Dnes je 20. srpna 2019

5:59 20:12

Přelom v možnostech všeobecného letectví v ČR

15. 3. 2010 15 příspěvků

Od roku 1948, kdy komunisté začali brutálně omezovat svobodu létání u nás (aby jim z toho jejich ráje všichni neutekli), je to poprvé, kdy je možné legálně přistávat a vzlétat mimo letiště.

Mnozí z vás již možná zaregistrovali, že vstoupila v platnost vyhláška číslo 64, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb. o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) ve znění pozdějších předpisů.

Vzhledem k tomu, že jsem jedním ze „spolupachatelů“ této vyhlášky, požádala mne redakce Aerowebu o popis toho, co tato změna přináší.

Ve zkratce, pod tím výše uvedeným poměrně komplikovaným názvem se (kromě jiného) skrývají také § 13 a 14, které znamenají přelom v tom, jak bylo dosud možné využívat letadla všeobecně zahrnovaná pod termín „všeobecné letectví“. Od roku 1948, kdy komunisté začali brutálně omezovat svobodu létání u nás (aby jim z toho jejich ráje všichni neutekli), je to poprvé, kdy je možné legálně přistávat a vzlétat mimo letiště. Samozřejmě, v civilizovaných zemích to není nic zvláštního, já osobně se ale domnívám, že v České republice je to změna přímo revoluční.

Nyní tedy každý pilot při splnění podmínek, které upravuje vyhláška, může přistávat a vzlétat na jakémkoliv místě v naší zemi. Zde je nutné položit důraz na ono splnění podmínek. Vím, že už to bude znít jako klišé, ale skutečně svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda někoho druhého. Pokud tedy nechceme, aby okamžitě začala vznikat různá občanská sdružení, která budou proti této vyhlášce bojovat, nebo ještě hůř, aby se někdo zabil, dbejte prosím při využívání všech možností, které nám tato vyhláška přináší, i na všechny podmínky, které stanovuje. Kromě těchto podmínek by samozřejmě na prvním místě měl vždy stát zdravý rozum a reálný odhad vlastních schopností a skutečných výkonů letadla.

Pokud tedy budete chtít přistát mimo letiště, musíte najít místo, které splňuje následující podmínky:

1. musí být mimo obytné území obce

2. mimo území národního parku, chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace, přírodní rezervace, národní přírodní památky a přírodní památky, nebo k tomu musíte mít další zvláštní souhlas dotčeného orgánu

3. musí být minimálně 100 metrů od obytných budov

4. rozměry plochy musí odpovídat parametrům, které jsou v letové příručce letadla, se kterým budete z této plochy létat

5. stejně tak rozměry musí být v souladu s provozní příručkou provozovatele

6.  plocha musí být mimo území pásem hygienické ochrany vodních zdrojů a chráněných oblastí přirozené akumulace vody, nebo k tomu musíte mít písemný souhlas, tentokrát příslušného vodoprávního úřadu

Další podmínky, které musíte splnit:

7. let musíte uskutečnit ve dne podle pravidel letu za viditelnosti – v žádném případě ne v noci

8. ve vzdálenosti menší než 50 metrů od vašeho letadla nesmí být žádné osoby, které se neúčastní na vašem provozu

9. váš nálet je vyšší než 100 hodin

10. ze stejné plochy neuskutečníte více než tři vzlety a přistání za týden

11. budete mít písemný souhlas majitele pozemku

12. pokud poletíte na plochu SLZ, pak souhlas provozovatele

Možná vám teď možná připadá, že těch podmínek je příliš mnoho, ale věřte, že autorům šlo o maximální možný kompromis mezi tím, umožnit pilotům létat i mimo letiště, zajistit jejich bezpečnost a zbytečně neomezovat „nelétavce“.

Nyní je tedy hlavně na nás všech dokázat, že jsme už dorostli tomu, co je v ostatních civilizovaných zemích naprosto normální, a že nám to nějaký pitomec, který se bude chtít předvádět, nepokazí.

Závěrem bych rád poděkoval všem, kteří se na prosazení této vyhlášky (a že to trvalo několik let) podíleli, jmenovitě pak Romanovi Kramaříkovi, Ivovi Lukačovičovi, Petru Navrátilovi – řediteli sekce letové a provozní ÚCL, Josefu Radovi – generálnímu řediteli ÚCL, Jiřímu Koubíkovi – řediteli správy LAA a v neposlední řadě Jaromíru Štolcovi – řediteli odboru civilního letectví Ministerstva dopravy a Ditě Schautové, náměstkyni pro legislativu, strategii a letectví Ministerstva dopravy.

Podrobnosti najdete v samotné vyhlášce pod paragrafem 13 a 14, v samostatném pdf souboru na konci tohoto článku.

 Kompletní znění vyhlášky ke stažení zde:

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

pojištění

16. 3. 2010 v 11:55 Pavel Rokos

to zni super, ale jak to bude s pojištěním letadla, když to roznesu na nějake SLZ ploše????

Odpovědět

Vyhláška

16. 3. 2010 v 12:38 Ben

Myslím, že je potřeba všem zůčastněným poděkovat za práci, kterou odvedli. A lze jen souhlasit se závěrem članku, aby nějaký šílenec tuto práci neshodil nějakou frajeřinou, třeba přistáním na Václaváku.

Odpovědět

Je to bomba

16. 3. 2010 v 13:13 Michal

Je to paráda. Ale na to pojištění bacha, je to podle toho co je v pojistné smlouvě. Jestliže je tam větička "...pouze na letištích..." tak je to v poli nepojištěný. Když tam bude "...podle provozní příručky ..." tak je to podle toho co má provozovatel v ní napsáno. A protože se do terénu nesmělo, tak asi nikdo nebude mít provozní příručku schválenou pro přistání mimo letiště. Časem se to setřepe ale teď na to musíme dávat pozor.

Odpovědět

Voda

16. 3. 2010 v 13:51 B.

Dobrá práce! Podmínky mi přijdou rozumné, i když je mi jasné, že se objeví stížnosti typu "proč jenom třikrát do týdne?" Prosím ignorovat. Pdfko jsem nečetl, ale prosím o krátké info - jak s vodou, budou hydroplány legální?

Odpovědět

Pojistka

16. 3. 2010 v 16:24 Milan Mikulecký

S pojistkou to již dobře popsal Michal, jen doplním můj názor. Do budoucna to podle mého názoru bude mít stejný vývoj jako jinde kde to již funguje. Například v USA pokud si berete letadlo z půjčovny, tak vysloveně podepisujete, že v případě přistání mimo letiště se na Vás a letadlo nevztahuje pojistka. Ono také smyslem téhle vyhlášky není, aby někdo pravidelně létal z plochy mimo letiště, ale pouze pokud "to někomu stojí za to" tak aby tu možnost legálně měl. Ve Švédsku si můžete k pojistce připlatit a přistávat pojištěně mimo letiště, ale je to drahé (cena se odvíjí od spousty věcí - nálet, kvalifikace, věk, atd.).

Odpovědět

SLZ

16. 3. 2010 v 22:09 domajs

Tak že to znamená, že třeba se zwtkou budu moct přistát na letišti v milovicích ???

Odpovědět

Na co hydroplány u nás?

17. 3. 2010 v 8:53 Rychlonožka

My snad máme nějaká obří jezera? Všechny naše vodní plochy jsou intenzivně rekreačně využívány - hustota plavců a různých loděk znemožňuje jakýkoliv provoz hydroplánů u nás. Pokud ovšem nechcete hrát ruskou ruletu s životy jiných lidí. Ani bych se nedivil, kdyby někteří chtěli... Jsou na to zvyklí ze silnic.

Odpovědět

RE: SLZ

17. 3. 2010 v 17:39 Tom

Tam právě ne, protože je to letiště a sice letiště uzavřené. Ale mělo by to jít na vedlejší louce - pokud nenajedeš na minu :-)

Odpovědět

RE: Na co hydroplány u nás?

17. 3. 2010 v 22:30 B.

Nevím, proč taková afektovaná reakce, pouze jsem se zeptal. Pokud je někdo vlastník vodní plochy, nebo se domluví s vlastníkem, tak proč by to nešlo? Nějakou masovku tady asi nikdo nečeká a kdesemizachce snad neplatí ani v Kanadě.

Odpovědět

Podmínka č.10

18. 3. 2010 v 13:11 Rio

Díky za dobré zprávy a za práci, kterou jste odvedli! Celkem beru navržená opatření, jen moc nechápu, proč je počet startů a přistání omezen zrovna na 3 týdně? Chápal bych omezení někde okolo 30-ti, ale 3? Když už si někdo dá tu práci a splní včechny podmínky, tohle mu může znemožnit využít (po všech těch investicích!) letadlo/vrtulník k obchodním účelům, popř. i k rekreačním (třeba v době letního provozu nebo dovolené). Předem děkuji za odpovědi.

Odpovědět

Bohužel to není jenom dobrá zpráva

18. 3. 2010 v 16:51 Michal

Moje počáteční nadšení trochu opadlo když teď zjišťuju že pro vrtulníkový lítání je to docela omezující změna. Zatímco dřív stačil pro přistání do terénu "souhlas majitele" teď je potřeba "písemný..." což je samozřejmě vopruz. Ale vyloženej nesmysl je ta změna která neumožňuje cvičit přistání do terénu. To nelze ani s písemným souhlasem. U vrtulníku je to přitom docela důležitá část výcviku. A navíc je tu paradox, že pilot ve výcviku do terénu nesmí přistání cvičit ani s instruktorem, ovšem poté co dostane piloťák tam letět může sám :-) Nejspíš se na vrtulníky nějak nemyslelo...

Odpovědět

pro B

18. 3. 2010 v 22:03 Milan Mikulecký

Ano, tato vyhláška je (mimo jiného) také malým otevřením dveří pro létaní z a na vodu. Samozřejmě, opět se souhlasem majitele pozemku (v tomto případě vodní plochy) a za dodržení všech ostatních podmínek. Jednou z těchto podmínek je například "ve vzdálenosti menší než 50 metrů od vašeho letadla nesmí být žádné osoby, které se neúčastní na vašem provozu", takže jak zda pan Rychlonožka projevil obavu o bezpečí plavců, domnívám se, že je tímto zajištěno :-)

Odpovědět

Plochy

18. 3. 2010 v 22:56 Michal

Pokud čtu dobře, tak tam není striktně omezení na pouhé 3 vzlety a přistání za týden:Pokud bude z této plochy prováděna intenzivní letová činnost, provozovatel plochy, pokud plocha nemá provozovatele, provozovatel letadla informuje o letové činnosti příslušný obecní úřad před jejím vlastním zahájením. Intenzivní letovou činností se rozumí provádění více jak 3 vzletů a přistání jedním provozovatelem za týden.

Odpovědět

Obecní úřad x 3 vzlety / tyden

21. 3. 2010 v 17:48 Z.V.

Já si myslím, že tahat do toho obecní úřady je dost nešťastné, zvláště za situace, kdy má letec pouze informační povinnost. Úředníci si myslí, že mají moc zakázat cokoliv a kdekoliv, klidně i přelet družic nad územím obce. Povede to pouze k tomu, že mohou začít vznikat vyhlášky, které nebudou mít oporu v zákoně, něco v takovém duchu, jako např zde, kde je defacto vyhláškou krajského úřadu vymezený omezený prostor :-) www.airport-cb.cz/_data/files/File/verejnav.pdf Docela by mě zajímalo stanovislo např. UCL nebo UZPLN.

Odpovědět

Římov

10. 4. 2010 v 23:11 Schmouddle

UCL byl informován doporučenou poštou, viz rozdělovník v pdf. Je možno se na UCL dotázat cože s tím jako hodlají dělat...:) Hehe třeba budou krome R a D ještě E jako Ekologické prostory..:)

Odpovědět

Přidat komentář