Nehoda Cessny v Hodkovicích, poryv větru na finále

27.01.2005

Nehoda Cessny v Hodkovicích, poryv větru na finále
Nehoda Cessny v Hodkovicích, poryv větru na finále (Zdroj: Aeroweb.cz)
Pilot odstartoval v 11:18 UTC z letiště Praha – Letňany na vyhlídkový let do prostoru severních Čech s přítelkyní jako cestující na palubě letadla. Po přijetí informacío směru a rychlosti větru a QNH od služby AFIS přeladil radiostanici na ŘLP letiště Praha – Kbely a pokračoval v letu v turbulentním prostředí nad hornatým terénem. Pilot ve své výpovědi uvedl, že asi po 1 hodině letu se domluvil s cestující na tom, že si udělají přestávku na odpočinek a rozhodl se za tím účelem přistát na letišti Hodkovice nad Mohelkou. Při příletu na neobsazené letiště se zařadil do okruhu dráhy 19 a prováděl přiblížení na přistání. Bezprostředně před dosednutím letounu nad prahem dráhy zaznamenal pilot náhlý poryv větru, při kterém se letoun dostal do větší výšky. Pilot se snažil vzniklou chybu opravit, ale letoun v konečné fázi letu narazil příďovým podvozkem do země a po jeho ulomení se přes příď převrátil na záda.

2. Rozbor

Před vzletem na vyhlídkový let s další osobou na palubě se pilot rozhodl, že přistane na neobsazeném letišti Hodkovice nad Mohelkou za účelem krátkého odpočinku. -Směr přistání zvolil pilot na dráhu 19, přestože směr větru o rychlosti 13KT v té době byl 300º. -Služba AFIS nebyla na letišti poskytována. -Během přistávacího manévru, při vyrovnání, pocítil pilot větrný poryv s následným zvětšením výšky před dosednutím letounu. Při opravě této chyby letoun narazil příďovým kolem do země a přes příď se převrátil na záda. -Pilot s cestující nebyli zraněni, letoun byl značně poškozen. -Při ohledání trosek letounu nebyly zjištěny žádné technické závady. -Letoun v době od 30.9.2000 do 10.5.2001 byl provozován bez vydaného platného povolení provozuschopnosti. Pilot na místě nehody nepředložil požadované dokumenty, které musí být na palubě letounu.

3. Závěry

Pilot měl pro let odpovídající kvalifikaci a platné potvrzení leteckého lékaře o zdravotní způsobilosti.

-Počasí pro let vyhovovalo.
-Přistání na neobsazeném letišti zvolil pilot na dráhu 19 se zadním větrem z boku.
-Letiště nemělo na vznik nehody vliv.
-Letoun byl v kritickém okamžiku způsobilý letu.
-Pilot nezvládl opravu chyby vzniklé vlivem poryvu větru.

Příčiny letecké nehody.

Hlavní příčinou letecké nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže při opravě chyby při přistání s bočním a zadním větrem. Spolupůsobící příčinou bylo chybné rozhodnutí při volbě směru přistání a vliv bočního a zadního větru na přistávací manévr.

Datum : 19. března 2003 14:00
Místo : LKHD
Typ letounu : Cessna 182 K

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář