Letecký simulátor u F AIR v Benešově

11.07.2009

V létě minulého roku benešovská společnost F AIR obdržela nový letecký simulátor Beechcraftu B200 od firmy Mextronix Systems Inc. Tuto událost jsme si nemohli nechat ujít, a tak jsme se simulátoru jeli podívat na zoubek.

Letecký simulátor u F AIR v Benešově
Letecký simulátor u F AIR v Benešově (Zdroj: Aeroweb.cz)

Cesta z Prahy ubíhala po dálnici poměrně svižně a za něco málo přes půl hodiny jsme již parkovali před hlavní budovou F AIR v Benešově. Počasí nám moc nepřálo, déšť, nízko se válející mraky a dohlednost slabý kilometr zvěstovaly, že do vzduchu se tentokrát asi nepodíváme. Simulátoru ale naštěstí špatné počasí nevadí, a tak jsme se vydali do teplíčka hlavní budovy.

Po ohřátí v briefingroomu, setkání s našimi dnešními průvodci a vzájemném představení jsme vyrazili k simulátoru. Byl jsem mile překvapen příjemným prostředím v hlavní budově. Tak takhle nějak si představuji pořádné zázemí k plánování a přípravě letu, ale i k odpočinku. V přízemí budovy se totiž nachází restaurace, kterou jsme na závěr také vyzkoušeli :) Když to člověk srovná se zázemím na některých letištích, darmo mluvit...

 

Otevřené dveře hangáru jsme nemohli jen tak minout

Opustili jsme hlavní budovu a kolem hangárů pokračovali do budovy B, kde je umístěn simulátor. Hangáry byly otevřené a proto jsme využili situace k prohlídce flotily, kterou F AIR disponuje. Vedle velkých dvoumotorových Piperů Seneca nebo Cessny 421 Golden Eagle nás zaujalo tmavě černé letadlo s jednou vrtulí vpředu a druhou tlačnou vzadu. Jednalo se Cessnu X337 Skymaster, která létala ve Vietnamu.

U nás jde o naprostý unikát a zajímavý je fakt, že toto letadlo, byť má dvě vrtule, můžete létat s kvalifikací SEP land:)

Ostrý test simulátoru

Po řádném nafocení a pokochání jsme dorazili do budovy se simulátorem. Simulátor je umístěn v klimatizované místnosti o rozměrech přibližně 10 x 6 m a panuje zde pohodová a uvolněná atmosféra. Po našem příchodu jsme měli možnost ještě krátkou chvilku sledovat probíhající výcvik před námi. Do šeré místnosti jen sporadicky zářily podsvětlené budíky a z reproduktorů se nesl zvuk vrtulových motorů. Za okny kabiny se objevila světla přistávací dráhy, jinak noc, tma, na virtuální obloze hvězdy. Kdybyste si odmysleli dveře vedoucí z místnosti ven, připadali byste si jako ve skutečném letadle.

Celé místnosti dominuje vlastní simulátor, který je věrnou kopií letounu Beechcraft B200, popř. po překonfigurování letounu Piper PA 34 Seneca V. Za sedadly pilotů kabina končí a přechází v pracoviště instruktora a operátora, který zde má umístěn počítač, na kterém může sledovat jednotlivé funkce letadla i let samotný a slouží i pro vyhodnocování letu.

Posádka před námi již skončila, a proto můžeme jít na věc. Usazuji se na pravé sedadlo a vzápětí je nahrán let a přede mnou se objevuje dráha, najednou všechno obživne, z reproduktorů jde zvuk motorů, ukazatele se rozhýbají a já letím. Musím přiznat, že jsem byl zcela uchvácen, zejména pak simulací působení sil na řízení. Přeci jenom v ostřejších obratech je potřeba se s řízením trošku poprat a zabrat. Simulace na mě působila hodně reálně, hlavně co se týče zpracování vlastního kokpitu. Když to srovnám s jinými „podomácku“ vyráběnými simulátory, působil na mě bytelně a profesionálně. To už jsem se ale přiblížil tak 5 "majlí" od dráhy a začal jsem v kokpitu pátrat po ovladači podvozku a klapkách. Podvozek jsem po chvilce našel na straně kapitána, páčku dolů, zvuk vysouvajícího se podvozku, klapky jsem si nacvakal od oka, tlačí mi to berany k tělu, je potřeba potlačit a jdeme na finále, dráha už je "coby i bez motorů doplachtil" :) Světe div se přistání se povedlo, dokonce i doprostřed dráhy, zasouvám klapky, plný plyn a řízení si bere kolega.

V zatáčkách se bojíte, abyste nespadli

Konečně mám trochu času rozkoukat se nejen po kokpitu, ale i ven. Kokpitu dominují analogové přístroje turbovrtulových strojů kombinované s moderním EFISem, uprostřed se nachází navigace Garmin a panel rádia. Venkovní zobrazení je velice realistické a obsahuje 3D modely letišť, budov, překážek a terénu, který navíc pokrývají satelitní snímky zemského povrchu. Simulátor používá pro projekci na plátno tři projektory a je tak dosaženo projekce v úhlu 180°. Jinými slovy i při pohledu ven bočním oknem vidíte správný obraz, což značně přispívá k realitě letu. Máte potom nutkání v náklonu se něčeho chytit, abyste nespadli :)

Simulátor umožňuje nejrůznější nastavení režimů, letových parametrů a simulaci až 170 závad a poruch letových systémů. Ovládací pracoviště umožňuje přehledně vyhodnotit danou lekci a získaný záznam výcvikového letu je možné přehrát. Výhodou simulátoru je kompatibilita s vícemotorovými pístovými či turbovrtulovými letouny a s letouny, které pro výcvik F AIR používá.

Simulátor je certifikován dle JAA FNPT II MCC a splňuje všechna nejnáročnější kritéria pro výcvik přístrojového létání na dvoumotorových letadlech (kurzy MEP(A), IR(A), CPL(A), ATPL(A), MCC(A)).   

Létáním na simulátoru lze ušetřit

Létáním na simulátoru lze i podstatně ušetřit. Např.  ve výcviku IR (A) je rozdíl (oproti létání v kurzu, kdy se létá pouze na letadle) téměř 102.000,- Kč a to nepočítám, že neplatíte žádné přistávací, přibližovací a traťové poplatky.

Po odlétání několika okruhů a jednom nouzovém přistání jsme simulátor opustili a vydali se do v úvodu zmíněné restaurace na výtečný oběd :)

Simulátor na mne působil velice realisticky a celé zázemí a přístup F AIRu byl příjemný a profesionální.

Mohlo by vás zajímat