, Brno, Pardubice, Mošnov, Ruzyně. Konec. Tedy pouhopouhých 6 (slovy ŠEST) raketek, a letectvo končí. Tj za "půl hodiny"?
Bylo zde zmíněno, že "kde se objeví F35 nepřítel prchá" Kde přesně? V místech naprosté převahy (USAF někde v "Umbajbajstánu")? Válka s Ruskem, eh. Kam ten klump doletí z oněch velmi sofistikovaných základen? 5 km za frontu? Atd, atd. Ale nic, škoda řečí, Pusťte si ČT, tam vám to příjemci provizí jistě dokonale vysvětlí. Howgh.
Na nesmyly ve stylu útoků na ČT, což je jediné opravdu objektivní médium v Čechách, s přísnými kodexy a dozorčími orgány, nebudu reagovat. Právě proto je takovým trnem v oku proruským trollům. Ale pojďme k tomu Vašemu zaručenému návodu, jak ukončit válku na Ukrajině.
„Vrátit Ukrajinu do hranic 1922“ není žádný mírový plán, ale historická fantazie, která by otevřela Pandořinu skříňku nekonečných konfliktů, protože kdyby se hranice měnily podle carských map, sovětských dekretů nebo imperiálních nároků, rozpadne se celý poválečný řád a Evropa se vrátí ke stavu permanentní války. Jih a východ Ukrajiny nebyly „původně ruské“, ale jen spravované impériem a kolonizované různými národy – imperiální správa nikdy nebyla národním vlastnictvím, jinak bychom dnes museli vracet Čechy Rakousku a Balkán Turecku. Rusko navíc ukázalo, jak to s tím sebeurčením (což je samo o sobě dost náročná otázka - vizte Katalánsko či Kosovo) v praxi: žádné svobodné referendum bez armády, cenzury a nátlaku neproběhlo a hlasování s kalašnikovem za zády je fraška, ne vůle lidu. Kdyby šlo o „nápravu historických křivd“, nezačíná Rusko plošnou invazí, ničením měst, vyháněním milionů lidí a rozbíjením infrastruktury – tohle není "oprava historie", ale klasická imperiální agrese. A tvrzení, že po ústupcích by byl klid, je buď naivita, nebo úmyslná vlastizrádná lež: ústupek agresorovi nikdy nepřinesl mír, jen precedent a pauzu na přípravu na další útok. Tvrdit, že válka by nebyla, kdyby se Ukrajina nebránila, je stejný logický nesmysl jako říct, že by nebylo znásilnění, kdyby se oběť nebránila...
Podla coho ste prosim urcil rok, ktory ma byt rozhodujuci pre urcenie hranic? Preco 1922? Preco sa hranice ukrajiny neurcia napriklad podla ukrajinsky hovoriacej populacie - scitanie obyvatelstva z roku 1897 (daleko za sucasnymi ukr hranicami)? Preco sa krym ma vratit rusku, ktore ho kontrolovalo od 1783, a nie krymskym tatarom ktori ho kontrolovali predtym? A preco sa ukrajinske uzemie ma vratit pred rok 1922, ale rusky daleky vychod sa nema vratit pred rok 1858 (vratit madzusko cine)? Vysvetlite prosim.
Pepo, on to Sh(i)t (pardo Shp) nemyslel vazne s tim rokem 1922, tim jen chtel zesmesnit nase nazory, prestoze my jsme nic tak smesneho jako vraceni uzemi samozrejme nenavrhovali. Mimochodem, pane Shp, ta Podkarpatska Rus pokud by se mela nekomu vracet , tak pochopitelne Rakousku i s celym Ceskoslovenskem :) To jen ja ted zase zesmesnuju smesny protiargument.
A tesi me nove pojmenovani ktere jsem si vyslouzil: "opravdovy bezmozek". To jeste za rameckem nemam :)
A do tretice o moravske naftove doly Rusakum s celou Sibiri plnou ropy fakt nejde, to jaksi chapu, prestoze jsem bezmozek. Rusaci ale mileradi by se tady opet usadili, protoze technicky na tom jsme porad o hodne lip nez prumerny Rusak, a hlavne budem klidne pracovat pro jakehokoli okupanta (Hitlera nebo Stalina) bez remcani, jak nase minulost (a nedejboze budoucnost, diky temto Vasim relativizujicim nazorum) ukazuje.
A do ctverice, vsimete si, ze ja nejsem bezmeznym zastancem F-35. Jen nesdilim ty amaterske posklebky z prekroucenych utrzku reportu o jejich chybovosti. Urcite je to drahe, a neni to bezchybne, jako kazda nova vec, ale ja netusim, cim by se to dalo nahradit lip. Spis dokonce myslim, ze mozna tech par stihacek, at uz Grippenu, nebo F-35, opravdu asi velky efekt nema proti mocnemu nepriteli. Spis bych se integroval do evropske armady necim, co opravdu umime. A to jsou snad chemici, zeniste a treba pruzkumaci a paragani... Ale je to samozrejme laicky a amatersky nazor jen tak do verejne diskuse. To jsem si dovolil dost na leteckem serveru, co?
Je smutné, že někdo může obhajovat zpravodajství z ČT a ČT 24. Vystupují tam neustále ti samí "správní" informátoři a mluví tak, že se normální člověk nesledující zahraniční zpravodajství (a vůbec to nemusí být ruské) nemůže o vzniku konfliktu a možnosti jeho ukončení a vlastně nesmyslnosti i jeho začátku dozvědět.
Celý problém je v tom, že po převratu na Majdanu (námi podporovaném) se zrušil status Ukrajiny jako neutrálního státu bez jednotek NATO, takže toho okamžitě využily nacionalistické síly a zvýšily tlak na východní oblasti, které s převratem a zákazem ruštiny nesouhlasily. To, že se počítalo s válkou jako destrukcí Ruska prostřednictvím sankcí a zabavování majetku muselo být jasné každému. Myslel jsem, že NATO skončí u ruských hranic díky hrozbám sankcí, tlaku různých opozičních typů ve smyslu Navalného a oligarchů majících peníze na západě a tím společně Rusko rozloží jako slabé a nedůvěryhodné. To se nestalo, protože zbytek světa se k této taktice nepřidal a zřejmě nepřidá ani pod Trampovým klackem.
Mír by mohl být velmi brzy, pokud by dal Zelenský svobodu Luhansku a Doněcku jako my jsme nechali Slovensko. Nikdy jsme ani slovákům slovenštinu nezakazovali. Musela by být dohoda, že na Ukrajinu nevstoupí vojáci z NATO a Ukrajina nevstoupí do NATO.
Myslím, že jde o všechno, kdy západ včetně nás potřebuje zdroje a Rusko si je chce nechat.
Proto velmi pochybuji, že na toto dlouhodobě Ruskem prosazované řešení USA s celým západem přistoupí. Oligarchům to nese peníze a ruský plyn a ropa půjde přes překupníky dál do Evropy. Válka pojede dál, protože navržená nová "mírová" dohoda neřeší dohodu o neutralitě, ale vstup vojsk NATO na Ukrajinu pod hlavičkou "mírové". To není řešení, to je jen boj o to aby lidé uvěřily, že Rusko mír nechce.
Popovídejte s kýmkoli z řad (dnes našich či aspoň u nás se vyskytujících) Volyňských Čechů či Rusínů o agresivních UKčkách, možná se dozvíte zcela jiné věci než z propagandistických blábolůPane Shp, na toto musím reagovat. Můj táta se narodil na Volyni a je mi dostatečně přes padesát let abych si velmi dobře pamatoval rozhovry s prarodiči. Blábolíte Vy. Většinový názor Volyňských Čechů je dost rozdílný oproti Vašemu. Souhlasit s Vámi mohu pouze v jednom - že Fialova vláda převážně blekotala; Ukrajincům udělala medvědí službu tím, jak se pořád zaštiťovala pomocí Ukrajincům a veškeré svoje kroky obhajovala tím, že jsme ve válce - to byla opravdu nehoráznost. A také tím, že a priori udělala ze všech ukrajinců světce. To samzořejmě není pravda, je mezi nimi spoustu lumpů, ale asi podobně jako v každém jiném národě. Ono to trošku souvisí s tím, jaký vzorek populace odejde ze své země. Nakonec, zeptejte se Němců nebo Švýcarů, co si myslí o Češích - dobře Vám z toho nebude. A když už mluvíte o historii Ukrajiny, zkuste si přečíst něco jiného, než volební letáky SPD. Nakonec, když chcete revidovat hranice Ukrajiny na rok 1922, to by možná Rakušaci mohli chtít revidovat svoje hranice na rok 1917 - to by pak získali Halíč. A my císaře pána...