Teploty klesají, začíná se odmrazovat

11.11.2008

Teploty klesají, začíná se odmrazovat
Teploty klesají, začíná se odmrazovat (Zdroj: Aeroweb.cz)

Odmrazovací postřik se před startem na letadla aplikuje v době, kdy se teploty začnou blížit nule a kdy hrozí vznik námrazy, která by mohla při vzletu negativně ovlivnit letové vlastnosti letadla. V letošním roce si posádky prvních letounů vyžádaly odmrazovací postřik již v říjnu. Odmrazovací sezóna oficiálně začíná v polovině října a končí v polovině dubna. Nicméně v permanenci jsou odmrazovací vozy především v období od prosince do března. České aerolinie, které zajišťují na pražském letišti v zimním období odmrazování většiny letadel, každoročně odmrazují podle počasí řádově 2000 letadel.

Běžná spotřeba odmrazovací kapaliny na odmrazení jednoho letounu typu Boeing 737 nebo Airbus A320 se pohybuje kolem 100 litrů. V případě, že je nutné odstranit větší vrstvu mokrého nebo namrzlého sněhu, může se spotřeba na jeden letoun pohybovat až kolem 600 litrů. Na pražském letišti jsou pro účely odmrazování letadel vyhrazeny stojánky, kde je zajištěn odvod odpadních vod a chemikálií do čističky odpadních vod.

K odmrazování letadel České aerolinie používají odmrazovací vozy, které využívají dva typy odmrazovací kapaliny a horkou vodu. První kapalina se promíchá v příslušném poměru s vodou a při teplotě nejméně 60°C se tímto roztokem postříká povrch letadla. Rozpustí se tak veškerý led a odstraní sníh z povrchu letadla. Důležité je ale především to, aby letadlo nenamrzlo znovu při samotném vzletu, kdy potřebuje veškerou energii pro let a nemůže mít tedy zapojeny vlastní odmrazovací prostředky, jako je například vyhřívání náběžných hran křídel apod. Proto většinou hned po prvním odmrazovacím postřiku přichází na řadu preventivní postřik druhou speciální kapalinou, která přilne k letadlu a nedovolí, aby voda k trupu letounu opět přimrzla.

Preventivní postřik je účinný řádově desítky minut, a tak se celý proces odmrazování letadla provádí až před samotným startem, tedy poté, kdy nastoupí cestující a letoun vyčkává před vstupem na vzletovou a přistávací dráhu. Postřik aplikují speciální vozidla, kterých České aerolinie vlastní čtyři.

Zdroj: TZ ČSA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář