Vzdají se ČSA charterových letů? Ruku po nich natahuje Travel Service

07.02.2010

Vzdají se ČSA charterových letů? Ruku po nich natahuje Travel Service
Vzdají se ČSA charterových letů? Ruku po nich natahuje Travel Service (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pondělí bude klíčové v rozhodování

Právě v pondělí bude valná hromada ČSA rozhodovat o tom, zda přijmou nabídku letecké společnosti Travel Service na převzetí její charterové dopravy.

Travel Service podnikatelů Jiřího Šimáněho a Romana Vika by v případě uzavření dohody převzala klienty charterové dopravy ČSA, mezi kterými je například cestovní kancelář Exim Tours, a ovládla podle odhadů až 90 procent českého trhu.

Společnost Travel Service byla posledním zájemcem o koupi ztrátového ČSA v nakonec neuskutečněné privatizaci. Právě chartery jsou považovány za aktuálně nejziskovější činnost firmy.

V případě bezcelních obchodů, které byly k mání na konci loňského roku, Travel Service sice neuspěl. Svou nečekaně vysokou nabídkou na 761 milion jej předběhla společnost Aelia ze skupiny Lagardère Services.

Teď to Travel Service zkouší jinak. Neúčastní se žádného tendru. Podal aeroliniím rovnou konkrétní nabídku na převzetí charterové dopravy a „strategickou spolupráci“.


A321 - využívaný ČSA pro charterové lety

Strategická spolupráce

„Náš zájem se dá vysvětlit prostě, mysleli jsme si, že na základě synergií mezi Travel Service a ČSA bychom v regionu mohli vytvořit silného dopravce, to je vše,“ řekl dříve HN šéf Travel Service Roman Vik. Dodával avšak, že v privatizaci komplikovaly cestu k výhodným synergiím aktuální problémy ČSA, tedy obrovské ztráty a s nimi související miliardové dluhy.

To vše by „strategická spolupráce“ mohla z pohledu Travel Service vyřešit. Narozdíl od privatizace by nebylo nutné sanovat ztráty ČSA. Ze vzájemných synergií by ovšem profitovaly obě společnosti. ČSA by za smlouvy s cestovkami získala potřebnou hotovost. Travel Service by zase díky „vyzobnutí“ charterových letů prakticky ovládl tuzemský trh s nimi. „Čísla se rozcházejí, ale v případě spojení by měly 80 až 90 procent charterových letů v Česku,“ předpokládá Procházka.

Loni přepravil Travel Service 2,7 milionu cestujících a po krachu slovenské SkyEurope je na českém trhu dvojkou. V současné době vykazuje provozní zisk, a to i díky orientaci na charterovou dopravu.

České aerolinie dlouhodobě nasazují na charterové lety pětici letounů. Ty si pronajala v době letecké konjunktury, a tudíž za méně výhodných podmínek, než za jakých by je případný zájemce získal nyní.

ČSA za loňský rok očekávají ztrátu přes tři miliardy korun. Za poslední čtyři roky prodaly majetek za téměř šest miliard korun.


Boeing 767 300 - využívaný TVS k dálkovým letům


Zdroj: www.ihned.cz , www.ceskenoviny.cz

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář