Mistrem světa Red Bull Air Race 2015 je Paul Bonhomme, Šonka čtvrtý

19.10.2015 2 příspěvky

Mistrem světa Red Bull Air Race 2015 je Paul Bonhomme, Šonka čtvrtý
Mistrem světa Red Bull Air Race 2015 je Paul Bonhomme, Šonka čtvrtý (Zdroj: Aeroweb.cz)

 AKTUALIZOVÁNO  I druhá příčka v posledním závodě sezóny Red Bull Air Race 2015 v Las Vegas bohatě stačila Britovi Paulu Bonhommeovi, aby potřetí pozvedl nad hlavu trofej pro mistra světa. Podnik v Las Vegas nakonec těsně ovládl jeho poslední pronásledovatel v boji o titul, Mat Hall z Austrálie. Martin Šonka kvůli chybě v druhém kole bohužel skončil před branami finále a celkovou bronzovou příčku tak před ním uhájil Rakušan Hannes Arch. I tak je celkově čtvrté místo suverénně nejlepším maximem českého reprezentanta v jeho tříletém působení v sérii.


Foto Red Bull

"Když jsem přistál, byl jsem strašně naštvaný, protože takhle rychle jsme tady ještě neletěli. A nebýt chyb, byli jsme ve finále a celkově to na bednu mohlo vyjít. Sami jsme se o to chybami připravili a to je něco, co nedokážu jen tak zkousnout," líčil Martin Šonka své dojmy z lasvegaského představení. "Chvíli mě to bude mrzet, ale pak snad převládne radost z naší zatím nejlepší sezóny. Během letošního roku jsme zažili spoustu nádherných momentů a celkové čtvrté místo v konkurenci  dalších 13 světových elitních pilotů, to je skvělá věc."

To zcela jinak, byť s trochou anglické zdrženlivosti, mluvil nový mistr světa. "Věděl jsem, že to bude složité, protože každému stále o něco šlo. Ale povedlo se a nakonec jsem na nejvyšším stupni vítězů. Skvělá týmová práce, bylo to mnohem těžší, než to vypadalo, věřte mi," přesvědčoval na tiskové konferenci Paul Bonhomme a vysekl poklonu především svému konkurentovi a vítězovi závodu Hallovi.

Besenyei ohlásil konec svého působení v RBAR

Las Vegas je coby „město hříchu“ známé spíš pro svá kasina a herny, už druhý rok po sobě se však zapsalo významně také do kalendáře leteckých sportovních akcí. Zatímco loni se místní klání „vyznamenalo“ nepřijatelně silným větrem, letos se právě místní automobilový okruh stal dějištěm vůbec posledního, letos znovu rozhodujícího závodu celé sezóny.

Španělský pilot Juan Velarde závod zahajoval a nepočínal si vůbec špatně. Časem 49,859 sekundy zaletěl svůj nejlepší dosavadní čas v Las Vegas a zatlačil tím na svého soupeře. Matthias Dolderer ovšem zachoval chladnou hlavu a s typicky německou precizností postoupil do dalšího kola. To Pete McLeod, ve druhé půli sezóny bojující především s vlastní výkonností, znovu v prvním kole závodu chyboval, když při průletu brány č. 4 začal klonit příliš brzy a připsal si dvouvteřinovou penalizaci. Výrazně tak usnadnil postup Nicolasu Ivanoffovi, který v jednu chvíli neměl daleko ke střetu s pylonem.

První naděje domácích diváků přišla na úvod třetího duelu. Michael Goulian od protnutí startovní brány tlačil na plnou přípusť a výsledkem jeho letu bez penalizačních vteřin byl premiérový místní výkon pod 50 vteřin. Soupeřem mu byl Hannes Arch, který si kromě své nestabilní formy musel poradit také se sílícím východním větrem. Navzdory drobnému přetažení v jednom z obratů však Gouliana časem porazil a dál držel naděje na celkovou třetí příčku.

V tristních výkonech typických pro celou jeho sezónu bohužel i v Las Vegas pokračoval Francoise Le Vot. Kromě tří vteřin za pylon hit si připsal ještě dvě sekundy za nerovný průlet a časem přes 55 sekund doslova daroval postup Paulu Bonhommeovi. Ten si na svůj let musel kvůli krátkým rozmarům počasí sice počkat, pak ovšem předvedl druhý dosavadní nejlepší výkon prvního kola a jasně ukázal, proč byl největším kandidátem na titul mistra světa.

Martin Šonka potřeboval pro úspěšný útok na celkovou třetí příčku nutně postoupit dál a v cestě mu stál stejně jako v předchozím závodě v Texasu Kirby Chambliss. Bývalý český armádní pilot však přemíru snahy přetavil v příliš brzké klonění v bráně č. 4, což nemohlo uniknout pozornosti rozhodčích. Po dvousekundové penalizaci se tak se soutěží pomalu loučil. Domácí Chambliss přesně věděl, co musí zaletět, aby rozjásal místní fanoušky. Přesto se však nevyvaroval naprosto stejné chyby jako Šonka a cílovou bránu protnul nakonec v horším čase, čímž posouval – v tu chvíli trochu neočekávaně – českého reprezentanta znovu na bodované příčky.


Foto Red Bull

Šestý duel svedl dohromady „kmotra“ tohoto sportu Pétera Besenyeie a druhého muže v boji o celkový triumf Matta Halla. Maďarovy šance na postup však poměrně brzy zhatil trochu nešťastný a zbytečný střet s pylonem v důsledku silnějšího větru, na který Besenyei nezareagoval ideálně. Jeho australskému soupeři stačilo zaletět čistý let, nečekaně se však i on dopustil totožné chyby a situaci tak ještě zdramatizoval. Nakonec však Hall přeci jen letěl rychleji a postoupil dál. Péter Besenyei se tím tak rozloučil se soutěží v Las Vegas, a jak poté oznámil v televizním rozhovoru, šlo také o jeho poslední závodní let v rámci Red Bull Air Race. Za výkony v celých deseti ročnících Red Bull Air Race si pak právem vysloužil ovace nejen všech svých soupeřů a kamarádů.

Po krátké pauze zaviněné opět dešťovou přeháňkou zamířili mezi pylony poslední dva závodníci. Jako první to byl naposledy v roli úřadujícího mistra světa Nigel Lamb. Britský pilot, který kvůli technické závadě nemohl odstartovat do sobotní kvalifikace, si v obtížných větrných podmínkách počínal docela slušně a zaznamenal čas 50,138. Na vítěze kvalifikace Jošiho Muroju to však nestačilo. Vzdušného samuraje posouval mezi osmičku nejlepších čas 49,112.

K radosti domácích z jediné pozice „šťastného poraženého“ nakonec proklouzl do další fáze Michael Goulian.

Chyba připravila Martina Šonku o celkový bronz

Druhé kolo duelů odstartoval Matthias Dolderer. Od začátku na něm byla znát velká touha po postupu, ani on se však nedokázal vyvarovat chybiček a za předčasné klonění do zatáčky při průletu brány č. 10 si vysloužil k velkému rozčarování dvouvteřinovou penalizaci. O to větší radost pak předváděl v momentě, kdy opět zcela stejně chyboval i jeho soupeř Ivanoff, který navíc pomalejším časem posouval německého pilota do finále.

V druhém souboji mělo dojít na lámání chleba, neboť proti Hannesi Archovi stanul jeho věčný soupeř Bonhomme. Arch si však s očekávanou výzvou poradil asi jak nejlépe mohl a bezchybným výkonem a časem 49,308 dostal kapitána British Airways pod lehký tlak. O jeho vzrůst se vzápětí postaral sám Bonhomme, který se musel se svým speciálem vrátit kvůli technické závadě na přenosu telemetrických dat zpět na závodní okruh. Jeho slovo však mělo ještě padnout.


Foto Red Bull

Mezitím už nad automobilovou dráhou kroužil znovu Martin Šonka. Ten si ovšem s potřebou skvělého výkonu, který by předčil Archův čas, poradit příliš nedokázal. V bráně č. 5 pohřbil své dosavadní naděje střetem s pylonem a další vteřiny pak připisoval za přílišný náklon v bráně č. 10. Po dosažení času 53,163 bylo jasné, že v celkovém pořadí už Archa nepředstihne a ještě se musel strachovat, aby závod nevyhrál některý z jeho dalších pronásledovatelů. Šonkův soupeř Matt Hall podle očekávání prošel hladce do finále a čekal, co ještě ukáže Bonhomme.

Poslední duel luckyho losera Michaela Gouliana a Jošiho Muroji vyzněl lépe pro japonské barvy i přesto, že Američan znovu neudělal žádnou větší chybu. Od začátku však lehce ztrácel za nejlepšími časy vinou nižší náletové rychlosti a Muroja naopak potvrzoval, že jeho vícenásobné finálové účasti nebyly ničím ojedinělým.

Na závěr druhého kola se však znovu do vzduchu vydal Paul Bonhomme a vzhledem k průběhu soutěže měl jasno: pokud porazí časem Archa, a postoupí tak do finále, stane se bez ohledu na další průběh závodu definitivně mistrem světa pro rok 2015. První mezičas byl zelený, druhý červený, třetí však znovu zelený a po koncovém zeleném čase 49,175 sekund mohl Paul Bonhomme křepčit radostí.

Hall podruhé v sezóně vítězem

Ze čtyř postoupivších kandidátů však ještě zbývalo sestavit poslední sezónní pódium. Jako první se mezi pylony naposledy vydal Němec Dolderer a připsal si čas 49,358. Po něm letící Hall byl však ještě rychlejší a zaznamenal nakonec vítězných 48,604 sekund. Muroja jen těsně nestačil na Dolderera a zařadil se v tu chvíli na třetí příčku. Novopečený mistr světa Bonhomme sice nestačil na excelentní výkon Australana, avšak nakonec určil, že se právě Muroja na stupně vítězů nevešel. Na pódium v Las Vegas tak Halla a Bonhommea doprovodil právě Dolderer.

Výsledky posledního závodu tak určily kompletní pořadí celého letošního ročníku. Paul Bonhomme zvítězil jako první pilot v historii Red Bull Air Race potřetí a získal za jednu sezónu rekordních 76 bodů. Navzdory možná trochu promarněné šanci v lasvegaském podniku může oko českého fanouška těšit vynikající čtvrté místo Martina Šonky, který překonal i taková ostřílená jména, jakými jsou například Nigel Lamb či Kirby Chambliss. Jedinými závodníky, kteří skončili bez bodů, jsou oba nováčci v Master Class Le Vot a Velarde.

Kopfstein triumf v Challenger Cupu neobhájil, zvítězil Brageot

Kvalifikaci vyhrál, v závodě však dosáhl „až“ čtvrtého nejlepšího času. Český zástupce Petr Kopfstein v nižší výkonnostní soutěži Red Bull Air Race tak neobhájil loňský celkový triumf a musel se sklonit před novopečeným držitelem Challenger Cupu Mikaelem Brageotem z Francie.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Gratulacia

20.10.2015 v 12:23 Marek

Srdecne gratulujem k umiestneniu. Drzim palce nadalej

Odpovědět

Gratulace

23.10.2015 v 0:20 Jan

Gratuluji Martinovi i Petrovi a jejich teamům za skvělé výsledky v letošním ročníku. Věřím, že v příští sezóně Martin už tu bednu dá a ze srdce mu to přeji! Jenda

Odpovědět

Přidat komentář