Investice do nového informačního systému MRO v Českých aeroliniích

03.12.2008

Investice do nového informačního systému MRO v Českých aeroliniích
Investice do nového informačního systému MRO v Českých aeroliniích (Zdroj: Aeroweb.cz)
 České aerolinie zavedly nový integrovaný informační systém pro správu a řízení údržby letadel, tzv. MRO systém (Maintenance, Repair and Overhaul - údržba, opravy a revize). Implementace byla zahájena začátkem loňského září a dokončena letos v listopadu. Nyní bude následovat několikaměsíční období usazování systému, stabilizace a optimalizace procesů. Nový způsob řízení a plánování údržby výrazně sníží náklady a zefektivní fungování Technického úseku Českých aerolinií, který zabezpečuje opravy a údržbu vlastní letadlové techniky a své služby poskytuje také externím společnostem. České aerolinie tak pokračují v zefektivňování své činnosti, což je součást ozdravné Strategie OK 2006 – 2008.

Nasazení sofistikovaného systému MRO představuje významný potenciál pro růst produktivity a efektivity práce Technického úseku a zvýší tak konkurenceschopnost Českých aerolinií nejen jako leteckého dopravce, ale i jako subjektu působícího na mezinárodním trhu údržby letadel. Po dokončení velmi náročné implementace tento moderní plánovací nástroj zlepší proces plánování údržby letadel, umožní kvalitnější využití všech zdrojů, včetně personálních a materiálových, a zároveň umožní rozsáhlejší využívání dat ze systému sledování spolehlivosti. Za cíl si České aerolinie kladou mimo jiné výrazné zkrácení doby údržby či snížení skladových zásob leteckých náhradních dílů nejméně o 90 milionů korun,“ řekl viceprezident pro techniku Českých aerolinií Roman Planička. Pro České aerolinie je MRO systém jednou z nejvýznamnějších současných rozvojových investic, která se pohybuje v řádu desítek milionů korun.

Vítězem tendru na dodávku systému se stala společnost Swiss Aviation Software Ltd. s produktem AMOS. Systém eviduje veškeré jednotlivé údaje o letadlech Českých aerolinií a externích zákazníků, jako je počet nalétaných hodin nebo stáří a způsob provozování letounů, z nichž se odvozují požadavky na pravidelnou kontrolu a údržbu. Práce v jediném integrovaném systému tak bude proti množství dosud používaných aplikací jednodušší, přehlednější a tedy i rychlejší. Jednotný systém současně zaručuje velmi podrobnou, úplnou a prokazatelnou evidenci veškeré provedené údržby, oprav a revizí. Dlouhodobě v něm tedy bude možné jednoduše zpětně dohledat, jakým způsobem a s jakým výsledkem byla provedena konkrétní údržba, oprava nebo revize na konkrétních letadlech nebo jejich dílech, jako jsou jednotlivé konstrukční prvky, motory, ale také různá elektronická zařízení.

Nový integrovaný systém nahradí řadu dosud využívaných řešení, které již neumožňovaly další rozvoj opravárenských aktivit. České aerolinie se zavedením moderního komplexního informačního systému MRO dostanou v řízení údržby letadel na úroveň předních světových společností s obdobným zaměřením. Systém AMOS společnosti Swiss Aviation Software vychází z praxe nejvýkonnějších leteckých provozovatelů. Pomocí nového systému by si měla společnost nejen udržet stávající silné postavení na trhu, ale předpokládá, že jí umožní i další růst v této perspektivní oblasti podnikání.

Technici Českých aerolinií provádějí pravidelnou údržbu a revize své vlastní flotily, která v současnosti čítá 52 letadel typu ATR 42/72, Boeing 737, Airbus A319, A320, A321 a A310. Své služby, a to především tzv. těžkou údržbu, nabízejí také externím klientům, mezi které patří například SAS Norway, Transavia Airlines, Air Berlin, Lufthansa Technik a další.

České aerolinie provádějí technické revize svých letadel v souladu s mezinárodními pravidly, podle propozic daných výrobci letadel. Na kvalitu a četnost údržby dohlíží Úřad pro civilní letectví České republiky Oprávnění pro provádění údržby letadel Českým aeroliniím vydala Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA. Společnost je ale také držitelem licence vydané americkým úřadem pro civilní letectví FAA.
 
Zdroj: TZ ČSA 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář