Poprvé letadlem do zahraničí

27.01.2006

Tento článek je určen čtenáři - pilotu, který se do zahraničí chystá poprvé. Komplexní zdroj informací na toto téma zatím v česku nebyl publikován, proto má tento text spíše strukturu checklistu základních věcí, na které je třeba při prvním letu za hranice pamatovat.

Poprvé letadlem do zahraničí
Poprvé letadlem do zahraničí (Zdroj: Aeroweb.cz)

Každého pilota dříve nebo později napadne, že by mohl využít letadla k cestě do zahraničí. Se vznikem Evropské Unie jsou věci jednodušší a „létání ven" je stále častější. Řada českých pilotů létá po Evropě pravidelně - za prací i ve volném čase. Pokud poletíte poprvé, pak čtěte dále.

Účel letu

V teorii by se tento bod dal nazvat „Nastavení očekávání". Každý let je vždy souhrnem zkušeností pilota a objektivních informací, které dohromady určují podobu cesty. Vedle nich však do sportovního a turistického létání vstupuje ještě jeden faktor - motivace posádky a cestujících. A ten se může na letu výrazně podepsat.

 

 

Pro pracovní cesty malým letadlem musí pilot vždy počítat s tím, že sečte-li čas, který věnoval přípravě a letu samotnému s náklady na cestu, bude ho cesta stát více energie, času i peněz než přeprava autem nebo aerolinkou. Je důležité dopředu počítat s tím, že let na delší vzdálenost s letadlem, které není vybaveno pro lety IFR a odmrazováním, je vždy z hlediska přesného plánování risky business.

Podívám-li se zpětně na lety, které jsme já nebo mí přátelé podnikli do zahraničí s VFR nebo malými IFR letadly, téměř vždy se let vyvíjel jinak než bylo plánováno a téměř vždy v tom hrálo roli počasí.

Proto je má rada jednoduchá - pokud potřebujete někam doletět na čas, leťte s ČSA. V opačném případě zažijete velký stres, který může v krajním případě ohrozit i bezpečnost vašeho letu.

Pokud plánujete první výlet do zahraničí ve volném čase a nejlépe v létě, pak jděte do toho. Získáte spoustu nových leteckých zkušeností a bude to zábava. Pokud se chystáte posadit si dozadu cestující, vysvětlete jim dopředu, co mohou (a co nemohou) od takového letu očekávat. V opačném případě mohou být zklamaní a vyčítat vám omezený zavazadlový prostor nebo pozdní návrat kvůli počasí.

A ještě jeden postřeh - počítejte s tím, že jediné, na co budete u moře myslet, bude let zpátky. Ať už v pozitivním smyslu (nebudete se moci dočkat a každý den budete pod různými záminkami chodit na letiště motorovat letadlo), nebo ve smyslu negativním (nebudete se schopni zbavit myšlenek na tlakovou níži u Vídně).

 

 

Jak let naplánovat

V plánování letu po Čechách nebo zahraničí není velký rozdíl. Důležité ale je, že tentokrát už opravdu budete muset vzít do ruky AIP a nevystačíte si s Databází letišť. Některé země mají AIP zdarma pověšený na webu (např. Slovinsko), u jiných je hledání informací složitější. Pro všechny země na trase si kupte mapy a nespoléhejte na svou GPS. Jeppesen vydává sérii map pro VFR létání, které určitě využijete. Na velká letiště po trati můžete využít IFR mapky od stejného vydavatele. Pomohou vám zorientovat se na letištích a v případě velké nouze naladit a najít ILS, který vás dostane na zem.

Rozdíl, zda letíte do EU nebo mimo ni zatím není výrazný, protože ČR dosud není členem Schengenského prostoru. Jinými slovy, přestože poletíte do Polska, bude vašemu odletu muset asistovat policista. Řešením je odlet z velkého řízeného letiště jako je Ruzyně nebo Brno, letět však můžete i třeba z Benešova, pokud si v předstihu (zpravidla 24 hodin) objednáte odbavení.

Pokud chcete ušetřit na palivu, zjistěte si jeho cenu v jednotlivých zemích, které křižujete. Zatímco například v Chorvatsku stojí AVGAS okolo 80 centů, v Itálii je to více než dvojnásobek. Mezipřistání pro palivo ve třetí zemi se tak může vyplatit.

Nezapomeňte, že na lety do zahraničí je nutné podat letový plán, ve kterém vymezíte body a časy přeletů hranice. V AIPu se dozvíte, že v některých zemích je nutné podat plánek dokonce na každý vnitrostátní let. Velmi odlišně bývá po Evropě posazena například i převodní výška. Jednoduchá, ale mimořádně učinná věc, je zavolat si na cílové letiště a vyptat se na místní zvyklosti. Oslovení jsou většinou rádi za zájem a často je možné kromě získání informací vyjednat specifické podmínky příletu.

Pokud plánujete let ve skupině, leťte ve skupině volné, která nebude konzumovat polovinu vaší pozornosti na její udržení. Podejte jeden letový plán a pamatujte, že komunikuje a odpovídač zapíná pouze vedoucí.

Kvalifikace pilota

Papírové kvalifikace jsou každému známé - platný průkaz způsobilosti, kvalifikace, medical. Vedle toho by měl pilot složit na ÚCL zkoušku VFR/IFR English a být držitelem všeobecného osvědčení radiotelefonisty. Na ČTÚ se dnes čeká na tuhle zkoušku měsíce, takže pokud chcete letět v létě a osvědčení nemáte, je nejvyšší čas se jít přihlásit.

 

 

Pro první let do zahraničí doporučuji letět ve „dvoupilotní posádce" - s ještě jedním pilotem. Komunikace v cizím jazyce silně zvyšuje workload na palubě a druhý pilot pomáhá jeho část přebrat. A jak je to s tou leteckou angličtinou? Pokud rozumíte anglicky, není to žádná hrůza. Například němečtí a rakouští řídící jsou prostě dokonalí a poslední, co chtějí, je vás stresovat. Pokud nerozumíte, klidně se znovu zeptejte.

Asi není třeba zdůrazňovat, že pro let do zahraničí by si měl pilot vybrat takové letadlo, které opravdu zná. Platí tady dvojnásob, že pilot musí být v předstihu před letadlem a ne naopak. Na přemýšlení nad řízením stroje prostě není čas.

Vybavení letadla

Samozřejmostí je odpovídač vysílající v módu C a platná pojistka odpovědnosti pro lety do zahraničí. Tomuto certifikátu věnujte zvýšenou pozornost, protože řada provozovatelů po skokovém zdražení pojistek minulý rok přistoupila k pojištění letadel pouze na ČR a Slovensko. Pro svůj let si tak pravděpodobně budete muset letoun připojistit například u Allianz.

Ještě k pohonným hmotám - vezměte si sebou olej. Pravděpodobnost, že budou mít ve Slovinsku na letišti olej je malá a pravděpodobnost, že budou mít váš druh oleje je nulová.

Při prvním letu do zahraničí není prostor pro hrdinství, proto využijte GPS bez ohledu na to, jak zdatní jste ve srovnávací navigaci. Nepodceňujte ale ani navigační přípravu mapy - nedostatky a výpadky GPS jsou všeobecně známé. Rčení „když ji opravdu potřebujete, tak nefunguje" je stoprocentně pravdivé. Velmi doporučuji využívat pro lety do zahraničí letadla, kterou jsou vybavena VOR nebo ILS. VOR je na rozdíl od GPS jistota, která ovšem klade vyšší nároky na schopnost pilota zařízení používat.

Počasí

Závěrem jsem si nechal počasí. Bude určující pro váš let a nejnáročnější na analýzu. Musíte být schopni dekódovat metary a tafy, vyznat se v synoptických mapách a znát specifika oblasti, kam letíte. Pár xeroxovaných map a metarů bude na řadě (i mezinárodních) letišť jediné počasí, jaké vám na briefingu poskytnou. A když meteorkář na vaši otázku rozhodí rukama, usměje se a řekne „Weather is gooood!", tak mu nevěřte, zavolejte si do Ruzyně na meteo a zeptejte se na počasí mezi Tivatem a Dubrovníkem. Určitě vám řeknou víc.

 

 

Obzvláště počasí v horách a u moře je pro nás, obyvatele středoevropské doliny, neznámé. Při plánování přeletu Alp pomyslete na to, jak záludná dokáže být pouhá Českomoravská vrchovina.

Pokud není nad celou Evropou CAVOK,
tak přes Alpy prostě nelétejte.

Turbulence na hraně moře s pevninou, rotory za kopci a střihy větru, to jsou věci, se které se objevit vůbec nemusí - ale také mohou a vy s nimi musíte počítat.

Během delších přeletů nezahálejte - poslouchejte VOLMET a ATISy letišť po trati. Když je třeba, neváhejte se s žádostí o počasí (bouřky, srážky, námraza) obrátit na řídícího. I pokud některé informace nemá před sebou na obrazovce, je schopen je velmi rychle zjistit.

Poznámka na závěr

Létání v zahraničí je nádherné a vzrušující, jako každý krok do neznáma. Do krásy cestování vnáší létání ještě třetí rozměr. Velká vzdálenost od domova, často nedostatek informací a pocit, že „musím v pondělí do práce" jsou ale rizikové faktory. Vždycky si na výlet do zahraničí vezměte nárazníkové pásmo alespoň 1-2 dnů dovolené po předpokládaném dni příletu, ale buďte připraveni svou dovolenou v případě nepříznivé předpovědi i zkrátit. Při dodržení rozumné opatrnosti se pro vás stane létání v cizině osvěžením letecké sezóny a zdrojem zkušeností.

Milan Vacík je instruktorem v letecké škole Aviatický klub

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář