Eurovíkend v New Yorku

08.08.2010 12 příspěvků

Jedním z mých snů bylo se podívat na letadlovou loď. Pro mě, jakožto obyvatele našeho suchozemského státu, který nikdy neměl a asi nebude mít vlastní námořní letectvo je „letadlovka“ něčím fascinujícím, co jsem vždy viděl maximálně na fotkách nebo v televizi. Až do června letošního roku.

Když jsem zase jednou přemýšlel, kam vyrazit na nějaký kulturně-vzdělávací-poznávací výlet, uvízl mě ve finálovém hledáčku mimo jiných zajímavých míst New York. Vzhledem k různým okolnostem nebylo moc času na plánování a tak jsem šel koncem května koupit letenky s tím, že bych někdy začátkem června rád odletěl. Jakožto zaměstnanec ČSA jsem měl možnost využít „zvýhodněných“ zaměstnaneckých letenek. Proč jsem napsal uvozovky? Protože tyto letenky kromě nespočet  výhod přináší i některé nevýhody. Například při plném obsazení letadla má přednost platící cestující. Nakonec jsem tedy koupil zpáteční letenku z Prahy do New Yorku s Delta Airlines. A pro jistotu ještě jednosměrnou letenku z New Yorku do Prahy přes Paříž s Air France, abych měl alespoň dvě varianty návratu do Evropy pro případ plně obsazených letadel.

Času moc nebylo a tak jsem to naplánoval jako takový eurovíkend. Začátkem června v pátek ráno tedy stojím s mým spolucestujícím – bratrancem v terminálu ruzyňského letiště. Jdeme k odbavení, kde se dozvídáme, že v letadle je zhruba 20 volných míst. Což nás samozřejmě velmi těší, protože šance, že odletíme rázem stoupá o 100%. Paráda, nikdo další už na let do New Yorku nepřišel a tak dostáváme palubní vstupenky a už si lebedíme v deset let starém Boeingu 767. Interiér je po renovaci. Každý má k dispozici dotykovou obrazovku v opěrátku předchozího sedadla. Je zhruba 11 hodin dopoledne a celý natěšení startujeme směr New York – JFK.

 
Náš "kočár", za povšimnutí stojí dodatečná instalace wingletů (kliknout pro zvětšení)

Let trvá zhruba 9 hodin. Prakticky od startu až někam nad Irsko nám pro americké aerolinky typicky obstarožní letušky každou chvilku roznášejí jeden gurmánský zážitek za druhým a neustále dolévají pití, co hrdlo ráčí. Sedíme uprostřed, takže místo koukání z okýnka pročítáme noviny, průvodce New Yorku, nové číslo L+K a ve finále si pouštím film Avatar. Let utekl nezvykle rychle a tak před druhou hodinou odpoledne místního času dosedáme na letišti JFK.


Interiér B767 Delta Airlines, řazení sedaček v ekonomické třídě je 2-3-2

Ač už jsme pár velkolepých letišť za svůj život viděli, i nyní koukáme jak péra z českého gauče na nespočet pojezdovek, runwayí, stojánek, terminálů a kolony letadel. Neuvěřitelné mraveniště. Díky časovému posunu máme ještě dostatek času odjet metrem na Manhattan do našeho hotelu a na večer ještě navštívit Ground Zero. Uplně nám běhá mráz po zádech, když stojíme před staveništěm a představujeme si, jak do obou věží naráží letadla a celé se to sune k zemi. Muselo to tenkrát být hotové peklo. Nechybí ani nikdy nekončící diskuze, kdo má prsty v jedenáctém září. Jestli opravdu teroristé nebo tajné služby USA.

V sobotu ráno nastává již zmíněný okamžik a jeden z hlavních cílů naší cesty – návštěva leteckého, námořního a vesmírného muzea na letadlové lodi USS Interpid. Metrem se přibližujeme k břehům Manhattanu k řece Hudson, na které před dvěma lety šťastně přistál Airbus 320 po vysazení obou motorů.  Ač je USS Intepid loď obrovských rozměrů, v přístavišti se tak trochu ztrácí, neb nedaleko kotví zaoceánské parníky snad ještě větších parametrů!
 

  
Po příchodu do bezprostřední blízkosti letadlové lodi jen nevěřícně koukáme na ten mnohatunový kolos. Nic neříkáme, stojíme a koukáme s pusou dokořán. Poté co se z počátečního údivu vrátíme do reality, jdeme rychle koupit vstupenky za 24 dolarů. Ještě bezpečnostní prohlídka, kdy nám starostliví pánové u rentgenu zkontrolují obsahy baťohů, jestli máme dostatečnou svačinu, se přesunujeme k prvnímu muzejnímu exponátu. Je jím Concorde British Airways. Tento konkrétní kousek registrace G-BOAD vzlézl 25.8.1976 a létal až do svého vyřazení v roce 2003. Tento kus také provedl nejrychlejší let z Londýna do New Yorku za 2 hodiny 52 minut a 59 sekund. Během své kariéry nalétal 23 397 letový hodin, provedl 8 406 přistání a rychlost zvuku překonal při 7 010 letech. Samozřejmostí je prohlídka interiéru a pilotní kabiny tohoto nadzvukového orla. Je to pěkně zachovalý letoun, i když už je na něm také znát, že vznikal před 40 lety.


Nejlepší na focení na USS Interpid je pozadí manhattanských mrakodrapů

Poté se už konečně vydáváme po schodech na palubu letadlové lodi USS Interpid. Na palubě je vystavená pěkná směsice letadel. Nejzajímavějším je bezpochyby supersonik SR-71 Blackbird před nímž stojí F-16. Z palubních letounů se zde nachází F-4 Phantom, F-14 Tomcat a další letouny americké a britské konstrukce, kterým abych pravdu řekl, nemohu přijít na jméno. Všechno to jsou zajímavé stroje a však ne příliš známé. Na opačné straně lodi postává například korejský Mig-15, polský Mig-21, izraelský Kfir či MB339 v barvách italské akrobatické skupiny Frecce Tricolori. Nechybí zde ani vrtulníky Huye, Cobra a pár vrtulníků konstrukční kanceláře Sikorsky.


Vietnamský Mig-17

Následuje prohlídka kapitánského můstku a celkového interiéru. Nebýt značený směr prohlídky, člověk by se lehce ztratil. K vidění jsou jednotlivé kajuty, kuchyň, jídelna, kapitánský můstek a mnoho dalších místností potřebných pro nezávislý provoz letadlové lodi ve vodách po celém světě. Pod palubou jsou též tři rozměrné hangáry, pochopitelně i s výtahem pro letouny na horní palubu. V hangáru stojí letouny Avanger, Fury, Skyhawk a srandovní vrtulník HUP-2 Retriever ve tvaru banánu s dvěma rotory.


Skyhawk v jednom z hangárů USS Interpid

Ještě pár fakt k USS Interpid. Loď byla vyrobena v roce 1943. Do první operace se dostala o rok později při invazi na Marsahallovy ostrovy v Pacifiku. V roce 1945 byla loď poničena zásahem letounů kamikaze, při nichž zahynulo na 90 mužů. I přes vážné poškození se ji však podařilo opravit. Mezi lety 1952-1953 proběhla instalace katapultů, aby z lodě mohli startovat i „heavy jety“ místo doposud obvyklých vrtuláků. V roce 1966 byl sestřelen vietnamský Mig-17 letounem Skyraider a o dva roky později také vietnamský Mig-21 pro změnu letounem Crusader za pomocí rakety Sidewinder. Provoz lodi byl oficiálně ukončen roku 1974. Jako muzeum byl USS Interpid otevřen až v roce 1982. Neuvěřitelná jsou také čísla, která hovoří o 3 388 mužích, sloužících na palubě. A také váha plně naložené lodi – 41 434 tun!


F-14 vystavený na palubě USS Interpid

Odpoledne konečně opouštíme muzeum plni zážitků a to jsme ještě díky davu lidí vynechali prohlídku ponorky USS Growler. Sobotní odpoledne ještě věnujeme prohlídce Central parku a Times square. Neděle je ve znamení Wall street, procházek po Manhattan a Brooklyn bridge , vyhlídkové plavby kolem Manhattanu a k soše Svobody plus večerní vyhlídka z 86 patra z momentálně nejvyšší budovy New Yorku – Empire State Building. V pondělí už jenom projdeme Brodway, nakoupíme pár suvenýrů a míříme metrem zpět na letiště JFK.

Na večerní odlet přímé linky s Delta Airlines do Prahy s radostí kašlem s tím, že Air France vypravují do Paříže čtyři Boeingy 777 a jeden Airbus 380. Které letadlo je naším cílem je už snad všem jasné. S našemi letenkami sedíme vedle patnácti přepážek Air France, před kterými stojí frontu k odbavení stovky cetujících. Není to pěkný pohled, ještě k tomu máme zjištěno, že letadla jsou dost plná, ale stále věříme, že se dostaneme do našeho vysněného „doubledeckeru“.


Odbavení A380 v New Yorku - JFK

Vystojíme frontu u check-inu a už na stůl pokládáme doklady s letenkami. Téměř infarktovou se stává situace, kdy nám slečna u přepážky říká, že máme špatné letenky, že už neplatí! A tak podáváme životní výkony angličtiny a snažíme se zjistit, kde je problém. Problém se stal v Praze, kde do kolonky platnosti letenky napsali datum mého nástupu k ČSA. Naštěstí se nakonec všechno vysvětlilo. Ovšem happy end byl ještě daleko. Hodinu před odletem jsme se měli totiž dostavit na poslední přepážku, kde nám sdělí, jestli zbylo místo v našem letadle. Následuje hodina nervozity se střídavými pohledy na hodinky a pohledy k „čekinům“, kde se neustále hromadí cestující. A je to tady - hodina uběhla a tak se jdeme zeptat, jak to vypadá.

Další infarkt nám málem způsobí pohled na další zhruba dvacítku zaměstnanců, kteří také chtějí letět třistaosmdesátkou. A začínají se rozdávat palubní vstupenky. Ti šťastnější z nás už odcházejí a my stále čekáme a čekáme a už se pomalu loučíme s A380, když v tom zazní naše jména. Nevěřím! Slyším dobře? Rychle se hrnu k přepážce, kde jsou opravdu připravené naše palubní vstupenky. Nastává naprostá euforie. Chce se mi křičet radostí! Poletíme s Airbusem 380! Všichni ostatní se tváří bez zájmu, jako když jedou ráno autobusem do práce. Ale já zářím a stále nevěřím!


Pohled z tail cam A380

Áááá už je to tady, nastupujeme na palubu. Dalším neuvěřitelným štěstím je, že jsme dostali místa u okýnka. O tom se mi ani nezdálo. Éro je pěkné, voňavé a čisté. Ještě aby ne, u Air France létá teprve jeden rok. Pozdější vytlačení ze stojánky a asi patnácté místo ve frontě na start nám způsobí hodinové zpoždění na odletu. V obrazovce před sebou se mým nejoblíbenějším pořadem stává pohled na letadlo z kamerky, která je umístěná na vrchu svislé ocasní plochy. Krásně je vidět celé letadlo a jeho okolí. Další kamerky jsou na přídi a pod letadlem. Startujeme se západem slunce a v dáli pozorujeme mrakodrapy na Manhattanu zalité do oranžového světla. Těžká romantika. Po vzletu stewardi začínají roznášet večeři. Co dodat, snad jen že se potvrdila vyhlášenost francouzské gastronomie. Standardem i v ekonomické třídě je víno, šampaňské či koňak!


Noc nad Atlantikem, rozmístění sedaček v ekonomické třídě je 3-4-3

Pro mě, který je odkojen evropskými low-costy je to jako ráj na zemi, teda v tom to případě na nebi! Díky tomu, že letíme proti času je tma asi jenom dvě hodinky. Většina cestujících spí, také se snažím, ale nejde to. Pořád nemůžu uvěřit, že letím Airbusem 380. Pro jistotu se jdu tedy projít po letadle a hlavně se podívat na horní palubu, abych se přesvědčil, že opravdu sedím v třistaosmdesátce! Zavítám také do business třídy, kde je slyšet chrápání. Při pohledu na luxusně rozložené křeslo prakticky na postel se nedivím, taky bych asi chrápal. Zbytek letu zkouším, co všechno umí moje obrazovka. Hraju hry, poslouchám muziku, koukám na dokumenty, filmy, sleduju trasu letu. Člověk to ani nestihne všechno vyzkoušet za 7 hodin letu. Díky příznivému proudění přistáváme u Charlese de Gaulla na čas. Už jen přejet na jiný terminál, skočit do prvního éra směr Praha a jsme doma. Eurovíkend v USA stál za to.


Jeden chobot pro business klientelu, dva choboty pro obyčejné smrtelník, Paříž CDG

Byl to velice pěkný výlet a v klidu mohu říct, že 3 až 4 dny na poznání New Yorku bohatě stačí. Přeci jenom je to jeden velký blázinec, z kterého by člověk při delším pobytu mohl skončit u doktora Chocholouška.    

Mohlo by vás zajímat

Témata

USA


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Smekám..

08.08.2010 v 0:35 Lukáš Tláskal

Žeryku, já nemám slov.. Sice jsme se o tom bavili, viděl jsem plno fotek ale to co jsi tady předvedl, to je brilantní čtení..:) Naprosto úžasně podáné a i když to je veliká kupa písmenek tak já jsem si ke konci článku v duchu říkal "ať to prosím ještě pokračuje, prosím"..:) Výborný!!:) A přiznám se, troška závisti tam u mě je..:D ;) Bomba, děkuju za článek..:)

Odpovědět

NYC

08.08.2010 v 11:39 Jiřík

Letím do NYC na podzim a tak děkuji za inspiraci.

Odpovědět

mig

08.08.2010 v 18:51 ivo

Bezva článek, fotky bezva, jen se ptám, je ten Mig opravdu sedumnáctka? Z celého srdce přeju další takové cesty, třeba směr Austrálie, Japonsko. . . .a pak další článečky.dík.

Odpovědět

mig

09.08.2010 v 15:54 J.Ž.

Díky za pozitivní komentáře, popravdě řečeno ten Mig-17 je ve skutečnosti PZL-Mielec Lim-5, ale to jen kvůli tomu, že byl licenčně vyroben v Polsku. Jinak se od Migu-17 vůbec neliší.. :-)

Odpovědět

mig

09.08.2010 v 15:54 B.

Je to Mig-17 - snadno poznáš podle tří aerodynamických plotů na křídle, patnáctka má dva.

Odpovědět

re: mig

09.08.2010 v 15:57 Jan Žeravík

Díky za pozitivní komentáře. Ten Mig17 je ve skutečnosti PZL Mielec Lim-5, ale to jen kvůli tomu, že byl licenčně vyroben v Polsku, jinak je to stále Mig17 :-)

Odpovědět

Jmeno plavidla je USS Intrepid

09.08.2010 v 20:25 Marek

Zdravim, pekny clanek. Jen bych chtel autora pratelsky upozornit, ze jde o letadlovou lod "USS Intrepid" (predlad ceskeho "nebojacny") nikoli Interpid, nebo dokonce Intepid. Faktem je, ze vetsina cechu ten nazev stejne napoprve precte jako "interpid" a je tomu tak rok, co v casopise "Flying Revue" vysel o tomto muzeu dvoustrankovy clanek a take jim nevadilo plavidlo prejmenovat na "USS Interpid". Myslim, ze uz si na ten novy nazev zacinaji valecni veterani v USA pomalu zvykat. Avsak nejvetsi fopa Intrepidu stejne bylo, kdyz za honosne ucasti veteranu a predstavitelu mesta New York, meli v listopadu 2006 toto mamuti plavidlo slavnostne odtahnout do doku k oprave a ono se za honosneho smradu bahna a koure z obrich dieselovych motoru peti remorkeru hnulo o pouhe dva metry. Do doku ho potom odtahli az po mesic dlouhem odbagrovavani bahna. Chudaci veterani pak museli prijet znovu a media mela o cem psat a vysilat. Navstevu doporucuji, i kdyz jsem ho navstivil trikrat pujdu se urcite na podzim podivat znovu, alespon uvidim, jak se rekonstrukce povedla, snad prosel omlazovaci kurou i letovy park vystaveny na palube. V roce 2008 uz byla vetsina letounu na palube v zalostnem stavu. Jeste vic bych doporucil Smithsonian Air and Space Muzeum ve Washingtonu, je to jen 5 hodin jizdy autem z NYC. Obrovska sbirka techniky z cele ery historie letectvi. Navic Washington neni jen toto muzeum, jsou tu pomniky Veitnamske, Korejske, Druhe a Prvni svetove valky, spousta dalsich muzei a memorialulu, takze super vylet. Diky za clanek.

Odpovědět

dotaz

10.08.2010 v 15:55 Libor

Mohl bych se zeptat na kolik takovy skok do USA vyjde? Uz dlouho nas s kamaradem navsteva USA laka ale na dlouhy vylet nemame cas. Toto by mohla byt dobra alternativa. Dekuji za odpoved

Odpovědět

re: Intrepid/dotaz

10.08.2010 v 21:48 Jan Žeravík

Diky Marku za opravu, já žiju neustále v domění že je to Interpid...:-) Moje chyba Libore mě ten výlet přišel cca na 10 tisíc se vším všudy, ale za tak nízkou cenu mohou především zaměstnanecký letenky které mě stály cca 3500,-. Ale když budeš mít štěstí, tak aerolinky mívají čas od času akce, při kterých se letenky nechají koupit také za pár tisíc. Tak hodně štěstí!

Odpovědět

letadlovka

21.09.2010 v 23:12 L. Med

Mily Jene! Hezky clanek, je patrno, ze jste fanousek litani az do morku kosti. Gratuluju! Taky jsem tam stravil par hodin a pokud by to slo, byl bych tam snad jeste dneska... Pokud byste mel cestu do Charlestonu v NC, vrele doporucuju navstevu USS Yorktown. Mj. se zucastnila i zaverecne casti mise Apollo 8, kde byl ucasten i pozdejsi velitelel mise Apollo 13 Jim Lovell...

Odpovědět

informace

29.03.2011 v 9:19 Michal

pěkný článek a pěkné fotky. letím do NYC příští týden a sháněl jsem jak vypadá interier B767 nejlépe delta. tak jsem se dostal na váš článek. zaujalo mě hlavně, že jste při odletu věděl, že AF vybavuje více letadel a jejich typy. Jak se normální člověk (ne z branže) dozví takové informace ?

Odpovědět

cim letim?

29.03.2011 v 22:17 Bj. OSR

Michale, aspon na cast dotazu zkus http://www.seatguru.com/ tam je u beznych aerolinek seatchart (nebo jak se tomu rika), od aerolinek budes vedet cim letis a pak se podivas, kde "bys chtel" sedet:-).

Odpovědět

Přidat komentář