ÚZPLN upozorňuje na nedávné incidenty s podvozky u Z43 a DA20

29.06.2016 1 příspěvek

ÚZPLN upozorňuje na nedávné incidenty s podvozky u Z43 a DA20
ÚZPLN upozorňuje na nedávné incidenty s podvozky u Z43 a DA20 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ústav pro odhalování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) vydal dvě upozornění pro provozovatele letounů Zlín Z43 a Diamond DA20, a to v souvislosti se dvěma červnovými incidenty, které postihly podvozky dvou letounů zmíněných typů.

"Dne 9. června 2016 v 14:34 UTC došlo po vzletu letounu typu Diamond DA20 C1 z LKTB ke ztrátě kola vč. vidlice a krytu předního podvozku. Pilot byl o ztrátě kola informován službou ATC LKTB a rozhodl se pokračovat na letiště plánovaného přistání. Zde bezpečně dosedl na hlavní podvozek a příď letounu držel co nejdéle ve vzduchu. Letoun potom předním podvozkem dosedl na asfaltový povrch, kde zanechal ostrou rýhu přecházející v otěrovou stopu. Událost je evidována jako incident z technických příčin," přibližují vyšetřovatelé první z incidentů.

ÚZPLN však dodává trochu překvapivé možné vysvětlení, které jde na vrub samotného výrobce. "Šetřením byl zjištěn rozdíl v hodnotách předepsaných v postupech pro údržbu 32-20-00 a 05-20-00. Pravděpodobně ze strany údržbové organizace došlo k uplatnění v manuálu rozdílného a chybně uvedeného utahovacího momentu přídržné matice. ÚZPLN doporučuje všem provozovatelům uvedeného typu letounu během provozu a v údržbě věnovat zvýšenou pozornost při uplatňování postupů při kontrole sestavy Nose landing gear - Fork installation 32-20."

Jen o několik dní později se technický incident spojený s podvozkem dotkl také letounu Z43. "Dne 18. června 2016 v 07:15 UTC, došlo při pojíždění letounu typu Zlín Z43 po travnatém povrchu pojížděcí dráhy na LKSK k ulomení levé nohy hlavního podvozku. Poškozené části nohy podvozku budou podrobeny odborné expertíze lomové plochy. Událost je evidována jako incident z technických příčin. ÚZPLN doporučuje všem provozovatelům uvedeného typu letounu během provozu a v údržbě věnovat zvýšenou pozornost vzniku defektů v místě uchycení nohy do trupu letounu."

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Z43

29.06.2016 v 19:29 Dan

A zase Skuteč, zřejmě měl někdo u počtu přistání (kozlů) stejně ostrou tužku jako u vrtule na Vivata a teď jen sklízí co zasel. Defektoskopie ukáže :)

Odpovědět

Přidat komentář