Ryanair - revoluční novinky nebo geniální marketing?

24.08.2012 24 příspěvků

Úsměvný výlet po stopách poněkud kontroverzních nápadů Michaela O’Learyho, šéfa společnosti Ryanair, jak ekonomicky optimalizovat chod této irské nízkonákladovky.

Ryanair - revoluční novinky nebo geniální marketing?
Ryanair - revoluční novinky nebo geniální marketing? (Zdroj: Aeroweb.cz)

Michael O’Leary, svérázný ředitel (CEO) letecké společnosti Ryanair, dokázal během svého několikaletého působení irské aerolinky dostat z průměru až na vrchol. Z malé společnosti se staly „číslem 1“ na evropském nízkonákladovém nebi. Nestalo by se tomu však bez revolučních idejí pana O’Learyho a jeho týmu. V následujícím článku přináším zajímavosti o pěti vybraných „bizarních“ nápadech irského obchodníka, které rozvířily mnoho diskuzí a získaly značnou pozornost veřejnosti.

Aby mohly nízkonákladové letecké společnosti nabízet levné letenky, snaží se snižovat své náklady všemožnými způsoby. Od opuštění tradičního servisu na palubě přes zakoupení letenky pouze prostřednictvím internetu či zpoplatnění přepravy zapsaných zavazadel po neobsluhování hlavních letišť v daných regionech.

Odlišností od „klasických“ aerolinek je však celá řada. V dnešní době nestálé ceny paliva a silné konkurence se však musí vymýšlet nové nápady pořád. V tomto „umění“ zdokonalování levného létání je v evropském měřítku opravdovým přeborníkem právě irská společnost Ryanair.


Foto Centurymanagement.ie

Aerolinky Ryanair byly založeny v roce 1985 a zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, že se z nich stane tak velký a úspěšný dopravce. Ve své době bojovaly s monopolními dopravci British Airways a Aer Lingus na lince mezi Anglií a Irskem.

Až s příchodem Michaela O’Learyho na počátku 90. let došlo k restrukturalizaci firmy a zavedení v té době méně známého „nízkonákladového“ obchodního modelu. Paradoxem je, že prý právě O’Leary svým nadřízeným původně navrhoval společnost zrušit. Místo toho byl ale poslán „na zkušenou“ do USA, odkud si přivezl cenné poznatky z fungování dopravce Southwest Airlines.

Ryanair se stal jednou z prvních aerolinek, která nízkonákladový způsob letecké dopravy aplikovala, a ve spojení s počínající deregulací evropského nebe se v průběhu 90. let stala synonymem levného létání. Až po ní začaly s podobným způsobem podnikání ostatní společnosti. Pokud se ve své době o zkrachovalých SkyEurope Airlines svého času říkalo, že díky svým cenám „naučily Čechy a Slováky létat“, pro Ryanair to platí také, ale v širším, evropském pojetí.

Méně toalet anebo za poplatek

Někdo navštěvuje toalety na palubě letadla z nervozity, jiný dokonce ze zájmu, většina však z normálních lidských důvodů. Jeden čas se však mohly tyto „výlety“ při cestách s Ryanairem výrazně prodražit. Zhruba před třemi roky se totiž v médiích objevila informace o tom, že společnost uvažuje o zpoplatnění použití toalet na svých palubách. Cestující měl podle předpokladů na letech dlouhých do jedné hodiny zaplatit za návštěvu WC 1 libru (nebo 1 Euro).

Mince by vám však nepomohly. Výrobce letadel Boeing, se kterým Ryanair jednal, nenašel technické řešení platebního mincovního systému. K zaplacení tak měla sloužit pouze kreditní karta. Co si Ryanair od této novinky sliboval? Dle původních odhadů zisk zhruba 460 milionů korun ročně! Tato novinka nakonec aplikována nebyla, a tak můžeme toalety na palubách strojů společnosti Ryanair i nadále navštěvovat zdarma.


Foto Firstnews.co.uk

Nebyla to však poslední „záchodová revoluce“ na palubě Ryanairu a dnes je výše zmíněný nápad již překonán. Michael O’Leary v roce 2011 totiž přišel s novou ideou. Oznámil snížení počtu toalet na palubě svých Boeingů ze tří na jednu. Změna se má mimo jiné promítnout také v navýšení počtu sedaček o šest. Britský internetový server Mail Online předpokládá snížení cen letenek Ryanairu o 5 % (tedy dvě libry z průměrné ceny 40 liber).

Do karet hraje O’Learymu i fakt, že žádný letecký předpis zatím nereguluje počet toalet na palubě dopravních letadel. Dle prohlášení společnosti budou navíc stroje s jednou toaletou využívány pouze na kratších letech (například Dublin-Londýn). Co se stane v případě poruchy jediného WC, je trochu nejasné. Britský deník Mirror však před několika týdny uveřejnil interní informaci Ryanairu, kde se hovoří, že jeho letadla poletí i v případě nefunkční toalety. Britská asociace cestovních agentur k tomu navíc uvedla, že neexistuje žádný předpis, kde by bylo uvedeno, že letoun může letět pouze s fungující toaletou. Podobný přístup by však mohl vrhnout negativní stín na celé odvětví nízkonákladové letecké dopravy. Uvidíme, zda bude tento nápad v konečném důsledku skutečně proveden.

V souvislosti s tím přináší jeden z českých blogů zajímavé zamyšlení nad tím, zda vůbec existuje hranice „minimálního poskytovaného servisu na palubě“. Autor si ve svém článku pokládá otázku, zda existuje hranice neustálého zpoplatňování služeb. Zároveň rozděluje služby na ty, za které je možné vybírat peníze (např. sedadlo u okna, přednostní odbavení, občerstvení) a na ty, které spadají do kategorie nutných a „nezpoplatnitelných“ (např. záchranné vesty a kyslíkové masky). Právě toalety však oscilují někde mezi tím a je složité se jednoznačně rozhodnout pro správnost jejich zpoplatnění.

Mimochodem. V jednom z rozhovorů Michael O’Leary zavtipkoval a skutečně prohlásil: „Jednou zavedeme i poplatky na kyslíkové masky.“ A v televizní diskuzi ředitel Ryanairu také uvedl, že nevylučuje ani zpoplatnění pytlíků pro případ nevolnosti.

„Opřete se prosím, budeme startovat“

Jako jedna z největších revolucí v dějinách dopravního letectví mohla působit snaha společnosti Ryanair o zavedení „létání ve stoje“. I když se nejedná o původní O’Learyho ideu (nechal se údajně inspirovat v Číně u společnosti Spring Airlines), v Evropě by byl určitě první. Tedy pokud nebudeme brát v potaz více či méně pravdivé historky o cestování v Rusku v dávných dobách. I když se může jednat o špatný vtip, v internetové anketě společnosti 66 % z celkových 122 tisíc respondentů vyjádřilo souhlas s cestováním ve stoje, pokud by letenka byla zdarma.

S prvním prohlášením přišel Ryanair v polovině roku 2009, kdy oznámil, že o novém uspořádání kabiny svých boeingů začal opravdu přemýšlet. Klasická sedadla měla být nahrazena „vertikálními lehátky“, o které by se pasažéři opřeli a připoutali se k nim. Na palubě mělo být patnáct řad klasických sedadel a deset řad těchto lehátek. Kapacita strojů společnosti by se tak zvýšila až na 230 míst.


Foto Businessinsider.com

Podle předpokladů se měly letenky na tato místa prodávat za čtyři až osm liber. Už od počátku se však největším problémem ukázala bezpečnost cestujících při navrhovaném řešení. Nápad se nesetkal s pochopením u Evropské agentury pro bezpečnost letectví a v únoru 2012 Michael O’Leary oznámil, že tento projekt musí zrušit. Také výrobce letadel Boeing oznámil, že je z bezpečnostních důvodů navrhované řešení prakticky neproveditelné.

Můžeme tak opět spekulovat, zda Ryanair s tímto výsledkem už předem počítal a tato idea byla pouze další promyšlenou marketingovou akcí. Britský internetový server Mail Online dokonce dopravce podezíral, že se tímto diskutabilním nápadem snaží odvést pozornost od kritizovaného zvýšení poplatku za nadrozměrné zavazadlo.

Jeden pilot stačí

Doby, kdy v pilotní kabině pracovalo několik členů posádky, jsou v moderním letectví nenávratně pryč. Běžně se v dopravním letadle můžeme setkat pouze se dvěma piloty. Michaelu O’Learymu se však i tento počet zdál příliš vysoký a v roce 2010 přišel s nápadem, který zvedl ze židle i ty největší liberály v oblasti letecké bezpečnosti.

Ředitel Ryanairu tehdy uvedl, že v dnešní době moderních, počítači řízených strojů, zvládne kratší let jen jeden pilot. V případě problémů by pak do kabiny přivolal patřičně vyškolenou stevardku, která by s letounem přistála. O’Leary mimo jiné degradoval funkci druhých pilotů, když jinými slovy uvedl, že jejich činností je pouze udržovat prvního pilota v bdělosti.


Foto Ryanairfanclub.com

Toto okamžitě vyvolalo velké diskuze, rozhořčení a také nesouhlas. Piloti to označili za nesmysl, jelikož i v případě běžných činností je druhý pilot nezbytný. Nápad byl opět všeobecně považován za další šikovný marketingový tah, který měl jediný účel, a sice přitáhnout pozornost veřejnosti.

Není konkurence jako konkurence

Tvrdá konkurence je obvyklý jev prakticky v každém odvětví. Ne každá společnost však používá k boji se svými soupeři takové nástroje jako Ryanair. Jakmile se objeví šance v podobě krachujícího dopravce nebo aerolinek, které opouštějí destinaci, Irové zareagují.

Svědky podobné události jsme byli například v únoru letošního roku, kdy po krachu maďarského národního dopravce Malév okamžitě Ryanair otevřel 16 nových tras z Budapešti. Ze všech společností, které se snažily získat podíl na několika milionech cestujících po Malévu, byl právě irský lowcost nejpohotovější. Postupně na letiště Ferihegy přesunul několik svých boeingů a vytvořil také mnoho nových pracovních pozic, čímž také zachránil mnoho bývalých zaměstnanců Malévu.  

Jiným způsobem, jak získat pozornost a zároveň poukázat na problémy či slabost konkurenta, jsou posměšné nápisy na letadlech Ryanairu. Cílem těchto provokací se v minulosti staly zejména jiné lowcosty (SkyEurope, EasyJet, BMI Baby), ale i klasické aerolinky (Lufthansa, Alitalia).

Většinou se jedná o rozloučení s konkurenčním dopravcem („Goodbye SkyEurope“, „Arrivederchi Alitalia“), který ukončuje svoji linku do některé z destinací Ryanairu. V jiných případech se pomocí nápisů snaží Ryanair upozornit na zvýšení ceny letenky u jiných dopravců například z důvodu zavedení nových poplatků (British Airways – „Say no to BA fuel levy“).


Foto Flyryanair.wordpress.com

Báječný marketing

Marketing, to je cesta k úspěchu, řekli si zřejmě v Ryanairu a snaží se všemožně přilákat pozornost veřejnosti i médií. Když nic jiného, výše popsané „bizarní“ nápady Michaeala O’Learyho a jeho týmu jistě zaujaly. V podání irského obchodníka však nemusí vždy jít pouze o revoluční nápady. Oblíbené jsou i jeho tiskové konference, kde je právě šéf Ryanairu v hlavní roli. Často na ně přijde v tričku s nápisem, na přítomné fotografy dělá grimasy, anebo zesměšní konkurenci vtipným prohlášením. Podobně se chová i v případě otevření destinace případně zavedení nové služby. K poslední podobné události došlo na tiskové konferenci u příležitosti otevření nového mezinárodního letiště Varšava-Modlin, kde se již naplno rozhořela bitva mezi Ryanairem a Wizzairem.


Foto Sfora.pl

…a další a další

Nerad bych nějakou zajímavou událost opomněl, ale v případě společnosti Ryanair a jejího ředitele O’Learyho to není prakticky možné. Zmíním alespoň ještě jednu z posledních novinek, která médii také prošla. Vzhledem k těžkému období, které dopadlo i na tuto společnost (po čtyřech letech růstu zisku se letos předpokládá jeho pokles), hledá Ryanair další způsob, jak snížit své náklady.

Jednou z možností je prý zvětšení vstupních dveří, do nichž by se při nástupu vešli dva cestující. Proces jejich nástupu by se tak zrychlil, a tím by se zkrátila doba, kterou letadlo stojí na letišti. Dle dostupných informací se Airbus i Boeing, podobně jako k jiným nápadům Ryanairu, staví zdrženlivě.

Jediným výrobcem, který skutečně začal pracovat na novém prototypu letadla, byl překvapivě čínský výrobce letadel COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China). I když celou flotilu Ryanairu tvoří stroje Boeing, hodlá společnost podat zakázku na nové stroje s dodávkou od roku 2020. Právě to by mohla být příležitost pro čínskou společnost a vlastně pro celý tamní letecký průmysl.

Nelze také neuvést informaci o O’Learyho návštěvě Bruselu v roce 2011, kde vystoupil na půdě nesmiřitelného soka Evropské komise. Video z přednášky, kde si O’Leary nebral servítky.

Závěrem

Kontroverzních nápadů, se kterými přišel Ryanair z důvodu snížení svých nákladů (a tím ke snížení ceny letenek) je celá řada. Většinou se týkají cestujících (poplatky za obézní cestující, prohlášení, že se na palubě budou promítat erotické filmy pro cestující, kteří si službu zaplatí atd.) a úprav na palubě letadla (např. integrované nástupní schody). Objevily se však novinky ve vztahu k vlastním zaměstnancům (např. doporučení zaměstnancům, aby sledovali svoji váhu – důvodem je snížení hmotnosti letadla a tím úspora paliva).

Podle mého názoru bychom mohli bizarní nápady Ryanairu rozdělit do několika skupin. První tvoří skutečně „bláznivé“ nápady, na jejichž realizaci nenastala ani doba, ani technologie. Propagovány jsou zejména z důvodu získání zájmu (např. létání ve stoje). Druhá skupina obsahuje proveditelné ideje, které přispějí ke snížení nákladů letecké společnosti a mohou se stát standardem napříč leteckou dopravou (např. zvětšení vstupních dveří). Třetí skupinu tvoří prohlášení či chování Michaela O’Learyho, které jsem zmiňoval v souvislosti s tiskovými konferencemi, a zároveň nekonvenční způsob konkurenčního boje. Tato poslední skupina totiž představuje vynikající práci marketingu společnosti, jelikož je prakticky vždy zaručen úspěch v podobě zájmu médií, a o to v dnešním průmyslu letecké dopravy jde.

Můžeme se tedy nechat překvapit, s jakým nápadem přijde irský obchodník Michael O’Leary příště, a zda půjde o další planý nápad, nebo o skutečnou revoluci.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Chudý duchem

24.08.2012 v 22:41 Pete

Tento "marketingový inženýr" chce dělat z letecké dopravy indické vlaky se zamřížovanými okny, kde občasný požár vagonů a několik stovek obětí také zvedne zájem o cestování tímto rizikovým dopravním prostředkem. Než s tímto magorem, radši rikšou.

Odpovědět

ryanair

25.08.2012 v 1:50 shuppik

No, ono tyhle příklady jsou opravdu většinou marketingové "srandičky" které nic než jen přitahují pozornost - reklama zdarma, v tom je Leary génius. Co je ale pravda, nedávno po nutném divertu (uzavřený Madrid) přistály dva bulíci Ryanairu tak tak na palivovém limitu, třetí pod ním. A zde již schwanda končí...

Odpovědět

Ryanair

25.08.2012 v 20:04 Pavol

Mal som tu moznost pre RYR pracovat ako technik 5r a viem ake to je zivot vo vnutry firmy.Mozem spolahlivo prehlasit ze co sa tyka Maintenance a Flight departmentu tak bezpecnost tam je vzdy na prvom mieste.Co sa tyka diverov do Valencie cita som reporty od piotov,maly nabrane tak ako prikazuju pravidla.Destinacia bola MAD kde holdovali cca 25min a potom divert VLC cca 50min a dalsi holding (stale sme vo vzduchu) ale podla pravidiel uz mali byt na zemi.Cize RYR mal paliva podla pravidiel ale dispeceri ho poslali tam kam by nemal vastne ani doletiet ak by dodrzali Fuel Rules ktore su platne.Co sa tyka maintenance jedna z naj v EU.Odisiel som z RYR ale po roku sa opat vraciam lebo to co som vydel v inych FullCost aeroliniach tak nikdy viac...

Odpovědět

Valencie

26.08.2012 v 7:34 Cocik

Praele, tohle je letectvi, takze se drzme faktu a ne nejakych nepodlozenych dohadu. Nepatrim k zakaznikum RYR, ale tady se jich musim zastat, protoze situace byla trochu jina nez jak se prezentovala v mediich. Vice treba zde... http://www.avherald.com/h?article=454af355&opt=0

Odpovědět

Fuel emergency

27.08.2012 v 9:40 shuppik

To Pavol - v poho, nemám patent na rozum, jen: 1)pro fuel plan je Valencia 4. základní divert (1.LEVD 2.LEZG 3.LEVT 4.LEVC) takže nic extra a 2) divertů bylo mnoho a POUZE Ryanair měl problémy, a to u všech letadel (mimo nich už jen LAN A340), což už podle mě náhoda neni. Ale jasně, názory se různí, viz pprune.org atd. - on Mr. Leary leckomu dost leze na nervy a každá šance si rýpnout dobrá, což jest druhá stránka věci.. :-)

Odpovědět

caute

27.08.2012 v 10:06 tomas

tento pan dokazal akurat to ze degradoval velmi tazku a zodpovednu pracu pilota na autobusarov...bez urazky

Odpovědět

to tomas

27.08.2012 v 15:30 M

Ale veď sú to autobusári, len to robia o 10 km vyššie. Ich úlohou je prepraviť bezpečne ľudí z bodu A do bodu B.

Odpovědět

to M

28.08.2012 v 11:55 P

Buďto se v diskuzi objevil opravdu povedený troller, ale pokud je Váš příspěvek myšlen vážně, opravdu zůstává rozum stát.. Srovnávání pilotů a autobusáků (ať už dosti převedeně) ústy pana O’Learyho, nebo kýmkoliv jiným, mi osobně připadá dost nemístné!

Odpovědět

RE: to M

28.08.2012 v 12:32 Pepa

Já si naopak myslím,že to srovnání je ve své podstatě správné.V obém jde o to,aby se platící pasažéři bezpečně přepravili z bodu A do bodu B.Takže ano,piloti aerolinek jsou autobusáci,případně strojvůdci,nebo kapitáni lodí na nebi.Všichni ze zmíněných profesí na to mají specifické vzdělání,a zkoušky a licenci,musí splňovat nějaké zdravotní standardy,a řídí se nějakými předpisy.Nikoho z cestujících nezajímá,kdo ho poveze,nebo s kým poletí,prostě si vybere spoj,který mu časově vyhovuje,místo kde chce nastoupit a vystoupit,a konec.Nechce letět,jet,plavit se,s Frantou Vomáčkou,chce prostě z A do B. Když se budete chtít svézt v malém letadle,tak se o pilota pochopitelně zajímat budete,protože jde o zážitek,a ne o nudnou cestu.

Odpovědět

pilot vs. autobusák

28.08.2012 v 13:15 Petr

Toto srovnání jsem slyšel několikráte z úst samotných dopravních pilotů. V dnešní době kdy let typickým dopravním letadlem představuje v podstatě jenom obsluhu autopilota to srovnání není příliš přehnané.

Odpovědět

RE: pilot vs. autobusák

29.08.2012 v 16:03 Milan

Už včera jsem chtěl napsat příspěvek v duchu, jako několik kolegů výše, ale pak jsem si řekl, že to nemá cenu. Proto jsem rád, že mně jiní předešli. Takže jen se přidávám - čím je povolání dnešního pilota tak výjimečné (pominu-li nutnost počáteční investice do kvalifikace) ve srovnání s mnohými povoláními ostatními? O zodpovědnosti se nebavím, ta je stejná jako u mnohých jiných. Náročnost? Jaká? fyzická ne, psychická těžko. Mimo výjimečné situace, které se ale opět vyskytují opět i jinde. Prostě si myslím, že tuto profesi zvládne, pokud chce, každý kdo absolvuje úspěšně maturitu. To říkám s tím, že letadla, létání a piloty mám rád. Tak to ale je. Piloti se hold jen tradičně z historických důvodů rádi považují za něco víc. Jsou jen dobří, méně dobří a dokonce i špatní. A pokud by nám všem dal někdo na výběr - řídit autobus, kamion nebo dopravní letadlo, co si vybereme? Určitě éro, ale určitě ne proto, že je to náročná práce, ale proto že je to práce krásná. Toť můj názor.

Odpovědět

RE: pilot vs. autobusák

29.08.2012 v 17:30 V.

Nesouhlasím. Piloti jsou elita a málokdo na to má schopnosti ovládat tak komplexní stroj jako je letadlo a znát ho do nejmenších detailů. Ono to není jen o mačkání tlačítek na autopilotu, jak si to někteří laikové v přechozích příspěvcích představují. Je to prostě fakt a není to o nějakém honění ega. A co potom takoví kosmonauti! Dneska už to taky všechno řídí počítače, takže v podstatě nemají taky žádnou hoňku... Komické... Představa, že pilot dělá jen zapínače a vypínače autopilota je zcestná. Autopilot není nějaká umělá inteligence letadla, do které se ráno nahraje letový plán a když náhodou piloti zaspí, tak dokáže letět bez nich... Autopilot je pouze pomůcka, aby to pilot nemusel mít pořád v pažích. To, co ale má letadlo dělat mu musí pilot zadat. Bez pilota je autopilot v kýblu, zatímco pilot bez autopilota normálně funguje.

Odpovědět

tak to zkuste

29.08.2012 v 21:59 robo

zajimava debata od piva, ale jdete si to zkusit. Prvotni investice 35 tis. Eur plus typovka. 200 hodin a nikdo vas nechce. Kdyz uz jo, tak za prachy kterych vic vydela kamionista. Kazdy rok lekarska prohlidka ktere vysledek je bud konec, nebo podminka na dalsi rok. Stale uceni, ruzne kurzy, skoleni. Rodinne a socialni vztahy uplne rozvracene. Pak uz mozno neco vydelate ale moc neuzijete, protoze jste porad slusne receno nekde. Mozna si uzijete az s tim skoncite. Kdy? V padesati? V sedesati? Pokud vas do te doby neklepne. Koneckoncu, kazdy ma moznost si to zkusit, uz se nekadruje. Tak do toho a preji hodne stesti.

Odpovědět

ano, ale..

30.08.2012 v 7:24 Petr

Ano, ale to jsi, Robo, zpět u peněz. O vysoké počáteční investici nikdo nepochybuje, ani o tom, jak je práce časově náročná. Dle mého názoru je náročná i psychicky. Nicméně požadavky na schopnosti a kvalitu člověka šly v posledních desetiletích rapidně dolů. Pilot už dávno není dobrodruh, na jehož schopnostech závisí přežití jeho i pasažérů. Téměř každý, kdo má výdrž a prachy, to může na sedačku v boeingu dotáhnout. Laik rozhodně nejsem, znám mnoho pilotů létajících i těch ve výcviku a představa, že pilot "zná své letadlo do nejmenších detailů" je opravdu úsměvná. Divili byste se, kolik toho piloti o fungování letadla neví. Jedna hláčka z úst kapitána B737 za všechny: "Na přistání s větrem do zad je lepší vysunout jen malé klapky, když jsou venku velké tak tě ten vítr tlačí!" Což nemění nic na faktu, že dobří piloti stále jsou. Jen se rozdíl mezi dobrým a dostatečným pilotem stále prohlubuje.

Odpovědět

pani

30.08.2012 v 9:26 tomas

pani moj prispevok bol presne o tom..sam mam PPL s tym ze by som chcel pokracovat dalej..ale po rozhovore s nemenovanym pilotom v nemenovanej spolocnosti uz na to nemam absolutne chut..naozaj dnesna doa tuto profesoiu uplne degradovala a to studium je naozaj tazke..nech si kazdy skusi spravit ATPL je to masaker..je to skoda pretoze pilot je velmi tazke a zodpovedne povolanie..ale takyto ludia ho degradovali naozaj na kamionistov

Odpovědět

RE: pani

30.08.2012 v 11:51 čáp

Tomáši, zase to nepřeháněj. ATPL zas tak strašně těžký není. Je to prostě několik zkoušek za sebou, na úrovni středně obtížné resp. spíše lehčí vejšky. Kdo někdy dělal zkoušku z matematické analýzy na FEL, nebo pružnost-pevnost na FSI, nebo anatomii na medicíně, ten ví své. Je spousta profesí, kde je zodpovědnost srovnatelná, a náročnost také. Ale na piloty se lidé pořád dívají trošku jako na dobrodruhy a lidi neobyčejných schopností. Realita je podstatně skromnější.

Odpovědět

to cap

30.08.2012 v 15:13 tomas

to mas pravdu..hlavne tie tri posledne vety..

Odpovědět

to : tomas

01.09.2012 v 21:46 Tomáš

zdravím svého jmenovce :-) pokud něco by degradovalo tuto profesi, tak je to nejspíš neskutečné množství škol, které produkují "piloty". Mnoho lidí má stále zafixováno pilota, kokpit a vůbec létání jako cosi nedostupného a mnoho lidí lákalo si toto vyzkoušet. Po změně poměrů v roce 1989 bylo najednou možno se přihlásit do postupně narůstajících škol a udělat si PPL, CPL, ATPL jak je libo. Současně v tuto dobu se začalo masivně cestovat za hranice, později především letecky a vůbec začal proudit i byznys a potřeba létat. Aerolinky na to reagovaly tak jak reagovaly. Nákup letadel, výcvik posádek a že se toto dělo kolikrát i zcela nesmyslně, není třeba rozvádět. Výsledek ? Cestování z různých důvodů je víceméně v útlumu než bylo v 90. letech a počátkem prvních let tohoto století, letadla byla porůznu prodána, vrácena apod. a v naší české kotlině po nich zbyly posádky. Zato školy na výrobu pilotů moc neubyly a důkazem tohoto je i tento server. Pilotem na zkoušku ? Proč ne... Ale autobusák na zkoušku ? No nezbláznil se někdo ? A najednou je na zemi dost pilotů s licencemi, typovkami, s různými ratingy, o které nechce nikdo z nich po těch investicích přijít a proto se doslova perou o knipl a sedačku v kokpitu. A aerolinky si můžou doslava vybírat a hlavně určovat cenu pilota. A taky že to dělají a to důkladně. Nakonec to skončilo tak, že pilot jež si těžce zaplatil všechny své licence a typovku, musí splňovat veškeré vědomostní a zdravotní předpoklady, je v podstatě oním autobusákem, protože na jeho místo se tlačí další. A zkuste létat za 25 tis. u Travel servisu vpravo s pár hodinama a všechno to splácet. Nechceš ? No nevadí, další prosím...

Odpovědět

Pilotní profese

02.09.2012 v 14:55 Kolben

Obecně je trochu problém v tom, že pilotů je a bude vždy relativně přebytek. Je to velmi zajímavá a atraktivní práce a získání pilotní licence na úrovni frozen ATPL+CPL+IFR atd. je v podstatě otázkou peněz, což je dnes pokryto dostupnými úvěry. VŠ není potřeba, tím pádem je to práce pro středoškoláka a proto je už taky spousta pilotů bez VŠ. Co se týče náročnosti plně souhlasím s kolegou Čápem. Proto se toto povolání otevírá relativně širokému spektru zájemců. Opravte mně, pokud se mýlím. Pokud si toto dáte do korelace s potřebami trhu, výsledkem je bohužel to, co píše kolega Tomáš. Nicméně tuto analýzu si může každý udělat ještě před tím, než se pro toto báječné povolání rozhodne :-).

Odpovědět

Troškou do mlýna...

07.09.2012 v 16:32 Skypilot

Tomáš to napsal naprosto přesně, jak to je! Jak píše Kolben v předchozím příspěvku, dnes už si tuto analýzu může udělat každý, kdo se pro létání rozhodne. Já bohužel patřím mezi ty, kteří začali s výcvikem těsně před krizí, kdy nebyl s uplatněním pilotů problém. Zastavit výcvik v polovině s PPLkem a rozdělaným IFRem, to byla hloupost, tak jsme to museli dodělat. Mám červený diplom z VŠ, licence, kvalifikace... všechno zatím k ničemu, protože i nejhorší africká společnost koukne a řekne: No dobře, mladíku, můžeš pro nás lítat, ale musíš mít tak dva tisíce hodin a z toho 500 na Airbusu. A teď babo raď, kde to má mladý člověk získat. Jinak o těch autobusácích, to snad ani komentovat není třeba. Jistě, je spousta pilotů špatných (a z mé zkušenosti se jich spousta u jedné nejmenované společnosti uplatnila), kteří dělají stavu pilotů jen ostudu. Ale ty bych nenazýval piloty, spíše držiteli licencí nebo řidiči letadla. Pilot je někdo úplně jiný:-) Podstatou té profese je zodpovědnost, píle, zanícení, dřina, neustálá nutnost (a chuť!) se zdokonalovat a učit se, být stále lepším pilotem! Kdo tak nekoná, nemá v kokpitu co dělat.

Odpovědět

To Skypilot

07.09.2012 v 21:07 Kolben

Pane kolego, a to je právě ta věc, o které píši a sice to, že s červeným diplomem z VŠ nemáte co dělat v kokpitu dopravního letadla aerolinek, nýbrž se máte nacházet v pozici zkušebního pilota a CVE (verifikačního inženýra) v kokpitu prototypu nějakého AXXX někde v Hamburgu nebo v Toulouse. Tam Vám kolegové se SŠ těžko budou konkurencí :-). Teď jste naprosto překvalifikován. Jistěže existují špatní a dobří piloti, jenže většina jsou tzv. standardní piloti a to je podle mně to, co dnešní aerolinky chtějí - jednotně vycvičeného jedince který s jakýmkoliv jiným jednotně vycvičeným jedincem dovede letoun bezpečně z bodu A do bodu B. Jak zde mohou vyniknout špičkové individuality? Oč lépe dovedou letoun z bodu A do bodu B? Bude letenka dražší, pokud v kokpitu bude sedět trojnásobný mistr světa v letecké akrobacii? Špičkové individuality vyniknou buď na poli leteckého sportu anebo pracovně třeba na poli vědy nebo umění. To ale neznamená, že Vám nedržím palce a nepřeji vyplnění Vašeho snu, neboť to je věc, která se mým praktickým pohledem na věc nedá vůbec poměřovat. Hodně štěstí!

Odpovědět

to Kolben

11.09.2012 v 12:41 Tomáš

pane kolego špičkový pilot se pozná velmi dobře, ne ani tak u cestujících, jako ho poznají aerolinky. Veřím, že slušně přistát s letadlem umí každý, ale nejde jen o to přepravit letadlo s cestujícími z bodu A do bodu B. Ono totiž záleží jak a za kolik to odletíte. Takže v Lufthanse mají piloti svoji "osobní kartu" kam se jim zaznamenává let, spotřeba, čas, poruchy atd. Kapitán, který zvolí jinou letovou hladinu, aby nemusel letět proti větru je na tom jinak, než kapitán, který ji prostě drží, nebo kapitán, jenž vezme na letišti víc paliva, aby nemusel brát tolik dražšího paliva na jiném letišti, hodnotí se stav a vedení dokumentace, upozorňování na servisní prohlídky a spoupráce s mechaniky, podávání návrhu na zlepšení chodu a využití letadla, výsledky ze simulátoru, zkoušek apod. Němci to mají docela "vymakané". No a když přijdou "jedovaté chvíle", jak říkal můj německý instruktor a je potřeba pár pilotů propustit, tak počítač a program ví přesně koho propustit :-) Takže pilot a pilot, ono to není jen o umění to měkce posadit na ranvej :-) Horší už je, pokud takový systém není u společnosti zaveden vůbec, nebo jen minimálně a ještě to tam jde ruku v ruce na známosti. To se pak fakt někdo dobrý prosazuje těžko...

Odpovědět

To Tomáš - hodnocení u Lufhansy

11.09.2012 v 16:16 Kolben

Dobrý den, díky moc, tak to je fakt super, to jsem opravdu nevěděl. Vida jak je to vymakané. Tak to se potom dělá síto velmi snadno :-). Ještě jednou díky za rozšíření obzorů a přeji pěkný den.

Odpovědět

to tomas

12.09.2012 v 8:27 tomas

Tomasi keby to bolo v kazdej spolocnosti takto tak myslim ze by bol zrazu akutny nedostatok pilotov..:-) ja to vidim aj u nas na PPL..leti solo ani neubere plyn stale ide na plny plyn..pristatia v strede drahy a podobne zalezitosti..hold...

Odpovědět

Přidat komentář