Česko je třetím největším evropským výrobcem ultralehkých letadel.

22.03.2006

Podle posledních statistik se více těchto strojů postaví už jen v Německu a ve Francii. V Česku se ročně vyrobí přes pět set ultralehkých letounů, osmdesát procent z nich jde na vývoz.

Tuzemské stroje s vahou do čtyři sta padesáti kilogramů a velmi nízkou spotřebou benzínu jsou známé nejen v celé Evropě, ale i Americe, Austrálii, Japonsku, nově také v Koreji, Číně, Indii a v jižní Africe. "Na rozdíl od výrobců dopravních letadel, výrobci těchto letadel nemají problém s odbytem, zájem o české stroje je velký," řekl Jan Brskovský, prezident Letecké amatérské asociace, která povoluje provoz ultralehkých letadel v zemi.

Ve světě se prodalo například přes sto letadel KP 2U Sova od jihlavské firmy Kappa nebo přes tři sta letadel Eurostar, které do dvaceti osmi zemích světa dodala kunovická společnost Evektor - Aerotechnik. Úspěšní jsou i další výrobci jako je královehradecký TL-Ultralight nebo společnost Urban Air z Ústí nad Orlicí.

Výrobcům letadel, která jsou určená pro soukromé létání nebo aerokluby, se v porovnání s velkými leteckými firmami jako jsou Aero Vodochody nebo Letecké závody Kunovice, daří nacházet stále nové trhy. "Výrobci ultralehkých letadel těží z celosvětové poptávky na trhu. Navíc ve firmách, které ultralehká letadla vyvíjí a vyrábí, pracují špičkoví odborníci, kteří odešli z velkých leteckých firem," tvrdí Antonín Píštěk z Leteckého ústavu brněnského Vysokého učení technického. "České stroje tak jsou na velmi vysoké technické úrovni," dodal Píštěk. "Každé letadlo stavíme na přání zákazníka, velký zájem máme například z Itálie, velmi perspektivní trh je ve Spojených státech," řekl šéf firmy Evektor Jaroslav Růžička. Ceny ultralehkých letadel se pohybují v řádech stovek tisíc korun, Eurostar, který tvoří špičku mezi těmito stroji, pak stojí dva milióny korun. Kromě samotných výrobců ultralehkých letadel, kterých je v zemi deset, fungují v republice další firmy, které vyrábí pro tento typ letadel jednotlivé díly, například vrtule, motory a záchranné systémy.

Jen loni se ze země vyvezlo na čtrnáct set vrtulí. "Firmy navíc začínají kvůli zájmu zákazníků budovat v zahraničí svoje servisní střediska," dodal Brzovský. Desítka největších výrobců letadel a dílů zaměstnává asi patnáct set lidí a jejich tržby dosahují šesti set miliónů korun ročně.


Fránek Tomáš
Hospodářské noviny

Mohlo by vás zajímat

Témata

Výroba letadel


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář